ΤΑΙΠΕΔ: Σε κόμβους κρουαζιέρας μετατρέπει τα λιμάνια Καβάλας, Κατάκολου, Πάτρας
Τη διαδικασία αναβάθμισης τουλάχιστον τριών λιμένων της χώρας, μέσω της δημιουργίας τερματικών σταθμών κρουαζιέρας, ξεκίνησε Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Το σχέδιο, αν και δεν οριστικοποιηθεί ακόμη, φαίνεται να «κοιτάζει» προς τους λιμένες της Καβάλας, του Κατάκολου (Ηλείας) και της Πάτρας.
Ήδη προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί πρόσληψης νομικού, χρηματο-οικονομικού και τεχνικού συμβούλου, οι οποίοι θα συμβουλεύσουν το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με το έργο αυτό. Οι διαγωνισμοί έχουν συνολικό προϋπολογισμό 480 χιλ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), θα διεξαχθούν την 1η Νοεμβρίου 2024 και η πρόσληψη των συμβούλων θα ολοκληρωθεί άμεσα, πριν το τέλος του έτους.
Αμέσως μετά θα ξεκινήσει το pre-marketing της δράσης από το οποίο θα εξαχθούν οι όροι δημιουργίας/εκμετάλλευσης των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας στα τρία λιμάνια από ιδιώτες επενδυτές. Επίσης από το premarketing θα εξαρτηθεί αν τα τρία λιμάνια θα αξιοποιηθούν όλα μαζί ή το καθένα ξεχωριστά ή ένας ενδιάμεσος συνδυασμός π.χ. 2+1. Το τελευταίο τίθεται καθώς τα λιμάνια της Πάτρας και του Κατάκολου, που σήμερα είναι σε απόσταση δύο ωρών, αύριο, μετά και την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργου, η απόσταση αυτή θα μειωθεί πολύ. Έτσι θα μπορούσε να υπάρξει μια συνδυασμένη αξιοποίηση από τον ίδιο επενδυτή.
Όποια απόφαση και να ισχύσει, στα τρία λιμάνια θα γίνει υπο-παραχώρηση για τη δημιουργία και εκμετάλλευση του τερματικού σταθμού. Η δημιουργία του τερματικού σταθμού αφορά στα λιμάνια Πάτρας και Καβάλας, όπου δεν υπάρχει τερματικός σταθμός κρουαζιέρας. Ωστόσο θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και ο τερματικός σταθμός του Κατάκολου, ο οποίος δεν συνιστά και κάποια αξιόλογη κατασκευή.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ η προσέλκυση επενδυτών για το άνοιγμα της κρουαζιέρας
Βασική επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ με τις υποπαραχωρήσεις αυτές είναι η προσέλκυση επενδυτών, οι οποίοι θα μπορούσαν να ανοίξουν την αγορά της κρουαζιέρας, είτε φέρνοντας πλοία και επιβάτες, είτε διαμορφώνοντας το πλαίσιο συνεργασίας με την τοπική κοινότητα ώστε να ανοίξει η αγορά. Αυτό δηλαδή που έγινε στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατά τη δημαρχία Μπουτάρη.
Η κίνηση επίσης εντάσσεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης της Δυτικής Ελλάδος και της Βορείου Ελλάδος, ενώ παράλληλα στόχο έχει να αποτρέψει και την υπερσυγκέντρωση της κρουαζιέρας στους ήδη γνωστούς προορισμούς, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Ηράκλειο κ.λπ.
Η Πάτρα και η Καβάλα, επιλέχθηκαν γιατί διαθέτουν κοντά τους πολλά επισκέψιμα σημεία, όπως είναι οι Φίλιπποι, η Θάσος με τα λιμενάρια της, το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας, ο πύργος Achaia Claus, τα Καλάβρυτα, το Μοναστήρι Μεγ. Σπηλαίου κ.ά. Το Κατάκολο έχει την Ολυμπία, την Πύλο τα οποία φτάνουν και περισσεύουν για να φέρουν τουρίστες.
Σημειώνεται ότι για το λιμάνι της Πάτρας το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να κινήσει και τη διαδικασία υπο-παραχώρησης της μαρίνας που βρίσκεται στο δυτικό μέρος του λιμένα. Η μαρίνα σήμερα πρακτικά δεν λειτουργεί, αφού δεν παρέχει υπηρεσίες. Το μόνο που προσφέρει είναι ο ελλιμενισμός μερικών βαρκών ψαρέματος.
Τέλος, όλα τα παραπάνω δείχνουν και την αλλαγή στρατηγικής του ΤΑΙΠΕΔ. Οι πωλήσεις μετοχών οργανισμών λιμένων τελειώνουν στο Λαύριο, και πλέον οι αξιοποιήσεις που θα ακολουθήσουν θα αφορούν κυρίως σε υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων.
Ήδη προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί πρόσληψης νομικού, χρηματο-οικονομικού και τεχνικού συμβούλου, οι οποίοι θα συμβουλεύσουν το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με το έργο αυτό. Οι διαγωνισμοί έχουν συνολικό προϋπολογισμό 480 χιλ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), θα διεξαχθούν την 1η Νοεμβρίου 2024 και η πρόσληψη των συμβούλων θα ολοκληρωθεί άμεσα, πριν το τέλος του έτους.
Αμέσως μετά θα ξεκινήσει το pre-marketing της δράσης από το οποίο θα εξαχθούν οι όροι δημιουργίας/εκμετάλλευσης των τερματικών σταθμών κρουαζιέρας στα τρία λιμάνια από ιδιώτες επενδυτές. Επίσης από το premarketing θα εξαρτηθεί αν τα τρία λιμάνια θα αξιοποιηθούν όλα μαζί ή το καθένα ξεχωριστά ή ένας ενδιάμεσος συνδυασμός π.χ. 2+1. Το τελευταίο τίθεται καθώς τα λιμάνια της Πάτρας και του Κατάκολου, που σήμερα είναι σε απόσταση δύο ωρών, αύριο, μετά και την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργου, η απόσταση αυτή θα μειωθεί πολύ. Έτσι θα μπορούσε να υπάρξει μια συνδυασμένη αξιοποίηση από τον ίδιο επενδυτή.
Όποια απόφαση και να ισχύσει, στα τρία λιμάνια θα γίνει υπο-παραχώρηση για τη δημιουργία και εκμετάλλευση του τερματικού σταθμού. Η δημιουργία του τερματικού σταθμού αφορά στα λιμάνια Πάτρας και Καβάλας, όπου δεν υπάρχει τερματικός σταθμός κρουαζιέρας. Ωστόσο θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και ο τερματικός σταθμός του Κατάκολου, ο οποίος δεν συνιστά και κάποια αξιόλογη κατασκευή.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ η προσέλκυση επενδυτών για το άνοιγμα της κρουαζιέρας
Βασική επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ με τις υποπαραχωρήσεις αυτές είναι η προσέλκυση επενδυτών, οι οποίοι θα μπορούσαν να ανοίξουν την αγορά της κρουαζιέρας, είτε φέρνοντας πλοία και επιβάτες, είτε διαμορφώνοντας το πλαίσιο συνεργασίας με την τοπική κοινότητα ώστε να ανοίξει η αγορά. Αυτό δηλαδή που έγινε στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατά τη δημαρχία Μπουτάρη.
Η κίνηση επίσης εντάσσεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης της τουριστικής κίνησης της Δυτικής Ελλάδος και της Βορείου Ελλάδος, ενώ παράλληλα στόχο έχει να αποτρέψει και την υπερσυγκέντρωση της κρουαζιέρας στους ήδη γνωστούς προορισμούς, όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος, το Ηράκλειο κ.λπ.
Η Πάτρα και η Καβάλα, επιλέχθηκαν γιατί διαθέτουν κοντά τους πολλά επισκέψιμα σημεία, όπως είναι οι Φίλιπποι, η Θάσος με τα λιμενάρια της, το Αρχαιολογικό Μουσείο Καβάλας, ο πύργος Achaia Claus, τα Καλάβρυτα, το Μοναστήρι Μεγ. Σπηλαίου κ.ά. Το Κατάκολο έχει την Ολυμπία, την Πύλο τα οποία φτάνουν και περισσεύουν για να φέρουν τουρίστες.
Σημειώνεται ότι για το λιμάνι της Πάτρας το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να κινήσει και τη διαδικασία υπο-παραχώρησης της μαρίνας που βρίσκεται στο δυτικό μέρος του λιμένα. Η μαρίνα σήμερα πρακτικά δεν λειτουργεί, αφού δεν παρέχει υπηρεσίες. Το μόνο που προσφέρει είναι ο ελλιμενισμός μερικών βαρκών ψαρέματος.
Τέλος, όλα τα παραπάνω δείχνουν και την αλλαγή στρατηγικής του ΤΑΙΠΕΔ. Οι πωλήσεις μετοχών οργανισμών λιμένων τελειώνουν στο Λαύριο, και πλέον οι αξιοποιήσεις που θα ακολουθήσουν θα αφορούν κυρίως σε υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων.