Η αγορά ζητεί αλλαγές για διατάξεις-κλειδιά στο νέο φορολογικό - Οι διατάξεις που έχουν δεχτεί τα περισσότερα "βέλη"
Πεδίο µάχης η πλατφόρµα διαβούλευσης για το νέο φορολογικό νοµοσχέδιο
Τα σχόλια στη διαβούλευση για τα επιπλέον βάρη στον τουρισµό, τα µέτρα για το Στεγαστικό, το πρόγραµµα των δηλώσεων και τις ειδικές αποζηµιώσεις
Σε πεδίο µάχης έχει µετατραπεί η πλατφόρµα της διαβούλευσης για το νέο φορολογικό νοµοσχέδιο, το οποίο έχει δεχθεί πάνω από 180 σχόλια, µε τα περισσότερα «βέλη» να συγκεντρώνουν οι διατάξεις για το τέλος ανθεκτικότητας, τα µέτρα για την αντιµετώπιση της στεγαστικής κρίσης, το νέο καθεστώς υποβολής των φορολογικών δηλώσεων από το 2025 και οι ειδικές αποζηµιώσεις για τις Ένοπλες ∆υνάµεις και τα Σώµατα Ασφαλείας.
*Διαβάστε ακόμα: Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η νέα λίστα με τους 523 κωδικούς προϊόντων που έχουν μείωση τιμής
1. Οι περισσότερες «ριπές» αφορούν το άρθρο 21 µε τις παρεµβάσεις στο τουριστικό πακέτο, καθώς από τον καινούργιο χρόνο επέρχονται µεγάλες αυξήσεις στο παλιό τέλος διαµονής που επιβάλλουν στους πελάτες ξενοδοχεία, καταλύµατα και ενοικιαζόµενα ακίνητα, µε αποτέλεσµα να υπάρχουν αντιδράσεις από πολίτες και φορείς. Ειδικά για την αύξηση κατά 433% του τέλους στις µισθώσεις τύπου Airbnb, το οποίο από 1,5 ευρώ αυξάνεται σε 8 ευρώ ανά ηµέρα κατά τους µήνες Απρίλιο έως Οκτώβριο, οι πολίτες θεωρούν ότι είναι άδικη και παράλογη, καθώς εφαρµόζεται οριζόντια, χωρίς να λαµβάνεται υπόψη η γεωγραφική θέση του ακινήτου ή το ύψος του µισθώµατος. Στα σχόλια για το τέλος ανθεκτικότητας, οι πολίτες -µεταξύ άλλων- σηµειώνουν ότι «καταλύµατα που ενοικιάζονται 30 και 40 ευρώ, πληρώνουν το ίδιο τέλος ανθεκτικότητας µε αυτά που ενοικιάζονται 300 ευρώ τη µέρα», ενώ αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Όσοι νοικιάζουµε ένα δωµάτιο έναντι 30 ευρώ την ηµέρα στο σπίτι που κατοικούµε, θα ζητάµε τέλος ανθεκτικότητας 8 ευρώ; Εντελώς απαγορευτικό, πρέπει οπωσδήποτε να µειωθεί τουλάχιστον για τις περιπτώσεις δωµατίου». Επίσης, «τα 8 ευρώ του τέλους ανθεκτικότητας οριζόντια για όλους, ανεξαρτήτως περιοχής ή τιµήµατος ενοικίασης, είναι ακραία υψηλό, ειδικά για ιδιώτες που έχουν ένα σπίτι και το εκµεταλλεύονται για τα προς το ζην. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο τουρίστας θα αρνηθεί να πληρώσει τόσο µεγάλο φόρο και θα καταλήγει ο ιδιοκτήτης να καλύπτει από την τσέπη του το κόστος αυτό».
2. Αντιδράσεις από το σύνολο των οµοσπονδιών των εργαζοµένων στις Ένοπλες ∆υνάµεις και τα Σώµατα Ασφαλείας συγκεντρώνει και το άρθρο 15 για την «αύξηση ειδικής αποζηµίωσης νυχτερινής απασχόλησης», το οποίο αφορά την αναπροσαρµογή του ποσού των 2,77 ευρώ ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης σε 3,33 ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης». «Ο υπουργός Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών οφείλει να γνωρίζει ότι ο ανωτέρω τίτλος του σχεδίου νόµου είναι για το σύνολο των ενστόλων ψευδεπίγραφος, εφόσον δεν υπάρξει άµεση και ουσιαστική αύξηση της αναχρονιστικής αποζηµίωσης των 2,77 €, η οποία σηµειωτέον παραµένει επί χρόνια καθηλωµένη στα ίδια επίπεδα. Μόνο έτσι θα αισθανθούν οι συνάδελφοί µας ότι η πολιτεία ενδιαφέρεται πραγµατικά για αυτούς και ότι δεν τους εµπαίζει διαρκώς», σχολιάζουν οι πρόεδροι των οµοσπονδιών.
3. Όσον αφορά τις προθεσµίες για τις φορολογικές δηλώσεις και τις εκπτώσεις εφάπαξ καταβολής φόρου, αρκετοί φορολογούµενοι σχολιάζουν ότι θα έπρεπε να υπάρχει ειδική µέριµνα για τα ΑµεΑ, ενώ λογιστές τονίζουν ότι πρέπει να αφαιρεθεί από το τελικό νοµοσχέδιο η πρόβλεψη για έκπτωση φόρου εισοδήµατος 4%, εφόσον η δήλωση υποβληθεί µέχρι την 30ή Απριλίου, καθώς πρόκειται για έναν µήνα φορτωµένο από φορολογικές υποχρεώσεις.
4. Για το άρθρο 26 που βάζει απαγορευτικό στην έκδοση νέων αδειών για Airbnb σε τρία κορεσµένα διαµερίσµατα στον ∆ήµο Αθηναίων, οι πολίτες θεωρούν άδικο το µέτρο «για ένα ακίνητο το οποίο είναι ήδη στη βραχυχρόνια να µην µπορεί να συνεχίσει να δουλεύει µε το ίδιο καθεστώς. Πολύς κόσµος έχει επενδύσει αρκετά χρήµατα από οικονοµίες µιας ζωής πάνω σε αυτόν τον τοµέα».
5. Αίσθηση προκάλεσε η παρέµβαση από την ΠΟΜΙ∆Α για τις διατάξεις που αφορούν τα κλειστά ακίνητα, υπογραµµίζοντας ότι «η αγωνία του νοµοθέτη µήπως χάσει µερικά ευρώ από το µέτρο αυτό είναι κατά πολύ µεγαλύτερη από τη µέριµνα να βγουν στην αγορά σπίτια για τους ενοικιαστές». Παράλληλα, επισηµαίνει ότι η 36µηνη φοροαπαλλαγή πρέπει να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριµένο ενοικιαστή, να παραµένει δηλαδή σε ισχύ, ακόµη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιονδήποτε λόγο εντός της τριετίας. Παράλληλα, εισηγείται µείωση σε λογικά ποσοστά των βαρύτατων φορολογικών συντελεστών της κλίµακας των µισθωµάτων που αποτελούν κύρια και πάγια αιτία της αύξησης των ενοικίων και διπλασιασµό των ποσοστών µείωσης του ΕΝΦΙΑ στο 40% και στο 20% για τις κατοικίες µε αξία άνω των 500.000 €, έτσι ώστε να αποτελέσει πραγµατικά δελεαστικό κίνητρο για την ασφάλισή τους, η οποία σύντοµα θα αποδώσει πολλαπλάσια φορολογικά έσοδα.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 13/11/2024
*Διαβάστε ακόμα: Σούπερ μάρκετ: Αυτή είναι η νέα λίστα με τους 523 κωδικούς προϊόντων που έχουν μείωση τιμής
Νέο φορολογικό νομοσχέδιο: Οι διατάξεις που έχουν δεχτεί τα περισσότερα «βέλη»
1. Οι περισσότερες «ριπές» αφορούν το άρθρο 21 µε τις παρεµβάσεις στο τουριστικό πακέτο, καθώς από τον καινούργιο χρόνο επέρχονται µεγάλες αυξήσεις στο παλιό τέλος διαµονής που επιβάλλουν στους πελάτες ξενοδοχεία, καταλύµατα και ενοικιαζόµενα ακίνητα, µε αποτέλεσµα να υπάρχουν αντιδράσεις από πολίτες και φορείς. Ειδικά για την αύξηση κατά 433% του τέλους στις µισθώσεις τύπου Airbnb, το οποίο από 1,5 ευρώ αυξάνεται σε 8 ευρώ ανά ηµέρα κατά τους µήνες Απρίλιο έως Οκτώβριο, οι πολίτες θεωρούν ότι είναι άδικη και παράλογη, καθώς εφαρµόζεται οριζόντια, χωρίς να λαµβάνεται υπόψη η γεωγραφική θέση του ακινήτου ή το ύψος του µισθώµατος. Στα σχόλια για το τέλος ανθεκτικότητας, οι πολίτες -µεταξύ άλλων- σηµειώνουν ότι «καταλύµατα που ενοικιάζονται 30 και 40 ευρώ, πληρώνουν το ίδιο τέλος ανθεκτικότητας µε αυτά που ενοικιάζονται 300 ευρώ τη µέρα», ενώ αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Όσοι νοικιάζουµε ένα δωµάτιο έναντι 30 ευρώ την ηµέρα στο σπίτι που κατοικούµε, θα ζητάµε τέλος ανθεκτικότητας 8 ευρώ; Εντελώς απαγορευτικό, πρέπει οπωσδήποτε να µειωθεί τουλάχιστον για τις περιπτώσεις δωµατίου». Επίσης, «τα 8 ευρώ του τέλους ανθεκτικότητας οριζόντια για όλους, ανεξαρτήτως περιοχής ή τιµήµατος ενοικίασης, είναι ακραία υψηλό, ειδικά για ιδιώτες που έχουν ένα σπίτι και το εκµεταλλεύονται για τα προς το ζην. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο τουρίστας θα αρνηθεί να πληρώσει τόσο µεγάλο φόρο και θα καταλήγει ο ιδιοκτήτης να καλύπτει από την τσέπη του το κόστος αυτό».2. Αντιδράσεις από το σύνολο των οµοσπονδιών των εργαζοµένων στις Ένοπλες ∆υνάµεις και τα Σώµατα Ασφαλείας συγκεντρώνει και το άρθρο 15 για την «αύξηση ειδικής αποζηµίωσης νυχτερινής απασχόλησης», το οποίο αφορά την αναπροσαρµογή του ποσού των 2,77 ευρώ ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης σε 3,33 ανά ώρα νυχτερινής απασχόλησης». «Ο υπουργός Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών οφείλει να γνωρίζει ότι ο ανωτέρω τίτλος του σχεδίου νόµου είναι για το σύνολο των ενστόλων ψευδεπίγραφος, εφόσον δεν υπάρξει άµεση και ουσιαστική αύξηση της αναχρονιστικής αποζηµίωσης των 2,77 €, η οποία σηµειωτέον παραµένει επί χρόνια καθηλωµένη στα ίδια επίπεδα. Μόνο έτσι θα αισθανθούν οι συνάδελφοί µας ότι η πολιτεία ενδιαφέρεται πραγµατικά για αυτούς και ότι δεν τους εµπαίζει διαρκώς», σχολιάζουν οι πρόεδροι των οµοσπονδιών.
3. Όσον αφορά τις προθεσµίες για τις φορολογικές δηλώσεις και τις εκπτώσεις εφάπαξ καταβολής φόρου, αρκετοί φορολογούµενοι σχολιάζουν ότι θα έπρεπε να υπάρχει ειδική µέριµνα για τα ΑµεΑ, ενώ λογιστές τονίζουν ότι πρέπει να αφαιρεθεί από το τελικό νοµοσχέδιο η πρόβλεψη για έκπτωση φόρου εισοδήµατος 4%, εφόσον η δήλωση υποβληθεί µέχρι την 30ή Απριλίου, καθώς πρόκειται για έναν µήνα φορτωµένο από φορολογικές υποχρεώσεις.
4. Για το άρθρο 26 που βάζει απαγορευτικό στην έκδοση νέων αδειών για Airbnb σε τρία κορεσµένα διαµερίσµατα στον ∆ήµο Αθηναίων, οι πολίτες θεωρούν άδικο το µέτρο «για ένα ακίνητο το οποίο είναι ήδη στη βραχυχρόνια να µην µπορεί να συνεχίσει να δουλεύει µε το ίδιο καθεστώς. Πολύς κόσµος έχει επενδύσει αρκετά χρήµατα από οικονοµίες µιας ζωής πάνω σε αυτόν τον τοµέα».
5. Αίσθηση προκάλεσε η παρέµβαση από την ΠΟΜΙ∆Α για τις διατάξεις που αφορούν τα κλειστά ακίνητα, υπογραµµίζοντας ότι «η αγωνία του νοµοθέτη µήπως χάσει µερικά ευρώ από το µέτρο αυτό είναι κατά πολύ µεγαλύτερη από τη µέριµνα να βγουν στην αγορά σπίτια για τους ενοικιαστές». Παράλληλα, επισηµαίνει ότι η 36µηνη φοροαπαλλαγή πρέπει να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριµένο ενοικιαστή, να παραµένει δηλαδή σε ισχύ, ακόµη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιονδήποτε λόγο εντός της τριετίας. Παράλληλα, εισηγείται µείωση σε λογικά ποσοστά των βαρύτατων φορολογικών συντελεστών της κλίµακας των µισθωµάτων που αποτελούν κύρια και πάγια αιτία της αύξησης των ενοικίων και διπλασιασµό των ποσοστών µείωσης του ΕΝΦΙΑ στο 40% και στο 20% για τις κατοικίες µε αξία άνω των 500.000 €, έτσι ώστε να αποτελέσει πραγµατικά δελεαστικό κίνητρο για την ασφάλισή τους, η οποία σύντοµα θα αποδώσει πολλαπλάσια φορολογικά έσοδα.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 13/11/2024