Χαµηλότερες είναι, σύµφωνα µε έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι τιµές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα ελληνικά σούπερ µάρκετ σε σχέση µε οκτώ ευρωπαϊκές χώρες. Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών συνέκρινε τιµές σε συνολικά 41 κατηγορίες προϊόντων σε ένα σηµαντικό δείγµα πάνω από 6.000 προϊόντων και σε 44 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ µάρκετ σε Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερµανία, Ρουµανία (και Ελλάδα φυσικά), για να υπολογιστούν οι µέσες τιµές, µε δειγµατοληψίες από έγκυρα sites σύγκρισης τιµών στην Ελλάδα.

Όπως διαπιστώθηκε, τέσσερις χώρες έχουν σηµαντικά ακριβότερο µέσο καλάθι από την Ελλάδα -39% η Γερµανία, 27% η Γαλλία, 24% το Ηνωµένο Βασίλειο και 11% η Ιταλία-, ενώ ελαφρώς ακριβότερο κατά 7% είναι στην Πορτογαλία, 8% στην Ισπανία και 5% στη Ρουµανία.

Καλάθι του νοικοκυριού: Οι συντελεστές της σύγκρισης των τιμών και τα αποτελέσματα

Η εικόνα των αποτελεσµάτων αλλάζει σηµαντικά όταν αφαιρέσουµε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα: σε αυτή την περίπτωση και οι επτά χώρες έχουν σηµαντικά πιο ακριβό µέσο καλάθι από την Ελλάδα - η Γερµανία κατά 47%, η Γαλλία κατά 34%, το Ηνωµένο Βασίλειο κατά 32%, η Ιταλία κατά 19%, η Ισπανία κατά 17% η Πορτογαλία κατά 10% και η Ρουµανία κατά 10%. Στην Ελλάδα ο ΦΠΑ σε ποτά και τρόφιµα (13%) είναι σηµαντικά υψηλότερος από το Ηνωµένο Βασίλειο (0% ή 5%), τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 2%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), τη Γερµανία (7%) και τη Ρουµανία (9%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Τα προϊόντα που εξετάστηκαν πωλούνται στα σούπερ µάρκετ:
  • Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, Market In.
  • Ηνωµένο Βασίλειο: Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, TESCO.
  • Ισπανία: Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia, Eroski, SoySuper, Alcampo.
  • Ιταλία: CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop.
  • Πορτογαλία: Continente, Minipreco, Auchan, Spar.
  • Γαλλία: Monoprix Plus, Carrefour, Super U, Auchan, Aldi.
  • Γερµανία: Edeka, Rewe, Kaufland, Lekkerland, Bela, Norma.
  • Ρουµανία: Carrefour, Auchan, Mega Image.
Τα κριτήρια επιλογής των κατηγοριών στο καλάθι είναι ένας συνδυασµός των µεγαλύτερων σε πωλήσεις αγαθών, αντίστοιχων χρησιµοποιούµενων καλαθιών για εκτίµηση στο εξωτερικό, καθώς και κοινής διαθεσιµότητας κατηγοριών προϊόντων στις αγορές στις χώρες που εξετάζονται.

Tι δείχνει η διαχρονική σύγκριση τιµών

Η διαχρονική σύγκριση τιµών µε το εξωτερικό δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συνεχώς έχει φθηνότερο το τυπικό καλάθι από τις συγκρινόµενες χώρες µε κάποιες διακυµάνσεις, οι οποίες δεν αλλάζουν το γενικό συµπέρασµα της ανάλυσης.

Σύµφωνα µε τους συντάκτες των συµπερασµάτων της έρευνας, «το οργανωµένο ελληνικό λιανεµπόριο τροφίµων (σούπερ µάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι µε κατά µέσο όρο χαµηλότερες τιµές, που είναι αποτέλεσµα της οργανωµένης προσπάθειας των προµηθευτών και των λιανεµπόρων για συγκράτηση των τιµών τα τελευταία χρόνια», µια τάση που, µε µικρές διακυµάνσεις, είναι διαχρονική την τελευταία 12ετία που πραγµατοποιείται η συγκεκριµένη έρευνα από το ΙΕΛΚΑ.

*Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»