Ο οδικός χάρτης για κατώτατο 950 ευρώ και µέσο µισθό 1.500 ευρώ το 2027 - Πώς θα υπολογίζεται

Η διαδικασία καθορισµού του κατώτατου µισθού

Μηχανισµός αυτόµατης αναπροσαρµογής αποδοχών στον ιδιωτικό τοµέα, αλλά µόνο για αυξήσεις, ανεξαρτήτως της πορείας της οικονοµίας

proslipseis_ana_ypourgeio_kerameos_2
Τον οδικό χάρτη για την αύξηση του κατώτατου στα 950 ευρώ και του µέσου µισθού στα 1.500 ευρώ µέχρι το 2027 µέσω του νέου µηχανισµού εξειδίκευσε χθες η υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραµέως, µετά τη σχετική παρουσίαση της πρότασης που έκανε στο υπουργικό συµβούλιο.

Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης, τόνισε η κυρία Κεραµέως, «είναι η ενίσχυση του εισοδήµατος των εργαζοµένων και η αύξηση της αγοραστικής τους δύναµης, συνδέοντας το ύψος των µισθών µε τον πληθωρισµό και την οικονοµική ανάπτυξη της χώρας».


Πώς θα υπολογίζεται 

Από το 2028, ο κατώτατος µισθός προτείνεται να καθορίζεται µέσω ενός µαθηµατικού τύπου ο οποίος θα λαµβάνει υπόψη του τον πληθωρισµό, ιδιαίτερα για τα νοικοκυριά στο χαµηλότερο 20% της εισοδηµατικής κλίµακας, καθώς και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονοµίας, µε βάση αντικειµενικούς δείκτες που θα δηµιουργήσει η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).

Το νέο σύστηµα καθορισµού του κατώτατου µισθού προσφέρει τέσσερις ουσιαστικές καινοτοµίες:

  • Ασφάλεια. Προβλέπεται ότι ο κατώτατος µισθός δεν µπορεί να µειωθεί, αν τα στοιχεία της οικο νοµίας είναι αρνητικά.
  • Σύνδεση µε την οικονοµία. Το ύψος του κατώτατου µισθού συν δέεται µε πραγµατικά οικονοµικά µεγέθη, δηλ. τον πληθωρισµό και την παραγωγικότητα.
  • ∆ιαφάνεια και αξιοπιστία. Το ύψος του κατώτατου µισθού βα σίζεται σε αντικειµενικά δεδοµέ να της ΕΛΣΤΑΤ, ενισχύοντας την εµπιστοσύνη στο σύστηµα.
  • Κάλυψη και των δηµοσίων υπαλλήλων. Για πρώτη φορά προβλέπεται η προστασία του κατώτατου µισθού και στους ερ γαζόµενους στο ∆ηµόσιο.


Επιτροπή ∆ιαβούλευσης µε τη συµµετοχή όλων των εθνικών κοινωνικών εταίρων και της Α∆Ε∆Υ

Ο ρόλος των κοινωνικών εταίρων στη διαδικασία είναι ιδιαίτερα σηµαντικός. ∆ηµιουργείται Επιτροπή ∆ιαβούλευσης µε τη συµµετοχή όλων των εθνικών κοινωνικών εταίρων και της Α∆Ε∆Υ. Η επιτροπή αυτή θα διατυπώνει γνώµη µε θεσµικό και ενιαίο τρόπο κατά τη µεταβατική διαδικασία καθορισµού του κατώτατου µισθού, όπως επίσης και σε περίπτωση που στοιχειοθετείται από την επιστηµονική επιτροπή παρέκκλιση από τον αυτόµατο µηχανισµό αναπροσαρµογής του κατώτατου µισθού, σε περίπτωση π.χ. µεγάλων οικονοµικών αναταράξεων. Σηµειώνεται ότι και σε αυτή την περίπτωση το ύψος του κατώτατου µισθού δεν θα µπορεί να µειωθεί.

Ως προς την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγµατεύσεων, προβλέπεται η εκπόνηση Σχεδίου ∆ράσης εντός ενός έτους από την ψήφιση του νόµου, µε σαφές χρονοδιάγραµµα και συγκεκριµένα µέτρα. Στόχος είναι η ενίσχυση των συλλογικών διαπραγµατεύσεων και η αύξηση της αποτελεσµατικότητάς τους, ενώ αξίζει να σηµειωθεί ότι η κατάρτιση του Σχεδίου ∆ράσης θα βασιστεί σε ουσιαστική και εκτενή διαβούλευση µε τους κοινωνικούς εταίρους.



Η διαδικασία καθορισµού του κατώτατου µισθού

∆ιευκρινίζεται ότι το 2025 η διαδικασία καθορισµού του κατώτατου µισθού θα παραµείνει ίδια, ενώ η δεύτερη, ενδιάµεση φάση θα ξεκινήσει την 1η Ιουνίου 2025, ώστε εντός του έτους να διεξαχθεί η διαβούλευση, σύµφωνα µε τις νέες προθεσµίες και τη νέα σύνθεση των επιτροπών για τον νοµοθετηµένο κατώτατο µισθό και το νοµοθετηµένο κατώτατο ηµεροµίσθιο που θα ισχύσει από την 1/1/2026. Η εν διάµεση φάση θα διαρκέσει έως την 31η/12/2027.

Να σηµειωθεί ότι η κοινοτική οδηγία θέτει στόχο να αυξηθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση το ποσοστό κάλυψης των εργαζοµένων από συλλογικές συµβάσεις στο 80%. Στην Ελλάδα το ποσοστό των εργαζοµένων που καλύπτονται από σύµβαση κυµαίνεται από 25% έως 30%.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή»