
"Ελευθέριος Βενιζέλος": Αύξηση 9% στην επιβατική κίνηση το 2025 - Καλύτερες επιδόσεις από το 2024 που ήταν χρονιά-ορόσημο
Τα θετικά στοιχεία
Ήδη για το 2024 το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" κατατάχθηκε ως 9ος πιο διασυνδεδεμένος κόμβος στην Ευρώπη
Aύξηση 9% στην επιβατική κίνηση κατέγραψε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» που ξεκίνησε το 2025 με θετικό πρόσημο, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Η εικόνα αυτή επιβεβαιώνει τη δυναμική πορεία του αεροδρομίου και το 2025, έπειτα από ένα 2024-ορόσημο. Πέρσι καταγράφηκε ιστορικό ρεκόρ με 31,9 εκατομμύρια επιβάτες, αυξημένοι κατά 13,1% σε σχέση με το 2023 και κατά 24% συγκριτικά με το 2019, έτος αναφοράς για την τουριστική βιομηχανία.
Ήδη για το 2024 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατατάχθηκε ως 9ος πιο διασυνδεδεμένος κόμβος στην Ευρώπη, σύμφωνα με την OAG Rankings, εξυπηρετώντας 157 προορισμούς σε 55 χώρες μέσω 68 αερομεταφορέων. Όπως προκύπτει από την παρουσίαση του διευθύνοντα συμβούλου του ΔΑΑ, Γιάννη Παράσχη, στο πλαίσιο της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας, το αεροδρόμιο διατηρεί το momentum και το 2025, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση του ως σημαντικός αεροπορικός κόμβος στην Ευρώπη.
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι περίπου το 75% της ετήσιας αύξησης προήλθε από τα τρίμηνα εκτός της παραδοσιακής τουριστικής αιχμής: +16,5% το α’ τρίμηνο 2024, +15,7% το β’ τρίμηνο, +9,8% το γ’ τρίμηνο και +12,3% το δ’ τρίμηνο. Η εικόνα αυτή αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω μέσα στο 2025.
Οικονομικές επιδόσεις: Διψήφια αύξηση εσόδων και EBITDA
Το 2024 ο ΔΑΑ παρουσίασε έσοδα 665,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 10,2% σε σχέση με τα 603,7 εκατ. ευρώ του 2023. Το προσαρμοσμένο EBITDA για το 2024 ανήλθε στα 424,8 εκατ. ευρώ, έναντι 367,2 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 235,9 εκατ. ευρώ, έναντι 231,5 εκατ. το 2023.
Η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,7862 ευρώ ανά μετοχή.
Η επέκταση του αεροδρομίου θα αυξήσει κατά 68% τη συνολική επιφάνεια του αεροσταθμού, προσθέτοντας 148.000 τετραγωνικά μέτρα. Έως το πρώτο εξάμηνο του 2028 θα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 50% των επενδύσεων, ανεβάζοντας τη δυναμικότητα στους 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Ο συνολικός στόχος είναι η επίτευξη δυναμικότητας 40 εκατ. επιβατών μέχρι το 2032, με τη δυνατότητα σταδιακής αναβάθμισης έως και 50 εκατ. στο μέλλον.
Τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των νέων υποδομών έχει αναλάβει η διεθνούς φήμης εταιρεία Grimshaw Architects σε συνεργασία με το ελληνικό γραφείο K-Studio, διαμορφώνοντας εντυπωσιακούς νέους χώρους, που αναμένεται να αποτελέσουν σημείο αναφοράς σε διεθνές επίπεδο.
Τα πρώτα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες (ΜΑΔ) θα αρχίσουν να καταγράφονται από το β’ εξάμηνο του 2027, με την έναρξη λειτουργίας του νέου πάρκινγκ, ενώ τα έσοδα από τα εμπορικά καταστήματα αναμένονται μετά το 2028.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος επεκτάσεων προβλέπεται να καλυφθεί εν μέρει από Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, μέσω ενός προαιρετικού προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος (Scrip Dividend), με στόχο έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και έως 140 εκατ. ευρώ επιπλέον τα επόμενα τρία έτη.
Ο ΔΑΑ παραμένει εντός στόχων για την υλοποίηση του προγράμματος μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2025, ενώ από φέτος λειτουργεί για πρώτη φορά με πλήρες σύστημα διαχείρισης χρονοθυρίδων (slots), κάτι που ενισχύει την αποδοτικότητα του δικτύου
Ήδη για το 2024 το «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατατάχθηκε ως 9ος πιο διασυνδεδεμένος κόμβος στην Ευρώπη, σύμφωνα με την OAG Rankings, εξυπηρετώντας 157 προορισμούς σε 55 χώρες μέσω 68 αερομεταφορέων. Όπως προκύπτει από την παρουσίαση του διευθύνοντα συμβούλου του ΔΑΑ, Γιάννη Παράσχη, στο πλαίσιο της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας, το αεροδρόμιο διατηρεί το momentum και το 2025, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση του ως σημαντικός αεροπορικός κόμβος στην Ευρώπη.
«Ελευθέριος Βενιζέλος»: Tα θετικά στοιχεία για το 2024
Το 2024 έκλεισε με συνολική επιβατική κίνηση 31,9 εκατομμυρίων, από 28,2 εκατομμύρια το 2023, σημειώνοντας αύξηση 13,1%. Το 70% της κίνησης προήλθε από το εξωτερικό, ενώ το 86% των επιβατών ταξίδεψαν για λόγους αναψυχής. Η αύξηση των επιβατών από το εξωτερικό άγγιξε το 15,7% σε σύγκριση με το 2023, ενώ και η εσωτερική κίνηση αυξήθηκε κατά 7,3%.Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι περίπου το 75% της ετήσιας αύξησης προήλθε από τα τρίμηνα εκτός της παραδοσιακής τουριστικής αιχμής: +16,5% το α’ τρίμηνο 2024, +15,7% το β’ τρίμηνο, +9,8% το γ’ τρίμηνο και +12,3% το δ’ τρίμηνο. Η εικόνα αυτή αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η οποία αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω μέσα στο 2025.
Οικονομικές επιδόσεις: Διψήφια αύξηση εσόδων και EBITDA
Το 2024 ο ΔΑΑ παρουσίασε έσοδα 665,5 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 10,2% σε σχέση με τα 603,7 εκατ. ευρώ του 2023. Το προσαρμοσμένο EBITDA για το 2024 ανήλθε στα 424,8 εκατ. ευρώ, έναντι 367,2 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 235,9 εκατ. ευρώ, έναντι 231,5 εκατ. το 2023.
Η γενική συνέλευση ενέκρινε τη διανομή μερίσματος 0,7862 ευρώ ανά μετοχή.
Επενδυτικό πρόγραμμα-μαμούθ 1,28 δισ. ευρώ έως το 2032
Με στόχο την εξυπηρέτηση των αυξημένων αναγκών και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του αεροδρομίου, η διοίκηση του ΔΑΑ προχώρησε πρόσφατα στην ενοποίηση των δύο αρχικών φάσεων του επενδυτικού σχεδίου για την επέκταση του αεροδρομίου. Το αναθεωρημένο Master Plan προβλέπει επενδύσεις ύψους 1,28 δισ. ευρώ έως το 2032.Η επέκταση του αεροδρομίου θα αυξήσει κατά 68% τη συνολική επιφάνεια του αεροσταθμού, προσθέτοντας 148.000 τετραγωνικά μέτρα. Έως το πρώτο εξάμηνο του 2028 θα έχει ολοκληρωθεί περίπου το 50% των επενδύσεων, ανεβάζοντας τη δυναμικότητα στους 33 εκατ. επιβάτες ετησίως. Ο συνολικός στόχος είναι η επίτευξη δυναμικότητας 40 εκατ. επιβατών μέχρι το 2032, με τη δυνατότητα σταδιακής αναβάθμισης έως και 50 εκατ. στο μέλλον.
Τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των νέων υποδομών έχει αναλάβει η διεθνούς φήμης εταιρεία Grimshaw Architects σε συνεργασία με το ελληνικό γραφείο K-Studio, διαμορφώνοντας εντυπωσιακούς νέους χώρους, που αναμένεται να αποτελέσουν σημείο αναφοράς σε διεθνές επίπεδο.
Εμπορική ανάπτυξη και νέα έργα
Το πλάνο του ΔΑΑ προβλέπει ενίσχυση των εμπορικών χώρων στους 34.000 τ.μ., αύξηση 150% σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Στο βόρειο τμήμα της πίστας έως το δεύτερο τρίμηνο του 2027 θα είναι έτοιμος ο νέος χώρος στάθμευσης με 32 θέσεις για αεροσκάφη, ενώ παράλληλα προχωρεί η κατασκευή πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων (7 όροφοι, 3.500 θέσεις), με ορίζοντα παράδοσης το ίδιο διάστημα.Τα πρώτα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες (ΜΑΔ) θα αρχίσουν να καταγράφονται από το β’ εξάμηνο του 2027, με την έναρξη λειτουργίας του νέου πάρκινγκ, ενώ τα έσοδα από τα εμπορικά καταστήματα αναμένονται μετά το 2028.
Η χρηματοδότηση του προγράμματος επεκτάσεων προβλέπεται να καλυφθεί εν μέρει από Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου, μέσω ενός προαιρετικού προγράμματος επανεπένδυσης μερίσματος (Scrip Dividend), με στόχο έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και έως 140 εκατ. ευρώ επιπλέον τα επόμενα τρία έτη.
Νέες συνδέσεις και βιωσιμότητα
Το 2024 το αεροδρόμιο προσέλκυσε έξι νέες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες: Juneyao Air, Smartwings, LOT, Norse, Air Arabia και Asiana Airlines. Επιπλέον, από την Κίνα -πέρα από τις υπάρχουσες γραμμές προς Πεκίνο και Σανγκάη- αναμένεται σύντομα ανακοίνωση για νέο δρομολόγιο.Ο ΔΑΑ παραμένει εντός στόχων για την υλοποίηση του προγράμματος μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών αερίων θερμοκηπίου έως το 2025, ενώ από φέτος λειτουργεί για πρώτη φορά με πλήρες σύστημα διαχείρισης χρονοθυρίδων (slots), κάτι που ενισχύει την αποδοτικότητα του δικτύου