Τα καλλυντικά είναι από τις αγορές που πρωταγωνιστούν σήμερα, ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, αλλά η κατηγορία K-beauty, όπως είναι κοινώς γνωστά τα κορεατικά καλλυντικά, γνωρίζει μια άνευ προηγουμένου ζήτηση όλο τον χρόνο, αποτελώντας ισχυρή τάση στην παγκόσμια βιομηχανία ομορφιάς, αλλά και στην Ελλάδα.

Tα κορεατικά καλλυντικά πωλούνται κυρίως μέσω Διαδικτύου και λιγότερο σε εξειδικευμένα καταστήματα καλλυντικών, ενώ έχουν διεισδύσει και στο κανάλι των επαγγελματιών, εντείνοντας τον ανταγωνισμό με ελληνικά σήματα που διεκδικούν μερίδιο στα κέντρα αισθητικής. Μάλιστα, ακόμη και φαρμακεία φιλοξενούν πλέον στα ράφια τους επιλεγμένη γκάμα κορεατικών καλλυντικών, γεγονός που ενισχύει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Εξάλλου, υπάρχει καχυποψία στο καταναλωτικό κοινό, ειδικά για εισαγόμενα προϊόντα από ασιατικές αγορές, παρά το γεγονός ότι όλα τα καλλυντικά που διακινούνται στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες εντός της ΕΕ, διέπονται από αυστηρούς κανονισμούς και οφείλουν να τηρούν συγκεκριμένα πρότυπα στις διαδικασίες παραγωγής και στα συστατικά τους.

Στην ελληνική αγορά τα κορεατικά καλλυντικά έχουν παρουσία αρκετά χρόνια, αλλά η δημοφιλία τους εντείνεται, ειδικά στις νέες γενιές, λόγω και των προσιτών τιμών τους, με αποτέλεσμα οι χονδρέμποροι να δείχνουν ενδιαφέρον για την εισαγωγή νέων σημάτων. Αυτή η τάση πυροδοτεί περαιτέρω τον ανταγωνισμό στην εγχώρια βιομηχανία καλλυντικών, η οποία επιβεβαιώνει μεν την ανθεκτικότητά της, βρέθηκε δε ενώπιον προκλήσεων με τις κρίσεις των τελευταίων ετών.

Η τάση που έγινε μόδα από τους influencers
Το K-beauty, με ρίζες στη Νότια Κορέα, χώρα με παράδοση στην περιποίηση της επιδερμίδας, προωθεί μια ρουτίνα πολλαπλών βημάτων για υγιές και λαμπερό δέρμα.

Έκανε την εμφάνισή του στις αγορές της Δύσης στις αρχές του 2000, καλλιεργώντας τη νέα κουλτούρα ομορφιάς κυρίως από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους influencers. Κάπως έτσι, αυτή η τάση ήρθε και στην Ελλάδα εδώ και πάνω από μια δεκαετία, με τα videos που ανεβαίνουν στο Tik Tok να προσελκύουν πλήθος viewers. Οι εταιρείες που διακινούν τα συγκεκριμένα προϊόντα προσφέρουν μεγάλη γκάμα προϊόντων και προσιτές τιμές, στοιχεία που ενισχύουν τη δημοφιλία τους.

Παράγοντες της ελληνικής αγοράς αναφέρονται στο φαινόμενο K-beauty ως μια νέα μόδα που βασίζεται στο Hallyu -έναν κινέζικο όρο που σημαίνει κορεατικό κύμα-, το οποίο προωθεί κουλτούρα γύρω από τη μουσική, τον κινηματογράφο, ακόμη και την κουζίνα, με απώτερο στόχο να κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών και κυρίως των γυναικών, με την εμφάνιση μοντέλων που επιδεικνύουν μια αψεγάδιαστη λαμπερή επιδερμίδα. Το ενδιαφέρον είναι επίσης ότι πολλά προϊόντα K-beauty έχουν ανταγωνιστικές τιμές σε σύγκριση με αντίστοιχα προσιτής τιμής προϊόντα ευρωπαϊκών ή και αμερικανικών μαρκών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η νέα μόδα, πέρα από την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην τοπική αγορά, ευνόησε την απήχηση διεθνών brands, όπως Cosrx, Beauty Of Joseon και Anua, ενώ οδήγησε ορισμένους άλλους οίκους σε διαφοροποίηση, όπως η γιαπωνέζικη Shiseido, που λάνσαρε το J-Beauty blog (αντικαθιστώντας το Κ στο K-beauty με J από το Japan, που παραπέμπει στην προέλευσή του).

Η τάση που ήρθε για να μείνει, οι εξαγωγές και οι πλοιοκτήτες
Με τη δυναμική προώθηση των προϊόντων στο online κανάλι η αναγνωρισιμότητα των κορεατικών καλλυντικών έχει αυξηθεί, δίνοντας ώθηση στις βιομηχανίες που τα παράγουν, αλλά και στις εξαγωγές καλλυντικών από τη Νότια Κορέα, που φτάνουν τα 10 δισ. δολ. Αν και τα νέα λανσαρίσματα δεν συνδέονται με μεγάλες καινοτομίες, η αξία των εξαγωγών των συγκεκριμένων προϊόντων έχει υπερδιπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια οι χρήστες κορεατικών προϊόντων ομορφιάς έπρεπε να τα παραγγείλουν από το εξωτερικό ή να πάνε σε εξειδικευμένα καταστήματα. Σήμερα ακόμη και φαρμακεία σε όλο τον κόσμο άρχισαν να προσφέρουν τέτοιες επιλογές, ενώ και οι αγορές από καταστήματα με έδρα την Κορέα έχουν γίνει προσβάσιμες. Με την αυξανόμενη διαθεσιμότητα ισχυρών κορεατικών brands στις δυτικές αγορές η απήχηση αυτών των προϊόντων γίνεται mainstream.

Σημειώνεται ότι η Νότια Κορέα κατέχει ηγετική θέση στις εξαγωγές καλλυντικών, κατέχοντας την τέταρτη θέση παγκοσμίως. Αυξάνει επίσης τις εξαγωγές καλλυντικών στην Ελλάδα. Όσον αφορά τις διμερείς εμπορικές σχέσεις Ελλάδας – Νότιας Κορέας, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα δεν ξεπερνά το 0,3% των εισαγωγών που καταγράφονται στην Νότια Κορέα, ενώ η βασική εμπορική ροή μεταξύ των δύο χωρών διαχρονικά είναι οι εξαγωγές πλοίων, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες επιλέγουν σταθερά εδώ και 50 χρόνια να αναπτύσσουν τα πλοία τους στα κορεατικά ναυπηγεία. Σύμφωνα με στοιχεία της πρεσβείας μας στη Νότια Κορέα, μόνο την περίοδο 2000-2022 τα κορεατικά ναυπηγεία κατασκεύασαν πλοία αξίας 28,6 δισ. δολ. για Έλληνες πλοιοκτήτες.