«Φρενάρει» τις επενδύσεις στην Ελλάδα και στρέφεται στο εξωτερικό η Coffee Island που αναπτύσσει παραγωγική μονάδα στην Αίγυπτο μέσω joint venture με τοπικό συνεργάτη ενώ ετοιμάζεται να ακολουθήσει το ίδιο μοντέλο στην Ινδία, όπου εγκαινιάζει παρουσία τον άλλο μήνα. «Ο κλάδος βάλλεται από παντού», σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο, CEO της Coffee Island και πρόεδρο του Ελληνικού Συνδέσμου Franchise, ο οποίος σε παρουσίαση της πρώτης έκθεσης βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας χθες αναφέρθηκε τόσο στις ανατιμήσεις της πρώτης ύλης, που ξεπερνά το 100% σε κάποιες ποικιλίες καφέ όσο και στις συμφωνίες με συνεργάτες και παραγωγούς, που δοκιμάζονται εν μέσω κρίσης. Η εταιρεία επικαιροποιεί συνεργασίες franchise, προσπαθεί να ελέγξει την εφοδιαστική αλυσίδα και να περνά όσο γίνεται μικρότερες ανατιμήσεις στα προϊόντα έχοντας αυξήσει τους τελευταίους 12 μήνες τις τιμές κατά περίπου 20 λεπτά, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Ωστόσο, μια νέα ανατίμηση στο μέλλον, μέχρι και 50 λεπτά, είναι πιθανή, σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινόπουλο, λόγω μιας σειράς παραγόντων κόστους, από τις ανατιμήσεις στην πρώτη ύλη μέχρι τους νέους κανονισμούς (όπως το deforestation που υποχρεώνει τους εισαγωγείς καφέ να αποδεικνύουν ότι το προϊόν που εισάγουν δεν προέρχεται από δέντρα που έχουν αναπτυχθεί μετά από αποψίλωση δασών).


Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινόπουλο τα λειτουργικά έξοδα για έναν καφέ στην Ελλάδα είναι 3 φορές πάνω από ότι στη Γαλλία, όπου πρόσφατα η Coffee Island σύναψε συνεργασία master franchise. «Στη χώρα μας τα προϊόντα της εστιασης έχουν μικρή αξία αλλά ο καταναλωτής δεν μπορεί να τα πληρώσει, όπως πιθανόν στη Γαλλία», πρόσθεσε.


Ο κορεσμός στην Ελλάδα και η στρατηγική εξωστρέφειας
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την μεγάλη ανάπτυξη του δικτύου καφεκοπτείων στην Ελλάδα, όπου αριθμεί 430 καφεκοπτεία, υπαγορεύουν επανατοποθέτηση σε κάποιες περιοχές, μεταβιβάσεις καταστημάτων, ειδικά σε περιπτώσεις που παρατηρείται κόπωση μετά από 10 έτη λειτουργίας (35-40 καταστήματα μεταβιβάζονται στην επόμενη γενιά ή σε άλλα στελέχη των καταστημάτων) και μετατόπιση του κέντρου βάρους στο εξωτερικό.

Η αλυσίδα, η οποία υποδέχεται 170.000 πελάτες σε καθημερινή βάση στα καφεκοπτεία του δικτύου της, έχει ήδη παρουσία σε 100 πόλεις σε όλη την επικράτεια, πέραν της παρουσίας που διαθέτει στα σούπερ μάρκετ με κωδικούς καφεκοπτείου. Το δίκτυό της στην Ελλάδα διαθέτει καλή διασπορά, όπως τονίζει ο επικεφαλής της εταιρείας, σημειώνοντας ενδεικτικά ότι μπορεί να είναι Νο1 αλυσίδα καφεστίασης στην Ελλάδα αλλά δεν είναι η μεγαλύτερη στην Αττική.


Με αυτά τα δεδομένα η Coffee Island δεν έχει ουσιαστικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο, όπου διαθέτει 49 καταστήματα, όσο σε άλλες χώρες του εξωτερικού, όπου άρχισε να επεκτείνεται το 2016, με πρώτο σταθμό το Λονδίνο (είχε προηγηθεί η Κύπρος το 2009). Σήμερα διαθέτει εκτός συνόρων 65 καταστήματα σε 13 χώρες και 4 ηπείρους και πλέον στοχεύει να εδραιωθεί σε υφιστάμενες αγορές, να επεκταθεί σε νέες και να γίνει ένα διεθνές brand.

Με μοντέλο joint venture σε Αίγυπτο και Ινδία
Η Αίγυπτος είναι ένα case study αυτής της στρατηγικής για το 2025. Η εταιρεία έχει αναπτύξει ήδη δίκτυο 5 Coffee Island στην τοπική αγορά διαθέτοντας μάλιστα έναν από τους 3 χώρους εστίασης που μπορεί κανείς να απολαύσει καφέ στις Πυραμίδες της Γκίζα. Αλλά πλέον έχει παρουσία στην Αίγυπτο και με μεταποιητική μονάδα, στο πλαίσιο joint venture με Αιγύπτιο συνεργάτη και συμμετοχή 30%. Η εργοστασιακή μονάδα θα επεκτείνεται όσο θα αυξάνεται η δραστηριότητα στην περιοχή μεταποιώντας τον καφέ που θα διαχειρίζεται ως πρώτη ύλη το hub της Πάτρας, το οποίο επεξεργάζεται σήμερα περίπου 1.800 τόνους ωμού καφέ. Η Coffee Island σχεδιάζει έτσι να εξοικονομήσει πόρους για την ενίσχυση της παρουσίας της σε μια αγορά 110 εκατομμυρίων ανθρώπων, εκ των οποίων οι μισοί είναι νεολαία.


Ταυτόχρονα, προετοιμάζει ανάπτυξη με ανάλογο μοντέλο στην Ινδία, όπου αναμένεται να εγκαινιάσει το πρώτο της κατάστημα στο Δελχί μέχρι 10 Δεκεμβρίου. Η Ινδία είναι μια χώρα που παράγει καφέ και σκοπός της ελληνικής εταιρείας είναι να προωθήσει ινδικά προϊόντα καφέ έχοντας συνάψει συνεργασία με τοπικό συνεργάτη.

Συμπληρωματικά, επενδύσει στην εφοδιαστική αλυσίδα του καφέ με στήριξη της συμβολαιακής καλλιέργειας και συμφωνίες με παραγωγούς και συνεταιρισμούς όπως π.χ. σε Κολομβία, Αιθιοπία, Ρουάντα, Νικαράγουα και Βραζιλία έχοντας συνάψει συμβόλαια με 26 φάρμες.

Το αποτύπωμα της Coffee Island με αφετηρία την Πάτρα και τα μεγέθη
Σημειώνεται ότι η Coffee Island έχει την αφετηρία της στο 1999. Διαθέτει καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής στην Πάτρα, όπου παράγει πάνω από το 85% των προϊόντων που διαθέτει η αλυσίδα καφεκοπτείων. Δίνει έμφαση στον τομέα του R&D, σε τρόφιμα και συσκευασίες, εξαιτίας και των υποχρεώσεων που επιβάλλει στην καφεστίαση και ευρύτερα στον κλάδο τροφίμων η εθνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Ο κύκλος εργασιών της Coffee Island το 2023 ανήλθε σε 37 εκατ. ευρώ σημειώνοντας ανάπτυξη περίπου 8% ενώ ο συστημικός τζίρος, που περιλαμβάνει και τον τζίρο των καταστημάτων, ξεπέρασε τα 130 εκατ. ευρώ. Το 80-85% του τζίρου έρχεται από τη δραστηριότητα σε Ελλάδα και Κύπρο ενώ η εταιρεία φέτος ολοκληρώνει επενδυτικό πλάνο 8,4 εκατ. ευρώ. Όπως σημειώνει ο κ. Κωνσταντινόπουλος το 40% των καταστημάτων είναι στην περιφέρεια ενώ από την δραστηριότητα, που συνδέεται με 1.180 Έλληνες προμηθευτές, βιοπορίζονται 4.000 οικογένειες.