Εντός του 2025 θα ξεκινήσει η µερική λειτουργία στον ΕΦΚΑ του ψηφιακού ατοµικού «χαρτοφυλακίου» για κάθε ασφαλισµένο, µε απεικόνιση ακόµα και στις οθόνες των κινητών τηλεφώνων, που θα αξιοποιεί την Τεχνητή Νοηµοσύνη, µε την κωδική ονοµασία «Θάλεια».

*Διαβάστε ακόμα: Βήµα βήµα η επιδότηση για 10.000 ανέργους: Κατάρτιση µε 400 ευρώ και µηνιαίο µισθό 1.118 ευρώ για έναν χρόνο


Τι θα περιλαμβάνει το ψηφιακό ατοµικό «χαρτοφυλάκιο»

Το ατοµικό portfolio θα περιλαµβάνει υπηρεσίες και πληροφορίες άµεσα προσβάσιµες σε όλους τους ασφαλισµένους. Από τα ένσηµα, τα έτη ασφάλισης, τις εισφορές, την ασφαλιστική ικανότητα και το πότε αυτή λήγει, έως τη σύνταξη και πότε καταβάλλεται, τα αναδροµικά ποσά, αλλά και τα ραντεβού. Το σχέδιο βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, µε σκοπό τη δηµιουργία ενός ολοκληρωµένου και ενιαίου αποθετηρίου ασφαλιστικού ιστορικού, όπου τόνοι έγγραφου υλικού µετατρέπονται σε αξιόπιστα ψηφιακά δεδοµένα.

Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν σχεδιαστεί και δροµολογηθεί δύο διακριτά έργα ψηφιοποίησης του αρχείου του Φορέα, τα οποία χρηµατοδοτούνται από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και το ΕΣΠΑ. Αντικείµενο των έργων αποτελεί η σάρωση, τεκµηρίωση και εξαγωγή δεδοµένων του ιστορικού ασφάλισης από συνολικά 53 εκατοµµύρια σελίδες αρχείου των τέως Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης. Τα εν λόγω έργα, για την πορεία των οποίων ενηµερώθηκε πρόσφατα από τη διοίκηση του ΕΦΚΑ η υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραµέως, είναι από τα πρώτα έργα ψηφιοποίησης στην Ελλάδα που αξιοποιούν σύγχρονες τεχνολογίες Τεχνητής Νοηµοσύνης και µηχανικής µάθησης (Intelligent Document Processing - IDP) για την εξαγωγή των δεδοµένων από χαρτώο αρχείο, µειώνοντας το συνεπαγόµενο κόστος και αυξάνοντας την ποιότητα των εξαγόµενων δεδοµένων.

Η ψηφιοποίηση των αρχείων αφορά τα ένσηµα πριν από το 2001 και σε κάποιες περιπτώσεις πριν από το 1998, ώστε να είναι πλήρης ο φάκελος κάθε ασφαλισµένου, ο οποίος θα µπορεί να έχει πλήρη εικόνα και άµεση πρόσβαση στο ασφαλιστικό του βιογραφικό.

∆ηλαδή, θα µπορεί να βλέπει ηλεκτρονικά όλα του τα ένσηµα και τον χρόνο ασφάλισης. Αυτό είναι σήµερα εν µέρει δυνατό µέσω του συστήµατος «Άτλας», όπου εµφανίζεται το ασφαλιστικό βιογραφικό του καθενός µε τους κωδικούς του taxisnet, αλλά µε ένσηµα από το 2001 και µετά.


Τέλος στις ουρές

Ο συνταξιούχος θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει τη σύνταξή του ανά πάσα στιγµή στο κινητό του, τη συνταξιοδοτική του απόφαση, να βλέπει πότε πληρώνεται η µηνιαία σύνταξη και πότε η επικουρική, αν δικαιούται αναδροµικά ή αν παρέρχεται η τριετία για τη σύνταξη χηρείας.

∆εν θα χρειάζεται να περιµένει στην ουρά για να ενηµερωθεί από τον υπάλληλο της τράπεζας εάν µπήκε η σύνταξή του, αφού αµέσως µετά την πληρωµή ένα «καµπανάκι» θα χτυπά στο κινητό (push notification) που θα τον ενηµερώνει για την καταβολή και το ακριβές ποσόν της σύνταξης. Στην περίπτωση των εισφορών θα γνωρίζει πότε πληρώνονται από τον εργοδότη (εάν είναι µισθωτός) ή πότε εκδόθηκε η ταυτότητα πληρωµής για τους επαγγελµατίες και αγρότες. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται άµεσα γνωστός ο χρόνος ασφάλισης, οι οφειλές, αλλά και η ύπαρξη, ή µη, ασφαλιστικής ικανότητας.

Με το «χαρτοφυλάκιο» θα διασυνδεθεί και η Κάρτα Αναπηρίας, καθώς και µε την Η∆ΙΚΑ, όπου θα εµφανίζονται τα παραπεµπτικά και η συνταγογράφηση φαρµάκων.
Επί της ουσίας στόχος του υπουργείου Εργασίας και του ΕΦΚΑ είναι µέχρι το τέλος του 2025 όλα τα αναγκαία έγγραφα, που αφορούν την ασφάλιση, να βρίσκονται αποθηκευµένα ηλεκτρονικά, ώστε να είναι εύκολα προσβάσιµα.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή» την 1η/12/2024