Στο τραπέζι η μερική επαναφορά δώρων σε Δημόσιο - συντάξεις: Το υπουργείο Οικονομικών αποκλείει την πλήρη αποκατάσταση 13ου και14ου μισθού
Όλο το σχέδιο
Όπως ανέφερε ο Κωστής Χατζηδάκης, το κόστος αυτών των παρεµβάσεων φτάνει τα 8 δισ. ευρώ ετησίως, ποσό το οποίο θα οδηγούσε σε δηµοσιονοµικό εκτροχιασµό

Σχέδιο για τη σταδιακή ανάταξη µισθών µέσα στην επόµενη διετία, µε τη µερική επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και του επιδόµατος αδείας στους µισθούς του ∆ηµοσίου και τις συντάξεις, επεξεργάζεται η κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Οικονοµικών έβαλε οριστικό φρένο στην ολική επαναφορά τους.
*Διαβάστε ακόμα: ΟΠΕΚΕΠΕ: Τι απαντά στα δημοσιεύματα για απάτες δεκάδων εκατ. - ''Ερευνώνται επιδοτήσεις μόνο 400.000 ευρώ''
Όπως ανέφερε ο Κωστής Χατζηδάκης, το κόστος αυτών των παρεµβάσεων φτάνει τα 8 δισ. ευρώ ετησίως , ποσό το οποίο θα οδηγούσε σε δηµοσιονοµικό εκτροχιασµό.
Υπενθυµίζεται ότι τα δώρα στο ∆ηµόσιο έχουν διεκδικηθεί και στο παρελθόν από την Α∆Ε∆Υ και το ΣτΕ έκρινε το 2019 ότι ήταν συνταγµατική η περικοπή τους λόγω της δηµοσιονοµικής κατάστασης της χώρας.
Ωστόσο, εξετάζεται το µέτρο της µερικής επαναφοράς, δηλαδή ενός µηνιάτικου (13ου µισθού) από το 2027, µε το µισό δηµοσιονοµικό κόστος (1,5 δισ. ευρώ) για µισθούς ∆ηµοσίου και συντάξεις, ή -εναλλακτικά- ό,τι ίσχυε µέχρι το 2012, δηλαδή 250+250+500 ευρώ για τους δηµοσίους υπαλλήλους και 200+200+400 ευρώ για τους συνταξιούχους (δώρο Πάσχα + επίδοµα αδείας + δώρο Χριστουγέννων).
Να σηµειωθεί ότι το θέµα άνοιξε µε αφορµή την εναρµόνιση των µισθών στον δηµόσιο και τον ιδιωτικό τοµέα, ωστόσο οι εργαζόµενοι στους φορείς της κεντρικής κυβέρνησης, στα ΝΠ∆∆ και τους ΟΤΑ δεν λαµβάνουν τα δώρα, σε αντίθεση µε ό,τι ισχύει για τον ιδιωτικό τοµέα. Οι συνολικές απώλειες από την κατάργηση των δώρων δηµοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων ανέρχονται στα 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2013-2024.
Όλα τα ανώτατα δικαστήρια έκριναν συνταγµατική την κατάργηση των δώρων δηµοσίων υπαλλήλων - συνταξιούχων, και µάλιστα επιβεβληµένη «για δηµοσιονοµικούς λόγους» (απόφαση ΣτΕ 1439/2020).
- Με την υπ’ αριθ. 1389/2021 απόφασή του το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ολοµέλεια) αποφάνθηκε ότι είναι συνταγµατική η κατάργηση των δώρων για συνταξιούχους δηµοσίους υπαλλήλους, λειτουργούς και απόστρατους όλων των Σωµάτων Ασφαλείας και του Στρατού.
- Με τις υπ’ αριθ. 1403- 1407/2022 αποφάσεις της η Ολοµέλεια του ΣτΕ απέρριψε εκ νέου το αίτηµα των συνταξιούχων για επαναφορά των δώρων σε µόνιµη βάση και αναγνώρισε µόνο τη χορήγηση αναδροµικών έντεκα (11) µηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) και µόνο σε όσους άσκησαν αγωγές µέχρι 31/7/2020.
Πάντως, για τις 6 Ιουνίου έχει οριστεί πρότυπη δίκη από την Ολοµέλεια του ΣτΕ για την επαναφορά του 13ου και του 14ου µισθού στο ∆ηµόσιο. Το δικαστήριο θα κρίνει εάν είναι συνταγµατική η διατήρηση του καταργητικού µέτρου -από την εποχή των µνηµονίων- ή όχι, ενώ σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης της υπόθεσης µόνο όσοι ασφαλισµένοι στο ∆ηµόσιο είχαν ασκήσει αγωγές θα δικαιωθούν αναδροµικά. Στην περίπτωση αυτή, σύµφωνα µε τη νοµική σύµβουλο της Α∆Ε- ∆Υ, ισχύουν τα εξής δεδοµένα:
- Το ΣτΕ, κατ’ εξαίρεση του κανόνα περί αναδροµικής κηρύξεως ως αντισυνταγµατικών διατάξεων νόµου, µπορεί σε υποθέσεις µε έντονο δηµοσιονοµικό ενδιαφέρον που αφορούν αόριστο κύκλο προσώπων να υποστηρίξει ότι δεν θα υπάρχει αναδροµικότητα, αλλά η ισχύς τους θα αρχίσει από τον χρόνο δηµοσιεύσεως της απόφασης της Ολοµελείας του.
- ∆ύναται να κρίνει ότι το χρονικό όριο της επέλευσης των συνεπειών της απόφασής του µπορεί να είναι και η πρώτη συζήτηση της υπόθεσης. Τούτο σηµαίνει ότι όσοι έχουν ασκήσει αγωγές ή άλλα ένδικα βοηθήµατα µέχρι τη δηµοσίευση της αποφάσεως του ΣτΕ ή την πρώτη συζήτηση της υπόθεσης µπορούν να επικαλεσθούν την κηρυχθείσα αντισυνταγµατικότητα και να διεκδικήσουν τις οικείες αξιώσεις τους για το χρονικό διάστηµα πριν από το αντίστοιχο χρονικό όριο (αναδροµικά δηλαδή).
Αντίθετα, όσοι ασκήσουν ένδικα βοηθήµατα µετά τη δηµοσίευση της αποφάσεως του ΣτΕ ή µετά τη συζήτηση της υπόθεσης απαγορεύεται να επικαλεστούν την αντισυνταγµατικότητα των οικείων διατάξεων εγείροντας αξιώσεις για το χρονικό διάστηµα πριν από το αντίστοιχο χρονικό όριο (δηµοσίευση ή πρώτη συζήτηση). Αξίζει να σηµειωθεί ότι από τις 17 Ιανουαρίου 2025, που έγινε δεκτή από το ΣτΕ η αίτηση της Α∆Ε∆Υ για διενέργεια πρότυπης δίκης, επήλθε αναστολή προόδου των εκκρεµών δικών για το ζήτηµα της συνταγµατικότητας του µέτρου αναστολής χορήγησης των επιδοµάτων εορτών και αδείας στο ∆ηµόσιο.
*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
*Διαβάστε ακόμα: ΟΠΕΚΕΠΕ: Τι απαντά στα δημοσιεύματα για απάτες δεκάδων εκατ. - ''Ερευνώνται επιδοτήσεις μόνο 400.000 ευρώ''
Όπως ανέφερε ο Κωστής Χατζηδάκης, το κόστος αυτών των παρεµβάσεων φτάνει τα 8 δισ. ευρώ ετησίως , ποσό το οποίο θα οδηγούσε σε δηµοσιονοµικό εκτροχιασµό.
Υπενθυµίζεται ότι τα δώρα στο ∆ηµόσιο έχουν διεκδικηθεί και στο παρελθόν από την Α∆Ε∆Υ και το ΣτΕ έκρινε το 2019 ότι ήταν συνταγµατική η περικοπή τους λόγω της δηµοσιονοµικής κατάστασης της χώρας.
Ωστόσο, εξετάζεται το µέτρο της µερικής επαναφοράς, δηλαδή ενός µηνιάτικου (13ου µισθού) από το 2027, µε το µισό δηµοσιονοµικό κόστος (1,5 δισ. ευρώ) για µισθούς ∆ηµοσίου και συντάξεις, ή -εναλλακτικά- ό,τι ίσχυε µέχρι το 2012, δηλαδή 250+250+500 ευρώ για τους δηµοσίους υπαλλήλους και 200+200+400 ευρώ για τους συνταξιούχους (δώρο Πάσχα + επίδοµα αδείας + δώρο Χριστουγέννων).
Να σηµειωθεί ότι το θέµα άνοιξε µε αφορµή την εναρµόνιση των µισθών στον δηµόσιο και τον ιδιωτικό τοµέα, ωστόσο οι εργαζόµενοι στους φορείς της κεντρικής κυβέρνησης, στα ΝΠ∆∆ και τους ΟΤΑ δεν λαµβάνουν τα δώρα, σε αντίθεση µε ό,τι ισχύει για τον ιδιωτικό τοµέα. Οι συνολικές απώλειες από την κατάργηση των δώρων δηµοσίων υπαλλήλων και συνταξιούχων ανέρχονται στα 50 δισ. ευρώ για την περίοδο 2013-2024.
Όλα τα ανώτατα δικαστήρια έκριναν συνταγµατική την κατάργηση των δώρων δηµοσίων υπαλλήλων - συνταξιούχων, και µάλιστα επιβεβληµένη «για δηµοσιονοµικούς λόγους» (απόφαση ΣτΕ 1439/2020).
- Με την υπ’ αριθ. 1389/2021 απόφασή του το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ολοµέλεια) αποφάνθηκε ότι είναι συνταγµατική η κατάργηση των δώρων για συνταξιούχους δηµοσίους υπαλλήλους, λειτουργούς και απόστρατους όλων των Σωµάτων Ασφαλείας και του Στρατού.
- Με τις υπ’ αριθ. 1403- 1407/2022 αποφάσεις της η Ολοµέλεια του ΣτΕ απέρριψε εκ νέου το αίτηµα των συνταξιούχων για επαναφορά των δώρων σε µόνιµη βάση και αναγνώρισε µόνο τη χορήγηση αναδροµικών έντεκα (11) µηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) και µόνο σε όσους άσκησαν αγωγές µέχρι 31/7/2020.
Στις 6 Ιουνίου η πρότυπη δίκη από την Ολοµέλεια του ΣτΕ για την επαναφορά του 13ου και του 14ου µισθού
Πάντως, για τις 6 Ιουνίου έχει οριστεί πρότυπη δίκη από την Ολοµέλεια του ΣτΕ για την επαναφορά του 13ου και του 14ου µισθού στο ∆ηµόσιο. Το δικαστήριο θα κρίνει εάν είναι συνταγµατική η διατήρηση του καταργητικού µέτρου -από την εποχή των µνηµονίων- ή όχι, ενώ σε περίπτωση επιτυχούς έκβασης της υπόθεσης µόνο όσοι ασφαλισµένοι στο ∆ηµόσιο είχαν ασκήσει αγωγές θα δικαιωθούν αναδροµικά. Στην περίπτωση αυτή, σύµφωνα µε τη νοµική σύµβουλο της Α∆Ε- ∆Υ, ισχύουν τα εξής δεδοµένα:- Το ΣτΕ, κατ’ εξαίρεση του κανόνα περί αναδροµικής κηρύξεως ως αντισυνταγµατικών διατάξεων νόµου, µπορεί σε υποθέσεις µε έντονο δηµοσιονοµικό ενδιαφέρον που αφορούν αόριστο κύκλο προσώπων να υποστηρίξει ότι δεν θα υπάρχει αναδροµικότητα, αλλά η ισχύς τους θα αρχίσει από τον χρόνο δηµοσιεύσεως της απόφασης της Ολοµελείας του.
- ∆ύναται να κρίνει ότι το χρονικό όριο της επέλευσης των συνεπειών της απόφασής του µπορεί να είναι και η πρώτη συζήτηση της υπόθεσης. Τούτο σηµαίνει ότι όσοι έχουν ασκήσει αγωγές ή άλλα ένδικα βοηθήµατα µέχρι τη δηµοσίευση της αποφάσεως του ΣτΕ ή την πρώτη συζήτηση της υπόθεσης µπορούν να επικαλεσθούν την κηρυχθείσα αντισυνταγµατικότητα και να διεκδικήσουν τις οικείες αξιώσεις τους για το χρονικό διάστηµα πριν από το αντίστοιχο χρονικό όριο (αναδροµικά δηλαδή).
Αντίθετα, όσοι ασκήσουν ένδικα βοηθήµατα µετά τη δηµοσίευση της αποφάσεως του ΣτΕ ή µετά τη συζήτηση της υπόθεσης απαγορεύεται να επικαλεστούν την αντισυνταγµατικότητα των οικείων διατάξεων εγείροντας αξιώσεις για το χρονικό διάστηµα πριν από το αντίστοιχο χρονικό όριο (δηµοσίευση ή πρώτη συζήτηση). Αξίζει να σηµειωθεί ότι από τις 17 Ιανουαρίου 2025, που έγινε δεκτή από το ΣτΕ η αίτηση της Α∆Ε∆Υ για διενέργεια πρότυπης δίκης, επήλθε αναστολή προόδου των εκκρεµών δικών για το ζήτηµα της συνταγµατικότητας του µέτρου αναστολής χορήγησης των επιδοµάτων εορτών και αδείας στο ∆ηµόσιο.
*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή