Οι κινεζικές ηλεκτρονικές πλατφόρµες µε τα αµφιβόλου ποιότητας αλλά πάµφθηνα προϊόντα κατακλύζουν την αγορά, προκαλώντας ασφυξία στο λιανικό εµπόριο και βάζοντας τους καταναλωτές σε κινδύνους που δεν µπορούν να φανταστούν, µε αντάλλαγµα το χαµηλό κόστος αγοράς.

Προ ηµερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβεβαίωσε την έναρξη έρευνας κατά της πλατφόρµας online πώλησης ρούχων Shein, λόγω των υποψιών για παραβίαση του ευρωπαϊκού δικαίου για την προστασία των καταναλωτών, ενώ οι ευρωπαϊκές Αρχές ερευνούν και την κινεζική εταιρεία ηλεκτρονικού εµπορίου Temu για παρόµοιους λόγους.

Η Κοµισιόν θα συντονίσει τις έρευνες µε το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC), στο οποίο συµµετέχουν οι αρµόδιες για την προστασία των καταναλωτών υπηρεσίες των χωρών-µελών. Αν αποδειχθεί ότι υπάρχουν παραβιάσεις, πρόστιµα µπορούν να επιβληθούν από τις εθνικές ρυθµιστικές Αρχές.

Κινεζικές ηλεκτρονικές πλατφόρµες: Τρόπος λειτουργίας 

Σε µια απολύτως απλοϊκή περιγραφή, οι κινεζικές ηλεκτρονικές πλατφόρµες λειτουργούν ως εξής:

Παράγουν το προϊόν στη χώρα τους µε λιγοστά λειτουργικά έξοδα, λόγω των συνθηκών που επικρατούν εκεί (αµφιβόλου ποιότητας πρώτες ύλες, χαµηλές αµοιβές εργαζοµένων κ.λπ.).

Απευθύνονται στους εκτός συνόρων καταναλωτές, κυρίως τους Ευρωπαίους, µε διαφηµίσεις στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης.

∆ιατηρούν ένα και µόνο «κατάστηµα» ανά τον κόσµο: την ιστοσελίδα, από την οποία µπορεί ο καταναλωτής να αγοράσει τα προϊόντα της επιλογής του.

Τις περισσότερες φορές, λόγω του χαµηλού κόστους, η συνολική αγορά δεν ξεπερνά τα 150 ευρώ και η αποστολή των προϊόντων γίνεται µε ταχυδροµικούς όρους (µέσω courier).

Έτσι, κάθε πακέτο υπόκειται στους κανόνες της ΕΕ για τα ταχυδροµικά αντικείµενα: τα αξίας έως 150 € -σε περίπτωση που είναι εµπορικού χαρακτήρα- υπόκεινται σε ΦΠΑ αλλά όχι και σε δασµούς. Με αυτόν τον τρόπο, οι πλατφόρµες πώλησης προϊόντων από την Κίνα παραµένουν ελκυστικές στους καταναλωτές της Ευρώπης -που τα τελευταία τρία χρόνια υποφέρουν από τις πληθωριστικές πιέσεις- και δηµιουργούν έναν ανίκητο ανταγωνιστή για το λιανικό εµπόριο των χωρών της ΕΕ.

Σύµφωνα µε τα διαθέσιµα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι ευρωπαϊκές τελωνειακές Αρχές καταγράφουν πάνω από 10 εκατοµµύρια δέµατα ηµερησίως, δηλαδή κοντά στα 4 δισεκατοµµύρια δέµατα κάθε χρόνο.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, έθιξε το εν λόγω θέµα στην ετήσια συνεδρίαση της ∆ιεθνούς Οµοσπονδίας Ενώσεων Λιανικού Εµπορίου (FIRA) στη Νέα Υόρκη, υπογραµµίζοντας ότι «ο αθέµιτος ανταγωνισµός που αντιµετωπίζουν οι επιχειρήσεις από πολύ µεγάλες διαδικτυακές πλατφόρµες τρίτων χωρών είναι µια εντεινόµενη απειλή µε υπαρξιακή διάσταση, όχι µόνο για την ελληνική αλλά και για την ευρωπαϊκή αγορά».

Μεταρρύθµιση της Τελωνειακής Ένωσης της ΕΕ

Ύστερα από πρόταση της Κοµισιόν, πάντως, νωρίτερα από το 2028 δεν αναµένεται να ολοκληρωθεί η µεταρρύθµιση της Τελωνειακής Ένωσης της ΕΕ. Ένας από τους τρεις πυλώνες θα αφορά µια «πιο σύγχρονη προσέγγιση του ηλεκτρονικού εµπορίου».

Συγκεκριµένα:

1. Οι ηλεκτρονικές πλατφόρµες θα θεωρούνται ο εισαγωγέας των εµπορευµάτων, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι τελωνειακοί δασµοί και ο ΦΠΑ καταβάλλονται τη στιγµή που ο πελάτης πραγµατοποιεί αγορά στην πλατφόρµα.

2. Θα θεσµοθετηθεί η κατάργηση της απαλλαγής από τελωνειακούς δασµούς για εµπορεύµατα αξίας µικρότερης των 150 €.

3. Θα απλουστευτεί ο τρόπος υπολογισµού των τελωνειακών δασµών για τα περισσότερα κοινά εµπορεύµατα χαµηλής αξίας, για τα οποία σήµερα ισχύουν χιλιάδες πιθανές κατηγορίες τελωνειακών δασµών.


*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»