Τα σκήπτρα του ακριβότερου εμπορικού δρόμου συνεχίζει να διατηρεί η Ερμού, όπου τα ενοίκια των καταστημάτων ανέρχονται σε 290 ευρώ το τ.μ., την ώρα που κατά τη διάρκεια του γ’ τριμήνου του 2024 άνοιξαν 28 νέα καταστήματα στις βασικές εμπορικές αγορές της Αθήνας.

Ο τζίρος συνολικά στο λιανεμπόριο ανήλθε στα 18,84 δισ. ευρώ την περίοδο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου σε σχέση με τα 18,68 δισ. ευρώ το ίδιο διάστημα του 2023, ενώ, εάν συγκριθεί με το δεύτερο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, ήταν αυξημένος κατά 4%. Για ακόμα μία χρονιά, η Ερμού κατατάσσεται ανάμεσα στους πιο ακριβούς εμπορικούς δρόμους του κόσμου, διατηρώντας τη φήμη της ως κορυφαίος προορισμός για το λιανεμπόριο στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Cushman & Wakefield, «Main Streets Across the World 2024», η δημοφιλέστερη εμπορική οδός της Αθήνας καταλαμβάνει τη 15η θέση παγκοσμίως, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της στην παγκόσμια αγορά πολυτελών και εμπορικών καταστημάτων. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της Cushman & Wakefield Proprius για το γ’ τρίμηνο του 2024, η Γλυφάδα καταγράφεται ως η δεύτερη ακριβότερη εμπορική πιάτσα στην Ελλάδα, με τα ενοίκια των καταστημάτων να διαμορφώνονται στα 150 ευρώ/τ.μ. τον μήνα.

Το ίδιο επίπεδο μισθωμάτων καταγράφηκε και στην οδό Τσιμισκή στη Θεσσαλονίκη, όπου σημειώθηκε μικρή αύξηση από τα 145 ευρώ/τ.μ. που ίσχυαν την ίδια περίοδο πέρυσι. Πρόκειται, μάλιστα, για μια αύξηση που έγινε λόγω και της λειτουργίας του μετρό, το οποίο εκτόξευσε τις τιμές. Στο Κολωνάκι και στην Κηφισιά τα ενοίκια ανήλθαν στα 110 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, παραμένοντας σε υψηλά επίπεδα, αλλά χαμηλότερα σε σχέση με τις κορυφαίες αγορές.

Στον Πειραιά τα ενοίκια σημείωσαν αύξηση και έφτασαν στα 100 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, από 95 ευρώ/τ.μ. την ίδια περίοδο το 2023. Στην Πάτρα, τα ενοίκια ήταν τα πιο χαμηλά ανάμεσα στις εξεταζόμενες περιοχές, φτάνοντας τα 88 ευρώ/τ.μ. τον μήνα, γεγονός που αναδεικνύει την οικονομική προσιτότητα της περιοχής για εμπορική δραστηριότητα. Η σταθερά υψηλή ζήτηση για εμπορικούς χώρους σε περιοχές όπως η Γλυφάδα και η Τσιμισκή αποτυπώνει τη δυναμική αυτών των αγορών, ενώ οι μικρότερες αυξήσεις σε περιοχές όπως ο Πειραιάς δείχνουν μια πιο ήπια, αλλά σταθερή ανοδική τάση. Αντίθετα, η Πάτρα προσφέρει προσιτές ευκαιρίες για επιχειρήσεις που θέλουν να εδραιωθούν σε λιγότερο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

28 νέα καταστήματα σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους

Σειρά νέων αφίξεων στον χάρτη της λιανεμπορικής αγοράς έλαβε χώρα στη διάρκεια του γ’ τριμήνου του 2024, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η άφιξη της Nike με ένα μεγάλο κατάστημα στην υπό ανακαίνιση Στοά Αρσακείου.

Συγκεκριμένα, το διάστημα αυτό άνοιξαν 28 καταστήματα σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους. Μεταξύ αυτών, κατάστημα Zara 450 τ.μ. στο The Mall Athens, η μάρκα iStorm το 17ο κατάστημα στην Κηφισιά, το Fais Group, σε συνεργασία με Michael Kors, άνοιξε νέο χώρο 250 τ.μ. στο City Link. Επίσης, εκτός Αθηνών, στη Θεσσαλονίκη άνοιξε το τέταρτο κατάστημα στο κέντρο η Hondos Center, ενώ η discount φίρμα Mere άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στα δυτικά της πόλης.

Το Πλαίσιο άνοιξε κατάστημα στα Ιωάννινα και η Optima Bank στα Χανιά. Στον τομέα της πολυτελούς λιανικής στη Μύκονο, κατά την περίοδο αναφοράς, άνοιξαν έξι νέα καταστήματα, εμπλουτίζοντας την αγορά με υψηλού επιπέδου επιλογές. Συγκεκριμένα, εγκαινιάστηκε κατάστημα της Tommy Hilfiger έκτασης 150 τ.μ., καθώς και ένα pop-up κατάστημα της Boss. Παράλληλα, προστέθηκαν σημεία πώλησης των οίκων Karl Lagerfeld και Missoni, ενώ άνοιξε και το κατάστημα Themis Z. Επιπλέον, τη γαστρονομική σκηνή της Μυκόνου ενίσχυσε το εστιατόριο «DB».

Το ίδιο διάστημα ο Σκλαβενίτης απέκτησε τρία από τα καταστήματα που μίσθωνε από την Prodea, στην οδό Χειμάρρας στο Μαρούσι, στην Πέτρου Ράλλη και στην Κατερίνη, με τίμημα 24,5 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την Cushman & Wakefield Proprius, η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται ότι θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά το επόμενο διάστημα, δεδομένης και της ευνοϊκής συγκυρίας που φέρνει στο πεδίο νέων επενδύσεων το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και καθώς οι χρηματοδοτικές συνθήκες βελτιώνονται.

Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόβλεψη για αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης εκτιμάται στο +9% το 2025. Mε βάση τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, αναμένεται οριακή βελτίωση του οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα, το οποίο άγγιξε τις 110,2 μονάδες τον Σεπτέμβριο, σε σχέση με 106,1 μονάδες τον προηγούμενο μήνα και 106,8 μονάδες έναν χρόνο νωρίτερα, σε συνδυασμό με μια ήπια πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.


*Δημοσιεύτηκε στο «Money Pro» της εφημερίδας «Παραπολιτικά»