Καρπούς έχουν αποδώσει οι προσπάθειες κυβέρνησης και τραπεζών για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών πληρωμών, καθώς ολοένα μειώνεται η εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τα μετρητά. Αν και η προτίμηση των Ελλήνων εμπόρων στα μετρητά ξεπερνά κατά 15% τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο, εντούτοις αυξάνεται η συνειδητοποίηση για τα οφέλη που προσφέρουν οι ψηφιακές πληρωμές, πρωτίστως σε επίπεδο αύξησης του τζίρου.


Στις ψηφιακές πληρωμές στρέφεται η νεολαία στην Ελλάδα

Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές αγκαλιάζουν τις ηλεκτρονικές πληρωμές, με τη γενιά των Μillennials και την Gen Z να προβλέπουν, μάλιστα, σε ποσοστό πάνω από 70%, έναντι 56% του μέσου ευρωπαϊκού όρου, ότι στο επόμενο δωδεκάμηνο θα βασίζονται περισσότερο στις νέες μορφές ψηφιακών πληρωμών.

Η τελευταία πανευρωπαϊκή έρευνα της Payments Europe αναφορικά με το τοπίο των πληρωμών αποκαλύπτει για την Ελλάδα την ύπαρξη μιας εξελισσόμενης και ολοένα πιο ψηφιοποιημένης αγοράς.

Το 91% των Ελλήνων καταναλωτών χρησιμοποίησε κάρτες κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών έναντι ποσοστού 86% που επέλεξε τα μετρητά. Επίσης, το 67% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμά να πληρώνει με κάρτα σε ένα εμπορικό κατάστημα, ακόμα και αν έχει τη δυνατότητα να πληρώσει με μετρητά. Το 38% των Ελλήνων καταναλω τών θα προτιμούσε επίσης να χρησιμοποιεί μετρητά (προπληρωμή ή πληρωμή κατά την παράδοση) και το 23% προπληρωμένες κάρτες/κουπόνια για τις ηλεκτρονικές αγορές του (ποσοστά κατά 16% και 14% υψηλότερα, αντίστοιχα, από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο). Συνολικά, το 68% των Ελλήνων καταναλωτών εμπιστεύεται τις κάρτες περισσότερο από άλλες μεθόδους πληρωμών. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 77% για τους Ελληνες καταναλωτές που ταξιδεύουν σε χώρες του εξωτερικού.



Βασικός παράγοντας ανησυχίας οι απάτες

Οταν διενεργεί ψηφιακές πληρωμές σε φυσικό σημείο πώλησης, το 66% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά τις συναλλαγές με φυσική παρουσία κάρτας, ενώ το 29% προτιμά τις πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου. Το 50% των Ελλήνων καταναλωτών θεωρεί ότι η απάτη αποτελεί βασικό παράγοντα ανησυχίας στις περιπτώσεις τραπεζικής μεταφοράς χρημάτων σε πραγματικό χρόνο/ άμεσων πληρωμών. Πάνω από το 40% ανησυχεί ότι δεν θα λάβει επιστροφή χρημάτων σε περίπτωση σφαλμάτων που σχετίζονται με το ποσό ή με τον αποδέκτη, με λανθασμένα ή κατεστραμμένα είδη.

Οι Ελληνες καταναλωτές είναι πιο πιθανό (σε ποσοστό 61%) να επιλέξουν τις τραπεζικές συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου (mobile banking) παρά τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (online banking), που τις προτιμά το 50%, προκειμένου να διενεργήσουν άμεσες πληρωμές. Ποσοστό της τάξεως του 66% εκτιμά ότι μέσα στο επόμενο δωδεκάμηνο θα πραγματοποιήσει περισσότερες άμεσες πληρωμές συγκριτικά με αυτές που πραγματοποιεί σήμερα. Η ασφάλεια, η προστασία και η αξιοπιστία των πληρωμών αποτελούν τους τρεις κυριότερους παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη οι Ελληνες καταναλωτές όταν επιλέγουν πάροχο υπηρεσιών πληρωμών. Οσον αφορά την ασφάλεια, οι Ελληνες καταναλωτές ξεχωρίζουν, από την άποψη ότι περίπου ο μισός πληθυσμός (το 47%, έναντι 25% που αντιστοιχεί στον ευρωπαϊκό μέσο όρο) δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη δυνατότητα αποζημίωσης και στην προστασία του καταναλωτή.

Από την πλευρά τους, οι Ελληνες έμποροι δηλώνουν, σχεδόν στο ίδιο ποσοστό, την προτίμησή τους σε πληρωμές με μετρητά (76%) και πληρωμές με κάρτες (77%). Το 39% του κύκλου εργασιών των Ελλήνων εμπόρων προέρχεται από πληρωμές με μετρητά και το 47% από πληρωμές με κάρτες.



Έμποροι: Το 47% θα ήθελε να μπορεί να απορρίπτει τις πληρωμές με μετρητά

Οι Ελληνες έμποροι προβλέπουν ότι ο τζίρος των συναλλαγών με μετρητά θα μειωθεί στο 26% μέσα στην επόμενη πενταετία, προς όφελος ιδίως του τζίρου των συναλλαγών με κάρτες. Η εκτίμηση αυτή συμβαδίζει με το γεγονός ότι το 77% των Ελλήνων εμπόρων πιστεύει ότι η αποδοχή μόνο πληρωμών με μετρητά θα μείωνε το εισόδημά τους. Το κόστος της αποδοχής αναφέρεται συχνά ως λόγος για τον οποίο προτιμώνται οι πληρωμές με μετρητά συγκριτικά με τις ψηφιακές. Παρ’ όλα αυτά, λιγότεροι από τους μισούς (42%) Ελληνες εμπόρους πιστεύουν ότι το κόστος της αποδοχής αποτελεί προτεραιότητα στη στρατηγική τους όσον αφορά τις πληρωμές. Μεταξύ των πληρωμών με μετρη τά και των ηλεκτρονικών πληρωμών, το 62% των εμπόρων δήλωσε ότι θα προτιμούσε να αποδέχεται ηλεκτρονικές πληρωμές. Επιπλέον, το 47% των εμπόρων θα ήθελε να μπορεί να απορρίπτει τις πληρωμές με μετρητά, αν είχε τη δυνατότητα επιλογής.

Συνολικά, το 83% των Ελλήνων εμπόρων πιστεύει ότι η αποδοχή ενός μεγάλου εύρους λύσεων πληρωμών αύξησε τις πωλήσεις τους, με το 98% από αυτούς να θεωρεί ότι καθοριστικά συνέβαλε η δυνατότητα πληρω μής με κάρτες. Το 94% των Ελλήνων εμπόρων θεωρούν τις ηλεκτρονικές πληρωμές ζωτικής σημασίας για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και το 83% πιστεύουν ότι θα πραγματοποιήσουν περισσότερες ψηφιακές συναλλαγές τους επόμενους 12 μήνες. Μάλιστα στους επόμενους 12 μήνες το 20% των Ελλήνων εμπόρων σχεδιάζει να αρχίσει να αποδέχεται πληρωμές με κρυπτονομίσματα. Οπως και οι Ευρωπαίοι συνάδελφοί τους, έτσι και οι Ελληνες έμποροι δηλώνουν ότι η ασφάλεια, η προστασία, η ευκολία και η προτίμηση του καταναλωτή αποτελούν τα βασικά κριτήρια που καθορίζουν την απόφαση για το ποιες μεθόδους πληρωμών θα αποδέχονται. Οσο για τα κόστη, το 50% πιστεύει ότι το κόστος των καρτών έχει μειωθεί ή παραμείνει το ίδιο και το 77% θεωρεί ότι η προμήθεια που καταβάλλει για τις κάρτες είναι λογική συγκριτικά με την αξία που λαμβάνει από αυτές.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά