Black Friday: Την Παρασκευή ξεκινά το κύµα εκπτώσεων - Τα στατιστικά που δείχνουν τις ευκαιρίες και τις παγίδες για αγορές
Η "ακτινογραφία" της Black Friday
Το 72% των επιχειρήσεων υιοθετούν εκπτώσεις έως 30%, όπως προκύπτει από τις συγκρίσεις των στοιχείων των τελευταίων ετών
Black Friday: 3 στις 4 επιχειρήσεις υιοθετούν εκπτώσεις έως 30%
Όπως προκύπτει από τις συγκρίσεις των στοιχείων των τελευταίων ετών, σχεδόν 3 στις 4 επιχειρήσεις (72%) υιοθετούν εκπτώσεις έως 30%. Για περίπου 1 στις 3 επιχειρήσεις (36%) το ποσοστό εκπτώσεων κυµαίνεται µεταξύ 11% και 20%, επίδοση παρόµοια και για τις επιχειρήσεις (34%) που προχωρούν σε εκπτώσεις σε ποσοστό από 21% έως 30%. Περισσότερες από τις µισές (55%) υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εµπορευµάτων του καταστήµατος.
Αντίθετα, αρκετές αλυσίδες και διαδικτυακά καταστήµατα υιοθέτησαν επιλεκτικές εκπτώσεις, σε συγκεκριµένες κατηγορίες/εύρος προϊόντων. Το 17% των µικρότερων συµµετείχαν στην εν λόγω ενέργεια µε εκπτώσεις κυρίως σε εµπορεύµατα «stock», επίδοση που ταυτίζεται µε τις επιχειρήσεις (επίσης 17%) που προχώρησαν σε εκπτώσεις σε συγκεκριµένες κατηγορίες εµπορευµάτων.
Ψηφιακός μετασχηµατισµός του κλάδου
Περισσότερες από τις µισές επιχειρήσεις του δείγµατος (55%), του Ινστιτούτου Μελετών της ΕΣΕΕ, έχουν πλέον τη δυνατότητα αποµακρυσµένων πωλήσεων, ένδειξη που αποτιµάται θετικά για την πρόοδο σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό µετασχηµατισµό του κλάδου, ο οποίος βέβαια πρέπει να επιταχυνθεί και να γίνει πιο συµπεριληπτικός. Η συµµετοχή των καταστηµάτων στη Cyber Monday, πρακτική που αφορά τις επιχειρήσεις µε δυνατότητα αποµακρυσµένων πωλήσεων, ήταν φέτος πολύ χαµηλή (23%). Αναφορικά µε τις προωθητικές ενέργειες, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (40%) επέλεξαν διαφηµιστικά µηνύµατα στη βιτρίνα του καταστήµατος και τρεις στις δέκα (30%) σχετικά µηνύµατα στη σελίδα της επιχείρησης στο Facebook και στα social media.
Τεχνολογικά είδη
Και φέτος, πρωταγωνιστικό ρόλο στις επιλογές των καταναλωτών καταλαµβάνουν τα είδη τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών. Η αγορά θεωρεί καθοριστική για τις τάσεις αυτές την κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», µε τις κατηγορίες των µεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιµατισµού (air conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σηµειώνοντας αρνητική πορεία µέσα στο 2024: -19,4% και -26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.
Στον αντίποδα, ο τοµέας της τηλεπικοινωνίας (33,4%) παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7,5% σε αξία, ενώ τον αµέσως πιο µεγάλο ρυθµό ανάπτυξης παρουσιάζει η µεγάλη κατηγορία των µικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.
Καθώς οι µικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται ότι αυτές που ξεχωρίζουν και αναπτύσσονται µε πιο ταχείς ρυθµούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα hand sticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχοµένως έχουν προωθηθεί έντονα µέσα από τα social media, όπως τα hair stylers, ή ακόµη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο µαγειρικής.
Ποιοι ψωνίζουν
Η πλειονότητα των αγοραστών στην περσινή Black Friday ήταν ηλικίας 45- 54 (40,1%), ενώ στις νεότερες ηλικίες, όπως 18-24, το ποσοστό συµµετοχής διαµορφώθηκε σε πολύ χαµηλότερα επίπεδα, µόλις στο 6,1%. Οι περισσότερες αγορές πραγµατοποιήθηκαν από την Αθήνα (ποσοστό 63%), ακολούθησε η Θεσσαλονίκη (µε 21%), η Πάτρα (µε 4%) και τέλος η Κέρκυρα (µε 3%). Το 80% των αγορών πραγµατοποιήθηκε µέσω κάποιας mobile συσκευής.
Παράλληλα, οι αγορές µέσω σταθερού υπολογιστή (desktop) µειώθηκαν στο 17% (από 33% το 2022), ενώ µόλις το 3% των καταναλωτών χρησιµοποίησαν κάποια συσκευή tablet για τις αγορές τους.
Επίσης οι καταναλωτές ηλικίας 65+ κατέγραψαν τον υψηλότερο µέσον όρο δαπάνης, µε 285 ευρώ ανά αγορά, ενώ ακολούθησαν οι ηλικίες 25-34, µε µέση δαπάνη 248 ευρώ.
Οι ενώσεις καταναλωτών, πάντως, καλούν τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να προχωρούν πρώτα σε έρευνα αγοράς, προκειµένου να εντοπίσουν τις πραγµατικές εκπτώσεις. Αναφέρουν, µάλιστα, το χαρακτηριστικό «κόλπο» επιτήδειων, οι οποίοι αυξάνουν σηµαντικά την τιµή σε συγκεκριµένα προϊόντα αρκετό καιρό πριν από την Black Friday, προκειµένου στη συνέχεια να προχωρήσουν σε «µεγάλη» έκπτωση, η οποία -όµως- ουσιαστικά δεν ωφελεί την τσέπη του καταναλωτή.
Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή