Logistics: Oι νέες επενδύσεις και η πορεία των μεγάλων έργων
Σε περίπου 30 εκατ. ευρώ ανήλθε ο όγκος των επενδύσεων, που υλοποιήθηκαν στον χώρο των logistics κατά τη διάρκεια του γ΄τριμήνου του 2024. Η αυξανόμενη επενδυτική ζήτηση σύμφωνα με τη νέα ανάλυση της Cushman & Wakefield Proprius έχει οδηγήσει σε μείωση αποδόσεων κατά 25 μονάδες βάσης, ενώ αναμένονται σημαντικές συμφωνίες να ανακοινωθούν στα επόμενα τρίμηνα. Το εν λόγω διάστημα απορροφήθηκαν 80.000 τ.μ. logistics, ενώ η περιορισμένη προσφορά διαμόρφωσε τις τιμές των ενοικίων στις prime τοποθεσίες στα 5,25 ευρώ το τ.μ.
Όπως αναφέρει η νέα έρευνα της Cushman & Wakefield Proprius οι εταιρείες δίνουν πλέον προτεραιότητα στην επιχειρησιακή αποδοτικότητα και στη βιωσιμότητα, με αυξημένο ενδιαφέρον για υψηλής ποιότητας και ενεργειακά αποδοτικά ακίνητα. Επίσης, με δεδομένη την έλλειψη εργατικού δυναμικού, εφαρμόζουν στρατηγικές για την προσέλκυση και διατήρηση προσωπικού. Συγκεκριμένα, στο 3ο τρίμηνο του 2024 ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των Streem και Makios Logistics S.A., που αποτελεί το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας ενοποίησης του Ομίλου. Το επόμενο και τελικό βήμα είναι η συγχώνευση με την Orphee Beinoglou S.A., η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο νέος Όμιλος θα προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας και θα διαθέτει ισχυρή παρουσία τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς.
Στις αρχές του 2025 εκκινούν οι βασικές εργασίες της μεγάλης πολυεπίπεδης επένδυσης στον Ασπρόπυργο, στις παλιές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Χαλυβουργίας, που προωθεί το αμερικανικό fund της HIG Capital, που έχει ως επικεφαλής στην Ελλάδα τον κ. Κωνσταντίνο Μπήτρο, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Ήδη, έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες με τις αδειοδοτήσεις και έχουν εκκινήσει οι αρχικές εργασίες. Η Streem Development, που ανήκει στο αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, προωθεί την υλοποίηση του μοναδικού tri-modal πάρκου της χώρας, στο ακίνητο της πρώην Ελληνικής Χαλυβουργίας στον Ασπρόπυργο, που θα συνδέει το παράκτιο μέτωπο με οδικούς άξονες, σιδηροδρομική γραμμή και ένα συγκρότημα ρομποτικών αποθηκών 18 μ., εμβαδού 150.000 τ.μ.
Την ώρα που το 2025 ξεκινούν και οι κατασκευαστικές εργασίες στις δύο μεγάλες επενδύσεις logistics, που έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν στον Ασπρόπυργο.
Ειδικότερα, η Goldair Cargo πρόκειται να ξεκινήσει το 2025 την κατασκευή του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, ενός κέντρου logistics 256.000 τ.μ.. Η εταρεία σ΄αυτήν τη φάση βρίσκεται σε συζητήσεις με υποψήφιους αναδόχους της 7ης κυρίως τάξης για την εκκίνηση των εργασιών, μετά το ναυάγιο που υπήρξε με τη ΜΕΤΚΑ λόγω της μεγάλης αύξησης του κόστους του έργου.
Η κοινοπραξία Goldair- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ στοχεύει μέσα στο 2025 να ξεκινήσει επισήμως τις κατασκευαστικές, καθώς έκλεισε με επιτυχία το σύνολο των αδειοδοτικών και εμπορικών της εκκρεμοτήτων. Η επένδυση έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τεσσάρων ετών, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου έχει ανεβεί στα 260 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 200 εκατ. αφορούν δανεισμό και τα 60 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια. Το ΘΕΚ θα διαθέτει και σιδηροδρομική γραμμή, ενώ θα προσελκύει και διεθνείς μισθωτές.
Ήδη, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από τον Αμερικανικό Κρατικό Επενδυτικό βραχίονα, DFC, μια εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το έργο καθίσταται πλέον στρατηγικού χαρακτήρα για τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή.
Ολιγοήμερη παράταση στην εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος για το νέο Logistic Center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη, έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ.
Συγκεκριμένα, οι εκδηλώσεις αρχικού ενδιαφέροντος μπορούν να υποβληθούν πλέον έως την ερχόμενη Δευτέρα τις 23 Δεκεμβρίου, ενώ την ίδια ημέρα θα γίνει και η
ηλεκτρονική αποσφράγιση των φακέλων. Σύμφωνα με πληροφορίες 4 – 5 ισχυροί όμιλοι θα δείξουν έμπρακτο ενδιαφέρον με τον ΟΛΘ και την Goldair να περιλαμβάνονται μεταξύ αυτών. Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 200 ως και 260 εκατ. ευρώ.
Aκόμη, «τρέχει» ήδη από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την περιοχή, που θα αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων, με το έργο να έχει χρηματοδότηση 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο προς τις εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στο νέο Πάρκο της Φυλής.
Τέλος, η μεγάλη επένδυση που σχεδιάζει η ΠΑΕΓΑΕ ωριμάζει σταδιακά, καθώς έχει ήδη ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης από τους αρμόδιους δημόσιους φορείς. Μέχρι στιγμής, έχει εγκριθεί ο φάκελος του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023, μετά από μια πορεία έξι ετών, εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Η εταιρεία στοχεύει να υλοποιήσει άμεσα την επέκταση, αποκτώντας έτσι σημαντικό χρονικό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού. Τα σχέδια προβλέπουν τη δημιουργία τριών αποθηκών 120 χιλ. τ.μ., που θα ανεγερθούν στο δυτικό τμήμα του ακινήτου και δύο αποθηκών 31 χιλ. τ.μ. στο ανατολικό τμήμα του ακινήτου. Στο δυτικό τμήμα του ακινήτου αναπτύσσονται εκτάσεις αποθήκευσης αυτοκινήτων με χωρητικότητα 10.302 αυτοκίνητα, ενώ στο ανατολικό τμήμα αναπτύσσονται εκτάσεις αποθήκευσης αυτοκινήτων με χωρητικότητα 2.665 αυτοκίνητα. Το έργο είναι προϋπολογισμού ύψους 150 εκατ. ευρώ. Η επένδυση αυτή αναμένεται να γιγαντώσει την ήδη μεγαλύτερη στην Ελλάδα ενιαία ιδιωτική εγκατάσταση στον κλάδο των 3PL logistics. Σήμερα η ΠΑΕΓΑΕ διαθέτει έκταση 1.130.000 τ.μ., στην οποία υφίστανται 105.000 τ.μ. στεγασμένων και 600.000 τ.μ. διαμορφωμένων υπαίθριων αποθηκευτικών χώρων, στη Μαγούλα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Εθνική Τράπεζα δεν αποκλείει την πώληση της εταιρείας, ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση της εκτεταμένης επένδυσης.
Ο κλάδος της εφοδιαστικής συνεισφέρει 23,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ και 12,4 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία, ενώ απασχολεί το 5,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας, δηλαδή περίπου 231.000 εργαζόμενους. Οι ελληνικές εξαγωγές, εξαιρουμένων των πετρελαϊκών προϊόντων, παρουσιάζουν τάσεις ανάκαμψης για τρίτο συνεχόμενο μήνα. Παρά τις δυσμενείς γεωπολιτικές συνθήκες, διατηρούν την ανοδική πορεία που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2024. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση 6,5% τον Ιούλιο, 9,2% τον Αύγουστο και 13,3% τον Σεπτέμβριο του 2024, συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες του 2023.
Όπως αναφέρει η νέα έρευνα της Cushman & Wakefield Proprius οι εταιρείες δίνουν πλέον προτεραιότητα στην επιχειρησιακή αποδοτικότητα και στη βιωσιμότητα, με αυξημένο ενδιαφέρον για υψηλής ποιότητας και ενεργειακά αποδοτικά ακίνητα. Επίσης, με δεδομένη την έλλειψη εργατικού δυναμικού, εφαρμόζουν στρατηγικές για την προσέλκυση και διατήρηση προσωπικού. Συγκεκριμένα, στο 3ο τρίμηνο του 2024 ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των Streem και Makios Logistics S.A., που αποτελεί το δεύτερο στάδιο της διαδικασίας ενοποίησης του Ομίλου. Το επόμενο και τελικό βήμα είναι η συγχώνευση με την Orphee Beinoglou S.A., η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Ο νέος Όμιλος θα προσφέρει ολοκληρωμένες υπηρεσίες εφοδιαστικής αλυσίδας και θα διαθέτει ισχυρή παρουσία τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και διεθνώς.
Στις αρχές του 2025 εκκινούν οι βασικές εργασίες της μεγάλης πολυεπίπεδης επένδυσης στον Ασπρόπυργο, στις παλιές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Χαλυβουργίας, που προωθεί το αμερικανικό fund της HIG Capital, που έχει ως επικεφαλής στην Ελλάδα τον κ. Κωνσταντίνο Μπήτρο, ύψους 300 εκατ. ευρώ. Ήδη, έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες με τις αδειοδοτήσεις και έχουν εκκινήσει οι αρχικές εργασίες. Η Streem Development, που ανήκει στο αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, προωθεί την υλοποίηση του μοναδικού tri-modal πάρκου της χώρας, στο ακίνητο της πρώην Ελληνικής Χαλυβουργίας στον Ασπρόπυργο, που θα συνδέει το παράκτιο μέτωπο με οδικούς άξονες, σιδηροδρομική γραμμή και ένα συγκρότημα ρομποτικών αποθηκών 18 μ., εμβαδού 150.000 τ.μ.
Την ώρα που το 2025 ξεκινούν και οι κατασκευαστικές εργασίες στις δύο μεγάλες επενδύσεις logistics, που έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν στον Ασπρόπυργο.
Ειδικότερα, η Goldair Cargo πρόκειται να ξεκινήσει το 2025 την κατασκευή του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, ενός κέντρου logistics 256.000 τ.μ.. Η εταρεία σ΄αυτήν τη φάση βρίσκεται σε συζητήσεις με υποψήφιους αναδόχους της 7ης κυρίως τάξης για την εκκίνηση των εργασιών, μετά το ναυάγιο που υπήρξε με τη ΜΕΤΚΑ λόγω της μεγάλης αύξησης του κόστους του έργου.
Η κοινοπραξία Goldair- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ στοχεύει μέσα στο 2025 να ξεκινήσει επισήμως τις κατασκευαστικές, καθώς έκλεισε με επιτυχία το σύνολο των αδειοδοτικών και εμπορικών της εκκρεμοτήτων. Η επένδυση έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τεσσάρων ετών, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου έχει ανεβεί στα 260 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 200 εκατ. αφορούν δανεισμό και τα 60 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια. Το ΘΕΚ θα διαθέτει και σιδηροδρομική γραμμή, ενώ θα προσελκύει και διεθνείς μισθωτές.
Ήδη, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από τον Αμερικανικό Κρατικό Επενδυτικό βραχίονα, DFC, μια εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική, καθώς το έργο καθίσταται πλέον στρατηγικού χαρακτήρα για τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή.
Ολιγοήμερη παράταση στην εκδήλωση αρχικού ενδιαφέροντος για το νέο Logistic Center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη, έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ.
Συγκεκριμένα, οι εκδηλώσεις αρχικού ενδιαφέροντος μπορούν να υποβληθούν πλέον έως την ερχόμενη Δευτέρα τις 23 Δεκεμβρίου, ενώ την ίδια ημέρα θα γίνει και η
ηλεκτρονική αποσφράγιση των φακέλων. Σύμφωνα με πληροφορίες 4 – 5 ισχυροί όμιλοι θα δείξουν έμπρακτο ενδιαφέρον με τον ΟΛΘ και την Goldair να περιλαμβάνονται μεταξύ αυτών. Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 200 ως και 260 εκατ. ευρώ.
Aκόμη, «τρέχει» ήδη από το ΤΑΙΠΕΔ ο διαγωνισμός για την περιοχή, που θα αναπτυχθεί το Επιχειρηματικό Πάρκο Φυλής. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων, με το έργο να έχει χρηματοδότηση 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης ως κίνητρο προς τις εγκατεστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα / Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις, για την μετεγκατάστασή τους στο νέο Πάρκο της Φυλής.
Τέλος, η μεγάλη επένδυση που σχεδιάζει η ΠΑΕΓΑΕ ωριμάζει σταδιακά, καθώς έχει ήδη ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης από τους αρμόδιους δημόσιους φορείς. Μέχρι στιγμής, έχει εγκριθεί ο φάκελος του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, ενώ τον Δεκέμβριο του 2023, μετά από μια πορεία έξι ετών, εκδόθηκε το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Η εταιρεία στοχεύει να υλοποιήσει άμεσα την επέκταση, αποκτώντας έτσι σημαντικό χρονικό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού. Τα σχέδια προβλέπουν τη δημιουργία τριών αποθηκών 120 χιλ. τ.μ., που θα ανεγερθούν στο δυτικό τμήμα του ακινήτου και δύο αποθηκών 31 χιλ. τ.μ. στο ανατολικό τμήμα του ακινήτου. Στο δυτικό τμήμα του ακινήτου αναπτύσσονται εκτάσεις αποθήκευσης αυτοκινήτων με χωρητικότητα 10.302 αυτοκίνητα, ενώ στο ανατολικό τμήμα αναπτύσσονται εκτάσεις αποθήκευσης αυτοκινήτων με χωρητικότητα 2.665 αυτοκίνητα. Το έργο είναι προϋπολογισμού ύψους 150 εκατ. ευρώ. Η επένδυση αυτή αναμένεται να γιγαντώσει την ήδη μεγαλύτερη στην Ελλάδα ενιαία ιδιωτική εγκατάσταση στον κλάδο των 3PL logistics. Σήμερα η ΠΑΕΓΑΕ διαθέτει έκταση 1.130.000 τ.μ., στην οποία υφίστανται 105.000 τ.μ. στεγασμένων και 600.000 τ.μ. διαμορφωμένων υπαίθριων αποθηκευτικών χώρων, στη Μαγούλα. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Εθνική Τράπεζα δεν αποκλείει την πώληση της εταιρείας, ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση της εκτεταμένης επένδυσης.
Ο κλάδος της εφοδιαστικής συνεισφέρει 23,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ και 12,4 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία, ενώ απασχολεί το 5,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας, δηλαδή περίπου 231.000 εργαζόμενους. Οι ελληνικές εξαγωγές, εξαιρουμένων των πετρελαϊκών προϊόντων, παρουσιάζουν τάσεις ανάκαμψης για τρίτο συνεχόμενο μήνα. Παρά τις δυσμενείς γεωπολιτικές συνθήκες, διατηρούν την ανοδική πορεία που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2024. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση 6,5% τον Ιούλιο, 9,2% τον Αύγουστο και 13,3% τον Σεπτέμβριο του 2024, συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες του 2023.