Ξεκινά στις 30 Νοεμβρίου η λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά οι παρευρισκόμενοι θα νιώσουν μεγάλη απογοήτευση μόλις συνειδητοποιήσουν ότι τόσο στους νέους σταθμούς όσο και κατά μήκος της διαδρομής δεν υπάρχει κάλυψη κινητής τηλεφωνίας. Στη βιασύνη της να τεθεί σε λειτουργία, η Ελληνικό Μετρό Α.Ε αφήνει τους επιβάτες του πιο σύγχρονου υπόγειου σιδηροδρόμου της Ευρώπης «τυφλούς» σε ό,τι αφορά τις επικοινωνίες τους.

Επαναλαμβάνεται το ίδιο λάθος που έγινε στο μετρό της Αθήνας. Καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες για όσο διάστημα κινούνται στις γραμμές της Αττικό Μετρό -ειδικά στις Γραμμές 2 και 3- είναι «τυφλοί» αναφορικά με τις επικοινωνίες τους. Ετσι, σε μια εποχή που η χώρα οδεύει στην κοινωνία των Gigabits, το μετρό τόσο της Θεσσαλονίκης όσο και της Αθήνας θα αποτελούν καθημερινά «νησί» για εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες.

Αρχικά ήταν οι συνδικαλιστές της Αττικό Μετρό που αντιδρούσαν στην τοποθέτηση κεραιών κινητής στους σταθμούς και στα τούνελ, υπό τον φόβο της «ραδιενέργειας», και τώρα είναι η απρονοησία της Πολιτείας, που αφήνει και τους Θεσσαλονικείς χωρίς επικοινωνίες κάτω από τη γη.

Την ίδια στιγμή, η τεχνολογία έχει λύσει το πρόβλημα της επικοινωνίας μέσα στα τούνελ, αλλά η έναρξη λειτουργίας του μετρό δεν επιτρέπει την εκ των υστέρων τοποθέτηση κεραιών κινητής ή, καλύτερα, είναι πολύ δύσκολο να επιτρέψει την εκ των υστέρων εγκατάσταση. Αυτό συμβαίνει επειδή κατά την περίοδο λειτουργίας του μετρό το «παράθυρο» τοποθέτησης κεραιών κινητής στα τούνελ του τρένου είναι 2 π.μ. με 4 π.μ. Αυτό επιβάλλουν οι κανόνες ασφαλείας της λειτουργίας του μετρό για έναν εργολάβο που θέλει να τοποθετήσει συστήματα λήψης και μετάδοσης σήματος κινητής τηλεφωνίας. Τα συστήματα αυτά είναι δύο καλώδια τα οποία τοποθετούνται στην οροφή, διατρέχοντας τα τούνελ του μετρό.

Το ένα καλώδιο λειτουργεί ως κεραία λήψης και μετάδοσης σήματος και το άλλο ως αγωγός μεταφοράς των δεδομένων. Στην ουσία, το δεύτερο καλώδιο είναι μια οπτική ίνα που μεταφέρει την τηλεπικοινωνιακή κίνηση που δημιουργούν οι επιβάτες των συρμών, αρχικά στους σταθμούς επιβίβασης επιβατών και από εκεί στον έξω κόσμο.

Μετρό Θεσσαλονίκης: Εφόσον τεθεί σε λειτουργία, είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί 

Η τοποθέτηση ενός τέτοιου συστήματος είναι πολύ πιο εύκολο να γίνει όταν το μετρό βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Εφόσον τεθεί σε λειτουργία, είναι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί μια τέτοια δραστηριότητα σε ένα μέσο που λειτουργεί 18 ώρες κάθε μέρα. Υπάρχει ένα εξάωρο «παράθυρο» μέσα στη νύχτα, αλλά αυτό στην πράξη είναι δίωρο με βάση τους όρους ασφαλείας της κίνησης στο μετρό.

Για μία ώρα μετά τη λειτουργία και μία ώρα πριν από την έναρξη της λειτουργίας απαγορεύεται η διέλευση ειδικών βαγονέτων για τη συντήρηση ή και την εγκατάσταση άλλου ηλεκτρομηχανικού εξοπλισμού. Η μεταφορά δε του βαγονέτου στο σημείο συντήρησης/ εγκατάστασης εξοπλισμού στο τούνελ απαιτεί κάποιον χρόνο κι έτσι ο παραγωγικός χρόνος ενός συνεργείου δεν είναι περισσότερο από δύο ώρες κάθε μέρα.

Ετσι, ένα σχετικά εύκολο έργο καθίσταται πολύ δύσκολο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το κόστος κάλυψης του αττικού μετρό με κινητή τηλεφωνία δεν ξεπερνά τα 3-4 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, επί χρόνια τώρα δεν έχουν καλυφθεί παρά μόνον πέντε σταθμοί στη Γραμμή 3. Η Ελληνικό Μετρό δεν περιέλαβε την υποχρέωση εγκατάστασης συστήματος λήψης και μετάδοσης σήματος κινητής τηλεφωνίας.


*Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «Money Pro» των «Παραπολιτικών»