Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ωρίμανσης και αξιοποίησης ακινήτων έχει σταδιακά αρχίσει να «τρέχει» η ΓΑΙΑΟΣΕ, με στόχο τη δημιουργία αξίας τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία. Η εταιρεία διαχειρίζεται σήμερα ένα εκτενές χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει 100.000 στρέμματα γης και 4.000 ακίνητα διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα. Μιλώντας στο 2nd Growthfund Summit, ο πρόεδρος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Κωνσταντίνος Κεσεντές, εξήγησε ότι η στρατηγική της εταιρείας βασίζεται στον διαχωρισμό των ακινήτων της σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες.


Στο χαρτοφυλάκιο της ΓΑΙΑΟΣΕ, τα ακίνητα με τη μεγαλύτερη δυναμική, τα οποία έχουν μπει ήδη σε τροχιά αξιοποίησης, είναι τα πολυτροπικά εμπορευματικά κέντρα σε Θριάσιο Ι και Γκόνο. Συγκεκριμένα, κ. Κεσσεντές, αναφερόμενος στο φιλόδοξο έργο του logistics center που θα δημιουργηθεί στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, τόνισε τη στρατηγική σημασία και τα πολλαπλά οφέλη του για την περιοχή και την οικονομία. Συγκεκριμένα, ο ίδιος τόνισε το εξής: «Η πρώτη φάση του έργου αφορά την προεπιλογή των αναδόχων, με καταληκτική ημερομηνία την 16η Δεκεμβρίου. Ήδη, το έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον αποδεικνύει τη δυναμική του έργου. Στη συνέχεια, η διαδικασία θα περάσει στη δεύτερη φάση, η οποία περιλαμβάνει τον ανταγωνιστικό διάλογο και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών, φέρνοντας την υλοποίηση του έργου ένα βήμα πιο κοντά».


Το logistics center θα αναπτυχθεί σε μια έκταση 672 στρεμμάτων, με συνολικό προϋπολογισμό που αγγίζει τα 200 εκατομμύρια ευρώ. Στην πλήρη λειτουργία του, εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περίπου 3.000 θέσεις εργασίας, άμεσες και έμμεσες, ενισχύοντας ουσιαστικά την τοπική οικονομία. Πέρα από τις θέσεις εργασίας, όμως, το έργο αυτό θα αποτελέσει έναν ισχυρό μοχλό εξωστρέφειας, δίνοντας ώθηση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της περιοχής μέσω της ανάπτυξης νέων εργαλείων και ευκαιριών. Η γεωγραφική θέση του στρατοπέδου Γκόνου αναδεικνύεται ως ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά του. Βρίσκεται σε άμεση γειτνίαση με το λιμάνι και το αεροδρόμιο, ενώ συνδέεται απευθείας με την Εγνατία Οδό και το σιδηροδρομικό δίκτυο. Επιπλέον, απέχει ελάχιστα από τα Βαλκάνια, καθιστώντας το ένα ιδανικό σημείο για εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Κεσσεντές, «το logistics center δεν είναι απλώς ένα επενδυτικό έργο, αλλά μια πολυδιάστατη πρωτοβουλία που θα καλύψει ένα κρίσιμο κενό στις υποδομές της περιοχής. Ταυτόχρονα, θα λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης, προσφέροντας σημαντικές προοπτικές για την οικονομική αναζωογόνηση της Βόρειας Ελλάδας και πέραν αυτής».


Η δεύτερη παρέμβαση αφορά εμβληματικά κτίρια, όπως είναι οι σιδηροδρομικοί σταθμοί, όπου η πρόθεση της εταιρείας είναι να αναπτύξει νέες χρήσεις που υπερβαίνουν το παραδοσιακό επιβατικό ή εμπορευματικό έργο. Στόχος είναι οι σταθμοί αυτοί να φιλοξενούν εμπορικές δραστηριότητες, πολιτιστικές εκδηλώσεις και δράσεις που συνδέονται άμεσα με την τοπική ζωή. Όπως τόνισε ο κ. Κεσεντές: «Η εμπειρία από αντίστοιχα έργα σε ευρωπαϊκές χώρες δείχνει ότι τέτοιες παρεμβάσεις αναζωογονούν τις περιοχές όπου βρίσκονται οι σταθμοί, δημιουργώντας νέους πόλους ανάπτυξης και δραστηριότητας».

Ειδικότερα, οι δύο σταθμοί της Θεσσαλονίκης – ο επιβατικός και ο εμπορικός – βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της στρατηγικής. Παράλληλα, για τους δύο σταθμούς έχει ήδη προκηρυχθεί διαγωνισμός για την επιλογή αρχικού συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει την εκπόνηση της προμελέτης για την αξιοποίηση του αντίστοιχου σταθμού. Μάλιστα για την εν λόγω διαδικασία δόθηκε παράταση έως 16 Δεκεμβρίου. Σκοπός του διαγωνισμού είναι η επιλογή τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα αναλάβει την υποστήριξη και καθοδήγηση για την αποτελεσματική αξιοποίηση των εν λόγω ακινήτων. Το κριτήριο για την ανάθεση της σύμβασης είναι η πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά, η οποία θα προκύψει βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 207.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η κίνηση αυτή αποδεικνύει την ισχυρή βούληση από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ για σημαντικές παρεμβάσεις στους μεγάλους σιδηροδρομικούς σταθμούς της χώρας, οι οποίοι σήμερα βρίσκονται μακριά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα.


Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει έναν μεγάλο αριθμό κτιρίων χαμηλής εμπορικής αξίας, τα οποία βρίσκονται διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα και μπορούν να αξιοποιηθούν σε συνεργασία με την τοπική κοινωνία. Ήδη έχει ξεκινήσει μια συνεργασία της ΓΑΙΑΟΣΕ με δήμους και περιφέρειες, με στόχο την ανάδειξη και αξιοποίηση αυτών των ακινήτων.

Στην Πελοπόννησο, για παράδειγμα, έχει ανακαινιστεί ένας ιστορικός σιδηροδρομικός σταθμός, έργο του Τσίλερ, που θα φιλοξενεί πολιτιστικές δραστηριότητες και θα λειτουργεί ως χώρος προβολής τοπικών προϊόντων. Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου, έχουν αναπτύξει μια τουριστική δραστηριότητα που αξιοποιεί τμήμα μιας παροπλισμένης σιδηροδρομικής γραμμής.

Στον Δήμο Κοζάνης, όπως τόνισε επίσης ο Κεσεντές, έχει υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας για την πολεοδόμηση 155 στρεμμάτων γύρω από τον σιδηροδρομικό σταθμό. Μέσω αυτής της δράσης, η εταιρεία θα αποκτήσει προστιθέμενη αξία, ενώ ταυτόχρονα θα δημιουργηθούν υποδομές και δραστηριότητες που θα εξυπηρετούν την τοπική κοινωνία, όπως πολιτιστικές και αθλητικές εγκαταστάσεις. Τέλος, με τον Δήμο Κατερίνης υπάρχει σχεδιασμός για την πολεοδόμηση 45 στρεμμάτων, ακολουθώντας την ίδια στρατηγική κατεύθυνση, με στόχο την ανάπτυξη που συνδυάζει την οικονομική αξιοποίηση και την κοινωνική προσφορά.