Έγγραφο "βόµβα" από τον ΕΦΚΑ: Τέλος οι πρόωρες συντάξεις από διαδοχική ασφάλιση
Ποιους αφορά
Οι ασφαλισμένοι πρέπει να έχουν συμπληρώσει ένα από τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που προβλέπονται από τη νομοθεσία του τελευταίου φορέα
Φρένο στην πρόωρη συνταξιοδότηση από διαδοχική ασφάλιση χωρίς το απαιτούµενο γενικό όριο ηλικίας, το 62ο έτος για µειωµένη και το 67ο για πλήρη σύνταξη, βάζει ο ΕΦΚΑ σε διευκρινιστικό έγγραφο για την αντιµετώπιση ανάλογων περιπτώσεων.
Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε το έγγραφο-εγκύκλιο του ΕΦΚΑ, το όριο ηλικίας που απαιτείται για την κρίση των συνταξιοδοτικών αιτηµάτων λόγω γήρατος µε τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης είναι αυτό που ίσχυε στον (προ της ένταξης στον e-ΕΦΚΑ) φορέα όσων ασφαλίστηκαν για πρώτη φόρα µετά την 1/1/1993 (νέοι ασφαλισµένοι).
*Διαβάστε ακόμα: Οι 7 ανατροπές στα ακίνητα το 2025: Διασύνδεση Περιουσιολογίου και Κτηµατολογίου για "µαύρα" και αδήλωτα τετραγωνικά, φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις
Αυτή η προϋπόθεση αφορά περιπτώσεις ασφαλισµένων που είτε στον τελευταίο ενταχθέντα στον e-ΕΦΚΑ φορέα δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αρµοδιότητας ή οι προϋποθέσεις θεµελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώµατος που απαιτεί η νοµοθεσία (προκειµένου τα συνταξιοδοτικά αιτήµατα να κριθούν από τον προηγούµενο ενταχθέ ντα στον e-ΕΦΚΑ φορέα, στην ασφάλιση του οποίου πραγµατοποιήθηκε ο περισσότερος χρόνος ασφάλισης) δεν καλύπτονται.
Συνεπώς, θα πρέπει οι ασφαλισµένοι που ζητούν να συνταξιοδοτηθούν λόγω γήρατος να έχουν συµπληρώσει ένα από τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που προβλέπονται από τη νοµοθεσία του τελευταίου φορέα. ∆εδοµένου ότι οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω γήρατος για τους ασφαλισµένους µετά την 1/1/1993 είναι ενιαίες σε όλους τους τέως φορείς, το όριο ηλικίας διαβίβασης των αιτήσεων συνταξιοδότη σης λόγω γήρατος της εν λόγω κατηγορίας ασφαλισµένων για όλους τους ασφαλισµέ νους, πλην του τ. ΟΓΑ και του τ. ΝΑΤ, ορίζεται στο 62ο έτος της ηλικίας τους.
Τονίζεται ότι ο χρόνος ασφάλισης στον e-ΕΦΚΑ από την 1/1/2017 λαµβάνεται υπόψη είτε για θεµελίωση αυτοτελούς δικαιώµατος είτε για θεµελίωση µε τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης από την αρµόδια υπηρεσία του ενταχθέντος φορέα ή τοµέα ή κλάδου ή λογαριασµού, στην οποία διανύθηκε ο χρόνος ασφάλισης λόγω ιδιότητας ή απασχόλησης.
Ως προς τις ειδικότερες προβλέψεις της παρ. 1 και για τη διευκόλυνση των ασφαλισµένων ως προς τη θεµελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώµατος ορίζεται ότι:
Η µοναδική περίπτωση που µπορεί να υπάρξει συνυπολογισµός χρόνου ασφάλισης ενός φορέα είναι όταν υφίσταται υπαγωγή στην ασφάλιση του φορέα αυ τού και µετά την 1/1/2017 στον e-ΕΦΚΑ. Παράλληλη ασφάλιση είναι αυτή που έχει πραγµατοποιηθεί πριν από την 1/1/2017 σε δύο ή περισσότερους φορείς λόγω παροχής µισθωτής εργασίας ή λόγω άσκησης εκ παραλλήλου µισθωτής και αυτοτελούς ή ελεύθερου επαγγέλµατος ή αγροτικής απασχόλησης σε διαφορε τικούς φορείς.
Τέλος, επισηµαίνεται ότι η προσµέτρηση χρόνου διαδοχικής ασφάλισης σε µετα γενέστερο της συνταξιοδότησης χρονικό σηµείο δεν είναι δυνατή, καθώς η δήλωση περί συνυπολογισµού ή µη του χρόνου δι αδοχικής ασφάλισης είναι δεσµευτική για τον ασφαλισµένο.
2.Ασφαλισμένος, γεννηθείς στις 4/7/1968, στο πρώην ΝΑΤ τα έτη 1992-2014 και στον πρώην ΟΑΕΕ τα έτη 2015-2016. Το έτος 2020, σε ηλικία 52 ετών, υποβάλλει αίτηση συνταξι οδότησης στον e-ΕΦΚΑ. Ο ασφαλισμένος έχει θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις διατάξεις του πρώην ΝΑΤ (20 έτη ναυτικής υπηρεσίας, 52 ετών) και δεν επιθυμεί να συνυπολογίσει τον διαδοχικό χρόνο ασφάλισης του πρώην ΟΑΕΕ, προκειμένου να θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις ευνοϊκές προϋποθέσεις του πρώην ΝΑΤ. Ως εκ τούτου, το ποσό της σύνταξής του υπολογίζεται ως ακολούθως: εθνική σύνταξη για τον χρόνο ασφάλισης 1992-2014 (23 έτη), ανταποδοτική σύνταξη για τον χρόνο ασφάλισης 1992-2014 και τα ποσοστά αναπλήρωσης που αντιστοιχούν για 23 έτη ασφάλισης, λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο όρο συντάξιμων αποδοχών από το 2002 έως το 2014. Ο διαδοχικός χρόνος ασφάλισης του πρώην ΟΑΕΕ (2015-2016), ο οποίος δεν αξιοποιήθηκε, με τις ευνοϊκές προϋποθέσεις του πρώην ΝΑΤ, δεν θα ληφθεί υπόψη.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Συγκεκριµένα, σύµφωνα µε το έγγραφο-εγκύκλιο του ΕΦΚΑ, το όριο ηλικίας που απαιτείται για την κρίση των συνταξιοδοτικών αιτηµάτων λόγω γήρατος µε τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης είναι αυτό που ίσχυε στον (προ της ένταξης στον e-ΕΦΚΑ) φορέα όσων ασφαλίστηκαν για πρώτη φόρα µετά την 1/1/1993 (νέοι ασφαλισµένοι).
*Διαβάστε ακόμα: Οι 7 ανατροπές στα ακίνητα το 2025: Διασύνδεση Περιουσιολογίου και Κτηµατολογίου για "µαύρα" και αδήλωτα τετραγωνικά, φοροαπαλλαγές και επιδοτήσεις
Τέλος οι πρόωρες συντάξεις από διαδοχική ασφάλιση: Ποιους αφορά
Αυτή η προϋπόθεση αφορά περιπτώσεις ασφαλισµένων που είτε στον τελευταίο ενταχθέντα στον e-ΕΦΚΑ φορέα δεν πληρούν τις προϋποθέσεις αρµοδιότητας ή οι προϋποθέσεις θεµελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώµατος που απαιτεί η νοµοθεσία (προκειµένου τα συνταξιοδοτικά αιτήµατα να κριθούν από τον προηγούµενο ενταχθέ ντα στον e-ΕΦΚΑ φορέα, στην ασφάλιση του οποίου πραγµατοποιήθηκε ο περισσότερος χρόνος ασφάλισης) δεν καλύπτονται. Συνεπώς, θα πρέπει οι ασφαλισµένοι που ζητούν να συνταξιοδοτηθούν λόγω γήρατος να έχουν συµπληρώσει ένα από τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που προβλέπονται από τη νοµοθεσία του τελευταίου φορέα. ∆εδοµένου ότι οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω γήρατος για τους ασφαλισµένους µετά την 1/1/1993 είναι ενιαίες σε όλους τους τέως φορείς, το όριο ηλικίας διαβίβασης των αιτήσεων συνταξιοδότη σης λόγω γήρατος της εν λόγω κατηγορίας ασφαλισµένων για όλους τους ασφαλισµέ νους, πλην του τ. ΟΓΑ και του τ. ΝΑΤ, ορίζεται στο 62ο έτος της ηλικίας τους.
Τονίζεται ότι ο χρόνος ασφάλισης στον e-ΕΦΚΑ από την 1/1/2017 λαµβάνεται υπόψη είτε για θεµελίωση αυτοτελούς δικαιώµατος είτε για θεµελίωση µε τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης από την αρµόδια υπηρεσία του ενταχθέντος φορέα ή τοµέα ή κλάδου ή λογαριασµού, στην οποία διανύθηκε ο χρόνος ασφάλισης λόγω ιδιότητας ή απασχόλησης.
Ως προς τις ειδικότερες προβλέψεις της παρ. 1 και για τη διευκόλυνση των ασφαλισµένων ως προς τη θεµελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώµατος ορίζεται ότι:
- Μειώνεται ο αριθµός των ηµερών ασφά λισης που απαιτείται να έχει πραγµατο ποιήσει ο ασφαλισµένος στον τελευταίο ενταχθέντα φορέα πριν από την αίτηση συνταξιοδότησης ή τη διακοπή της ασφά λισης, προκειµένου να συνταξιοδοτηθεί από τον e-ΕΦΚΑ µε τις συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις του τελευταίου ενταχθέντα φορέα, τοµέα, κλάδου, λογαριασµού. Ει δικότερα, για την κρίση του δικαιώµατος σε σύνταξη λόγω γήρατος προβλέπεται η πραγµατοποίηση 1.000 ηµερών ασφάλι σης συνολικά, από τις οποίες 300 κατά την τελευταία πενταετία πριν από την αίτηση συνταξιοδότησης ή τη διακοπή της ασφάλισης, αντί 1.500, από τις οποίες 500 κατά την τελευταία πενταετία, όπως ίσχυε µε το προηγούµενο καθεστώς.
- Για την κρίση του δικαιώµατος σε σύντα ξη λόγω αναπηρίας ή θανάτου απαιτείται η πραγµατοποίηση 600 ηµερών ασφάλι σης οποτεδήποτε, αντί 1.000 συνολικά εκ των οποίων 300 πριν από τη διακοπή της δραστηριότητας ή της απασχόλησης ή την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης. - Καταργούνται τα δύο στάδια διαδικασίας εύρεσης των συνταξιοδοτικών προϋποθέ σεων, µε τις οποίες θεµελιώνει ο ασφα λισµένος συνταξιοδοτικό δικαίωµα και οι ευνοϊκότερες προϋποθέσεις (1.000 η.α. και 300 η.α., προκειµένου για σύνταξη γήρατος) εξετάζονται ήδη από την αρχή της διαδικασίας. Ειδικότερα, σε περίπτω ση που δεν πληρούνται οι συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις σε κανέναν από τους εντα χθέντες στον e-ΕΦΚΑ φορείς, το αίτηµα συνταξιοδότησης δεν γίνεται αποδεκτό και δεν εξετάζεται σε δεύτερο στάδιο.
Πότε μπορεί να υπάρξει συμψηφισμός
Η µοναδική περίπτωση που µπορεί να υπάρξει συνυπολογισµός χρόνου ασφάλισης ενός φορέα είναι όταν υφίσταται υπαγωγή στην ασφάλιση του φορέα αυ τού και µετά την 1/1/2017 στον e-ΕΦΚΑ. Παράλληλη ασφάλιση είναι αυτή που έχει πραγµατοποιηθεί πριν από την 1/1/2017 σε δύο ή περισσότερους φορείς λόγω παροχής µισθωτής εργασίας ή λόγω άσκησης εκ παραλλήλου µισθωτής και αυτοτελούς ή ελεύθερου επαγγέλµατος ή αγροτικής απασχόλησης σε διαφορε τικούς φορείς. Τέλος, επισηµαίνεται ότι η προσµέτρηση χρόνου διαδοχικής ασφάλισης σε µετα γενέστερο της συνταξιοδότησης χρονικό σηµείο δεν είναι δυνατή, καθώς η δήλωση περί συνυπολογισµού ή µη του χρόνου δι αδοχικής ασφάλισης είναι δεσµευτική για τον ασφαλισµένο.
Παραδείγματα θεμελίωσης δικαιώματος
1. Παλαιός ασφαλισμένος έχει διαδοχικό χρόνο ασφάλι σης: τρία έτη στο πρώην ΝΑΤ, 8 έτη στον πρώην ΟΑΕΕ και 4 τελευταία έτη ασφάλισης στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Υποβάλλει αίτηση συνταξιοδότησης στο 62ο έτος της ηλικίας του για μειωμένη σύνταξη γήρατος. Έχει 1.000 η.α., από τις οποίες 300 την τελευταία πενταετία στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οπότε και εξευρίσκονται άμεσα οι συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις με τις οποίες ο ασφαλισμένος θεμελιώνει συνταξιοδοτικό δικαίωμα από την αρχή της διαδικασίας, μειώνοντας κατά πολύ τον χρόνο έκδοσης συνταξιοδοτικής απόφασης. Με το προϊσχύον καθεστώς, επειδή ο ασφαλισμένος δεν έχει 1.500 η.α., από τις οποίες 500 την τελευταία πενταετία στην ασφάλιση του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, η αίτηση θα εξεταζόταν με τις προϋποθέσεις του πρώην ΟΑΕΕ, η νομοθεσία του οποίου δεν προβλέπει προϋποθέσεις λήψης μειωμένης σύνταξης για τους παλαιούς ασφαλισμένους. Έπειτα, η αίτηση θα εξε ταζόταν με τις προϋποθέσεις του πρώην ΝΑΤ και θα απορ ριπτόταν, γιατί ο ασφαλισμένος δεν έχει τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης γήρατος του πρώην ΝΑΤ. Η αίτηση εν συνεχεία θα εξεταζόταν σε δεύτερο στάδιο από το πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ με βάση τις μειωμένες ειδικές προϋ ποθέσεις της διαδοχικής ασφάλισης (1.000-300 η.α.) και μόνο εφόσον πληρούνταν οι προϋποθέσεις του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θα εκδιδόταν συνταξιοδοτική απόφαση.2.Ασφαλισμένος, γεννηθείς στις 4/7/1968, στο πρώην ΝΑΤ τα έτη 1992-2014 και στον πρώην ΟΑΕΕ τα έτη 2015-2016. Το έτος 2020, σε ηλικία 52 ετών, υποβάλλει αίτηση συνταξι οδότησης στον e-ΕΦΚΑ. Ο ασφαλισμένος έχει θεμελιωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις διατάξεις του πρώην ΝΑΤ (20 έτη ναυτικής υπηρεσίας, 52 ετών) και δεν επιθυμεί να συνυπολογίσει τον διαδοχικό χρόνο ασφάλισης του πρώην ΟΑΕΕ, προκειμένου να θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις ευνοϊκές προϋποθέσεις του πρώην ΝΑΤ. Ως εκ τούτου, το ποσό της σύνταξής του υπολογίζεται ως ακολούθως: εθνική σύνταξη για τον χρόνο ασφάλισης 1992-2014 (23 έτη), ανταποδοτική σύνταξη για τον χρόνο ασφάλισης 1992-2014 και τα ποσοστά αναπλήρωσης που αντιστοιχούν για 23 έτη ασφάλισης, λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο όρο συντάξιμων αποδοχών από το 2002 έως το 2014. Ο διαδοχικός χρόνος ασφάλισης του πρώην ΟΑΕΕ (2015-2016), ο οποίος δεν αξιοποιήθηκε, με τις ευνοϊκές προϋποθέσεις του πρώην ΝΑΤ, δεν θα ληφθεί υπόψη.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή