Γ.Γ. Εμπορίου και Καταναλωτή: Το να προσφέρεις απλές λύσεις σε δύσκολα προβλήματα συνήθως δεν επιτυγχάνει τον σκοπό
Εφ' όλης της ύλης συνέντευξη
"Τα σύνθετα προβλήματα, όπως αυτό του ανταγωνισμού μεταξύ των τραπεζών, δεν λύνονται με έναν νόμο και ένα άρθρο", είπε ο γ.γ. Εμπορίου και Καταναλωτή
Για τις τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
Αναφερόμενος στο γιατί η κυβέρνηση δεν προχωράει σε έκτακτη φορολόγηση των κερδών των τραπεζών, επισήμανε ότι «πολλές φορές το να προσφέρεις απλές λύσεις σε δύσκολα προβλήματα συνήθως δεν επιτυγχάνει τον σκοπό και βοηθάει πάρα πολύ στο να λαϊκίζει κανείς. Τα σύνθετα προβλήματα όπως αυτό του ανταγωνισμού μεταξύ των τραπεζών, γιατί έχουμε πολύ λίγες συστημικές τράπεζες και αυτό σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός είναι μειωμένος, δεν λύνονται με έναν νόμο και ένα άρθρο ούτε με αυτού του είδους τις παρεμβάσεις. Διότι αν αυτή ήταν η λύση και σε όλα τα υπόλοιπα κράτη στα οποία υπάρχουν τα ίδια προβλήματα, θα την είχαν λάβει αυτήν τη λύση».
«Είδατε στην Ιταλία ότι συνέβη αυτό και είδατε πόσο κράτησε μια τέτοια προσπάθεια, όχι επειδή υπήρχε κάποιο πρόβλημα με την ιταλική κυβέρνηση, αλλά επειδή συνήθως τα μέτρα αυτά που ακούγονται πολύ όμορφα στα αυτιά, συνήθως δεν είναι αποτελεσματικά στο πεδίο», συνέχισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
«Άλλο ο τζίρος, κι αυτό είναι σημαντικό να το καταλάβει το καταναλωτικό κοινό, και άλλο τα κέρδη. Θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Τα κέρδη των σούπερ μάρκετ είναι παγωμένα σε σχέση με το 2021, όταν άρχισε η πληθωριστική κρίση, με νόμο. Δεν μπορούν να έχουν μεγαλύτερα κέρδη για τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα τα οποία πωλούν, απ' ό,τι είχαν το 2021. Άρα μπορεί ο τζίρος να έχει αυξηθεί, όπως είναι λογικό, διότι έχουν αυξηθεί τα κόστη, έχει αυξηθεί ο πληθωρισμός σε όλα, έχουν αυξηθεί οι μισθοί, έχουν αυξηθεί όλα, αλλά δεν έχουν αυξηθεί τα κέρδη, διότι τα κέρδη είναι παγωμένα με νόμο. Δηλαδή, ίσως δεν είναι απόλυτα σαφές, αλλά άλλο τζίρος, άλλο κέρδος και το κέρδος, το μικτό περιθώριο κέρδους, κάθε επιχείρηση η οποία πωλεί βασικά καταναλωτικά προϊόντα στο καταναλωτικό κοινό, είναι κλειδωμένο στο κέρδος του 2021», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε πάρα πολλά πρόστιμα σε αυτή την κατεύθυνση, ακριβώς επειδή ο κόσμος έχει μάθει ότι αυτό το πράγμα είναι λάθος και να εξηγήσουμε τι είναι λάθος. Λάθος είναι να υπάρχει όχληση όταν δεν υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή και όταν κάποια οφειλή είναι ρυθμισμένη, τακτοποιημένη και εξυπηρετείται κανονικά, προφανώς δεν υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή. Άρα λοιπόν οφείλουν οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών οποιασδήποτε μορφής να γνωρίζουν εάν υπάρχει πράγματι ληξιπρόθεσμη οφειλή και να μην καλούν τον οποιονδήποτε, ασχέτως αν έχει ληξιπρόθεσμη οφειλή ή όχι. (…)
Τα πρόστιμα είναι σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών και ο λόγος για τον οποίο μπαίνουν τα πρόστιμα, πέρα από το προφανές, ότι υπάρχει παραβίαση της νομοθεσίας, υποχρεώνει ουσιαστικά αυτές τις επιχειρήσεις να σκεφτούν ότι πρέπει να καταβάλουν το κόστος ώστε να ενημερώνονται καλύτερα για να μην ενοχλούν τους πάντες, παρά μόνο όσους έχουν πράγματι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αυτό έχει ένα κόστος, το να διαχειριστεί κάποιος αυτή την πληροφορία να την αποκτήσει και πολλές φορές κάποιες επιχειρήσεις στο παρελθόν θεωρούσαν ότι δεν χρειάζεται να καταβάλλουν αυτό το κόστος γιατί δεν θα δεχτούν κάποιον έλεγχο και δεν θα δεχθούν κάποια ποινή. Αυτό έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια.
Οι ποινές είναι πάρα πολύ βαριές, είναι πολύ αυστηρές. Ειδικά στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχουμε πάρα πολλές καταγγελίες, αλλά και δυστυχώς, το λέω γιατί είναι θέμα συμμόρφωσης και πάρα πολύ υψηλά πρόστιμα. Ελπίζουμε ότι αυτά τα πρόστιμα σιγά σιγά, θα αναγκάσουν τις επιχειρήσεις αυτές να αλλάξουν τη νοοτροπία τους.
Αν αυτό δεν συμβεί, θα υπάρξουν ακόμα βαρύτερα πρόστιμα. Έχουν ενημερωθεί όλες οι επιχειρήσεις ενημέρωσης οφειλετών ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκεται σε αυτή τη διαδικασία, δηλαδή της περαιτέρω αυστηροποίησης, εφόσον χρειαστεί και ελπίζω ότι πραγματικά δεν θα χρειαστεί και ότι θα αλλάξουν συμπεριφορά. Πάντως για τους καταναλωτές και αυτό είναι πάρα πολύ βασικό, όταν υπάρχει τέτοια περίπτωση, θα πρέπει οπωσδήποτε να καταγγέλλουν στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου τη συμπεριφορά αυτή, μέσα από την πλατφόρμα kataggelies.mindev.gov.gr. Η καταγγελία αυτή περιλαμβάνει και την όχληση της επιχείρησης σχετικά με τη συγκεκριμένη υπόθεση, οπότε τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, οι επιχειρήσεις αυτές προσπαθούν να επιλύσουν το πρόβλημα της συγκεκριμένης καταγγελίας ακριβώς για να τους επιμετρηθεί χαμηλότερο πρόστιμο» ανέφερε ο κ Αναγνωστόπουλος.
«Η εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι θα έχουμε το Χριστουγεννιάτικο Καλάθι κανονικά, οι ημερομηνίες όμως θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, όπως επίσης αυτό που συζητείται αυτή τη στιγμή είναι και το Καλάθι για τα παιχνίδια, το Καλάθι του Άη Βασίλη που είχαμε και πέρυσι στα μεγάλα και στα μικρότερα καταστήματα παιχνιδιών. Γιατί όπως όλοι γνωρίζουμε, ένα βασικό καταναλωτικό αγαθό, ένα αγαθό στην πραγματικότητα ανάγκης τελικά για τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο είναι τα δώρα που όλοι κάνουμε στα μικρά παιδιά. Είναι κάτι που προφανώς δεν μπορεί και δεν θέλει να αποφύγει κανείς τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, οπότε και εκεί το κράτος κάνει συζητήσεις αυτή τη στιγμή στην αγορά, προκειμένου να υπάρχει μέριμνα και γι' αυτό το κομμάτι», είπε καταλήγοντας ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Αναφερόμενος στο γιατί η κυβέρνηση δεν προχωράει σε έκτακτη φορολόγηση των κερδών των τραπεζών, επισήμανε ότι «πολλές φορές το να προσφέρεις απλές λύσεις σε δύσκολα προβλήματα συνήθως δεν επιτυγχάνει τον σκοπό και βοηθάει πάρα πολύ στο να λαϊκίζει κανείς. Τα σύνθετα προβλήματα όπως αυτό του ανταγωνισμού μεταξύ των τραπεζών, γιατί έχουμε πολύ λίγες συστημικές τράπεζες και αυτό σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός είναι μειωμένος, δεν λύνονται με έναν νόμο και ένα άρθρο ούτε με αυτού του είδους τις παρεμβάσεις. Διότι αν αυτή ήταν η λύση και σε όλα τα υπόλοιπα κράτη στα οποία υπάρχουν τα ίδια προβλήματα, θα την είχαν λάβει αυτήν τη λύση».
«Είδατε στην Ιταλία ότι συνέβη αυτό και είδατε πόσο κράτησε μια τέτοια προσπάθεια, όχι επειδή υπήρχε κάποιο πρόβλημα με την ιταλική κυβέρνηση, αλλά επειδή συνήθως τα μέτρα αυτά που ακούγονται πολύ όμορφα στα αυτιά, συνήθως δεν είναι αποτελεσματικά στο πεδίο», συνέχισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Για την εκτόξευση των κερδών των σούπερ μάρκετ μετά το 2020
Ερωτηθείς στη συνέχεια σχετικά με την εκτόξευση των κερδών των σούπερ μάρκετ από το 2020 και μετά, ο κ. Αναγνωστόπουλος διευκρίνισε, καθώς του τέθηκε υπόψη από τους δημοσιογράφους σημερινό πρωτοσέλιδο εφημερίδας με το θέμα αυτό, ότι το δημοσίευμα «μιλάει για αύξηση τζίρου».«Άλλο ο τζίρος, κι αυτό είναι σημαντικό να το καταλάβει το καταναλωτικό κοινό, και άλλο τα κέρδη. Θέλει ιδιαίτερη προσοχή. Τα κέρδη των σούπερ μάρκετ είναι παγωμένα σε σχέση με το 2021, όταν άρχισε η πληθωριστική κρίση, με νόμο. Δεν μπορούν να έχουν μεγαλύτερα κέρδη για τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα τα οποία πωλούν, απ' ό,τι είχαν το 2021. Άρα μπορεί ο τζίρος να έχει αυξηθεί, όπως είναι λογικό, διότι έχουν αυξηθεί τα κόστη, έχει αυξηθεί ο πληθωρισμός σε όλα, έχουν αυξηθεί οι μισθοί, έχουν αυξηθεί όλα, αλλά δεν έχουν αυξηθεί τα κέρδη, διότι τα κέρδη είναι παγωμένα με νόμο. Δηλαδή, ίσως δεν είναι απόλυτα σαφές, αλλά άλλο τζίρος, άλλο κέρδος και το κέρδος, το μικτό περιθώριο κέρδους, κάθε επιχείρηση η οποία πωλεί βασικά καταναλωτικά προϊόντα στο καταναλωτικό κοινό, είναι κλειδωμένο στο κέρδος του 2021», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Για το κυνήγι οφειλετών με ενήμερες ρυθμίσεις δανείων
Σχετικά με το ζήτημα που ανέδειξε εχθές η εκπομπή και η δικηγόρος Άννα Κορσάνου για εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων που κυνηγούν οφειλέτες με ενήμερες ρυθμίσεις δανείων, ο κ. Αναγνωστόπουλος ανέφερε πως πρόκειται για θέμα το οποίο δεν απασχολεί για πρώτη φορά την κυβέρνηση, είναι αρκετά χρόνια που συμβαίνει.«Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε πάρα πολλά πρόστιμα σε αυτή την κατεύθυνση, ακριβώς επειδή ο κόσμος έχει μάθει ότι αυτό το πράγμα είναι λάθος και να εξηγήσουμε τι είναι λάθος. Λάθος είναι να υπάρχει όχληση όταν δεν υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή και όταν κάποια οφειλή είναι ρυθμισμένη, τακτοποιημένη και εξυπηρετείται κανονικά, προφανώς δεν υπάρχει ληξιπρόθεσμη οφειλή. Άρα λοιπόν οφείλουν οι εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών οποιασδήποτε μορφής να γνωρίζουν εάν υπάρχει πράγματι ληξιπρόθεσμη οφειλή και να μην καλούν τον οποιονδήποτε, ασχέτως αν έχει ληξιπρόθεσμη οφειλή ή όχι. (…)
Τα πρόστιμα είναι σε εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών και ο λόγος για τον οποίο μπαίνουν τα πρόστιμα, πέρα από το προφανές, ότι υπάρχει παραβίαση της νομοθεσίας, υποχρεώνει ουσιαστικά αυτές τις επιχειρήσεις να σκεφτούν ότι πρέπει να καταβάλουν το κόστος ώστε να ενημερώνονται καλύτερα για να μην ενοχλούν τους πάντες, παρά μόνο όσους έχουν πράγματι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Αυτό έχει ένα κόστος, το να διαχειριστεί κάποιος αυτή την πληροφορία να την αποκτήσει και πολλές φορές κάποιες επιχειρήσεις στο παρελθόν θεωρούσαν ότι δεν χρειάζεται να καταβάλλουν αυτό το κόστος γιατί δεν θα δεχτούν κάποιον έλεγχο και δεν θα δεχθούν κάποια ποινή. Αυτό έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια.
Οι ποινές είναι πάρα πολύ βαριές, είναι πολύ αυστηρές. Ειδικά στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου έχουμε πάρα πολλές καταγγελίες, αλλά και δυστυχώς, το λέω γιατί είναι θέμα συμμόρφωσης και πάρα πολύ υψηλά πρόστιμα. Ελπίζουμε ότι αυτά τα πρόστιμα σιγά σιγά, θα αναγκάσουν τις επιχειρήσεις αυτές να αλλάξουν τη νοοτροπία τους.
Αν αυτό δεν συμβεί, θα υπάρξουν ακόμα βαρύτερα πρόστιμα. Έχουν ενημερωθεί όλες οι επιχειρήσεις ενημέρωσης οφειλετών ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης βρίσκεται σε αυτή τη διαδικασία, δηλαδή της περαιτέρω αυστηροποίησης, εφόσον χρειαστεί και ελπίζω ότι πραγματικά δεν θα χρειαστεί και ότι θα αλλάξουν συμπεριφορά. Πάντως για τους καταναλωτές και αυτό είναι πάρα πολύ βασικό, όταν υπάρχει τέτοια περίπτωση, θα πρέπει οπωσδήποτε να καταγγέλλουν στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου τη συμπεριφορά αυτή, μέσα από την πλατφόρμα kataggelies.mindev.gov.gr. Η καταγγελία αυτή περιλαμβάνει και την όχληση της επιχείρησης σχετικά με τη συγκεκριμένη υπόθεση, οπότε τις περισσότερες φορές τουλάχιστον, οι επιχειρήσεις αυτές προσπαθούν να επιλύσουν το πρόβλημα της συγκεκριμένης καταγγελίας ακριβώς για να τους επιμετρηθεί χαμηλότερο πρόστιμο» ανέφερε ο κ Αναγνωστόπουλος.
Για το καλάθι των Χριστουγέννων
Όσο αφορά στα εορταστικά καλάθια των φετινών Χριστουγέννων, ο κ. Αναγνωστόπουλος επιβεβαίωσε ότι γίνονται συζητήσεις αυτή τη στιγμή με την αγορά και μέχρι το τέλος της βδομάδας θα υπάρξουν οι σχετικές ανακοινώσεις.«Η εικόνα που έχουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι θα έχουμε το Χριστουγεννιάτικο Καλάθι κανονικά, οι ημερομηνίες όμως θα ανακοινωθούν τις επόμενες ημέρες, όπως επίσης αυτό που συζητείται αυτή τη στιγμή είναι και το Καλάθι για τα παιχνίδια, το Καλάθι του Άη Βασίλη που είχαμε και πέρυσι στα μεγάλα και στα μικρότερα καταστήματα παιχνιδιών. Γιατί όπως όλοι γνωρίζουμε, ένα βασικό καταναλωτικό αγαθό, ένα αγαθό στην πραγματικότητα ανάγκης τελικά για τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο είναι τα δώρα που όλοι κάνουμε στα μικρά παιδιά. Είναι κάτι που προφανώς δεν μπορεί και δεν θέλει να αποφύγει κανείς τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, οπότε και εκεί το κράτος κάνει συζητήσεις αυτή τη στιγμή στην αγορά, προκειμένου να υπάρχει μέριμνα και γι' αυτό το κομμάτι», είπε καταλήγοντας ο κ. Αναγνωστόπουλος.