Η διαμάχη εκδοτών και Google φτάνει στο Μέγαρο Μαξίμου
Στο Μέγαρο Μαξίμου και στον πρωθυπουργό φτάνει η κόντρα εκδοτών (Τύπου) και Google, καθώς φαίνεται να μη βρίσκεται λύση στο θέμα της αμοιβής των πρώτων από τη μεγάλη αμερικανική διαδικτυακή πλατφόρμα. Την περασμένη εβδομάδα έγινε συνάντηση στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τώρα φαίνεται να ζητεί ενημέρωση για το θέμα το Μέγαρο Μαξίμου.
Όλα δείχνουν ότι οι δύο πλευρές οδηγούνται στα άκρα, καθώς η φόρμουλα αποζημίωσης των εκδοτών από την Google που έφερε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) δεν ικανοποιεί κανέναν. Οι μεν εκδότες θεωρούν ότι τους δίνει «λίγα», ενώ η Google θεωρεί ότι τους δίνει «πολλά». Η φόρμουλα της ΕΕΤΤ έγινε με τη συνδρομή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τη συνεργασία του καθηγητή και Γενικού Διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκου Βέττα.
Ο καβγάς με την Google για τα έσοδα των εκδοτών
Σύμφωνα με πληροφορίες, η φόρμουλα προβλέπει έσοδα για τους εκδότες από δύο «καλάθια» εσόδων από διαφημίσεις της Google στην Ελλάδα:
Ένα μεγάλο ποσοστό, π.χ. 50%-60% των εσόδων της διαφήμισης που έχει η Google όταν ο χρήστης κάνει χρήση της υπηρεσίας αναζήτησης (Google Search), και
Ένα μικρότερο ποσοστό, π.χ. 15% έως 20% από τη συνολική διαφήμιση της Google (Google Ads), όταν η πρόσβαση γίνεται απευθείας στο μέσο ενημέρωσης, χωρίς δηλαδή τη μεσολάβηση της υπηρεσίας Google Search.
Oι εκδότες φαίνεται να επιθυμούν να έχουν μερίδιο από το σύνολο των εσόδων των παρεχομένων υπηρεσιών της Google στην Ελλάδα, κάτι που φυσικά δεν επιθυμεί ούτε η Google, αλλά ούτε και η ΕΕΤΤ. Όπως παραδέχονται άνθρωποι κοντά στις διαπραγματεύσεις, δεν μπορεί οι εκδότες να έχουν μερίδιο στα έσοδα που έχει η Google, από υπηρεσίες όπως είναι το Google Drive, δηλαδή μίσθωση αποθηκευτικού χώρου στο υπολογιστικό σύννεφο (cloud) ή το Gmail.
Τι απαντά η Google και η δύσκολη θέση της ΕΕΤΤ
Από την άλλη πλευρά, η Google θεωρεί υψηλό το μερίδιο που «κόβει» η ΕΕΤΤ για τους εκδότες τύπου. Η πιο σημαντική ωστόσο διαφωνία της αμερικανικής εταιρείας, έχει να κάνει με τον συμψηφισμό οφέλους των δύο πλευρών. H Google υποστηρίζει ότι δεν έχει μόνον η ίδια όφελος από τις υπηρεσίες των εκδοτών, αλλά και ότι οι εκδότες έχουν όφελος από τις υπηρεσίες της.
Με άλλα λόγια οι αποζημιώσεις πρέπει να είναι αμφίδρομες. Μάλιστα, αυτό προβλέπονταν στην εισηγητική έκθεση του νόμου 4996/2022 που εναρμόνισε τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/790 στο εθνικό δίκαιο. Η τελική διάταξη, ωστόσο, που ψηφίστηκε και κυρώθηκε στη Βουλή, ύστερα από τις πιέσεις των εκδοτών τύπου, οδήγησε σε μια μονόπλευρή αποζημίωσή τους. Και αυτό ορίζει και η φόρμουλα της ΕΕΤΤ, η οποία πρέπει να είναι σύμφωνη με το νόμο.
Όπως και να έχει η κατάσταση, η ΕΕΤΤ έχει δύσκολο παζλ να επιλύσει, καθώς δεν υπάρχει και διεθνής εμπειρία στο ζήτημα αυτό, παρόλο που η σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία ισχύει από το 2019. Οι διαφορές πάντως που φαίνεται να χωρίζουν εκδότες τύπου και Google στην Ελλάδα εκτιμώνται σε 40-50 εκατ. ευρώ ετησίως και είναι ένα ποσό πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, το οποίο η Google δεν θέλει να καταβάλει.
Γι’ αυτό το θέμα φτάνει στο Μέγαρο Μαξίμου. Σημειώνεται ότι η Google θεωρείται ένας από τους στρατηγικούς επενδυτές στη χώρα μας, καθώς πρόκειται να λειτουργήσει τρία data centers στη χώρα μας.
Όλα δείχνουν ότι οι δύο πλευρές οδηγούνται στα άκρα, καθώς η φόρμουλα αποζημίωσης των εκδοτών από την Google που έφερε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) δεν ικανοποιεί κανέναν. Οι μεν εκδότες θεωρούν ότι τους δίνει «λίγα», ενώ η Google θεωρεί ότι τους δίνει «πολλά». Η φόρμουλα της ΕΕΤΤ έγινε με τη συνδρομή του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και τη συνεργασία του καθηγητή και Γενικού Διευθυντή του ΙΟΒΕ, Νίκου Βέττα.
Ο καβγάς με την Google για τα έσοδα των εκδοτών
Σύμφωνα με πληροφορίες, η φόρμουλα προβλέπει έσοδα για τους εκδότες από δύο «καλάθια» εσόδων από διαφημίσεις της Google στην Ελλάδα:
Ένα μεγάλο ποσοστό, π.χ. 50%-60% των εσόδων της διαφήμισης που έχει η Google όταν ο χρήστης κάνει χρήση της υπηρεσίας αναζήτησης (Google Search), και
Ένα μικρότερο ποσοστό, π.χ. 15% έως 20% από τη συνολική διαφήμιση της Google (Google Ads), όταν η πρόσβαση γίνεται απευθείας στο μέσο ενημέρωσης, χωρίς δηλαδή τη μεσολάβηση της υπηρεσίας Google Search.
Oι εκδότες φαίνεται να επιθυμούν να έχουν μερίδιο από το σύνολο των εσόδων των παρεχομένων υπηρεσιών της Google στην Ελλάδα, κάτι που φυσικά δεν επιθυμεί ούτε η Google, αλλά ούτε και η ΕΕΤΤ. Όπως παραδέχονται άνθρωποι κοντά στις διαπραγματεύσεις, δεν μπορεί οι εκδότες να έχουν μερίδιο στα έσοδα που έχει η Google, από υπηρεσίες όπως είναι το Google Drive, δηλαδή μίσθωση αποθηκευτικού χώρου στο υπολογιστικό σύννεφο (cloud) ή το Gmail.
Τι απαντά η Google και η δύσκολη θέση της ΕΕΤΤ
Από την άλλη πλευρά, η Google θεωρεί υψηλό το μερίδιο που «κόβει» η ΕΕΤΤ για τους εκδότες τύπου. Η πιο σημαντική ωστόσο διαφωνία της αμερικανικής εταιρείας, έχει να κάνει με τον συμψηφισμό οφέλους των δύο πλευρών. H Google υποστηρίζει ότι δεν έχει μόνον η ίδια όφελος από τις υπηρεσίες των εκδοτών, αλλά και ότι οι εκδότες έχουν όφελος από τις υπηρεσίες της.
Με άλλα λόγια οι αποζημιώσεις πρέπει να είναι αμφίδρομες. Μάλιστα, αυτό προβλέπονταν στην εισηγητική έκθεση του νόμου 4996/2022 που εναρμόνισε τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία 2019/790 στο εθνικό δίκαιο. Η τελική διάταξη, ωστόσο, που ψηφίστηκε και κυρώθηκε στη Βουλή, ύστερα από τις πιέσεις των εκδοτών τύπου, οδήγησε σε μια μονόπλευρή αποζημίωσή τους. Και αυτό ορίζει και η φόρμουλα της ΕΕΤΤ, η οποία πρέπει να είναι σύμφωνη με το νόμο.
Όπως και να έχει η κατάσταση, η ΕΕΤΤ έχει δύσκολο παζλ να επιλύσει, καθώς δεν υπάρχει και διεθνής εμπειρία στο ζήτημα αυτό, παρόλο που η σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία ισχύει από το 2019. Οι διαφορές πάντως που φαίνεται να χωρίζουν εκδότες τύπου και Google στην Ελλάδα εκτιμώνται σε 40-50 εκατ. ευρώ ετησίως και είναι ένα ποσό πολύ μεγάλο για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, το οποίο η Google δεν θέλει να καταβάλει.
Γι’ αυτό το θέμα φτάνει στο Μέγαρο Μαξίμου. Σημειώνεται ότι η Google θεωρείται ένας από τους στρατηγικούς επενδυτές στη χώρα μας, καθώς πρόκειται να λειτουργήσει τρία data centers στη χώρα μας.