∆ιπλή αύξηση θα λάβουν 250.000 εργαζόµενοι στον ιδιωτικό τοµέα που αµείβονται µε τον κατώτατο µισθό και δικαιούνται επιπλέον 10% από την τριετία, ενώ συνολικά ο κατώτατος θα αυξηθεί κατά 13,5%, ώστε να φτάσει τα 950 ευρώ το 2027, ποσόν που αποτελεί κυβερνητική δέσµευση.

Ο κατώτατος µισθός αναµένεται να ανέλθει στα 870 ευρώ το 2025 (αύξηση 40 ευρώ), ενώ τουλάχιστον 20 ευρώ θα αυξηθεί ο µισθός των νεοεισερχόµενων στο ∆ηµόσιο, που αµείβονται µε τον κατώτατο, αλλά και στα υπόλοιπα κλιµάκια όλων των µισθολογίων.

Εκτιµάται ότι µε το «ξεπάγωµα» των τριετιών, που µέσα στο έτος ωφέλησε 100.000 εργαζόµενους, εντός του 2025 θα ανοίξει η βεντάλια για άλλους 250.000 εργαζόµενους που συµπληρώνουν τριετία και άρα δικαιούνται επιπλέον προσαύξηση 10%. Οι νέοι εργαζόµενοι, που έπιασαν δουλειά τον τελευταίο χρόνο, δεν θα έχουν καµία αύξηση από τριετία, καθώς θα πρέπει να τη συµπληρώσουν µέσα στο 2027.

Διπλή αύξηση μισθού: Τι αναμένεται

Να σηµειωθεί ότι στους εργαζόµενους που αµείβονται µε µισθούς µεγαλύτερους απ’ τα οριζόµενα στον κατώτατο µε τις τριετίες οι εργοδότες δεν είναι υποχρεωµένοι να δώσουν επιπλέον αύξηση, αλλά µπορούν να συµψηφίσουν τις αυξήσεις αυτές µε τους υπάρχοντες µισθούς.

Σύµφωνα µε τη νοµοθεσία, προϋπηρεσία κάθε εργαζοµένου, που είχε προσληφθεί πριν από τη 14η.2.2012, όπως η προϋπηρεσία αυτή είχε διαµορφωθεί τη 14η.2.2012 οπότε και ανεστάλη η συµπλήρωσή της, συνεχίζει να συµπληρώνεται µετά την 1η.1.2024.

  • Η προϋπηρεσία κάθε εργαζοµένου, που προσελήφθη µετά τη 14η.2.2012, ξεκινά να συµπληρώνεται µετά την 1η.1.2024.
  • Ειδικώς για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας σε όσους εργαζόµενους αµείβονται µε τον κατώτατο νοµοθετηµένο µισθό (780 ευρώ) ή ηµεροµίσθιο, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτηµένης σύµβασης ή σχέσης εργασίας, που έχει διανυθεί σε οποιοδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από τη 14η.2.2012 και µετά την 1η.1.2024.
  • Η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας καθορίζεται: για τους υπαλλήλους µ εεξαρτηµένη σχέση εργασίας, σε ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και συνολικά σε ποσοστό 30% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω.
  • Για τους εργατοτεχνίτες, µε εξαρτηµένη σχέση εργασίας, σε ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω.
  • Αν οι καταβαλλόµενες τακτικές αποδοχές είναι υπέρτερες των νόµιµων αποδοχών, οι αυξήσεις, οι προσαυξήσεις και τα ποσά εν γένει που προκύπτουν συµψηφίζονται µε τη διαφορά που προκύπτει µεταξύ καταβαλλόµενων και νόµιµων αποδοχών, µε την καταβολή της οποίας εξοφλούνται ολοσχερώς ή µερικώς.
  • Για το χρονικό διάστηµα από τη 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023 καµία αξίωση δεν γεννάται ούτε οφείλονται αυξήσεις µισθών ή ηµεροµισθίων, συµπεριλαµβανοµένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριµάνσεων, µε µόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριµένου χρόνου εργασίας, ούτε επιτρέπεται να υπολογιστεί προϋπηρεσία που έχει διανυθεί από τη 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023.
  • Από την 1η.1.2027, αν το ποσοστό της ανεργίας υπερβεί το 10%, και µέχρι να διαµορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%, αναστέλλεται αυτοδικαίως η ισχύς των διατάξεων. Για την εφαρµογή του λαµβάνεται υπόψη ο µέσος όρος του εθνικού ποσοστού ανεργίας των τελευταίων τεσσάρων τριµήνων, όπως αυτός αποτυπώνεται στην Ερευνα Εργατικού ∆υναµικού της ΕΛ.ΣΤΑΤ. Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονοµίας και Εργασίας δύναται να εξειδικεύεται η διαδικασία αυτοδίκαιης αναστολής ισχύος. Με Πράξη του Υπουργικού Συµβουλίου, ύστερα από ειδικά αιτιολογηµένη εισήγηση του υπουργού Εργασίας, θα αποφασίζονται οι όροι και προϋποθέσεις αναστολής.

Οι αλλαγές από το 2028


Οι αλλαγές που προτείνονται στο νέο θεσµικό πλαίσιο για τους µισθούς και θα ισχύσει για τις αυξήσεις από το 2028, είναι η αναπροσαρµογή του νοµοθετηµένου κατώτατου µισθού και ηµεροµισθίου να γίνεται αυτόµατα, µε βάση συντελεστή που προκύπτει από το άθροισµα:

  • του ετήσιου ποσοστού µεταβολής του δείκτη τιµών καταναλωτή µεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούµενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαµηλότερο 20% της εισοδηµατικής κατανοµής των νοικοκυριών,
  • του ηµίσεος του ετήσιου ποσοστού µεταβολής της αγοραστικής δύναµης του γενικού δείκτη µισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. ∆ηλαδή η Επιτροπή προτείνει η αυτόµατη αναπροσαρµογή του κατώτατου µισθού να λαµβάνει υπόψη και τον πληθωρισµό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονοµίας.

Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή