Τι σημαίνει για την αγορά η εξαγορά της Κωτσόβολος απο τη ΔΕΗ - Γιατί αλλάζουν τα δεδομένα στο retail για τους ενεργειακούς παρόχους
Στη ΔΕΗ η Κωτσόβολος με συμφωνία 200 εκατ. ευρώ.
Σαρωτικές αλλαγές, με νέα deals και συμμαχίες, τόσο στο λιανεμπόριο ηλεκτρικών ειδών όσο και στην ενεργειακή αγορά προοιωνίζεται η εξαγορά της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ, που γίνεται ο Νο1 παίκτης ενεργειακών προϊόντων και λύσεων με το μεγαλύτερο δίκτυο πανελλαδικά.
Ειδικότερα, η επανατοποθέτηση της Κωτσόβολος, με προτεραιοποίηση των πωλήσεων υπηρεσιών ενέργειας και δευτερευόντως προϊόντων smart living, που φαίνεται να σηματοδοτεί η συμφωνία μεταβίβασης της αλυσίδας στη ΔΕΗ, αφήνει μεν χώρο στους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, όπως π.χ. το Πλαίσιο, η Quest, η Public μοχλεύοντας όμως ταυτόχρονα και την ενεργειακή αγορά όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων παρόχων για τα σημεία λιανικής πώλησης οξύνεται.
Μέχρι πρόσφατα που προωθούσε πλάνο ανανέωσης του δικτύου της και λάνσαρε στην αγορά πρόταση franchise, με τα πρώτα καταστήματα «ΔΕΗ myStore», η ΔΕΗ ήταν πίσω από τον ανταγωνισμό διαθέτοντας μεν δίκτυο συνεργαζόμενων καταστημάτων χωρίς όμως την πλήρη γκάμα των προϊόντων και των υπηρεσιών που υπόσχονται τα νέα σημεία, τα οποία σχεδιάστηκαν για να απαντήσουν στις νέες ανάγκες της αγοράς ενόψει του μετασχηματισμού του κλάδου ενέργειας. Με το δίκτυο των 95 καταστημάτων της Κωτσόβολος η ΔΕΗ επιταχύνει διαθέτοντας το μεγαλύτερο πανελλαδικό δίκτυο λιανικής πώλησης. Ενισχύει έτι περαιτέρω την ηγετική της θέση στην εποχή του εξηλεκτρισμού προσφέροντας λύσεις καθαρής ενέργειας, υπηρεσίες και προϊόντα τεχνολογίας για μείωση της κατανάλωσης και νέες τεχνολογικές δυνατότητες σε ένα ευρύ πελατολόγιο ιδιωτών και επιχειρήσεων.
Ας σημειωθεί ότι η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου, που μέχρι χθες διέθετε το μεγαλύτερο δίκτυο, μετά και την εξαγορά της Watt+Volt πέρυσι, περνά στη 2η θέση και ακολουθούν άλλα αναπτυσσόμενα δίκτυα όπως η αλυσίδα ΗΡΩΝ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η nrg της Motor Oil, τα δίκτυο Elpedison, Volton, ΖeniΘ κ.ά.
Το νέο μοντέλο B2C
Εν τω μεταξύ, το deal ΔΕΗ – Currys αλλάζει τα δεδομένα στο retail τόσο για τους ενεργειακούς παρόχους όσο και για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ηλεκτρικές συσκευές. Mε δεδομένο ότι τα πελατολόγια των δύο εταιρειών ΔΕΗ και Κωτσόβολος έχουν σημείο αναφοράς τους οικιακούς χρήστες, πρακτικά, εισάγεται στην αγορά ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο B2C. Αυτό μεταφέρει και η διοίκηση του Ομίλου Quest, που συμμετείχε στη διαγωνιστική διαδικασία, σε σχετικό ερώτημα του powergame.gr. «Η ΔΕΗ, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες της χώρας, εξαγοράζει την Κωτσόβολος και πιθανόν θα εισάγει ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο στην αγορά της λιανικής των ηλεκτρικών συσκευών. Στον Όμιλο Quest είμαστε βέβαιοι ότι η εξαιρετική συνεργασία που έχουμε επί δεκαετίες με την Κωτσόβολος θα συνεχίσει να αναπτύσσεται σε όφελος και των δύο πλευρών. Ευχόμαστε ολόψυχα κάθε επιτυχία», σημειώνει σχετικά.
Οι ανακατατάξεις στην αγορά και οι πρωταγωνιστές
Σε εγρήγορση φαίνεται να βρίσκονται όλοι οι παίκτες της αγοράς ηλεκτρικών συσκευών λόγω των ανακατατάξεων στην κορυφή της κατάταξης. Ερίζουν για μια πίτα της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, όσο υπολογίζεται η αγορά των οικιακών συσκευών συμπεριλαμβανομένων κλιματιστικών που αποτελεί σχεδόν το ήμισυ της ευρύτερης αγοράς οικιακού εξοπλισμού, τεχνολογίας κ.ο.κ.. Ως γνωστόν, ο Κωτσόβολος είναι ο μεγαλύτερος παίκτης, με δίκτυο 95 καταστημάτων, τζίρο 733 εκατ. ευρώ, EBITDA κοντά στα 50 εκατ. ευρώ, EBIT 20,7 εκατ. ευρώ και ταμείο 82,8 εκατ. ευρώ. Αν και η εταιρεία διαθέτει ικανή διοίκηση και χτίσει συνεχώς αξία με νέες υπηρεσίες έχει να διαχειριστεί τον κίνδυνο του αυξημένου λειτουργικού κόστους που συνεπάγεται το μεγάλο δίκτυο, ο οποίος μάλιστα αναβαθμίζεται σε εποχή υψηλού πληθωρισμού. Οπότε η εξαγορά της από μια εταιρεία του μεγέθους της ΔΕΗ προσφέρει νέες δυνατότητες.
Από την άλλη μεριά, ο 2ος παίκτης, η Public, δεν έχει καταφέρει ακόμη να περάσει σε κερδοφορία, μετά και την απορρόφηση της δραστηριότητας της Media Markt. Το 2022 αύξησε τα έσοδά της σε 481 εκατ. ευρώ με λειτουργικά κέρδη 4,6 εκατ. ευρώ και προβλέπει περαιτέρω βελτίωση φέτος. Συμπτωματικά χθες που ανακοινώθηκε η συμφωνία για την πώληση της Κωτσόβολος έλαβε χώρα το εσωτερικό συνέδριο του group. Ας σημειωθεί ότι επίκεινται και εσωτερικές αλλαγές στον όμιλο Olympia πέραν των εξωτερικών που δρομολογούνται στην αγορά. Η μετακίνηση του Ανδρέα Αθανασόπουλου από τη Eurobank στο τιμόνι του Ομίλου Olympia φέρνει ποικίλες αλλαγές. Πρόκειται για στέλεχος με μακρά εμπειρία και επιτυχημένη καριέρα τόσο στον τραπεζικό κλάδο όσο και στο λιανεμπόριο, καθώς έχει διατελέσει Chief Customer Officer and CEO Financial Services της Dixons Carphone στα κεντρικά του ομίλου στο Λονδίνο ενώ την περίοδο 2013-2017, ως CEO της Κωτσόβολος, πέτυχε να οδηγήσει την εταιρεία σε κερδοφορία. Αναλαμβάνει τα νέα του καθήκοντα με την έναρξη του 2024 (όταν δηλαδή θα ολοκληρωθεί και η συναλλαγή για την Κωτσόβολος) και έχει να ασχοληθεί με πολύ σημαντικά project εκτός του retail λαμβάνοντας υπόψη το ειδικό βάρος της Sunlight στην πράσινη μετάβαση.
Ο τρίτος πόλος και οι παράπλευρες δυνάμεις
Εν τω μεταξύ, σε ετοιμότητα φαίνεται να βρίσκεται ο 3ος πόλος της αγοράς ηλεκτρικών και ειδών τεχνολογίας, η Πλαίσιο Computers, η οποία αν και μικρότερη σε μέγεθος διατηρεί πλεονέκτημα με χρηματοοικονομικούς όρους. Με 25 καταστήματα, δηλαδή, μικρότερο δίκτυο και από τον 2ο παίκτη, την Public, που έχει 62, έκλεισε το 2022 με πωλήσεις περίπου 435 εκατ. ευρώ, ΕΒΙΤDΑ 15,8 εκατ. ευρώ, κέρδη μετά από φόρους 5 εκατ. ευρώ και ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα 45,6 εκατ. ευρώ.
Η διοίκηση της εταιρείας αξιολογεί ως θετικές τις εξελίξεις, με τον Κώστα Γεράρδο, διευθύνοντα σύμβουλο της Πλαίσιο Computers, να σημειώνει χαρακτηριστικά στο powergame.gr ότι οι αναταραχές στην αγορά -ειδικά τα τελευταία χρόνια- μόνο οφέλη απέφεραν, καθώς κινήθηκε αντισυμβατικά και πέτυχε ανάπτυξη κόντρα στις προκλήσεις. Οπότε υποδέχθηκε το νέο της εξαγοράς της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ ως «θετική αναταραχή», που θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για την εταιρεία του η οποία χτίζει ισχυρή θέση στην αγορά ηλεκτρικών συσκευών. Κατά την άποψή του, μετά από μια περίοδο που υπαγόρευε στρατηγική άμυνας λόγω των απανωτών κρίσεων, 2009 – 2021, οι συνθήκες ευνοούν επιχειρηματικές κινήσεις σε όλο τον κλάδο. Υπό τα νέα δεδομένα η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στην επένδυση στις οικιακές συσκευές, στην ενίσχυση του δικτύου της που σήμερα αριθμεί 24 καταστήματα, στην επέκταση του B2B αλλά και στο επενδυτικό πλάνο τριετίας (εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 40 εκατ. ευρώ) για την προσθήκη υποδομών logistics και πλατφόρμες e-commerce και CRM. Ο κ. Γεράρδος επαναλαμβάνει πάντως ότι η Πλαίσιο εξακολουθεί να είναι μια εταιρεία ανοιχτή σε συζητήσεις για συνεργασίες αν και επιμένει ότι στο επίκεντρο είναι οι προοπτικές οργανικής ανάπτυξης, καθώς έχει τα κεφάλαια να την χρηματοδοτήσει ενώ ευνοείται και από τη συγκυρία.
Τέλος, σημειώνεται ότι τις εξελίξεις παρακολουθούν με ενδιαφέρον και άλλοι retailers και εταιρείες σε μεγάλο φάσμα της αγοράς, από εταιρείες τηλεπικοινωνιών όπως η Vodafone, μετά και την πρόσφατη στρατηγική συνεργασία με την Public Group για την ανάπτυξη shop in shop στο δίκτυο Public αλλά και εταιρείες οικιακού εξοπλισμού, όπως για παράδειγμα η Praktiker που έχει κάνει άνοιγμα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο στην αγορά ηλεκτρικών συσκευών συνδυάζοντας ένα χαρτοφυλάκιο επώνυμων μαρκών της κατηγορίας με τομείς όπως έπιπλο, δόμηση, κήπος και εργαλεία.
Πηγή: powergame.gr