Τα ατού και τα αδύνατα σημεία των ξενοδοχείων της Αθήνας

Τα ξενοδοχεία της Αθήνας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, με αύξηση τόσο στο ξενοδοχειακό δυναμικό, όσο και στις επιδόσεις τους. Η 20ή Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης Ξενοδοχείων Αττικής, που πραγματοποίησε η GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού, καταγράφει σημαντικές τάσεις και προκλήσεις για τον ξενοδοχειακό κλάδο της πρωτεύουσας.
Αύξηση ξενοδοχειακού δυναμικού και οικονομικών επιδόσεων
Το 2024 ο αριθμός των ξενοδοχείων στην Αττική ανήλθε σε 715, έναντι 698 το 2023, σημειώνοντας αύξηση 2%. Παράλληλα, τα δωμάτια αυξήθηκαν κατά 3%, φτάνοντας τα 35.644, έναντι 34.577 το προηγούμενο έτος. Οι πληρότητες αυξήθηκαν επίσης κατά 2%, ενώ η μέση τιμή δωματίου σημείωσε άνοδο 10%. Έτσι, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο σημείωσαν αύξηση κατά 12% σε ετήσια βάση.
Σε όλη τη διάρκεια του έτους οι τιμές των δωματίων ήταν υψηλότερες από το 2023, με τον Ιούνιο να καταγράφει την υψηλότερη μέση τιμή, στα 240 ευρώ. Τον Αύγουστο οι τιμές υποχώρησαν στα 180 ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο ανήλθαν εκ νέου στα 210 ευρώ.
Οι επισκέπτες των ξενοδοχείων της Αθήνας αξιολογούν θετικά τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, με βαθμολογία 8,8. Ωστόσο, η σχέση τιμής-ποιότητας παρουσιάζει σταδιακή πτώση, από 8,6 το 2022, σε 8,4 το 2023, και 8,3 το 2024. Αυτό υποδηλώνει ότι, παρά τις βελτιώσεις στις υποδομές και τις υπηρεσίες, η αυξημένη τιμολογιακή πολιτική επηρεάζει την αντίληψη των επισκεπτών. Φαίνεται, λοιπόν, ότι η ισορροπία μεταξύ τιμών και ποιότητας υπηρεσιών θα πρέπει να διατηρηθεί, ώστε να ενισχυθεί η συνολική εμπειρία των επισκεπτών και η ελκυστικότητα της Αθήνας ως προορισμού.
Η Αθήνα ανταγωνίζεται τη Μαδρίτη στα ξενοδοχεία
Η Αθήνα κατατάσσεται δεύτερη σε πληρότητα μεταξύ των μεσογειακών πόλεων, μετά τη Βαρκελώνη και πριν από τη Μαδρίτη. Όσον αφορά τη μέση τιμή δωματίου, η Αθήνα ξεπερνά οριακά τη Μαδρίτη (175 ευρώ), αλλά υπολείπεται της Ρώμης (240 ευρώ) και της Βαρκελώνης (190 ευρώ). Από το 2007, η Αθήνα και η Μαδρίτη έχουν καταγράψει παρόμοια ανάπτυξη στην ημερήσια τιμή δωματίου (ADR), της τάξης του 50% και 48% αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο, περίοδος κατά την οποία η πληρότητα των αθηναϊκών ξενοδοχείων υπερβαίνει εκείνη των ανταγωνιστικών πόλεων, η Αθήνα προσφέρει υψηλότερες τιμές από τη Μαδρίτη. Αυτό υποδηλώνει ότι η Αθήνα παραμένει στη συνείδηση των επισκεπτών της ένας καλοκαιρινός προορισμός. Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρείται μια συστηματική άνοδος της πληρότητας κατά τους χειμερινούς μήνες, η οποία ξεκινά από λίγο κάτω από το 50% τον Ιανουάριο και φτάνει στο 83% τον Απρίλιο, ενώ μετά το καλοκαίρι ο Οκτώβριος κινήθηκε περίπου στο 85%, ο Νοέμβριος κοντά στο 70% και ο Δεκέμβριος έκλεισε ελάχιστα κάτω από 60%, όταν τα δύο προηγούμενα χρόνια μόλις και μετά βίας έφτανε στο 53%.
Η συνολική ικανοποίηση από την εμπειρία στην Αθήνα παραμένει υψηλή με 8,3 βαθμούς, με τη φιλοξενία, τον πολιτισμό και το φαγητό ανάμεσα στα highlights. Ένα εντυπωσιακό 97% θα συνιστούσε την Αθήνα, το 90% επιθυμεί να επιστρέψει και το 79% αισθάνεται ότι υπάρχουν περισσότερα να ανακαλύψει στην πόλη.
Ξενοδοχεία: Προφίλ επισκεπτών και κύριες δραστηριότητες
Το 69% των επισκεπτών επιλέγει την Αθήνα για αναψυχή, κυρίως λόγω συστάσεων από φίλους και συγγενείς, με βασικό κίνητρο την επίσκεψη στην Ακρόπολη και άλλα ιστορικά αξιοθέατα. Επιπλέον, οι τουρίστες συμμετέχουν σε walking tours, city bus tours, καθώς και σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως συναυλίες και παραστάσεις.
Άλλα δημοφιλή σημεία ενδιαφέροντος είναι τα εμπορικά κέντρα, το Πολιτιστικό Κέντρο Σταύρος Νιάρχος και οι μαρίνες της Αθηναϊκής Ριβιέρας, όπου περίπου οι μισοί επισκέπτες απολαμβάνουν επίσης τις παραλίες. Παρ’ όλο που η αναγνωρισιμότητα των νησιών της Αθήνας και του Αυθεντικού Μαραθωνίου αυξάνεται, παραμένουν σχετικά άγνωστα στο ευρύ κοινό.
Σημεία προβληματισμού και προκλήσεις
Παρά τη συνολική θετική εικόνα, τα ξενοδοχεία της Αθήνας αντιμετωπίζουν προκλήσεις που σχετίζονται με τη δημόσια καθαριότητα, την ασφάλεια και την κατάσταση των δημόσιων υποδομών. Αναλυτικά:
Καθαριότητα και δημόσιοι χώροι: Η εικόνα της πόλης επηρεάζεται από την καθαριότητα, με αρκετές περιοχές του κέντρου να υστερούν αισθητά σε σύγκριση με τον μέσο όρο.
Προσβασιμότητα: Οι αξιολογήσεις των επισκεπτών σχετικά με την προσβασιμότητα είναι χαμηλές (6,1/10), ενώ για τα άτομα με ειδικές ανάγκες φτάνουν μόλις το 5,1/10.
Αίσθηση ασφάλειας: Η αντίληψη των επισκεπτών για την ασφάλεια συνδέεται όχι μόνο με τα ποσοστά εγκληματικότητας, αλλά και με την κατάσταση των δημόσιων χώρων και την παρουσία χρηστών ναρκωτικών.
Η φιλικότητα των Αθηναίων αποτελεί ένα από τα πιο θετικά στοιχεία της εμπειρίας των επισκεπτών, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση σε θετικές αξιολογήσεις μετά την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.
Αύξηση ξενοδοχειακού δυναμικού και οικονομικών επιδόσεων
Το 2024 ο αριθμός των ξενοδοχείων στην Αττική ανήλθε σε 715, έναντι 698 το 2023, σημειώνοντας αύξηση 2%. Παράλληλα, τα δωμάτια αυξήθηκαν κατά 3%, φτάνοντας τα 35.644, έναντι 34.577 το προηγούμενο έτος. Οι πληρότητες αυξήθηκαν επίσης κατά 2%, ενώ η μέση τιμή δωματίου σημείωσε άνοδο 10%. Έτσι, τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο σημείωσαν αύξηση κατά 12% σε ετήσια βάση.
Σε όλη τη διάρκεια του έτους οι τιμές των δωματίων ήταν υψηλότερες από το 2023, με τον Ιούνιο να καταγράφει την υψηλότερη μέση τιμή, στα 240 ευρώ. Τον Αύγουστο οι τιμές υποχώρησαν στα 180 ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο ανήλθαν εκ νέου στα 210 ευρώ.
Οι επισκέπτες των ξενοδοχείων της Αθήνας αξιολογούν θετικά τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, με βαθμολογία 8,8. Ωστόσο, η σχέση τιμής-ποιότητας παρουσιάζει σταδιακή πτώση, από 8,6 το 2022, σε 8,4 το 2023, και 8,3 το 2024. Αυτό υποδηλώνει ότι, παρά τις βελτιώσεις στις υποδομές και τις υπηρεσίες, η αυξημένη τιμολογιακή πολιτική επηρεάζει την αντίληψη των επισκεπτών. Φαίνεται, λοιπόν, ότι η ισορροπία μεταξύ τιμών και ποιότητας υπηρεσιών θα πρέπει να διατηρηθεί, ώστε να ενισχυθεί η συνολική εμπειρία των επισκεπτών και η ελκυστικότητα της Αθήνας ως προορισμού.
Η Αθήνα ανταγωνίζεται τη Μαδρίτη στα ξενοδοχεία
Η Αθήνα κατατάσσεται δεύτερη σε πληρότητα μεταξύ των μεσογειακών πόλεων, μετά τη Βαρκελώνη και πριν από τη Μαδρίτη. Όσον αφορά τη μέση τιμή δωματίου, η Αθήνα ξεπερνά οριακά τη Μαδρίτη (175 ευρώ), αλλά υπολείπεται της Ρώμης (240 ευρώ) και της Βαρκελώνης (190 ευρώ). Από το 2007, η Αθήνα και η Μαδρίτη έχουν καταγράψει παρόμοια ανάπτυξη στην ημερήσια τιμή δωματίου (ADR), της τάξης του 50% και 48% αντίστοιχα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τον Μάιο έως τον Σεπτέμβριο, περίοδος κατά την οποία η πληρότητα των αθηναϊκών ξενοδοχείων υπερβαίνει εκείνη των ανταγωνιστικών πόλεων, η Αθήνα προσφέρει υψηλότερες τιμές από τη Μαδρίτη. Αυτό υποδηλώνει ότι η Αθήνα παραμένει στη συνείδηση των επισκεπτών της ένας καλοκαιρινός προορισμός. Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια παρατηρείται μια συστηματική άνοδος της πληρότητας κατά τους χειμερινούς μήνες, η οποία ξεκινά από λίγο κάτω από το 50% τον Ιανουάριο και φτάνει στο 83% τον Απρίλιο, ενώ μετά το καλοκαίρι ο Οκτώβριος κινήθηκε περίπου στο 85%, ο Νοέμβριος κοντά στο 70% και ο Δεκέμβριος έκλεισε ελάχιστα κάτω από 60%, όταν τα δύο προηγούμενα χρόνια μόλις και μετά βίας έφτανε στο 53%.
Η συνολική ικανοποίηση από την εμπειρία στην Αθήνα παραμένει υψηλή με 8,3 βαθμούς, με τη φιλοξενία, τον πολιτισμό και το φαγητό ανάμεσα στα highlights. Ένα εντυπωσιακό 97% θα συνιστούσε την Αθήνα, το 90% επιθυμεί να επιστρέψει και το 79% αισθάνεται ότι υπάρχουν περισσότερα να ανακαλύψει στην πόλη.
Ξενοδοχεία: Προφίλ επισκεπτών και κύριες δραστηριότητες
Το 69% των επισκεπτών επιλέγει την Αθήνα για αναψυχή, κυρίως λόγω συστάσεων από φίλους και συγγενείς, με βασικό κίνητρο την επίσκεψη στην Ακρόπολη και άλλα ιστορικά αξιοθέατα. Επιπλέον, οι τουρίστες συμμετέχουν σε walking tours, city bus tours, καθώς και σε πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως συναυλίες και παραστάσεις.
Άλλα δημοφιλή σημεία ενδιαφέροντος είναι τα εμπορικά κέντρα, το Πολιτιστικό Κέντρο Σταύρος Νιάρχος και οι μαρίνες της Αθηναϊκής Ριβιέρας, όπου περίπου οι μισοί επισκέπτες απολαμβάνουν επίσης τις παραλίες. Παρ’ όλο που η αναγνωρισιμότητα των νησιών της Αθήνας και του Αυθεντικού Μαραθωνίου αυξάνεται, παραμένουν σχετικά άγνωστα στο ευρύ κοινό.
Σημεία προβληματισμού και προκλήσεις
Παρά τη συνολική θετική εικόνα, τα ξενοδοχεία της Αθήνας αντιμετωπίζουν προκλήσεις που σχετίζονται με τη δημόσια καθαριότητα, την ασφάλεια και την κατάσταση των δημόσιων υποδομών. Αναλυτικά:
Καθαριότητα και δημόσιοι χώροι: Η εικόνα της πόλης επηρεάζεται από την καθαριότητα, με αρκετές περιοχές του κέντρου να υστερούν αισθητά σε σύγκριση με τον μέσο όρο.
Προσβασιμότητα: Οι αξιολογήσεις των επισκεπτών σχετικά με την προσβασιμότητα είναι χαμηλές (6,1/10), ενώ για τα άτομα με ειδικές ανάγκες φτάνουν μόλις το 5,1/10.
Αίσθηση ασφάλειας: Η αντίληψη των επισκεπτών για την ασφάλεια συνδέεται όχι μόνο με τα ποσοστά εγκληματικότητας, αλλά και με την κατάσταση των δημόσιων χώρων και την παρουσία χρηστών ναρκωτικών.
Η φιλικότητα των Αθηναίων αποτελεί ένα από τα πιο θετικά στοιχεία της εμπειρίας των επισκεπτών, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση σε θετικές αξιολογήσεις μετά την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης.