Αντιμέτωπη με ένα σημαντικό πρόβλημα που ακούει στο όνομα «αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων» θα έρθει η κυβέρνηση το προσεχές καλοκαίρι.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ενημερωθεί αναλυτικά ήδη πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων για το ζήτημα αυτό και έχουν γίνει δύο συσκέψεις στο Μέγαρο Μαξίμου προς αναζήτηση της βέλτιστης δυνατής λύσης. Μια τρίτη πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, υπό τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο, με τη συμμετοχή του υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, και όλων των συναρμόδιων υπουργών. Η οδηγία που έχει δοθεί από τον πρωθυπουργό είναι πως, παρόλο που πρόκειται για ένα σύνθετο και δυσεπίλυτο πρόβλημα, όπως βρέθηκε τελικά λύση με την αύξηση στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και με τις χρεώσεις στις προμήθειες των τραπεζών, πρέπει να βρεθεί το αργότερο μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου μια λύση για το ζήτημα των αυξήσεων στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας. Αφενός μεν για τη στήριξη της νησιωτικότητας, αφετέρου δε για να μην επιβαρυνθεί έτι περαιτέρω μια μέση οικογένεια που θέλει να ταξιδέψει το καλοκαίρι στο Αιγαίο ή στο Ιόνιο.

Το "πρασίνισμα"

Πώς προέκυψε, όμως, η αύξηση αυτή; Η πηγή του ζητήματος είναι ένα μέτρο που αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με το «πρασίνισμα» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και την υποχρεωτική αλλαγή τύπου καυσίμου στα πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας. Μια αλλαγή που εκτιμάται ότι, αν δεν ληφθούν άλλα μέτρα, θα επιφέρει αυξήσεις στα εισιτήρια κατά 10% έως 12%. Ειδικότερα, από 1ης Μαΐου 2025 όλα τα (παλιά) πλοία που πλέουν στη Μεσόγειο θα πρέπει να καίνε έναν νέο τύπο καυσίμου, που είναι πολύ χαμηλότερης περιεκτικότητας σε θείο (0,1% αντί του 0,5% που είναι σήμερα). Αυτό εκτιμάται σε γενικές γραμμές ότι θα αυξήσει το κόστος καυσίμου στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις κατά 20%-25%. Συγκεκριμένα, θα προσθέσει (κατά μέσο όρο) 140 δολάρια στο κόστος καυσίμου (VLSFO), η μέση τιμή του οποίου σήμερα ανέρχεται σε 620 δολάρια. Οι ακτοπλόοι υποστηρίζουν ότι περίπου το 47% του λειτουργικού κόστους είναι καύσιμα και, επομένως, η αλλαγή τύπου καυσίμου θα επιφέρει αύξηση στα ναύλα επιβατών και οχημάτων περίπου 10% έως 12% μέχρι την 1η Μαΐου. Μάλιστα, μελέτη που εκπόνησε και παρουσίασε προ ημερών το ΙΟΒΕ αναλύει τις πιθανές επιπτώσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας «Fit for 55» στον τομέα της ελληνικής ακτοπλοΐας και καταλήγει, μεταξύ άλλων, στο συμπέρασμα πως η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά περίπου 320.000.000 ευρώ έως το 2031, σε σύγκριση με ένα σενάριο μη εφαρμογής των μέτρων.

Δεν δικαιολογείται

Η ανάλυση που κάνει η κυβέρνηση δείχνει ότι η αύξηση των τιμών στα εισιτήρια αφορά περισσότερο τα ταχύπλοα και όχι τόσο τα συμβατικά πλοία, ενώ δεν επηρεάζει την άγονη γραμμή, όπου ισχύει το κρατικό ναυλολόγιο και υπάρχουν περιορισμοί στο κόστος των εισιτηρίων. Δείχνει επίσης ότι το αυξημένο κόστος του καυσίμου λόγω του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού δεν επηρεάζει το ίδιο όλους τους τύπους των πλοίων, συνεπώς δεν είναι δικαιολογημένη μια τυχόν οριζόντια αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων. Η κυβέρνηση όλο αυτό το διάστημα είναι σε συζητήσεις με τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιρειών, σε μια προσπάθεια να συγκρατηθούν οι αυξήσεις.

Πέραν των πιέσεων που ασκεί, σχεδιάζει να βάλει στο τραπέζι και ένα ευρωπαϊκό εργαλείο, στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της Ε.Ε. (E.U. emissions trading system), το οποίο αξιοποιούν οι Βρυξέλλες για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Μέσω του Ταμείου Εκσυγχρονισμού, του Ταμείου Καινοτομίας και άλλων μηχανισμών διάθεσης πόρων για τους τομείς που απανθρακοποιούνται, μπορεί να βρεθεί ένας τρόπος ώστε, π.χ., από το 10% της προγραμματισμένης αύξησης να απορροφήσει το κράτος περίπου το 3%-4%. Εφόσον αυτή η δύσκολη άσκηση, που απαιτεί και μια λεπτή διαπραγμάτευση με τις Βρυξέλλες, φέρει αποτέλεσμα, τότε πιθανώς να ενταθεί η πίεση προς τους ακτοπλόους, ώστε να απορροφήσουν και εκείνοι από την πλευρά τους ένα κομμάτι των αυξήσεων και έτσι, αντί για 10%, να περιοριστεί η τελική αύξηση στην περιοχή του 3%. Ανεξάρτητα από το αν αυτό θα καταστεί τελικά εφικτό, ο κ. Στυλιανίδης έχει ήδη κάνει λόγο για ένα σχήμα σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα «πράσινα» πλοία, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 265.000.000 ευρώ, δείχνοντας έτσι ότι το κράτος στηρίζει την ακτοπλοΐα στην πράξη και αναμένοντας, συνεπώς, ακόμα μία κίνηση καλής θέλησης και από την πλευρά της τελευταίας.

Η κυβέρνηση, διά του κυρίου Στυλιανίδη, βάζει επίσης στο τραπέζι και άλλους τρόπους στήριξης του ακτοπλοϊκού κλάδου, όπως την επιδότηση του καυσίμου στην πηγή και τη διεύρυνση του χρονικού ορίζοντα των συμβάσεων για τις άγονες γραμμές στα 12 χρόνια.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά