Σχέδιο Κουρουμπλή για υπαγωγή πλοίων στην ελληνική σημαία
Στα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας είναι στον Πειραιά να δημιουργηθεί ένα πολύ μεγάλο και υπερσύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο.
Για δυνατότητα απόκτησης και υπαγωγής πλοίων στην ελληνική σημαία με τη διαδικασία του leasing έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας κατά την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, στο πλωτό μουσείο Hellas Liberty, αναφερόμενος παράλληλα στη συνεχή αύξηση της ελληνικής ναυτιλίας, παρά την κρίση στις ναυλαγορές.
Ο κ. Κουρουμπλής μίλησε για το «δαιμόνιο» των Ελλήνων εφοπλιστών που σε περίοδο κρίσης «χτίζουν» περισσότερα από 600 πλοία σε μεγάλα ναυπηγεία και τόνισε τη μεγάλη στήριξη που παρείχε στην ποντοπόρο ναυτιλία το υπουργείο, απέναντι στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Κατόπιν αυτού, είπε «πιστεύουμε ότι τώρα ήρθε η ώρα και οι Έλληνες εφοπλιστές να κάνουν κάτι περισσότερο για τη στήριξη της χώρας».
Και πρόσθεσε: «Προσδοκούμε να αποκτήσει η ελληνική σημαία περισσότερα πλοία και καλούμε τους Έλληνες εφοπλιστές τουλάχιστον ένα ποσοστό των πλοίων τους να έρθει στην ελληνική σημαία. Στηρίζουμε σε όλα τα fora την παρουσία των Ελλήνων εφοπλιστών και της Ελλάδας με αποτέλεσμα και τελευταία να έχουμε μία σημαντική επιτυχία. Στις τελευταίες εκλογές της Γενικής Συνέλευσης του ΙΜΟ η Ελλάδα είναι στην πρώτη πεντάδα».
Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ακόμη τις τιτάνιες, όπως τις χαρακτήρισε, προσπάθειες του υπουργείου για τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης σε συνεργασία με την ΕΕΕ και το ΝΕΕ.
Επιπλέον αναφέρθηκε στις σημαντικές παρεμβάσεις που έγιναν τα 3 τελευταία χρόνια στην ακτοπλοΐα και στην αναβάθμιση της σύνδεσης των νησιών με το κέντρο. Υπογράμμισε επίσης, την πολύ πρόσφατη εξαγγελία του πρωθυπουργού, ο οποίος, είπε ο κ. Κουρουπλής, «τόλμησε να μιλήσει γι' αυτό που ξεχνούσαν μέχρι τώρα όλοι, για το μεταφορικό ισοδύναμο».
Στη συνέχεια έκανε λόγο για το μέτωπο πίεσης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και με τη συνδρομή της Κύπρου και της Μάλτας, ώστε να χρηματοδοτηθεί για πρώτη φορά η πολιτική εδαφικής συνοχής της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ευρώπη.
Ο κ. Κουρουμπλής αναφέρθηκε και στην αλματώδη άνοδο του λιμένα Πειραιά, ο οποίος σκαρφάλωσε από την 90ή θέση στην 38η παγκοσμίως, σε διάστημα 4 ετών. Όπως είπε, στα σχέδια του υπουργείου είναι στον Πειραιά να δημιουργηθεί ένα πολύ μεγάλο και υπερσύγχρονο ναυτιλιακό κέντρο. Σημείωσε ότι χρειάζεται η στήριξη των εφοπλιστών για να αποκτήσει το λιμάνι τόσο μεγάλη υποδομή. Αναφέρθηκε στις ενέργειες του υπουργείου για την αξιοποίηση όλων των λιμανιών της χώρας, μετά την ιδιωτικοποίηση της ΟΛΠ Α.Ε. και της ΟΛΘ Α.Ε. Σημείωσε ακόμα ότι με συντονισμένες προσπάθειες του ΥΝΑΝΠ και του υπουργείου Τουρισμού περιορίστηκε μόλις στο 11% η μείωση των επιβατών κρουαζιέρας, μετά τον αποκλεισμό της Αιγύπτου και της Τουρκίας από τους προορισμούς των μεγάλων εταιρειών.
Μίλησε για το νέο θεσμικό πλαίσιο που θέσπισε το υπουργείο Ναυτιλίας, απαντώντας σε χρονίζοντα ζητήματα, μεταξύ των οποίων και ζητήματα στον χώρο των σκαφών αναψυχής, για τον οποίο είπε ότι δρομολογούνται και πρόσθετες ρυθμίσεις, για να απελευθερωθεί και αυτός ο χώρος, ώστε να έρχονται και στην Ελλάδα τα μεγάλα σκάφη αναψυχής, αλλά σε «πλαίσιο νομιμότητας, χωρίς παράνομες ναυλώσεις και με αδειοδοτήσεις, για να έχει όφελος η χώρα».
Για τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος είπε ότι ήδη η κυβέρνηση έχει απευθυνθεί στους εφοπλιστές ζητώντας να χρησιμοποιήσουν ελληνικά εξαρτήματα σε πλοία τους που κατασκευάζονται στο εξωτερικό. Υπάρχει ελληνική πατέντα σχετικά με τη διαχείριση του έρματος, είπε ο κ. Κουρουμπλής και το υπουργείο εξετάζει την περίπτωση, σε συνεννόηση με το Ναυτικό Επιμελητήριο και την Ε.Ε.Ε., να ζητήσει από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο να ιδρυθεί στην Ελλάδα μονάδα εμπειρογνωμόνων που θα αξιολογεί τα συστήματα για να μην υπόκεινται σε περιττές δαπάνες οι πλοιοκτήτες και να προστατεύεται τελικά με αποτελεσματικό τρόπο το περιβάλλον.
Ο υπουργός Ναυτιλίας υπογράμμισε ότι την τελευταία τριετία έχουν εγκατασταθεί στη χώρα περισσότερες από 290 εταιρίες ναυτιλιακές και ναυλομεσιτικές, καθώς και ότι τους πρώτους εννέα μήνες του 2017 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα αυξήθηκε κατά 18,3%, δηλαδή περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο ευρώ. «Είναι και αυτό μία απόδειξη ότι το κλίμα που δημιουργεί το υπουργείο Ναυτιλίας συμβάλλει στην ανάπτυξη του τομέα», είπε.
Ο κ. Κουρουμπλής σημείωσε ότι σε συνεργασία με την COSCO επισκευάστηκαν οι δεξαμενές του ΟΛΠ και επίκειται η εγκατάσταση της μεγάλης πλωτής δεξαμενής των 80.000 τόνων. Σημείωσε ακόμα ότι προχώρησαν οι δικαστικές ενέργειες για την απελευθέρωση της δεξαμενής 5 του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά.
Επιπροσθέτως ο υπουργός Ναυτιλίας επαίνεσε το Λιμενικό Σώμα για τη γενναιότητα και τον ανθρωπισμό των στελεχών του κατά τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος, καθώς και για την αποτελεσματικότητά του στη δίωξη του λαθρεμπορίου και της κάθε παραβατικότητας. Ιδιαίτερα σημείωσε τον ρόλο του Λιμενικού Σώματος στη διατήρηση της ασφάλειας της χώρας, η οποία, όπως είπε, είναι ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας.