Ελληνική ναυτιλία: Αύξηση στις χρηματοδοτήσεις των εγχώριων τραπεζών
Στα 54 δισ. δολ. από 57,211 δισ. το 2016 ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός των ελληνόκτητων ναυτιλιακών, τη στιγμή που ο στόλος τους κατέγραψε άνοδο 7%
Ο δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων από το διεθνές τραπεζικό σύστημα εμφανίζεται μειωμένος κατά 5,62% στα τέλη του 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρά την αύξηση του στόλου. Σε αντίθεση με τη γενικότερη τάση, αυξημένες εμφανίζονται οι χορηγήσεις από τις ελληνικές τράπεζες, σύμφωνα με την Petrofin Bank Research, συμβουλευτικό οίκο που παρακολουθεί τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας εδώ και δεκαετίες.
Ο συνολικός δανεισμός των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων από ελληνικές και ξένες τράπεζες διαμορφώθηκε στο τέλος του 2017 στα 53,995 δισεκατομμύρια δολάρια από 57,211 δισ. στα τέλη του 2016 και από 62,711 δισ. το 2015. Εξ αυτών των 53,995 δισ. δολαρίων, τα 9,091 δισ. έχουν χορηγηθεί από πέντε ελληνικές τράπεζες, οι οποίες εμφανίζονται να έχουν αυξήσει τις χορηγήσεις τους κατά 4,25% έναντι των υπολοίπων, ύψους 8,721 δισ., στα τέλη του 2016. Αυτά προκύπτουν από την επεξεργασία των στοιχείων των τραπεζών, στην οποία προέβη η Petrofin. Είναι αξιοσημείωτο πως τέσσερις από τις πέντε ελληνικές τράπεζες με παρουσία στην ποντοπόρο, Alpha Bank, Εθνική, Πειραιώς και Eurobank, αύξησαν τις χρηματοδοτήσεις τους στην ελληνόκτητη ποντοπόρο. Εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η μείωση του τραπεζικού δανεισμού της ελληνικής ναυτιλίας συνέβη ενόσω ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 7%, στους 387.210.742 dwt έναντι 361.934.047 dwt έναν χρόνο πριν.
Σήμερα το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο δανείων προς την ελληνόκτητο ναυτιλία εξακολουθεί να εμφανίζει η Τράπεζα Πειραιώς (2,750 δισ. δολ. χωρίς αυτά προς την ακτοπλοΐα), η οποία καταλαμβάνει την 4η θέση στο σύνολο ελληνικών και ξένων τραπεζών, και ακολουθούν η Εθνική Τράπεζα στην 7η θέση (2,427 δισ.), η Alpha Bank στην 9η (2,225 δισ.), η Eurobank στη 14η (1,524 δισ.) και η Aegean Baltic στην 29η (164,4 εκατ.). Σημειώνεται πως τα στοιχεία αυτά αφορούν τόσο τα υπόλοιπα των δανείων όσο και τις εγκεκριμένες αλλά μη εκταμιευμένες πιστώσεις, τουλάχιστον έως τα τέλη του 2017.
Αναλυτικότερα, τα εκταμιευμένα δάνεια μειώθηκαν κατά 3,69% το 2017 σε σύγκριση με το 2016 και κατά 5,34% το 2016 σε σχέση με το 2015. Επίσης, οι εγκεκριμένες αλλά μη εκταμιευμένες πιστώσεις μειώθηκαν αισθητά, κατά 30,63% το 2017 σε σύγκριση με το 2016, έναντι πτώσης 38% το 2016 σε σύγκριση με το 2015. Αυτό επιβεβαιώνει τη συρρίκνωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης εκ μέρους των τραπεζών, καθώς και τη μετάβαση σε άλλες μορφές χρηματοδότησης (funds, Chinese leasing κ.λπ.), οι οποίες αναπτύσσονται ταχέως, τονίζει η Petrofin.
Να σημειωθεί ότι οι διεθνείς τράπεζες με γραφεία στην Ελλάδα συνέχισαν να μειώνουν το άνοιγμά τους το 2017 κατά 10,52% σε σύγκριση με μία μείωση κατά 11,49% το 2016, και επίσης μείωση 9,7% το 2015.
Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς γραφεία στη χώρα μας παρουσίασαν επίσης πτώση για δεύτερο συνεχόμενο έτος στο χαρτοφυλάκιό τους (-4,34%). Ο αριθμός των τραπεζών που εμπλέκονται στην ελληνική χρηματοδότηση παραμένει 51. H Credit Suisse παραμένει στην πρώτη θέση με ελαφρά μειωμένη έκθεση, κατά -4,17%.
Οι 10 πρώτες τράπεζες χρηματοδότησης της ελληνόκτητης ναυτιλίας, αν και συνολικά μείωσαν τα χαρτοφυλάκιά τους, ωστόσο αύξησαν το μερίδιό τους στο 56,17% από 55,19% to 2016. Επίσης, οι ευρωπαϊκές τράπεζες εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειονότητα των συνολικών δανείων σε ποσοστό 78,70%, αν και το μερίδιό τους μειώνεται σταθερά, καθώς το 2016 ήταν στο 81,04%, ενώ το 2015 κατείχαν το 81,23% του συνολικού χαρτοφυλακίου έναντι 85,44% το 2014 και 90% το 2013. Συμπερασματικά, η παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση, ιδίως μεταξύ των δυτικών τραπεζών, συνεχίζει να μειώνεται σταθερά. Ομως, οι τράπεζες εξακολουθούν να αποτελούν την κύρια πηγή χρηματοδότη- σης της ναυτιλίας.
Επίσης, οι προοπτικές της ναυτιλιακής αγοράς φαίνεται να σταθεροποιούνται και, σε ορισμένους τομείς, να βελτιώνονται. Αυτό θα προωθήσει περαιτέρω το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών για την απόκτηση περισσότερων νεότευκτων αλλά και second hand πλοίων, με αποτέλεσμα την αξιοποίηση περισσότερων τραπεζικών αλλά και μη τραπεζικών κεφαλαίων, εκτιμά η Petrofin.