Αλλάζει ο χάρτης των σούπερ μάρκετ: Μονόδροµος οι εξαγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο λόγω ανταγωνισµού και κατανάλωσης - Οι ευκαιρίες εντός και εκτός συνόρων
Οι επιπτώσεις από τις πρόσφατες κρίσεις
Βαρίδι τα υψηλά λειτουργικά κόστη στις µικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Σούπερ μάρκετ: Μονόδροµος οι εξαγορές και οι συγχωνεύσεις στον κλάδο
Σε αυτό το πλαίσιο είναι µονόδροµος οι εξαγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο. Οι µεγάλοι παίκτες της αγοράς φαίνεται να βρίσκονται µε το «δάχτυλο στη σκανδάλη» για συµφωνίες, καθώς ο έντονος ανταγωνισµός, σε συνδυασµό µε τα υψηλά κόστη λειτουργίας, ασκούν πιέσεις στις µικρότερες αλυσίδες, ενώ από την άλλη µεριά οι µεγάλοι παίκτες αναζητούν ευκαιρίες. Ευκαιρίες για την ενίσχυση του µεγέθους τους και της διαπραγµατευτικής τους δύναµης και κατά συνέπεια των περιθωρίων κέρδους τους που έχουν συρρικνωθεί τα τελευταία χρόνια στο 1% µε 1,5%, σύµφωνα µε τους επιχειρηµατίες, λόγω και των «περιοριστικών µέτρων» της κυβέρνησης για την αντιµετώπιση του πληθωρισµού. Εκτιµάται ότι η συγκέντρωση θα βοηθήσει οικονοµίες κλίµακας στην αγορά.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται πολλά σήματα συγκριτικά με τον πληθυσμό της χώρας
Κοντά στο 58% ο τζίρος των µεγάλων σούπερ µάρκετ
Σηµειώνεται ότι ο τζίρος των µεγάλων σούπερ µάρκετ κινείται κοντά στο 58% της αγοράς του λιανεµπορίου τροφίµων στη χώρα (από τα χαµηλότερα στην Ε.Ε.), ενώ στην αγορά δραστηριοποιούνται πολλά σήµατα συγκριτικά µε τον πληθυσµό της χώρας, όπως τονίζουν αναλυτές.
Πίεση στις µικρότερες αλυσίδες
Σήµερα, οι επιπτώσεις από τις πρόσφατες κρίσεις και οι νέες τάσεις στην κατανάλωση αυξάνουν την πίεση στις µικρότερες αλυσίδες, που δεν είναι σε θέση να προσφέρουν ανταγωνιστικές τιµές, χάνοντας µερίδια από τις µεγαλύτερες, την ώρα που τα κόστη και οι υποχρεώσεις αυξάνονται. Οι στρατηγικές των µεγάλων αλυσίδων, συµπεριλαµβανοµένων των πρόσφατων εξαγορών, αποτυπώνουν εν πολλοίς την τάση για αξιοποίηση επενδυτικών ευκαιριών, σε ορισµένες περιπτώσεις και εκτός συνόρων.
Ενδεικτικά σηµειώνεται η πρόσφατη εξαγορά από τον όµιλο Σκλαβενίτη, µέσω της κυπριακής θυγατρικής του, της εταιρείας Υπεραγορές Παπαντωνίου. Είχε προηγηθεί στην Ελλάδα η προσθήκη στο δίκτυο Σκλαβενίτης δύο καταστηµάτων της αλυσίδας Φλεβάρης στη Ρόδο, ενώ το δίκτυο είχε ενισχύσει νωρίτερα η εξαγορά των AS Αγορά, Γέγος και SEP Markets Παπαδόπουλος. Από την πλευρά της η ΑΒ Βασιλόπουλος απoκτά τα καταστήµατα Τερζής, ενώ η Μασούτης φέρεται να µελετά την επόµενή της κίνηση έχοντας στο ενεργητικό της σηµαντικά deals, µε εµβληµατικό τα τελευταία χρόνια αυτό µε τη συνεταιριστική αλυσίδα ΣΥΝΚΑ. Εξελίξεις δροµολογεί και η Κρητικός, η οποία από το 2021, ύστερα από µια δεκαετή συνεργασία µε τον ΕΛΟΜΑΣ, συνεχίζει αυτόνοµα αυξάνοντας το µέγεθός της µετά τη συµφωνία µε τη CRM Αριάδνη και πιο πρόσφατα µε την εµβληµατική εξαγορά του οµίλου σούπερ µάρκετ «Συνεργαζόµενοι Παντοπώλες Α.Ε.» αλλά και των σούπερ µάρκετ Μαθιουδάκης και Katerina’s Market.
Αξιοσηµείωτες κινήσεις γίνονται και από µικρότερους παίκτες, όπως ενδεικτικά η Market In, η ΟΚ Anytime Markets αλλά και η Retail & More, η οποία χάρη στη στήριξη του βασικού της µετόχου -είναι συµφερόντων του Νίκου Βαρδινογιάννη- αναπτύσσει το σήµα Carrefour µε ταχείς ρυθµούς, εντός και εκτός συνόρων, αξιοποιώντας ευκαιρίες εξαγορών.
Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή