Στο ραντάρ της Εφορίας τα ''χοντρά πορτοφόλια'': Ποιοι μπαίνουν στο στόχαστρο του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουµένων
Τι αναμένεται
Από Φεβρουάριο στο στόχαστρο του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουµένων, µε σύγχρονα εργαλεία ανάλυσης δεδοµένων, οι κορυφαίες επιχειρήσεις και η οικονοµική ελίτ της χώρας
Στο στόχαστρο του Κέντρου Ελέγχου Μεγάλων Φορολογουµένων (ΚΕΜΕΦ) µπαίνουν από τα µέσα Φεβρουαρίου τα κορυφαία εισοδηµατικά στρώµατα της χώρας. Ο νέος ελεγκτικός µηχανισµός θα επικεντρωθεί στη χαρτογράφηση και ανάλυση των οικονοµικών δεδοµένων φυσικών προσώπων που δηλώνουν εισοδήµατα άνω των 100.000 ευρώ ετησίως, καθώς και επιχειρήσεων µε τζίρο που ξεπερνά τα 10 εκατοµµύρια ευρώ.
Η λειτουργία του ΚΕΜΕΦ στοχεύει στον εντοπισµό πιθανών φορολογικών αποκλίσεων σε ένα περιορισµένο, αλλά εξαιρετικά ισχυρό τµήµα της ελληνικής οικονοµίας. Σύµφωνα µε διαθέσιµα στοιχεία, στο «ραντάρ» του θα βρεθούν 33.455 φυσικά πρόσωπα και 317 επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν µόλις το 0,1% του συνόλου των 333.588 νοµικών προσώπων. Η κίνηση αυτή αποτελεί µέρος της στρατηγικής του υπουργείου Οικονοµικών για ενίσχυση της φορολογικής συµµόρφωσης και της διαφάνειας, µε έµφαση στους µεγάλους «παίκτες» της οικονοµίας. Το ΚΕΜΕΦ φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως αιχµή του δόρατος για τη δικαιότερη κατανοµή των φορολογικών βαρών, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία ανάλυσης δεδοµένων και διασταύρωσης πληροφοριών.
Με την έναρξη της λειτουργίας του, αναµένονται αυστηρότεροι έλεγχοι και ενδεχόµενες αποκαλύψεις που µπορεί να ανατρέψουν τη φορολογική «καθηµερινότητα» της οικονοµικής ελίτ.
1. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου επί φυσικών προσώπων µε µεγάλα εισοδήµατα και µεγάλη ακίνητη περιουσία.
2. Ελεγχοι επιχειρήσεων µε ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω των 25 εκατ. ευρώ.
3. Ελεγχοι τραπεζικών και ασφαλιστικών εταιρειών, ανεξάρτητα από τη νοµική µορφή µε την οποία λειτουργούν, καθώς και όλων των ανώνυµων εταιρειών µε µετοχές εισηγµένες στο Χρηµατιστήριο Αξιών Αθηνών, µε ετήσιο τζίρο άνω των 10 εκατ. ευρώ.
4. Ελεγχοι των συνδεδεµένων επιχειρήσεων ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθάριστων εσόδων, εφόσον τα ακαθάριστα έσοδα έστω µιας εκ των επιχειρήσεων υπερβαίνουν τα 25 εκατ. ευρώ.
5. Ελεγχοι για τη διαπίστωση της συµµόρφωσης των ∆ηλούντων Ελληνικών Χρηµατοπιστωτικών Ιδρυµάτων µε τους κανόνες δέουσας επιµέλειας για την αυτόµατη ανταλλαγή πληροφοριών χρηµατοοικονοµικών λογαριασµών.
6. Φορολογικοί έλεγχοι για διαπίστωση της συµµόρφωσης φορολογουµένων και για εντοπισµό εισοδηµάτων και περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί.
7. Ελεγχοι δέουσας επιµέλειας για τήρηση του συνόλου των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις διατάξεις του νόµου 4557/2018, για πρόληψη και καταστολή της νοµιµοποίησης εσόδων από εγκληµατικές δραστηριότητες από τα υπόχρεα πρόσωπα.
8. Εφαρµογή σύγχρονων βέλτιστων πρακτικών ελέγχου, καθώς και των διαδικασιών, των κανόνων και των οδηγιών.
9. Σύνταξη και υποβολή των µηνυτήριων αναφορών στον αρµόδιο εισαγγελέα για υποθέσεις φοροδιαφυγής που έχουν ολοκληρωθεί.
10. Λήψη διασφαλιστικών µέτρων για υποθέσεις µεγάλης φοροδιαφυγής (δεσµεύσεις καταθέσεων, ακινήτων, περιεχοµένων θυρίδων κ.λπ.).
11. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου επί υποθέσεων που αφορούν τόσο κατοχή ακίνητης περιουσίας όσο και µεταβίβαση κινητής και ακίνητης περιουσίας (κληρονοµιών, δωρεών, γονικών παροχών και µεταβίβασης ακινήτων).
12. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου επί υποθέσεων που αφορούν αντιµετώπιση και διαχείριση υποθέσεων υψηλού ενδιαφέροντος µε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, οι οποίες άπτονται ειδικών φορολογικών θεµάτων και προϋποθέτουν εξειδικευµένες γνώσεις και ελεγκτικές δεξιότητες, καθώς απαιτούν την εφαρµογή σύνθετων ελεγκτικών µεθόδων.
13. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου σε κατοίκους εξωτερικού.
14. ∆ιενέργεια φορολογικών ελέγχων για τη διαπίστωση της συµµόρφωσης των κατοίκων εξωτερικού και τον εντοπισµό εισοδηµάτων και περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί, όπως υποχρεούνται σύµφωνα µε τη νοµοθεσία.
15. Επίτευξη των στόχων είσπραξης των εσόδων από κάθε είδους φόρο.
16. Επιδίωξη πλήρους επίτευξης της είσπραξης των οφειλών, σύµφωνα µε τους δείκτες µέτρησης που έχουν τεθεί από την αρµόδια διεύθυνση της ΑΑ∆Ε (∆ιεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασµού Εισπράξεων και Επιστροφών - ∆ΙΕΣΕΕ).
17. Εφαρµογή σύγχρονων προσεγγίσεων και τεχνικών είσπραξης των οφειλών, όπως έχουν υιοθετηθεί από τη ∆ΙΕΣΕΕ.
18. ∆ιασφάλιση των συµφερόντων του ∆ηµοσίου µε τήρηση όλων των διαδικασιών και µε τη λήψη όλων των µέτρων, που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής ∆ιαδικασίας ή σε άλλες ειδικές διατάξεις, για την είσπραξη των φόρων και τη διακοπή της παραγραφής.
19. Τήρηση των διαδικασιών για την επιβολή προστίµων και τόκων, που προβλέπονται στις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής ∆ιαδικασίας και εν γένει στην κείµενη νοµοθεσία.
20. Υποβολή αίτησης άσκησης ποινικής δίωξης, καθώς και σύνταξη και υποβολή αναφορών στην Αρχή για το «ξέπλυµα» χρήµατος, για το έγκληµα της µη καταβολής χρεών προς το ∆ηµόσιο.
21. Λήψη όλων των µέτρων για διασφάλιση οφειλών προς το ∆ηµόσιο µετά την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και για την αναγκαστική εκτέλεση αυτού.
22. Εγκριση προγράµµατος ρύθµισης τµηµατικής καταβολής φορολογικών οφειλών και κατανοµής κάθε καταβολής σε οποιονδήποτε οφειλόµενο φόρο.
23. Υποστήριξη της διαδικασίας του εξωδικαστικού µηχανισµού ρύθµισης των οφειλών.
24. Επιδίωξη είσπραξης των οφειλών διενεργείται, κατά προτεραιότητα, στις επιλεγµένες υποθέσεις που έχουν προτεραιοποιηθεί.
25. Αποστολή ατοµικών ειδοποιήσεων προς τους οφειλέτες.
26. Τήρηση και κατάρτιση βιβλίων κατασχέσεων, εκχωρήσεων, επισχέσεων.
27. Εκδοση αποδεικτικών ενηµερότητας και βεβαιώσεων οφειλής.
28. Τήρηση βιβλίων παρακρατηθέντων ποσών από χορήγηση αποδεικτικών ενηµερότητας και βεβαίωσης οφειλής, καθώς και έλεγχος της απόδοσης των ποσών αυτών. 29. Παρακολούθηση φορολογικής συµµόρφωσης των φορολογουµένων αρµοδιότητας της υπηρεσίας, όπως η υποβολή φορολογικών δηλώσεων, οι πληρωµές, οι οφειλές, η συνεχής ενηµέρωση και η παροχή των πληροφοριών στα Τµήµατα Ελέγχου και στο ∆ικαστικό της υπηρεσίας.
Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή
Η λειτουργία του ΚΕΜΕΦ στοχεύει στον εντοπισµό πιθανών φορολογικών αποκλίσεων σε ένα περιορισµένο, αλλά εξαιρετικά ισχυρό τµήµα της ελληνικής οικονοµίας. Σύµφωνα µε διαθέσιµα στοιχεία, στο «ραντάρ» του θα βρεθούν 33.455 φυσικά πρόσωπα και 317 επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν µόλις το 0,1% του συνόλου των 333.588 νοµικών προσώπων. Η κίνηση αυτή αποτελεί µέρος της στρατηγικής του υπουργείου Οικονοµικών για ενίσχυση της φορολογικής συµµόρφωσης και της διαφάνειας, µε έµφαση στους µεγάλους «παίκτες» της οικονοµίας. Το ΚΕΜΕΦ φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως αιχµή του δόρατος για τη δικαιότερη κατανοµή των φορολογικών βαρών, αξιοποιώντας σύγχρονα εργαλεία ανάλυσης δεδοµένων και διασταύρωσης πληροφοριών.
Με την έναρξη της λειτουργίας του, αναµένονται αυστηρότεροι έλεγχοι και ενδεχόµενες αποκαλύψεις που µπορεί να ανατρέψουν τη φορολογική «καθηµερινότητα» της οικονοµικής ελίτ.
Οι αρμοδιότητες
Αναλυτικότερα οι αρµοδιότητες του νέου Ελεγκτικού Κέντρου είναι οι ακόλουθες:1. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου επί φυσικών προσώπων µε µεγάλα εισοδήµατα και µεγάλη ακίνητη περιουσία.
2. Ελεγχοι επιχειρήσεων µε ετήσια ακαθάριστα έσοδα άνω των 25 εκατ. ευρώ.
3. Ελεγχοι τραπεζικών και ασφαλιστικών εταιρειών, ανεξάρτητα από τη νοµική µορφή µε την οποία λειτουργούν, καθώς και όλων των ανώνυµων εταιρειών µε µετοχές εισηγµένες στο Χρηµατιστήριο Αξιών Αθηνών, µε ετήσιο τζίρο άνω των 10 εκατ. ευρώ.
4. Ελεγχοι των συνδεδεµένων επιχειρήσεων ανεξάρτητα από το ύψος των ακαθάριστων εσόδων, εφόσον τα ακαθάριστα έσοδα έστω µιας εκ των επιχειρήσεων υπερβαίνουν τα 25 εκατ. ευρώ.
5. Ελεγχοι για τη διαπίστωση της συµµόρφωσης των ∆ηλούντων Ελληνικών Χρηµατοπιστωτικών Ιδρυµάτων µε τους κανόνες δέουσας επιµέλειας για την αυτόµατη ανταλλαγή πληροφοριών χρηµατοοικονοµικών λογαριασµών.
6. Φορολογικοί έλεγχοι για διαπίστωση της συµµόρφωσης φορολογουµένων και για εντοπισµό εισοδηµάτων και περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί.
7. Ελεγχοι δέουσας επιµέλειας για τήρηση του συνόλου των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις διατάξεις του νόµου 4557/2018, για πρόληψη και καταστολή της νοµιµοποίησης εσόδων από εγκληµατικές δραστηριότητες από τα υπόχρεα πρόσωπα.
8. Εφαρµογή σύγχρονων βέλτιστων πρακτικών ελέγχου, καθώς και των διαδικασιών, των κανόνων και των οδηγιών.
9. Σύνταξη και υποβολή των µηνυτήριων αναφορών στον αρµόδιο εισαγγελέα για υποθέσεις φοροδιαφυγής που έχουν ολοκληρωθεί.
10. Λήψη διασφαλιστικών µέτρων για υποθέσεις µεγάλης φοροδιαφυγής (δεσµεύσεις καταθέσεων, ακινήτων, περιεχοµένων θυρίδων κ.λπ.).
11. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου επί υποθέσεων που αφορούν τόσο κατοχή ακίνητης περιουσίας όσο και µεταβίβαση κινητής και ακίνητης περιουσίας (κληρονοµιών, δωρεών, γονικών παροχών και µεταβίβασης ακινήτων).
12. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου επί υποθέσεων που αφορούν αντιµετώπιση και διαχείριση υποθέσεων υψηλού ενδιαφέροντος µε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, οι οποίες άπτονται ειδικών φορολογικών θεµάτων και προϋποθέτουν εξειδικευµένες γνώσεις και ελεγκτικές δεξιότητες, καθώς απαιτούν την εφαρµογή σύνθετων ελεγκτικών µεθόδων.
13. ∆ιενέργεια φορολογικού ελέγχου σε κατοίκους εξωτερικού.
14. ∆ιενέργεια φορολογικών ελέγχων για τη διαπίστωση της συµµόρφωσης των κατοίκων εξωτερικού και τον εντοπισµό εισοδηµάτων και περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν δηλωθεί, όπως υποχρεούνται σύµφωνα µε τη νοµοθεσία.
15. Επίτευξη των στόχων είσπραξης των εσόδων από κάθε είδους φόρο.
16. Επιδίωξη πλήρους επίτευξης της είσπραξης των οφειλών, σύµφωνα µε τους δείκτες µέτρησης που έχουν τεθεί από την αρµόδια διεύθυνση της ΑΑ∆Ε (∆ιεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασµού Εισπράξεων και Επιστροφών - ∆ΙΕΣΕΕ).
17. Εφαρµογή σύγχρονων προσεγγίσεων και τεχνικών είσπραξης των οφειλών, όπως έχουν υιοθετηθεί από τη ∆ΙΕΣΕΕ.
18. ∆ιασφάλιση των συµφερόντων του ∆ηµοσίου µε τήρηση όλων των διαδικασιών και µε τη λήψη όλων των µέτρων, που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής ∆ιαδικασίας ή σε άλλες ειδικές διατάξεις, για την είσπραξη των φόρων και τη διακοπή της παραγραφής.
19. Τήρηση των διαδικασιών για την επιβολή προστίµων και τόκων, που προβλέπονται στις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής ∆ιαδικασίας και εν γένει στην κείµενη νοµοθεσία.
20. Υποβολή αίτησης άσκησης ποινικής δίωξης, καθώς και σύνταξη και υποβολή αναφορών στην Αρχή για το «ξέπλυµα» χρήµατος, για το έγκληµα της µη καταβολής χρεών προς το ∆ηµόσιο.
21. Λήψη όλων των µέτρων για διασφάλιση οφειλών προς το ∆ηµόσιο µετά την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και για την αναγκαστική εκτέλεση αυτού.
22. Εγκριση προγράµµατος ρύθµισης τµηµατικής καταβολής φορολογικών οφειλών και κατανοµής κάθε καταβολής σε οποιονδήποτε οφειλόµενο φόρο.
23. Υποστήριξη της διαδικασίας του εξωδικαστικού µηχανισµού ρύθµισης των οφειλών.
24. Επιδίωξη είσπραξης των οφειλών διενεργείται, κατά προτεραιότητα, στις επιλεγµένες υποθέσεις που έχουν προτεραιοποιηθεί.
25. Αποστολή ατοµικών ειδοποιήσεων προς τους οφειλέτες.
26. Τήρηση και κατάρτιση βιβλίων κατασχέσεων, εκχωρήσεων, επισχέσεων.
27. Εκδοση αποδεικτικών ενηµερότητας και βεβαιώσεων οφειλής.
28. Τήρηση βιβλίων παρακρατηθέντων ποσών από χορήγηση αποδεικτικών ενηµερότητας και βεβαίωσης οφειλής, καθώς και έλεγχος της απόδοσης των ποσών αυτών. 29. Παρακολούθηση φορολογικής συµµόρφωσης των φορολογουµένων αρµοδιότητας της υπηρεσίας, όπως η υποβολή φορολογικών δηλώσεων, οι πληρωµές, οι οφειλές, η συνεχής ενηµέρωση και η παροχή των πληροφοριών στα Τµήµατα Ελέγχου και στο ∆ικαστικό της υπηρεσίας.
Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή