Στη δηµιουργία Ταµείου Εγγυοδοσίας, ύψους 300 εκατ. ευρώ, µε την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για την παροχή µακροπρόθεσµων επενδυτικών δανείων µε την εγγύηση του ελληνικού ∆ηµοσίου σε µεγάλες επενδύσεις που θα λάβουν απόφαση υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόµο, προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης.

∆άνεια 1 δισ. σε επιχειρήσεις µε την εγγύηση του ∆ηµοσίου

Ο νέος αναπτυξιακός παίρνει τον δρόµο για τη Βουλή την ερχόµενη εβδοµάδα. Αναµένεται µε αυτή τη ρύθµιση να δηµιουργηθεί µόχλευση και ένα χαρτοφυλάκιο δανείων ύψους πάνω 1 δισ. ευρώ, το οποίο θα προστεθεί στα 900 εκατοµµύρια ευρώ που θα διαθέσει για το 2025 και το 2026 το υπουργείο Ανάπτυξης για τα τρία καθεστώτα επενδύσεων.

Να σηµειωθεί ότι ο νέος αναπτυξιακός προβλέπει χρηµατοδοτικά κίνητρα ύψους 900 εκατοµµυρίων ευρώ, µε έµφαση στις παραµεθόριες και τις οικονοµικά ασθενέστερες περιοχές, όπου πρώτη φορά θα υπάρχει ξεχωριστό καθεστώς συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ για επενδυτικά σχέδια που θα αναπτυχθούν στους παραµεθόριους νοµούς, µε αιχµή τη Μακεδονία και τη Θράκη.

Ειδικά για τα επενδυτικά σχέδια στις συγκεκριµένες περιοχές, θα θεωρούνται στρατηγικά και θα αξιολογούνται ως στρατηγικές επενδύσεις, επιχορήγηση και επιδότηση χρηµατοδοτικής µίσθωσης ή φορολογική απαλλαγή. Στα κίνητρα θα προβλέπεται η ταχεία αδειοδότηση και χωροθέτηση της επένδυσης, ενώ η τροποποίηση του αναπτυξιακού νόµου κινείται στο γενικότερο πνεύµα της αλλαγής του παραγωγικού µοντέλου της χώρας, µε ρυθµίσεις για τη µείωση της γραφειοκρατίας και την απλούστευση των διαδικασιών, όπως και την εφαρµογή δικλίδων ασφαλείας που θα εµποδίζουν τις παθογένειες.

Οι σηµαντικότερες προτεινόµενες διατάξεις (άρθρο 9) του σχεδίου νόµου είναι ότι προβλέπονται δύο κίνητρα της «ταχείας αδειοδότησης» για το καθεστώς «Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» και «Μεγάλες Επενδύσεις» και της παροχής δανείων µε την εγγύηση ή ενίσχυση του Ελληνικού ∆ηµοσίου από το Ταµείο «Development Law Financial Instrument Guarantee Fund» (DeLFI GF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόµενο χρηµατοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB) ή για τα Μεγάλα Επενδυτικά σχέδια, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), µε τη δηµιουργία χαρτοφυλακίου δανείων ύψους 1 δισ. ευρώ και τη συνολική µόχλευση για επενδύσεις που θα υπαχθούν στο καθεστώς των µεγάλων επενδύσεων να φτάνει τα 1,3 δισ. ευρώ.

 Tα κεφάλαια που έχουν δοθεί στη βόρεια Ελλάδα από τον αναπτυξιακό, από το 2022

Κίνητρο παροχής δανείων 

Ειδικότερα για το κίνητρο παροχής δανείων µε την εγγύηση ή ενίσχυση του Ελληνικού ∆ηµοσίου (αναλόγως του επενδυτικού σχεδίου) προβλέπεται:

α. Τα επενδυτικά σχέδια των ΜµΕ, τα οποία λαµβάνουν απόφαση υπαγωγής σε οποιοδήποτε καθεστώς ενίσχυσης, δύναται να λάβουν δάνεια βραχυπρόθεσµα έναντι της επιχορήγησης ή µακροπρόθεσµα για την υλοποίηση της επένδυσης, µε την εγγύηση του Ελληνικού ∆ηµοσίου από το Ταµείο «Development Law Financial Instrument Guarantee Fund» (DeLFI GF) ή εναλλακτικά από άλλο ενισχυόµενο χρηµατοδοτικό εργαλείο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (HDB).

β. Τα µεγάλα επενδυτικά σχέδια, είτε ανήκουν σε µεγάλες είτε σε µικροµεσαίες επιχειρήσεις, τα οποία έχουν λάβει απόφαση υπαγωγής, δύναται να υποβάλουν αίτηση δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), προκειµένου να λάβουν δάνειο µε την εγγύηση του Ελληνικού ∆ηµοσίου.

Επισηµαίνεται ότι τα συγκεκριµένα κίνητρα εµπεριέχουν κρατική ενίσχυση, το ύψος της οποίας υπολογίζεται και προστίθεται στις ενισχύσεις που προαναφέρθηκαν (φορολογική απαλλαγή, επιχορήγηση και επιδότηση χρηµατοδοτικής µίσθωσης, επιδότηση του κόστους της δηµιουργούµενης απασχόλησης, χρηµατοδότηση επιχειρηµατικού κινδύνου).

Όσον αφορά το καθεστώς περιοχών ειδικής ενίσχυσης, µε το άρθρο 48 του αναπτυξιακού νόµου αντικαθίσταται το άρθρο 51 του ν. 4887/2022 και επαναπροσδιορίζεται ο σκοπός του καθεστώτος, ο οποίος εστιάζει στην ενίσχυση επενδυτικών σχεδίων που υλοποιούνται στις περιοχές της χώρας οι οποίες αντιµετωπίζουν σηµαντικά οικονοµικά και δηµογραφικά προβλήµατα:

α) παραµεθόριες περιφερειακές ενότητες ευρισκόµενες στα βόρεια σύνορα της χώρας,

β) περιοχές που το κατά κεφαλήν ΑΕΠ ανέρχεται στο 70% του ετήσιου ή/και πληθυσµιακή συρρίκνωση λόγω των δυσµενών οικονοµικών και κοινωνικών συνθηκών.

Επίσης, ενισχύονται περιοχές οι οποίες έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές. Στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στις περιοχές αυτές να πετύχουν ισορροπηµένη και βιώσιµη ανάπτυξη και να συγκλίνουν µε τον µέσο όρο της χώρας. Ως περιοχές ειδικού καθεστώτος ορίζονται οι εξής: Λέσβος-Λήµνος, Ικαρία-Σάµος, Χίος, Εβρος, Ξάνθη, Ροδόπη, ∆ράµα, Κιλκίς, Πιερία, Σέρρες, Γρεβενά, Καστοριά, Αρτα, Πρέβεζα, Θεσπρωτία, Καρδίτσα, Τρίκαλα, Ηλεία, Ευρυτανία και Φωκίδα.

Τι προβλέπεται για το κίνητρο ταχείας αδειοδότησης

Α. Για την έκδοση οποιασδήποτε απαιτούµενης άδειας ή έγκρισης για εκτέλεση έργων, εγκατάσταση ή λειτουργία επενδύσεων των καθεστώτων ενίσχυσης «Περιοχών Ειδικής Ενίσχυσης» και «Μεγάλες Επενδύσεις», συµπεριλαµβανοµένων των χωροταξικών αδειών, ορίζεται προθεσµία δύο µηνών από την αποστολή της αίτησης άδειας και του οικείου φακέλου στην αρµόδια αδειοδοτούσα αρχή. Η Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων (ΑΕΠΟ) των ανωτέρω επενδυτικών σχεδίων εκδίδεται εντός τριών µηνών. Οι προθεσµίες αυτές εκκινούν από την υποβολή από τον φορέα επένδυσης στη Γενική ∆ιεύθυνση Αναπτυξιακών Νόµων και Αµέσων Ξένων Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης πλήρους φακέλου για κάθε απαιτούµενη άδεια ή έγκριση, µε όλα τα απαιτούµενα από τη σχετική νοµοθεσία δικαιολογητικά. Στην ως άνω προθεσµία δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος προσκόµισης των ζητούµενων από τη ∆ιοίκηση συµπληρωµατικών στοιχείων.

Β. Η Γενική ∆ιεύθυνση Αναπτυξιακών Νόµων και Αµέσων Ξένων Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης εξετάζει την τυπική πληρότητα και τη συµβατότητα των στοιχείων του φακέλου µε βάση την απόφαση της υπαγωγής και µπορεί να ζητήσει συµπληρωµατικά στοιχεία για την ολοκλήρωση του φακέλου. Κατόπιν, διαβιβάζει στην αρµόδια αδειοδοτούσα αρχή αίτηση και τον οικείο φάκελο για την έκδοση της άδειας, έγκρισης ή γνωµοδότησης.

Γ. Η αρµόδια αδειοδοτούσα αρχή ολοκληρώνει κατά προτεραιότητα τη διοικητική διαδικασία και εκδίδει την απαραίτητη άδεια, έγκριση ή γνωµοδότηση εντός της προθεσµίας του πρώτου εδαφίου της παρ. Α', µε την επιφύλαξη του δεύτερου εδαφίου.

Η αδειοδοτούσα αρχή εξετάζει την τυπική και ουσιαστική πληρότητα του φακέλου και δύναται, εντός 15 ηµερολογιακών ηµερών, να αιτηθεί την προσκόµιση των απαραίτητων συµπληρωµατικών στοιχείων, οπότε η προθεσµία αναστέλλεται και αρχίζει και πάλι από την κατάθεσή τους. Σε κάθε περίπτωση, η προθεσµία της παρ. Α' δεν παρεκτείνεται.

∆. Αν στο πλαίσιο της σχετικής διοικητικής διαδικασίας απαιτείται η αποστολή προς την αρµόδια αδειοδοτούσα αρχή εγκρίσεων, εισηγήσεων ή γνωµοδοτήσεων περιφερειακών ή άλλων υπηρεσιών, αυτές ολοκληρώνονται σε τέτοιο χρόνο, ώστε να διασφαλίζεται ότι η τελική άδεια έγκρισης ή η γνωµοδότηση εκδίδεται εντός της προθεσµίας της παρ. Α'.

Επισηµαίνεται ότι σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης της προθεσµίας του πρώτου εδαφίου της παρ. Α', η αρµοδιότητα έκδοσης των µη εκδοθεισών αδειών της παρ. α' µεταφέρεται στον υπουργό Ανάπτυξης. Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται διαπιστωτική πράξη περί παρέλευσης της προθεσµίας από την αρµόδια υπηρεσία. Ο υπουργός Ανάπτυξης, έπειτα από εισήγηση της Γενικής ∆ιεύθυνσης Αναπτυξιακών Νόµων και Αµεσων Ξένων Επενδύσεων του ίδιου υπουργείου, βεβαιώνει την παρέλευση της ανωτέρω προθεσµίας, και αιτιολογηµένα είτε εκδίδει τη σχετική άδεια, λαµβάνοντας υπόψη την αίτηση και τα στοιχεία του φακέλου, είτε την απορρίπτει εντός προθεσµίας ενός µηνός, από την έκδοση της διαπιστωτικής πράξης περί παρέλευσης της προθεσµίας.

Για τις άδειες ή εγκρίσεις εγκατάστασης ή λειτουργίας των ανωτέρω επενδύσεων, στις αρµόδιες αδειοδοτούσες αρχές περιλαµβάνεται και η Γενική Γραµµατεία Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης. Πέντε ενισχύσεις Αξίζει ακόµη να σηµειωθεί ότι στον υφιστάµενο νόµο 4887/2022 (Α' 16) προβλέπονται πέντε είδη ενισχύσεων που εξακολουθούν να ισχύουν στον νέο αναπτυξιακό.


Πιο συγκεκριµένα:

  1. Φορολογική απαλλαγή.
  2. Επιχορήγηση, η οποία συνίσταται στη δωρεάν παροχή από το ∆ηµόσιο χρηµατικού ποσού, για την κάλυψη τµήµατος των ενισχυόµενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου και προσδιορίζεται ως ποσοστό αυτών.
  3. Επιδότηση χρηµατοδοτικής µίσθωσης (leasing).
  4. Επιδότηση του κόστους της δηµιουργούµενης απασχόλησης.
  5. Χρηµατοδότηση επιχειρηµατικού κινδύνου, για τα καθεστώτα «Σύγχρονες Τεχνολογίες» και «Καθεστώς Κοινωνικής Επιχειρηµατικότητας και Χειροτεχνίας».Συνίσταται στην επιδότηση επιτοκίου δανείων µειωµένης εξασφάλισης ή των εξόδων ασφάλισης των δανείων υψηλού κινδύνου που καταβάλλονται στα πιστωτικά ιδρύµατα που τα χορηγούν.

Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή