Στα 15,7 δισ. τα σωρευτικά έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις
Μεγάλη ώθηση έδωσε το κλείσιμο της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού 2025, τα συνολικά έσοδα που απέφερε το ΤΑΙΠΕΔ από την ίδρυση του το 2011 μέχρι και σήμερα, ανέρχονται σε 15,7 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα κατά 4,2 δισ. ευρώ σε σχέση με το τέλος του 2023.
Το 2024 ήταν αναμφιβόλως η καλύτερη χρονιά στις επιδόσεις εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ, αφού έκλεισε η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού η οποία απέφερε 3,3 δισ. ευρώ και υλοποιήθηκε η μετοχοποίηση του ΔΑΑ με τη διάθεση του 30%, η οποία απέφερε επιπλέον άλλα 0,8 δισ. ευρώ. Αν σε αυτά προστεθούν τα 80 εκατ. ευρώ από την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου και τα έσοδα από διάφορα άλλα ακίνητα που πούλησε το ΤΑΙΠΕΔ, τότε εύκολα φτάνει κάποιος στα 4,18 δισ. ευρώ για το 2024.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αμέσως επόμενη καλύτερη χρονιά, ήταν το 2017, όπου το ύψος των συμβάσεων ανήλθε στο 1/3 αυτών του 2024. Συγκεκριμένα, τα έσοδα της χρονιάς εκείνης ανήλθαν σε 1,38 δισ. ευρώ, χάρις κυρίως των αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Η ιδιωτικοποίηση αυτή που έφερε τη Fraport στην Ελλάδα, απέφερε 1,23 δισ. ευρώ.
Με τη νέα σοδειά αποκρατικοποιήσεων του 2024, το ΤΑΙΠΕΔ από το 2011 μέχρι και σήμερα συμβασιοποίησε 66 έργα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου συνολικού ύψους 15.684,7 εκατ. ευρώ. Από αυτά, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2025, εισπράχθηκε σε ταμειακή βάση το 81%, δηλαδή τα 12.749,6 εκατ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα 2.935,1 εκατ. ευρώ είναι ποσά που έχουν συμβασιοποιηθεί, αλλά δεν έχουν εισπραχθεί ή γίνονται τμηματικές καταβολές τιμημάτων. Έσοδα που έχουν συμβασιοποιηθεί, αλλά δεν έχουν αποπληρωθεί, είναι π.χ. το αντίτιμο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Από την άλλη πλευρά τμηματικές καταβολές υπάρχουν για τις συχνότητες της κινητής, την πώληση του Ελληνικού κ.ά.
Ειδικά για την Εγνατία Οδό, η αποπληρωμή της συμφωνίας που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024 θα γίνει αφού ικανοποιηθούν όλες οι προαιρέσεις για το οικονομικό κλείσιμο της σχετικής συμφωνίας. Αυτό, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό 2025, αναμένεται να συμβεί μέσα στο β’ τρίμηνο του 2025. Συνολικά, για τη νέα χρονιά που έρχεται, ο προϋπολογισμός προβλέπει αποκρατικοποιήσεις ύψους 1,88 δισ. ευρώ. Οι σημαντικότερες αποκρατικοποιήσεις είναι:
η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για 35 χρόνια (1.350 εκατ. ευρώ)
η πώληση του 51% του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (51 εκατ. ευρώ)
η τρίτη δόση της πώλησης του Ελληνικού (45 εκατ. ευρώ)
η υπο-παραχώρηση της μαρίνας mega-yacht (9,7 εκατ. ευρώ),
Υπάρχουν και άλλα projects για το 2025, αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται στο στάδιο της προετοιμασίας (εταιρικές συμμετοχές και υποδομές), χωρίς να προσδιορίζονται. Ωστόσο, προβλέπεται ότι τα έσοδα τους θα ανέλθουν σε 363 εκατ. ευρώ. Όλοι «βλέπουν» σε αυτά τα έσοδα τη διάθεση των συμμετοχών ή μέρους των συμμετοχών του ΤΑΙΠΕΔ σε εταιρείες εισηγμένες, όπως είναι η ΕΥΔΑΠ (11,33%), η ΕΥΑΘ (24,02%), η Helleniq Energy (31%) κ.ά. ή σε εταιρείες μη-εισηγμένες όπως είναι ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου.
Επίσης, υπάρχει και μια σειρά ακίνητα για τα οποία το ΤΑΙΠΕΔ αναζητεί τρόπους αξιοποίησης από ιδιώτες. Επισημαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει πετύχει μια πολύ καλή επίδοση σε αυτόν τον τομέα, αφού όπως αναφέρει ο προϋπολογισμός του 2025, από τα περίπου 87 ακίνητα (ή clusters ακινήτων) μέχρι σήμερα έχουν αξιοποιηθεί τα 56, ενώ βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία και σε ώριμη φάση προς αξιοποίηση άλλα 17.
Τέλος, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2025 ο κύριος στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι η προσέλκυση σημαντικών διεθνών και εσωτερικών ροών κεφαλαίου, ενισχύοντας την αξία της δημόσιας περιουσίας και διασφαλίζοντας την αξιοποίησή της μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες υψηλών προδιαγραφών και διαφάνειας. Στόχος των επενδύσεων αυτών είναι:
η συνεισφορά τους στον οικονομικό εξορθολογισμό και τη δημιουργία αξίας στην ελληνική οικονομία,
η τροφοδότηση της βιώσιμης και διαρκούς οικονομικής ανάπτυξης της χώρας και
η αξιοποίηση πόρων που διατίθενται στο ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση και τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών, καθώς και για την εκτέλεση έργων και μελετών ανάπτυξης λιμενικών υποδομών.
Το 2024 ήταν αναμφιβόλως η καλύτερη χρονιά στις επιδόσεις εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ, αφού έκλεισε η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού η οποία απέφερε 3,3 δισ. ευρώ και υλοποιήθηκε η μετοχοποίηση του ΔΑΑ με τη διάθεση του 30%, η οποία απέφερε επιπλέον άλλα 0,8 δισ. ευρώ. Αν σε αυτά προστεθούν τα 80 εκατ. ευρώ από την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου και τα έσοδα από διάφορα άλλα ακίνητα που πούλησε το ΤΑΙΠΕΔ, τότε εύκολα φτάνει κάποιος στα 4,18 δισ. ευρώ για το 2024.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αμέσως επόμενη καλύτερη χρονιά, ήταν το 2017, όπου το ύψος των συμβάσεων ανήλθε στο 1/3 αυτών του 2024. Συγκεκριμένα, τα έσοδα της χρονιάς εκείνης ανήλθαν σε 1,38 δισ. ευρώ, χάρις κυρίως των αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Η ιδιωτικοποίηση αυτή που έφερε τη Fraport στην Ελλάδα, απέφερε 1,23 δισ. ευρώ.
Με τη νέα σοδειά αποκρατικοποιήσεων του 2024, το ΤΑΙΠΕΔ από το 2011 μέχρι και σήμερα συμβασιοποίησε 66 έργα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του δημοσίου συνολικού ύψους 15.684,7 εκατ. ευρώ. Από αυτά, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό του 2025, εισπράχθηκε σε ταμειακή βάση το 81%, δηλαδή τα 12.749,6 εκατ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα 2.935,1 εκατ. ευρώ είναι ποσά που έχουν συμβασιοποιηθεί, αλλά δεν έχουν εισπραχθεί ή γίνονται τμηματικές καταβολές τιμημάτων. Έσοδα που έχουν συμβασιοποιηθεί, αλλά δεν έχουν αποπληρωθεί, είναι π.χ. το αντίτιμο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Από την άλλη πλευρά τμηματικές καταβολές υπάρχουν για τις συχνότητες της κινητής, την πώληση του Ελληνικού κ.ά.
Ειδικά για την Εγνατία Οδό, η αποπληρωμή της συμφωνίας που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2024 θα γίνει αφού ικανοποιηθούν όλες οι προαιρέσεις για το οικονομικό κλείσιμο της σχετικής συμφωνίας. Αυτό, σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό 2025, αναμένεται να συμβεί μέσα στο β’ τρίμηνο του 2025. Συνολικά, για τη νέα χρονιά που έρχεται, ο προϋπολογισμός προβλέπει αποκρατικοποιήσεις ύψους 1,88 δισ. ευρώ. Οι σημαντικότερες αποκρατικοποιήσεις είναι:
η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για 35 χρόνια (1.350 εκατ. ευρώ)
η πώληση του 51% του Οργανισμού Λιμένα Βόλου (51 εκατ. ευρώ)
η τρίτη δόση της πώλησης του Ελληνικού (45 εκατ. ευρώ)
η υπο-παραχώρηση της μαρίνας mega-yacht (9,7 εκατ. ευρώ),
Υπάρχουν και άλλα projects για το 2025, αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται στο στάδιο της προετοιμασίας (εταιρικές συμμετοχές και υποδομές), χωρίς να προσδιορίζονται. Ωστόσο, προβλέπεται ότι τα έσοδα τους θα ανέλθουν σε 363 εκατ. ευρώ. Όλοι «βλέπουν» σε αυτά τα έσοδα τη διάθεση των συμμετοχών ή μέρους των συμμετοχών του ΤΑΙΠΕΔ σε εταιρείες εισηγμένες, όπως είναι η ΕΥΔΑΠ (11,33%), η ΕΥΑΘ (24,02%), η Helleniq Energy (31%) κ.ά. ή σε εταιρείες μη-εισηγμένες όπως είναι ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου.
Επίσης, υπάρχει και μια σειρά ακίνητα για τα οποία το ΤΑΙΠΕΔ αναζητεί τρόπους αξιοποίησης από ιδιώτες. Επισημαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει πετύχει μια πολύ καλή επίδοση σε αυτόν τον τομέα, αφού όπως αναφέρει ο προϋπολογισμός του 2025, από τα περίπου 87 ακίνητα (ή clusters ακινήτων) μέχρι σήμερα έχουν αξιοποιηθεί τα 56, ενώ βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία και σε ώριμη φάση προς αξιοποίηση άλλα 17.
Τέλος, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2025 ο κύριος στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι η προσέλκυση σημαντικών διεθνών και εσωτερικών ροών κεφαλαίου, ενισχύοντας την αξία της δημόσιας περιουσίας και διασφαλίζοντας την αξιοποίησή της μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες υψηλών προδιαγραφών και διαφάνειας. Στόχος των επενδύσεων αυτών είναι:
η συνεισφορά τους στον οικονομικό εξορθολογισμό και τη δημιουργία αξίας στην ελληνική οικονομία,
η τροφοδότηση της βιώσιμης και διαρκούς οικονομικής ανάπτυξης της χώρας και
η αξιοποίηση πόρων που διατίθενται στο ΤΑΙΠΕΔ για την ωρίμανση και τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών, καθώς και για την εκτέλεση έργων και μελετών ανάπτυξης λιμενικών υποδομών.