Θέλουµε να έχουµε χειµερινό και όχι... χριστουγεννιάτικο τουρισµό, λένε οι επιχειρηµατίες του κλάδου, καθώς η αναδυόµενη δύναµη του χειµερινού τουρισµού στην Ελλάδα παραµένει αναξιοποίητη. Με τις γιορτές να πλησιάζουν, το επόµενο εικοσαήµερο αποτελεί βαρόµετρο για το αν θα υπάρξει ή όχι έστω µικρή άνοδος σε πληρότητες και εισπράξεις σε σύγκριση µε την περσινή χρονιά.

Αυτή την ώρα, οι ορεινοί προορισµοί και οι µεγάλες πόλεις καταγράφουν µεγάλη ζήτηση, ιδίως για τις µέρες των Χριστουγέννων και των Φώτων.

Στα Ιωάννινα οι κρατήσεις αναµένεται να ξεπεράσουν το 70%, µε το µεγαλύτερο ενδιαφέρον να έρχεται κυρίως από τις βαλκανικές και κεντροευρωπαϊκές χώρες, όπως την Αλβανία, τη Ρουµανία, τη Γερµανία, τη Σουηδία, τη Νορβηγία, την Ολλανδία, το Ηνωµένο Βασίλειο, την Ιταλία και την Τουρκία.

Τόσο οι πολιτιστικές όσο και οι γαστρονοµικές εκδηλώσεις µε τα τοπικά προϊόντα (γαλακτοκοµικά, οινικά), αλλά και τα σπορ που προσφέρει η γεωµορφολογία της γύρω περιοχής (βουνό, λίµνη, ποτάµι, σπήλαια κ.ο.κ.), είναι το κύριο έναυσµα για ταξίδι, µε τα πακέτα διακοπών που συνήθως συµπεριλαµβάνουν τη διαµονή και την ηµιδιατροφή να είναι η κορυφαία επιλογή, µε επικρατέστερη διάρκεια διαµονής το πενθήµερο.

Χειµερινός τουρισµός: Τι βρίσκεται ψηλά στις προτιµήσεις

Ψηλά στις προτιµήσεις είναι η πόλη των Ιωαννίνων, τα Ζαγοροχώρια και το Μέτσοβο, που δείχνουν να οδεύουν σε sold out µε τις πληρότητες στο 100%, ενώ λίγο χαµηλότερα δείχνουν να κινούνται τα Τζουµέρκα και τα Μαστοροχώρια, που τα τελευταία χρόνια γίνονται όλο και πιο δηµοφιλή στους ξένους επισκέπτες.

Πιο κάτω, κινούνται οι κρατήσεις σε ∆ράµα, µε τα ποσοστά να κυµαίνονται µεταξύ 55% και 65% και την κινητικότητα να «εγκλωβίζεται» στο 15ήµερο των εορτών και όχι σε όλη την περίοδο, που είναι και το µεγάλο στοίχηµα. Μάλιστα, για την ώρα οι κρατήσεις σε πολλούς ορεινούς προορισµούς σε πανελλαδικό επίπεδο είναι κολληµένες στο 30% µε 35% και µεσοσταθµικά αναµένεται να κινηθούν από 60% έως 85%, ανάλογα φυσικά µε τη ζήτηση της κάθε περιοχής.

Επιπλέον, δεν είναι λίγες οι περιοχές που ακόµα και την περίοδο των εορτών συγκεντρώνουν υψηλότερη ζήτηση τα τριήµερα (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή) και όχι ολόκληρη την εβδοµάδα, όπως συνέβαινε στο παρελθόν. Οσο για το κόστος διαµονής, ενδεικτικά κινείται κοντά στα περσινά επίπεδα και λίγο πιο υψηλά, δηλαδή στα 90 ευρώ έως και τα 300 ευρώ.

Προωθητικές ενέργειες

Είναι σαφές πως ο χειµερινός τουρισµός στην Ελλάδα αποτελεί δυνατό στοίχηµα και για το υπουργείο Τουρισµού, µε την υπουργό Ολγα Κεφαλογιάννη να θέλει να κάνει τη µεγάλη διαφορά µε τις προηγούµενες θητείες. Με άλλα λόγια, να καταφέρει να έχει απτά αποτελέσµατα σε αυτό που οι επιχειρηµατίες και οι φορείς του τουρισµού αποκαλούν «πραγµατικό χειµερινό τουρισµό» και όχι χριστουγεννιάτικες τονωτικές ενέσεις.

Θυµίζουµε πως πριν από λίγο καιρό η υπουργός συναντήθηκε µε τον Adriano Accardo, managing director of Global Business Solutions του TikTok για τη Νότια Ευρώπη, µε τον οποίο συζήτησε προωθητικές ενέργειες για την τουριστική προβολή της χώρας, που θα περιλαµβάνουν διαφηµιστικές καµπάνιες, καθώς και δηµιουργία πρωτότυπου οπτικοακουστικού υλικού σε συνεργασία µε δηµοφιλείς content creators.

Ο στόχος είναι να δηµοσιεύουν στην πλατφόρµα στιγµιότυπα από την προσωπική τους εµπειρία στην Ελλάδα, όχι µόνο την καλοκαιρινή περίοδο, που είναι ι το αναµενόµενο, αλλά και τη χειµερινή, που θα προκαλέσει µεγάλη έκπληξη και έλξη στο κοινό.

Οπως αναφέρει το υπουργείο, πρόκειται για µια πρωτοπόρο συνεργασία, η οποία θα απευθύνεται σε νέα κοινά και εξυπηρετεί τον κεντρικό στόχο της στρατηγικής του υπουργείου Τουρισµού για την αναβάθµιση της προώθησης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος µε την αξιοποίηση των σύγχρονων εργαλείων επικοινωνίας.

Ακόµη, για την ανάπτυξη του χειµερινού τουρισµού, στο πλαίσιο ανάπτυξης του Οργανισµού ∆ιαχείρισης Προορισµού (DMO), εξετάζονται να γίνουν άµεσα κάποιες ενέργειες, όπως η στρατηγική και ανάπτυξη συνεργασιών µε κεντρικούς φορείς για την προσέλκυση διεθνών κινηµατογραφικών παραγωγών, αξιοποιώντας το Film Office της Περιφέρειας Ηπείρου, και η δηµιουργία µιας εύχρηστης ψηφιακής πύλης Πολιτιστικού και Θρησκευτικού Τουρισµού σε πολλαπλές γλώσσες για πολλαπλούς τύπους συσκευών, µε σκοπό την πληροφόρηση σχετικά µε τα πολιτιστικά µνηµεία και τη διευκόλυνση των κρατήσεων εισιτηρίων.

Winter cruising

Στο πλαίσιο αυτό κινείται και η κρουαζιέρα, που τα τελευταία χρόνια κάνει µια προσπάθεια όχι µόνο για ταξίδι 365 µέρες τον χρόνο, αλλά για στοχευµένα δροµολόγια κατά τη χειµερινή περίοδο. Ηδη, αύριο, ∆ευτέρα, η MSC Cruises σαλπάρει για την πρώτη της χειµερινή σεζόν κρουαζιέρας µε αφετηρία την Ελλάδα, µε το νέο κρουαζιερόπλοιο MSC Sinfonia.

Οι αναχωρήσεις θα γίνονται από τον Πειραιά κάθε εβδοµάδα και οι προορισµοί περιλαµβάνουν ελκυστικές τοποθεσίες σε Ελλάδα, Τουρκία και Ιταλία, όπως είναι η Κέρκυρα, το Μπάρι, η Κωνσταντινούπολη και η Σµύρνη. Οι κρουαζιέρες θα αφορούν επτά διανυκτερεύσεις και ξεκινούν από τα 400 ευρώ.


*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»