Τριπλό «µπλόκο» στις λεωφόρους της φοροδιαφυγής στήνουν το υπουργείο Οικονοµικών και η ΑΑ∆Ε, µε την ενεργοποίηση του ψηφιακού πελατολογίου, του δελτίου αποστολής και µε την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιµολόγηση των συναλλαγών µεταξύ των επιχειρήσεων. Πρόκειται για τα νέα ψηφιακά εργαλεία που θα ριχτούν σταδιακά στη δράση µε στόχο τον καλύτερο έλεγχο της αγοράς, αφού όλες οι κινήσεις θα παρακολουθούνται σε πραγµατικό χρόνο, βάζοντας τέλος στα πλαστά τιµολόγια και τις εικονικές συναλλαγές, περιορίζοντας ταυτόχρονα την «αιµορραγία» στα κρατικά ταµεία.


Τι περιλαµβάνονται στο νέο ψηφιακό οπλοστάσιο κατά της φοροδιαφυγής 

  1. Ηλεκτρονικός «κόφτης» στα πλαστά τιµολόγια. Με την εφαρµογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής από 1ης ∆εκεµβρίου ο φοροελεγκτικός µηχανισµός θα έχει τη δυνατότητα για on line παρακολούθηση της διακίνησης των προϊόντων από 155.415 επιχειρήσεις σε πρώτη φάση, µε το βάρος να πέφτει σε καύσιµα, οικοδοµικά υλικά, ελαιόλαδο, φαρµακευτικά και ιατρικά είδη, όπου εντοπίζονται τα περισσότερα κρούσµατα φοροδιαφυγής. Με την έκδοση του ψηφιακού δελτίου αποστολής µέσω της πλατφόρµας myDATA όλα τα στοιχεία της συναλλαγής θα διαβιβάζονται στην ΑΑ∆Ε και έτσι θα είναι σε θέση να βλέπει τη διαδροµή κάθε αγαθού από την αποθήκη του εµπόρου ή από το χωράφι έως τον τελικό του παραλήπτη, γνωρίζοντας και όλους τους πιθανούς ενδιάµεσους σταθµούς. Τα δεδοµένα της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών θα διαβιβάζονται σε πραγµατικό χρόνο πριν από την έναρξη της διακίνησης στην πλατφόρµα myDATA και το «κύκλωµα» θα κλείνει µε την παραλαβή των προϊόντων από την οντότητα η οποία έχει κάνει την παραγγελία. Το µέτρο, το οποίο σήµερα εφαρµόζεται προαιρετικά, θα είναι υποχρεωτικό από αρχές ∆εκεµβρίου για επιχειρήσεις µε τζίρο άνω των 200.000 ευρώ και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους τοµείς των ενεργειακών προϊόντων (καύσιµα), φαρµακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίµων, οικοδοµικών και συναφών υλικών, καθώς και της παραγωγής, τυποποίησης και εµπορίας ελαιοκάρπου και ελαιολάδου, ανεξαρτήτως του ύψους ακαθάριστων εσόδων.


Από την 1η Απριλίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις

Από την 1η Απριλίου 2025 εντάσσονται όλες οι επιχειρήσεις και, εκτός από την ψηφιακή έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδοµένων στα myDATA, θα υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων/µεταφορτώσεων, η παραλαβή παραστατικών και αγαθών µε τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ο ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.

Οσες επιχειρήσεις δεν συµµορφωθούν αντιµετωπίζουν πρόστιµα τα οποία ανέρχονται:

  • στα 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστηµα, ή
  • στα 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, αν η επιχείρηση τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστηµα.
  1. Ψηφιακό «µάτι» στους πελάτες. Με την υποχρεωτική τήρηση του ψηφιακού πελατολογίου έως το τέλος του 2024 από επαγγελµατίες οι φορολογικές αρχές θα καταγράφουν τον αριθµό των πελατών ενός επαγγελµατία και θα έχουν τη δυνατότητα να διασταυρώνουν τα δεδοµένα µε τα στοιχεία για τις εισπράξεις που εµφανίζει ο φορολογούµενος στα ηλεκτρονικά βιβλία στο myDATA της ΑΑ∆Ε. Σε περίπτωση που καταγράφεται απόκλιση θα χτυπά συναγερµός και οι ελεγκτικές αρχές θα προχωρούν σε επιτόπιο έλεγχο. Πρόκειται για ένα λογιστικό πρόγραµµα που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελµατικής εγκατάστασης και θα είναι διασυνδεδεµένο µε το Taxis, προκειµένου να µην µπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδοµένα.


Ψηφιακό πελατολογίο: Η λίστα των πρώτων υπόχρεων

Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό, το ψηφιακό πελατολόγιο θα εφαρµοστεί σε πρώτη φάση σε επαγγελµατίες που σχετίζονται µε την παροχή υπηρεσιών σε οχήµατα, καθώς και στον κλάδο των εκδηλώσεων και σταδιακά θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελµάτων.

Στη λίστα των πρώτων υπόχρεων βρίσκονται επαγγελµατίες που σχετίζονται µε την παροχή υπηρεσιών σε οχήµατα, όπως συνεργεία οχηµάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ οχηµάτων, χώροι στάθµευσης οχηµάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχηµάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και µεταχειρισµένων οχηµάτων. Ψηφιακό πελατολόγιο θα πρέπει να τηρούν επίσης οι επαγγελµατίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων σε κτήµατα και αίθουσες, εταιρείες catering και εταιρείες διοργάνωσης.

  1. «Μπλόκο» σε εικονικές συναλλαγές µεταξύ των επιχειρήσεων. Από τις αρχές του 2025 αναµένεται να ενεργοποιηθεί η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιµολόγηση στις συναλλαγές που θα κάνουν µεταξύ τους οι επιχειρήσεις, µέτρο που θα περιορίσει δραστικά τα φαινόµενα έκδοσης πλαστών ή εικονικών τιµολογίων. Κι αυτό γιατί οι φορολογικές αρχές θα µπορούν να παρακολουθούν, να διασταυρώνουν και να επαληθεύουν αυτόµατα σε πραγµατικό χρόνο το ύψος των χονδρικών πωλήσεων που έχουν πραγµατοποιήσει οι επιχειρήσεις, καθώς επίσης και το ύψος των συναλλαγών παροχής υπηρεσιών µεταξύ επιχειρήσεων ελεύθερων επαγγελµατιών. Με την ηλεκτρονική τιµολόγηση δεν θα υπάρχει πλέον δυνατότητα έκδοσης τιµολογίων εν αγνοία του εµφανιζόµενου ως λήπτη ούτε δυνατότητα καταχώρισης τιµολογίου εν αγνοία του εµφανιζόµενου ως εκδότη. Παράλληλα, τα στοιχεία των ηλεκτρονικών τιµολογίων θα επιβεβαιώνονται και από τους λήπτες, ενώ για όλες τις συναλλαγές θα διενεργούνται αυτόµατα διασταυρώσεις και µε δεδοµένα από τις τράπεζες για να επιβεβαιώνεται εάν πράγµατι έχουν γίνει οι πληρωµές των εκδοθέντων τιµολογίων.

Ο προγραµµατισµός προβλέπει σε πρώτη ότι φάση το µέτρο θα είναι υποχρεωτικό για τις µεγάλες επιχειρήσεις και θα ακολουθήσουν στη συνέχεια οι µικρότερες. Η ένταξη των επιχειρήσεων στο νέο σύστηµα θα γίνεται σταδιακά ανάλογα µε τον τζίρο τους, ενώ θα επεκταθεί στις πολύ µικρές επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελµατίες. Πάντως, το ακριβές χρονοδιάγραµµα εφαρµογής της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιµολόγησης αναµένεται να «κλειδώσει» στο τέλος του έτους, καθώς το υπουργείο Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών περιµένει την απάντηση των Βρυξελλών στο σχετικό αίτηµα που έχει υποβάλει.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»