ΑΑ∆Ε: Όλα τα νέα τεχνολογικά µέσα και οι ειδικές οµάδες "κρούσης" κατά της φοροδιαφυγής - Έκδοση τιµολογίων και στο κινητό από τον ∆εκέµβριο
Nέα εργαλεία και υπηρεσίες
Ειδικές οµάδες κρούσης για τις πιο απαιτητικές υποθέσεις και νέες τεχνολογίες στο ψηφιακό οπλοστάσιο των "ράµπο"
Αναβάθµιση του ψηφιακού οπλοστασίου µε νέα εργαλεία και υπηρεσίες, όπως το ηλεκτρονικό πελατολόγιο, το δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιµολόγηση όλων των συναλλαγών, προβλέπει ο σχεδιασµός του υπουργείου Εθνικής Οικονοµίας και της ΑΑ∆Ε για το 2025, ενώ από τον ∆εκέµβριο µπαίνει σε λειτουργία νέα εφαρµογή που θα επιτρέπει σε επαγγελµατίες και επιχειρήσεις να εκδίδουν τιµολόγια από το κινητό τηλέφωνο.
Η χρήση πάντως των υφιστάµενων µεταρρυθµίσεων, όπως η διασύνδεση POS - ταµειακών, το myData και οι ηλεκτρονικές πληρωµές, έχει αποδώσει καρπούς, µε τα κρατικά έσοδα το 2024 να σηµειώνουν αύξηση κατά 1,8 δισ. ευρώ.
Όλο το µπουκέτο των µεταρρυθµίσεων αυτών που έχουν υλοποιηθεί αλλά και των νέων που θα τεθούν σε λειτουργία το 2025 παρουσιάστηκε χθες, σε ειδική εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Στην εκδήλωση του υπουργείου Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών και της ΑΑ∆Ε παρουσιάστηκαν τα εξής:
1. Οι δεκάδες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και εφαρµογές που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια από την ΑΑ∆Ε και οι οποίες έχουν περιορίσει κατά 90% τις επισκέψεις στις εφορίες. Εφαρµογές, όπως myDATA, myProperty, myAppodixi, myCAR, myAADEapp, αλλά και η νέα ιστοσελίδα της έχουν αναβαθµίσει σηµαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης διεκπεραιώνοντας καθηµερινά εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ενδεικτικά, έχουν εκδοθεί 11 δισ. τιµολόγια και αποδείξεις µέσω του myDATA από 1,5 εκατ. εγγεγραµµένες επιχειρήσεις, έχουν πραγµατοποιηθεί µέσω του myCAR 3,7 εκατοµµύρια συναλλαγές για βεβαιώσεις και ακινησίες οχηµάτων που καταργούν αντίστοιχες επισκέψεις στις εφορίες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 φορολογικές ενηµερότητες ψηφιακά, καταργώντας επίσης επισκέψεις στις εφορίες, ενώ σε επίπεδο υλοποίησης ηλεκτρονικών αιτηµάτων σε εφορίες, ΚΕΦΟ∆Ε, ΚΕΒΕΙΣ κ.λπ. έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 7 εκατ. αιτήµατα (το 98%) και τα υπόλοιπα αναµένεται να αντιµετωπιστούν το επόµενο διάστηµα. Τέλος, στο επίπεδο των ελέγχων δηµιουργείται κοινή επιχειρησιακή υποδοµή για τις ειδικές φορολογικές και τελωνειακές δυνάµεις της ΑΑ∆Ε, που χειρίζονται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεµπορίου στο πεδίο, οι ∆υνάµεις Ελέγχου Οικονοµικών Συναλλαγών (∆ΕΟΣ).
2. Οι µεταρρυθµίσεις στη φορολογική διοίκηση που απλοποιούν την καθηµερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων, όπως το νέο σύστηµα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, οι προσυµπληρωµένες δηλώσεις για µισθωτούς και συνταξιούχους, η πλατφόρµα για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών, οι αυτοµατοποιηµένοι έλεγχοι για τα ανασφάλιστα οχήµατα κ.ά.
3. Οι 430.000 διασυνδέσεις συστηµάτων POS - ταµειακών µηχανών των επιχειρήσεων που ολοκληρώθηκαν µόλις σε λίγους µήνες. Ένα εµβληµατικό και σύνθετο έργο που συνέβαλε καταλυτικά στο να αυξηθούν τα έσοδα από ΦΠΑ το πρώτο 9µηνο του 2024 κατά 11,2% σε σχέση µε το αντίστοιχο περσινό διάστηµα.
4. Η «επόµενη ηµέρα» στον περαιτέρω εκσυγχρονισµό της φορολογικής διοίκησης. Το 2025 αναµένεται η έναρξη ή η επέκταση λειτουργίας σηµαντικών ψηφιακών εργαλείων, όπως το ψηφιακό πελατολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιµολόγηση, η καθολική εφαρµογή του myDATA για επιχειρήσεις κ.ά.
5. Τίθεται σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέµατα, στο πρότυπο του «1555». Ένα σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο, που θα διαθέτει πολλαπλά επίπεδα εξυπηρέτησης, θα απασχολεί έως 220 άτοµα και θα διεκπεραιώνει σε καθηµερινή βάση χιλιάδες ερωτήσεις και αιτήµατα πολιτών. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί το επιτυχηµένο παράδειγµα λειτουργίας του «1555» και να προσαρµοστεί στις ανάγκες της ΑΑ∆Ε και των φορολογουµένων.
Το νέο τηλεφωνικό κέντρο θα ξεκινήσει σταδιακά τη λειτουργία του στο τέλος του 1ου τριµήνου του επόµενου έτους.
6. Τα αποτελέσµατα στο µέτωπο της φοροδιαφυγής, τα οποία συνδέονται άµεσα µε τον ψηφιακό εκσυγχρονισµό του φορολογικού µηχανισµού. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2024 εκτιµάται ότι τα επιπλέον φορολογικά έσοδα λόγω του περιορισµού της φοροδιαφυγής θα ανέλθουν σε ένα ποσό της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική υπέρβαση φορολογικών εσόδων εκτιµάται ότι θα ανέλθει σε 3,7 δισ. ευρώ. Είναι χρήµατα παραπάνω από τον στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισµό του 2024 και δεν συνδέονται µε τον νέο τρόπο φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελµατιών, καθώς τα ποσά που τους αναλογούν είχαν ήδη ενσωµατωθεί στις εκτιµήσεις του προϋπολογισµού.
7. Παράλληλα, σηµαντική βελτίωση αποτυπώνεται και στο λεγόµενο κενό ΦΠΑ, τον ΦΠΑ δηλαδή που χάνει το ∆ηµόσιο κάθε χρόνο λόγω της φοροδιαφυγής. Εκεί το πρόβληµα έχει µειωθεί στο µισό σε σχέση µε αυτό που υπήρχε το 2017. Στόχος είναι να περιοριστεί στο 9% το 2027.
Μεταξύ άλλων, στο γενικό ερώτημα «Τι έχει γίνει στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;», οι 6 στους 10 πολίτες αναγνωρίζουν ότι έχουν γίνει και γίνονται σημαντικά βήματα. Οι περισσότεροι εξ αυτών -περίπου οι μισοί συμμετέχοντες στην έρευνα- κρίνουν παράλληλα ότι χρειάζεται η προσπάθεια να ενταθεί και να συνεχιστεί. Μόνο 1 στους 3 βρίσκει να μην έχει γίνει κάτι ουσιαστικό.
Στο ερώτημα για τη στάση των πολιτών στο μεγάλο έργο της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, η αναγνώριση ότι αποτελεί μια εξέλιξη προς τη σωστή κατεύθυνση είναι σχεδόν καθολική. Οι 8 στους 10 κρίνουν ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και επιπρόσθετα οι 6 στους 10 τη χαρακτηρίζουν σημαντική έως πολύ σημαντική. Μόνο 1 στους 10 βρίσκει ότι κινείται προς λανθασμένη κατεύθυνση.
Στο άλλο ειδικό ερώτημα για το αν η πρόσφατη αλλαγή στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών κινείται προς τη σωστή ή τη λάθος κατεύθυνση και εδώ η πλειονότητα των ερωτηθέντων βρίσκει τον πυρήνα του νόμου ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, με σχεδόν τους 4 στους 10 να κρίνουν πως υπάρχουν κάποιες αδικίες και προφανώς περιθώρια βελτίωσης. Λιγότερο από 3 στους 10 κρίνει ότι κινείται προς λανθασμένη κατεύθυνση, ενώ χαμηλότερο αλλά αξιόλογο ποσοστό (18%) δεν γνωρίζει ή δεν παίρνει θέση. Στους επιχειρηματίες και επαγγελματίες -τους οποίους, κυρίως, αγγίζει το συγκεκριμένο μέτρο-, το ισοζύγιο είναι ελαφρώς αρνητικό: 44% προς τη σωστή κατεύθυνση έναντι 49% προς λανθασμένη. Σε όλες τις υπόλοιπες ομάδες εργαζομένων το ισοζύγιο είναι θετικό και στους συνταξιούχους η σχέση σωστής-λανθασμένης κατεύθυνσης γίνεται 67% έναντι 15%.
Τέλος, στο ερώτημα «Πού θα προτιμούσατε να κατευθυνθούν τα επιπλέον έσοδα από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;», οι 6 στους 10 απάντησαν στην περαιτέρω στήριξη της Παιδείας και της Υγείας.
*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»
ΑΑ∆Ε: Νέες πρωτοβουλίες και διαρκής προσπάθεια
Όλες οι νέες πρωτοβουλίες που θα ριχθούν σταδιακά στη µάχη έρχονται ως «απάντηση» στις διαρκώς εξελισσόµενες µεθόδους φοροαποφυγής, αφού πλέον οι κινήσεις στην αγορά θα παρακολουθούνται σε πραγµατικό χρόνο, βάζοντας τέλος στα πλαστά τιµολόγια και τις υπόγειες διαδροµές του µαύρου χρήµατος. Μέρος των χρηµάτων από την περιστολή της φοροδιαφυγής θα χρησιµοποιηθεί για τη χρηµατοδότηση νέων κοινωνικών παροχών και φορολογικών ελαφρύνσεων.Η χρήση πάντως των υφιστάµενων µεταρρυθµίσεων, όπως η διασύνδεση POS - ταµειακών, το myData και οι ηλεκτρονικές πληρωµές, έχει αποδώσει καρπούς, µε τα κρατικά έσοδα το 2024 να σηµειώνουν αύξηση κατά 1,8 δισ. ευρώ.
Η κοινή επιχειρησιακή µονάδα ∆ΕΟΣ
Εκτός από τα νέα τεχνολογικά µέσα και τις ειδικές οµάδες «κρούσης» που θα συγκροτηθούν το επόµενο διάστηµα, όπως για παράδειγµα η κοινή επιχειρησιακή µονάδα ∆ΕΟΣ, που θα χειρίζεται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής, θα υπάρξουν παράλληλα και υπηρεσίες που θα βελτιώσουν την εξυπηρέτηση του πολίτη. Στην πρώτη γραµµή βρίσκεται το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέµατα, στο πρότυπο του «1555», που θα λειτουργήσει στο τέλος του πρώτου τριµήνου 2025.Όλο το µπουκέτο των µεταρρυθµίσεων αυτών που έχουν υλοποιηθεί αλλά και των νέων που θα τεθούν σε λειτουργία το 2025 παρουσιάστηκε χθες, σε ειδική εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Στην εκδήλωση του υπουργείου Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών και της ΑΑ∆Ε παρουσιάστηκαν τα εξής:
1. Οι δεκάδες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και εφαρµογές που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια από την ΑΑ∆Ε και οι οποίες έχουν περιορίσει κατά 90% τις επισκέψεις στις εφορίες. Εφαρµογές, όπως myDATA, myProperty, myAppodixi, myCAR, myAADEapp, αλλά και η νέα ιστοσελίδα της έχουν αναβαθµίσει σηµαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης διεκπεραιώνοντας καθηµερινά εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικές συναλλαγές. Ενδεικτικά, έχουν εκδοθεί 11 δισ. τιµολόγια και αποδείξεις µέσω του myDATA από 1,5 εκατ. εγγεγραµµένες επιχειρήσεις, έχουν πραγµατοποιηθεί µέσω του myCAR 3,7 εκατοµµύρια συναλλαγές για βεβαιώσεις και ακινησίες οχηµάτων που καταργούν αντίστοιχες επισκέψεις στις εφορίες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 φορολογικές ενηµερότητες ψηφιακά, καταργώντας επίσης επισκέψεις στις εφορίες, ενώ σε επίπεδο υλοποίησης ηλεκτρονικών αιτηµάτων σε εφορίες, ΚΕΦΟ∆Ε, ΚΕΒΕΙΣ κ.λπ. έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 7 εκατ. αιτήµατα (το 98%) και τα υπόλοιπα αναµένεται να αντιµετωπιστούν το επόµενο διάστηµα. Τέλος, στο επίπεδο των ελέγχων δηµιουργείται κοινή επιχειρησιακή υποδοµή για τις ειδικές φορολογικές και τελωνειακές δυνάµεις της ΑΑ∆Ε, που χειρίζονται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεµπορίου στο πεδίο, οι ∆υνάµεις Ελέγχου Οικονοµικών Συναλλαγών (∆ΕΟΣ).
2. Οι µεταρρυθµίσεις στη φορολογική διοίκηση που απλοποιούν την καθηµερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων, όπως το νέο σύστηµα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, οι προσυµπληρωµένες δηλώσεις για µισθωτούς και συνταξιούχους, η πλατφόρµα για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών, οι αυτοµατοποιηµένοι έλεγχοι για τα ανασφάλιστα οχήµατα κ.ά.
3. Οι 430.000 διασυνδέσεις συστηµάτων POS - ταµειακών µηχανών των επιχειρήσεων που ολοκληρώθηκαν µόλις σε λίγους µήνες. Ένα εµβληµατικό και σύνθετο έργο που συνέβαλε καταλυτικά στο να αυξηθούν τα έσοδα από ΦΠΑ το πρώτο 9µηνο του 2024 κατά 11,2% σε σχέση µε το αντίστοιχο περσινό διάστηµα.
4. Η «επόµενη ηµέρα» στον περαιτέρω εκσυγχρονισµό της φορολογικής διοίκησης. Το 2025 αναµένεται η έναρξη ή η επέκταση λειτουργίας σηµαντικών ψηφιακών εργαλείων, όπως το ψηφιακό πελατολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιµολόγηση, η καθολική εφαρµογή του myDATA για επιχειρήσεις κ.ά.
5. Τίθεται σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέµατα, στο πρότυπο του «1555». Ένα σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο, που θα διαθέτει πολλαπλά επίπεδα εξυπηρέτησης, θα απασχολεί έως 220 άτοµα και θα διεκπεραιώνει σε καθηµερινή βάση χιλιάδες ερωτήσεις και αιτήµατα πολιτών. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί το επιτυχηµένο παράδειγµα λειτουργίας του «1555» και να προσαρµοστεί στις ανάγκες της ΑΑ∆Ε και των φορολογουµένων.
Το νέο τηλεφωνικό κέντρο θα ξεκινήσει σταδιακά τη λειτουργία του στο τέλος του 1ου τριµήνου του επόµενου έτους.
6. Τα αποτελέσµατα στο µέτωπο της φοροδιαφυγής, τα οποία συνδέονται άµεσα µε τον ψηφιακό εκσυγχρονισµό του φορολογικού µηχανισµού. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2024 εκτιµάται ότι τα επιπλέον φορολογικά έσοδα λόγω του περιορισµού της φοροδιαφυγής θα ανέλθουν σε ένα ποσό της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική υπέρβαση φορολογικών εσόδων εκτιµάται ότι θα ανέλθει σε 3,7 δισ. ευρώ. Είναι χρήµατα παραπάνω από τον στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισµό του 2024 και δεν συνδέονται µε τον νέο τρόπο φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελµατιών, καθώς τα ποσά που τους αναλογούν είχαν ήδη ενσωµατωθεί στις εκτιµήσεις του προϋπολογισµού.
7. Παράλληλα, σηµαντική βελτίωση αποτυπώνεται και στο λεγόµενο κενό ΦΠΑ, τον ΦΠΑ δηλαδή που χάνει το ∆ηµόσιο κάθε χρόνο λόγω της φοροδιαφυγής. Εκεί το πρόβληµα έχει µειωθεί στο µισό σε σχέση µε αυτό που υπήρχε το 2017. Στόχος είναι να περιοριστεί στο 9% το 2027.
Πάταξη φοροδιαφυγής: Οι 6 στους 10 αναγνωρίζουν το έργο της κυβέρνησης
Οι πολίτες εμφανίζονται να επικροτούν αυτή την πολιτική, με τη θετική στάση τους να αποτυπώνεται στα αποτελέσματα της δημοσκόπησης που παρουσίασε στην ίδια εκδήλωση ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ερευνών Pulse, Γιώργος Αράπογλου.Μεταξύ άλλων, στο γενικό ερώτημα «Τι έχει γίνει στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;», οι 6 στους 10 πολίτες αναγνωρίζουν ότι έχουν γίνει και γίνονται σημαντικά βήματα. Οι περισσότεροι εξ αυτών -περίπου οι μισοί συμμετέχοντες στην έρευνα- κρίνουν παράλληλα ότι χρειάζεται η προσπάθεια να ενταθεί και να συνεχιστεί. Μόνο 1 στους 3 βρίσκει να μην έχει γίνει κάτι ουσιαστικό.
Στο ερώτημα για τη στάση των πολιτών στο μεγάλο έργο της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, η αναγνώριση ότι αποτελεί μια εξέλιξη προς τη σωστή κατεύθυνση είναι σχεδόν καθολική. Οι 8 στους 10 κρίνουν ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και επιπρόσθετα οι 6 στους 10 τη χαρακτηρίζουν σημαντική έως πολύ σημαντική. Μόνο 1 στους 10 βρίσκει ότι κινείται προς λανθασμένη κατεύθυνση.
Στο άλλο ειδικό ερώτημα για το αν η πρόσφατη αλλαγή στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών κινείται προς τη σωστή ή τη λάθος κατεύθυνση και εδώ η πλειονότητα των ερωτηθέντων βρίσκει τον πυρήνα του νόμου ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, με σχεδόν τους 4 στους 10 να κρίνουν πως υπάρχουν κάποιες αδικίες και προφανώς περιθώρια βελτίωσης. Λιγότερο από 3 στους 10 κρίνει ότι κινείται προς λανθασμένη κατεύθυνση, ενώ χαμηλότερο αλλά αξιόλογο ποσοστό (18%) δεν γνωρίζει ή δεν παίρνει θέση. Στους επιχειρηματίες και επαγγελματίες -τους οποίους, κυρίως, αγγίζει το συγκεκριμένο μέτρο-, το ισοζύγιο είναι ελαφρώς αρνητικό: 44% προς τη σωστή κατεύθυνση έναντι 49% προς λανθασμένη. Σε όλες τις υπόλοιπες ομάδες εργαζομένων το ισοζύγιο είναι θετικό και στους συνταξιούχους η σχέση σωστής-λανθασμένης κατεύθυνσης γίνεται 67% έναντι 15%.
Τέλος, στο ερώτημα «Πού θα προτιμούσατε να κατευθυνθούν τα επιπλέον έσοδα από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;», οι 6 στους 10 απάντησαν στην περαιτέρω στήριξη της Παιδείας και της Υγείας.
*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»