Μέσα σε μία δεκαετία η αγορά και η βιομηχανία αυτοκινήτου έχουν αλλάξει άρδην. Νέοι παίκτες έχουν εμφανιστεί στον ορίζοντα, όπως η αμερικανική Tesla και η κινεζική BYD (Beyond Υour Dreams), ενώ στο σύνολό της η αυτοκινητοβιομηχανία έχει μετακινηθεί προς την υβριδική τεχνολογία και τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Αντίθετα, υποχωρούν πολύ γρήγορα οι πωλήσεις οχημάτων με μηχανές αποκλειστικά εσωτερικής καύσης.

Διαβάστε ακόμα: Τέλη κυκλοφορίας: Καμία παράταση - Μέχρι πότε θα γίνονται οι πληρωμές

Πάνω από το 50% των οχημάτων που πωλούνται σήμερα αξιοποιούν μπαταρίες, είτε μερικώς είτε αποκλειστικά. Αυτή η αλλαγή είναι σημαντική, καθώς 10 χρόνια πριν το 100% των οχημάτων που πωλούνταν στην αγορά ήταν οχήματα τα οποία αξιοποιούσαν μηχαν ές εσωτερικής καύσης (nternal Combustion Engine, ICE), που έκαναν χρήση βενζίνης ή diesel.

Φέτος και μέχρι την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου πουλήθηκαν 124.317 ΕΙΧ οχήματα, αριθμός ο οποίος υποδηλώνει ιστορικό ρεκόρ, τουλάχιστον από το 2010 και μετά

Το 2024, σύμφωνα με την ιστοσελίδα evstats.gr, το μερίδιο των ICE οχημάτων στην Ελλάδα έχει μειωθεί στο 45,9%, αφήνοντας το υπόλοιπο (54,1%) στα υβριδικά οχήματα, είτε αυτά αξιοποιούν καλώδιο φόρτισης (Plug-in Hybrid Electric Vehicles, PHEV) είτε όχι (Hybrid Electric Vehicles, HEV), αλλά και στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (Battery Electric Vehicles, BEV). Το μερίδιο των υβριδικών οχημάτων (PHEV+HEV) που πωλήθηκαν τα τελευταία 10 χρόνια φτάνει στο 48,1%, ενώ αυτό των αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) στο 6%. Φέτος και μέχρι την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου πουλήθηκαν 124.317 Επιβατικά διωτικής Χρήσης (ΕΧ) οχήματα, αριθμός ο οποίος υποδηλώνει ιστορικό ρεκόρ, τουλάχιστον από το 2010 και μετά. Πέρυσι πουλήθηκαν περισσότερα από 134.000 οχήματα, αλλά, με δεδομένο ότι μένουν πάνω από 30 ημέρες μέχρι την αλλαγή του έτους, δεν αποκλείεται η περυσινή επίδοση να ξεπεραστεί. Αλλωστε, κάθε μήνα φέτος πωλούνται από 8.000 έως 14.000 νέα οχήματα. Τέτοιου επιπέδου πωλήσεις, σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., η ελληνική αγορά είχε να δει από το 2010. Τη χρονιά εκείνη πουλήθηκαν 139.514 ΕΧ. Το ρεκόρ πωλήσεων, ωστόσο, καταγράφεται τρία χρόνια νωρίτερα, και συγκεκριμένα το 2007, με τις νέες άδειες οχημάτων ΕΧ να φτάνουν τις 278.022. Επομένως, η χώρα απέχει πολύ από το επίπεδο του 2007-2008, όταν οι πωλήσεις καινούργιων οχημάτων ήταν σχεδόν διπλάσιες από αυτές της περιόδου 2023-2024. Κερδισμένοι στην κούρσα αυτή είναι οι παίκτες που κινήθηκαν γρήγορα στην αγορά των υβριδικών οχημάτων. Και ένας από αυτούς είναι η Toyota Hellas, η οποία σήμερα κατέχει τη Νο 1 θέση στην αγορά. Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ., το μερίδιό της φέτος (αν.-Οκτ. 2024) στην ελληνική αγορά των νέων οχημάτων ΕΧ κινείται στο 17,6%, έχοντας πίσω της τη Suzuki (Σφακιανάκης ΑΕΒΕ) με μερίδιο 8,1% και την Peugeot (Aiglon) με μερίδιο 7,9%.

Νέα τάση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτων

Ιστορικά η Toyota έχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά, αλλά φέτος πέτυχε double score από τον δεύτερο, χάρη κυρίως στην υπεροχή της στα υβριδικά οχήματα. Η εταιρεία ήταν από τις πρώτες που επένδυσαν στη συγκεκριμένη τεχνολογία, ενώ παράλληλα, διαθέτοντας έναν σχετικά προσιτό σε πολλούς τιμοκατάλογο, καταφέρνει και αποσπά συστηματικά το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

aytokinito_info

Στα BEV οχήματα, που αποτελούν σήμερα τη νέα τάση στην αγορά, η κυριαρχία της Tesla είναι αδιαμφισβήτητη. Μέσα σε 4-5 χρόνια η εταιρεία κυριάρχησε στις πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, έχοντας μερίδιο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα evstats. gr, της τάξης του 25%. Ωστόσο, δυναμικά εισήλθαν στη συγκεκριμένη αγορά η σουηδική Volvo και η κινεζική BYD. Η τελευταία μάλιστα τους τελευταίους μήνες ξεπέρασε σε πωλήσεις ακόμα και την Tesla. Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο, η εταιρεία πέτυχε πωλήσεις άνω των 1.100 οχημάτων, αριθμός που πλησιάζει τις πωλήσεις BEV οχημάτων της γερμανικής BMW την τελευταία 5ετία. Μάλιστα, το τελευταίο τρίμηνο του έτους (που δεν έχει λήξει ακόμη), οι πωλήσεις των BYD οχημάτων ξεπερνούν τις αθροιστικές πωλήσεις των Tesla και Volvo, που είναι οι πιο σημαντικοί ανταγωνιστές. Συμπερασματικά, η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα, παρόλο που απέχει αρκετά από το ιστορικό υψηλό του 2007, διευρύνεται συνεχώς. Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλουν τρεις παράγοντες:

  • Η απαξίωση του στόλου οχημάτων κατά την τελευταία δεκαετία του 2010, όταν εισήλθαν στην κυκλοφορία πολύ λίγα καινούργια οχήματα. Το 2012 ήταν η χειρότερη χρονιά, με περίπου 58.000 νέες κυκλοφορίες ΕΧ.
  • Η αύξηση του εισοδήματος των Ελλήνων τα τελευταία 4-5 χρόνια.
  • Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας των οχημάτων, σε επίπεδο τόσο μετάδοσης της κίνησης όσο και οδηγικής εμπειρίας, χάρη στην ενσωμάτωση ψηφιακών τεχνολογιών και ευκολιών.

*Δημοσιεύθηκε στο MoneyPro της εφημερίδας «Παραπολιτικά»