Μεγάλη ώθηση έδωσε το κλείσιµο της σύµβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού στο πρόγραµµα αποκρατικοποιήσεων. Σύµφωνα µε τα στοιχεία του Προϋπολογισµού 2025, τα συνολικά έσοδα που απέφερε το ΤΑΙΠΕ∆ από την ίδρυσή του το 2011 µέχρι και σήµερα ανέρχονται σε 15,7 δισ. ευρώ και είναι αυξηµένα κατά 4,2 δισ. ευρώ σε σχέση µε το τέλος του 2023.

Το 2024 ήταν αναµφίβολα η καλύτερη χρονιά στις επιδόσεις εσόδων του ΤΑΙΠΕ∆, αφού έκλεισε η νέα σύµβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, η οποία απέφερε 3,3 δισ. ευρώ, και υλοποιήθηκε η µετοχοποίηση του ∆ιεθνούς Αερολιµένα Αθηνών (∆ΑΑ) µε τη διάθεση του 30%, η οποία απέφερε επιπλέον άλλα 0,8 δισ. ευρώ. Αν σε αυτά προστεθούν τα 80 εκατ. ευρώ από την πώληση του 67% του Οργανισµού Λιµένος Ηρακλείου και τα έσοδα από διάφορα άλλα ακίνητα που πούλησε το ΤΑΙΠΕ∆, τότε εύκολα φτάνει κάποιος στα 4,18 δισ. ευρώ για το 2024. Αξίζει να σηµειωθεί ότι η αµέσως επόµενη καλύτερη χρονιά ήταν το 2017, όπου το ύψος των συµβάσεων ανήλθε στο 1/3 αυτών του 2024. Συγκεκριµένα, τα έσοδα της χρονιάς εκείνης ανήλθαν σε 1,38 δισ. ευρώ, χάριν κυρίως της αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδροµίων. Η ιδιωτικοποίηση αυτή, που έφερε τη Fraport στην Ελλάδα, απέφερε 1,23 δισ. ευρώ.

66 έργα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου

Με τη νέα σοδειά αποκρατικοποιήσεων του 2024 το ΤΑΙΠΕ∆, από το 2011 µέχρι και σήµερα, συµβασιοποίησε 66 έργα αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του ∆ηµοσίου συνολικού ύψους 15.684,7 εκατ. ευρώ. Από αυτά, σύµφωνα µε τον Προϋπολογισµό του 2025, εισπράχθηκε σε ταµειακή βάση το 81%, δηλαδή τα 12.749,6 εκατ. ευρώ.

Τα υπόλοιπα 2.935,1 εκατ. ευρώ είναι ποσά που έχουν συµβασιοποιηθεί αλλά δεν έχουν εισπραχθεί ή γίνονται τµηµατικές καταβολές τιµηµάτων. Εσοδα που έχουν συµβασιοποιηθεί, αλλά δεν έχουν αποπληρωθεί, είναι π.χ. το αντίτιµο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Από την άλλη πλευρά τµηµατικές καταβολές υπάρχουν για τις συχνότητες της κινητής, την πώληση του Ελληνικού κ.ά.

Ειδικά για την Εγνατία Οδό, η αποπληρωµή της συµφωνίας που υπογράφηκε τον Μάρτιο του 2024 θα γίνει αφού ικανοποιηθούν όλες οι προαιρέσεις για το οικονοµικό κλείσιµο της σχετικής συµφωνίας. Αυτό, σύµφωνα µε τον Προϋπολογισµό 2025, αναµένεται να συµβεί µέσα στο β' τρίµηνο του 2025. Συνολικά για τη νέα χρονιά που έρχεται ο Προϋπολογισµός προβλέπει αποκρατικοποιήσεις ύψους 1,88 δισ. ευρώ.

Οι σηµαντικότερες αποκρατικοποιήσεις

  • Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για 35 χρόνια (1.350 εκατ. ευρώ).
  • Η πώληση του 51% του Οργανισµού Λιµένα Βόλου (51 εκατ. ευρώ).
  • Η τρίτη δόση της πώλησης του Ελληνικού (45 εκατ. ευρώ).
  • Η υποπαραχώρηση της µαρίνας megayacht (9,7 εκατ. ευρώ).


Tα projects του επόµενου έτους

Υπάρχουν και άλλα projects για το 2025, αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται στο στάδιο της προετοιµασίας (εταιρικές συµµετοχές και υποδοµές), χωρίς να προσδιορίζονται. Ωστόσο προβλέπεται ότι τα έσοδά τους θα ανέλθουν σε 363 εκατ. ευρώ. Ολοι «βλέπουν» σε αυτά τα έσοδα τη διάθεση των συµµετοχών ή µέρους των συµµετοχών του ΤΑΙΠΕ∆ σε εταιρείες εισηγµένες, όπως είναι η ΕΥ∆ΑΠ (11,33%), η ΕΥΑΘ (24,02%), η Helleniq Energy (31%) κ.ά., ή σε εταιρείες µη εισηγµένες, όπως είναι ο Οργανισµός Λιµένας Λαυρίου.

Επίσης υπάρχουν και µια σειρά από ακίνητα για τα οποία το ΤΑΙΠΕ∆ αναζητεί τρόπους αξιοποίησης από ιδιώτες. Επισηµαίνεται ότι το ΤΑΙΠΕ∆ έχει πετύχει µια πολύ καλή επίδοση σε αυτόν τον τοµέα, αφού, όπως αναφέρει ο Προϋπολογισµός του 2025, από τα περίπου 87 ακίνητα (ή clusters ακινήτων) µέχρι σήµερα έχουν αξιοποιηθεί τα 56, ενώ βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία και σε ώριµη φάση προς αξιοποίηση άλλα 17.

Τέλος, σύµφωνα µε τον Προϋπολογισµό του 2025, ο κύριος στόχος του προγράµµατος αποκρατικοποιήσεων είναι η προσέλκυση σηµαντικών διεθνών και εσωτερικών ροών κεφαλαίου, ενισχύοντας την αξία της δηµόσιας περιουσίας και διασφαλίζοντας την αξιοποίησή της µέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες υψηλών προδιαγραφών και διαφάνειας.

Στόχος των επενδύσεων

  • η συνεισφορά τους στον οικονοµικό εξορθολογισµό και στη δηµιουργία αξίας στην ελληνική οικονοµία,
  • η τροφοδότηση της βιώσιµης και διαρκούς οικονοµικής ανάπτυξης της χώρας και

  • η αξιοποίηση πόρων που διατίθενται στο ΤΑΙΠΕ∆ για την ωρίµανση και τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών, καθώς και για την εκτέλεση έργων και µελετών ανάπτυξης λιµενικών υποδοµών.

Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή