Σπυράκη στα Παραπολιτικά 90,1: Η ελληνική κυβέρνηση έχει πάρει το μεγαλύτερο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας
«Η χώρα έχει δημοσιονομικό χώρο και έως εκ τούτου δεν θα υπάρχουν αντιδράσεις από την Κομισιόν», εκτίμησε η ευρωβουλευτής της ΝΔ
«Τα κράτη μέλη της ΕΕ θα δηλώνουν τις ανάγκες τους στην πλατφόρμα για την κοινή αγορά καυσίμων, και η Κομισιόν θα διεκδικεί χαμηλότερες τιμές για τις αγορές φυσικού αερίου», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιοφράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή η ευρωβουλευτής της ΝΔ Μαρία Σπυράκη.
Η κ. Σπυράκη τόνισε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει πάρει το μεγαλύτερο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας ενώ εκτίμησε ότι η χώρα έχει δημοσιονομικό χώρο και έως εκ τούτου δεν θα υπάρχουν αντιδράσεις από την Κομισιόν.
ΔΗΜ: Η Ελλάδα θα δηλώσει τις δικές της
«Αντικειμενικά νομίζω ότι συμφέρει την Ελλάδα να πάμε σε αυτή τη διαδικασία γιατί όταν αθροίζονται πολλές παραγγελίες από διαφορετικά κράτη-μέλη αυξάνεται η ποσότητα και έτσι μπορούμε στις διεθνείς αγορές φυσικού αερίου να διεκδικήσουμε χαμηλότερη τιμή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
ΔΗΜ: Άρα αυτό που ακούγαμε ως χρηματιστήριο ενέργειας για τις αγορές του χειμώνα ’22-’23 θα είναι σε δεύτερη μοίρα;
«Δεν θα είναι σε δεύτερη μοίρα απλώς όταν κάποιος αποκτήσει αυτό που λέμε στρατηγικά αποθέματα, γιατι αυτός είναι ο στόχος, είναι να αγοράσουμε έγκαιρα στην ΕΕ τόσο αέριο ώστε στην 1η Νοέμβριου 2022 να έχουμε καλύψει το 80% της χωρητικότητας των αποθηκών μας σε φυσικό αέριο έτσι θα έχουμε ένα στρατηγικό απόθεμα και όταν υπάρχει πρόβλημα με τις ροές το στρατηγικό απόθεμα αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί με στόχο να αντισταθμίσει τις τιμές. Δουλεύουμε με το χειρότερο σενάριο, να μην υπάρχει δηλαδή ούτε ένα κυβικό μέτρο ρώσικου αερίου από την παροχή στην ευρωπαϊκή αγορά», διευκρίνισε η κ. Σπυράκη.
Ερωτηθείσα αν θα είναι μειωμένες οι τιμές των καυσίμων του χρόνου σε σχέση με φέτος, η κ. Σπυράκη απάντησε: «Γίνονται κινήσεις που συμπληρωματικά η μια με την άλλη θα οδηγήσουν σε κάποιο έλεγχο των τιμών. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε πρόβλεψη γιατί η πρόβλεψη εξαρτάται από την παγκόσμια ζήτηση αλλά όπως λέει κι ο λαός μας «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν» που σημαίνει πρακτικά ότι πρέπει η ΕΕ να βγει νωρίς στις αγορές, όσες χώρες θέλουν να αγοράσουν φυσικό αέριο γιατι όπως ξέρετε οι ανάγκες μετά το covid είναι μεγάλες στην παγκόσμια οικονομία».
Ερωτηθείσα πόσες χώρες μπορούν να συμμετέχουν στην πλατφόρμα για την κοινή αγορά καυσίμων, ανέφερε: «Όλες οι χώρες και οι 27 και οι χώρες της διεύρυνσης επίσης, και οι χώρες τις ανατολικής εξωτερικής συνεργασίας, δηλαδή η Γεωργία και η Ουκρανία».
Αναφορικά με τα 300 δις από την Κομισιόν που πάνε κυρίως σε υποδομές, επισήμανε: «Πάνε εκεί γιατί εκεί είναι που λείπει και να εξηγήσω γιατι υπάρχει ένα κενό υποδομών, θα σας το πω με παραδείγματα. Η Γάλλια ας πούμε πρέπει να φτιάξει αγωγούς με την Ισπανία προκειμένου η υπόλοιπη Ευρώπη να έχει πρόσβαση στις αποθήκες LNG της Ισπανίας. Δεν έχει τώρα. Ο δικός μας ΤΑΠ που περνάει κι από την Ελλάδα σε πολύ μεγάλο μέρος, θα διπλασιάσει τη δυνατότητα του να φέρει φυσικό αέριο, θα αυξηθεί, θα πάει στα 20 bcm αυτό σημαίνει πρακτικά ότι θα μπορούμε με ευκολία να υποστηρίξουμε τη Βουλγαρία για παράδειγμα».
Ερωτηθείς αν υπάρχει περίπτωση οι συστάσεις της Κομισιόν να γίνουν υποχρεωτικότητα το χειμώνα, απάντησε: «Κατ’ αρχήν να ξέρετε ότι δεν υπάρχει καμία αρμοδιότητα από την ευρωπαϊκή πλευρά διότι το ενεργειακό μείγμα είναι εθνική αρμοδιότητα. Αυτή τη στιγμή γίνονται κινήσεις που σε διάφορα πεδία υπερβαίνουν και τις αρμοδιότητες που έχουμε εδώ στις Βρυξέλλες. Άρα αυτό που υπάρχει ως σύσταση είναι σύσταση. Σε ότι αφορά τα δημόσια κτίρια νομίζω πως είναι καλό τα κράτη –μέλη να συμμορφωθούν άμεσα. Εμείς στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για παράδειγμα αυξήσαμε τη θερμοκρασία στο air condition μειώσαμε ταχύτητα στο ασανσέρ, είναι συνήθειες που μπορεί να ακούγονται πολύ χαμηλής πολιτικής είναι όμως συνήθειες που αποδίδουν στο πεδίο της εξοικονόμησης».
Αναφορικά με τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας, τοποθετήθηκε λέγοντας: «Είναι η μεγαλύτερη παρέμβαση σε οικονομικό μέγεθος κατά κεφαλήν στην Ευρώπη. Η Ελλάδα έχει πάρει το μεγαλύτερο πακέτο».
ΔΗΜ: Επειδή αυτά τα μέτρα προέρχονται από κρατικά λεφτά, έχει κατατεθεί το σχέδιο και στους θεσμούς και στην ευρωπαϊκή επιτροπή υπάρχει περίπτωση να μας πουν ότι δεν πρέπει να το εφαρμόσουμε
«Αυτή τη στιγμή πληρούνται και οι δυο προϋποθέσεις. Η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Έχουμε δημοσιονομικό χώρο. Η συνετή πολιτική της κυβέρνησης και η αποτελεσματική συλλογή των πηγών από τους φόρους και οι φοροελαφρύνσεις λειτουργούν θετικά στην εισπραξιμότητα των φόρων. Έχουμε δημοσιονομικό χώρο. Το πρώτο πακέτο της Κομισιόν για την αντιμετώπιση της κρίσης περιλάμβανε συστάσεις προς τα κράτη-μέλη να προχωρήσουν ούτως ώστε να κάνουν κινήσεις για την μείωση των τιμών στη λιανική αγορά συμπεριλαμβανομένων και των κρατικών ενισχύσεων. Άρα δεν θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα», υπογράμμισε η ίδια.
Αναφορικά με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, είπε: «Προηγηθήκαμε ως ευρωπαϊκό κοινοβούλιο κι έχω ένα μέρος της ευθύνης σε αυτό, συμφωνήσαμε στο στόχο 45% και ήρθε η Κομισιόν και τον επιβεβαίωσε. Άρα πάμε σε μια επιτάχυνση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με στόχο το 45% του ενεργειακού μίγματος της Ευρώπης το 2030 να είναι από ανανεώσιμες πήγες».
ΔΗΜ: Αυτό όμως πως δένει με την χρησιμοποίηση των λιγνιτικών μονάδων για περισσότερα χρόνια
«Η χρήση του λιγνίτη είναι μόνο στο πεδίο της υποστήριξης της ασφάλειας των προμηθειών. Χρειαζόμαστε ένα σταθερό καύσιμο και γι’ αυτό χρησιμοποιούμε αυτό το εγχώριο ορυκτό καύσιμο για το κακό σενάριο, και κάθε φορά δουλεύουμε με το κακό σενάριο, για τη μειωμένη παροχή ή μπορεί και τη μηδενική παροχή ρώσικου φυσικού αερίου. Γι’ αυτό υπάρχει αυτό το κομμάτι. Χθες με την ανακοίνωση της Κομισιόν και νομίζω ανοίγεται μια σπουδαία ευκαιρία στην Ελλάδα το γεγονός ότι διπλασιάζει το στόχο για την ηλιακή ενέργεια σε σχέση με το 2020, δηλαδή το 2025 έχουμε ένα διπλάσιο στόχο περίπου 320 γίγαμεγαβάτ από την ηλιακή ενέργεια στην ΕΕ δίνει μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για να δημιουργηθεί εκείνη η καταναλωτική κουλτούρα του παραγωγού-καταναλωτή με τα φωτοβολταϊκά στη στέγη», δήλωσε επιπρόσθετα.
Αναφορικά με το πλαφόν στην χονδρική τιμή του φυσικού αερίου, δήλωσε: «Το σχέδιο έχει ένα τελευταίο καταφύγιο πλαφόν χονδρικής τιμής του φυσικού αερίου στην περίπτωση που έχουμε μηδενικές ροές από την πλευρά της Ρωσίας. Καταλαβαίνετε όμως το ότι η ΕΕ ανοίγει αυτή τη συζήτηση για το πλαφόν ενώ προηγουμένως δεν υπήρχε, είναι μια ελληνική νίκη. Ο πρωθυπουργός έβαλε το ζήτημα του πλαφόν στην τιμή χονδρικής αγοράς του φυσικού αερίου εξαιτίας του γεγονότος ότι έχει διαπιστωθεί και είναι κοινή πεποίθηση εδώ ότι υπάρχουν φαινόμενα κερδοσκοπίας. Υπάρχουν φαινόμενα κερδοσκοπίας γιατί όπως λέει ο λαός μας «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται» και γιατί κυρίως δεν έχουν διασφαλιστεί οι φυσικές παραδόσεις. Γίνεται δηλαδή διαπραγμάτευση τίτλων. Είναι ευκαιρία μια και το θέμα ανοίγει να ανοίξει στα σοβαρά και να αντιμετωπιστούν αυτά τα κερδοσκοπικά φαινόμενα γιατι η κρίση ήρθε για να μείνει σε αυτό το πεδίο».
Για τις κοινές επενδύσεις της ΕΕ στους εξοπλισμούς, είπε: «Η κατεύθυνση της ΕΕ είναι να ενισχύσουμε πια και τον αμυντικό αποτρεπτικό μας πυλώνα. Ξοδεύουμε τα τετραπλάσια απ’ ότι ξοδεύει η ρωσική ομοσπονδία σε ότι αφορά τους εξοπλισμούς και δεν έχουμε τετραπλάσια αποτρεπτική ικανότητα ως ΕΕ σε σχέση με την Ρωσία. Έχουμε ένα κατακερματισμένο σύστημα παράγωγης οπλικών συστημάτων, πολεμικών αεροσκαφών και βαρέων όπλων κι αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να το δούμε. Θυμάστε ότι στο παρελθόν είχαν γίνει προσπάθειες όπως το project Eurofighter που δεν προχώρησε τώρα όμως οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και πλέον η κοινή αμυντική πολιτική εξελίσσεται σε πυλώνα αναγκαιότητας».
Η κ. Σπυράκη τόνισε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει πάρει το μεγαλύτερο πακέτο μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας ενώ εκτίμησε ότι η χώρα έχει δημοσιονομικό χώρο και έως εκ τούτου δεν θα υπάρχουν αντιδράσεις από την Κομισιόν.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Μαρίας Σπυράκη στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφορικά με την πλατφόρμα για την κοινή αγορά καυσίμων, η ευρωβουλευτής της ΝΔ σημείωσε: «Η διαδικασία έχει ως εξής τα κράτη-μέλη δηλώνουν τις ανάγκες τους, όσα απ’ αυτά θέλουν γιατί είναι σε εθελοντική βάση οι κοινές παραγγελίες»..ΔΗΜ: Η Ελλάδα θα δηλώσει τις δικές της
«Αντικειμενικά νομίζω ότι συμφέρει την Ελλάδα να πάμε σε αυτή τη διαδικασία γιατί όταν αθροίζονται πολλές παραγγελίες από διαφορετικά κράτη-μέλη αυξάνεται η ποσότητα και έτσι μπορούμε στις διεθνείς αγορές φυσικού αερίου να διεκδικήσουμε χαμηλότερη τιμή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
ΔΗΜ: Άρα αυτό που ακούγαμε ως χρηματιστήριο ενέργειας για τις αγορές του χειμώνα ’22-’23 θα είναι σε δεύτερη μοίρα;
«Δεν θα είναι σε δεύτερη μοίρα απλώς όταν κάποιος αποκτήσει αυτό που λέμε στρατηγικά αποθέματα, γιατι αυτός είναι ο στόχος, είναι να αγοράσουμε έγκαιρα στην ΕΕ τόσο αέριο ώστε στην 1η Νοέμβριου 2022 να έχουμε καλύψει το 80% της χωρητικότητας των αποθηκών μας σε φυσικό αέριο έτσι θα έχουμε ένα στρατηγικό απόθεμα και όταν υπάρχει πρόβλημα με τις ροές το στρατηγικό απόθεμα αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί με στόχο να αντισταθμίσει τις τιμές. Δουλεύουμε με το χειρότερο σενάριο, να μην υπάρχει δηλαδή ούτε ένα κυβικό μέτρο ρώσικου αερίου από την παροχή στην ευρωπαϊκή αγορά», διευκρίνισε η κ. Σπυράκη.
Ερωτηθείσα αν θα είναι μειωμένες οι τιμές των καυσίμων του χρόνου σε σχέση με φέτος, η κ. Σπυράκη απάντησε: «Γίνονται κινήσεις που συμπληρωματικά η μια με την άλλη θα οδηγήσουν σε κάποιο έλεγχο των τιμών. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε πρόβλεψη γιατί η πρόβλεψη εξαρτάται από την παγκόσμια ζήτηση αλλά όπως λέει κι ο λαός μας «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν» που σημαίνει πρακτικά ότι πρέπει η ΕΕ να βγει νωρίς στις αγορές, όσες χώρες θέλουν να αγοράσουν φυσικό αέριο γιατι όπως ξέρετε οι ανάγκες μετά το covid είναι μεγάλες στην παγκόσμια οικονομία».
Ερωτηθείσα πόσες χώρες μπορούν να συμμετέχουν στην πλατφόρμα για την κοινή αγορά καυσίμων, ανέφερε: «Όλες οι χώρες και οι 27 και οι χώρες της διεύρυνσης επίσης, και οι χώρες τις ανατολικής εξωτερικής συνεργασίας, δηλαδή η Γεωργία και η Ουκρανία».
Αναφορικά με τα 300 δις από την Κομισιόν που πάνε κυρίως σε υποδομές, επισήμανε: «Πάνε εκεί γιατί εκεί είναι που λείπει και να εξηγήσω γιατι υπάρχει ένα κενό υποδομών, θα σας το πω με παραδείγματα. Η Γάλλια ας πούμε πρέπει να φτιάξει αγωγούς με την Ισπανία προκειμένου η υπόλοιπη Ευρώπη να έχει πρόσβαση στις αποθήκες LNG της Ισπανίας. Δεν έχει τώρα. Ο δικός μας ΤΑΠ που περνάει κι από την Ελλάδα σε πολύ μεγάλο μέρος, θα διπλασιάσει τη δυνατότητα του να φέρει φυσικό αέριο, θα αυξηθεί, θα πάει στα 20 bcm αυτό σημαίνει πρακτικά ότι θα μπορούμε με ευκολία να υποστηρίξουμε τη Βουλγαρία για παράδειγμα».
Ερωτηθείς αν υπάρχει περίπτωση οι συστάσεις της Κομισιόν να γίνουν υποχρεωτικότητα το χειμώνα, απάντησε: «Κατ’ αρχήν να ξέρετε ότι δεν υπάρχει καμία αρμοδιότητα από την ευρωπαϊκή πλευρά διότι το ενεργειακό μείγμα είναι εθνική αρμοδιότητα. Αυτή τη στιγμή γίνονται κινήσεις που σε διάφορα πεδία υπερβαίνουν και τις αρμοδιότητες που έχουμε εδώ στις Βρυξέλλες. Άρα αυτό που υπάρχει ως σύσταση είναι σύσταση. Σε ότι αφορά τα δημόσια κτίρια νομίζω πως είναι καλό τα κράτη –μέλη να συμμορφωθούν άμεσα. Εμείς στο ευρωπαϊκό κοινοβούλιο για παράδειγμα αυξήσαμε τη θερμοκρασία στο air condition μειώσαμε ταχύτητα στο ασανσέρ, είναι συνήθειες που μπορεί να ακούγονται πολύ χαμηλής πολιτικής είναι όμως συνήθειες που αποδίδουν στο πεδίο της εξοικονόμησης».
Αναφορικά με τα μέτρα αντιμετώπισης της ακρίβειας, τοποθετήθηκε λέγοντας: «Είναι η μεγαλύτερη παρέμβαση σε οικονομικό μέγεθος κατά κεφαλήν στην Ευρώπη. Η Ελλάδα έχει πάρει το μεγαλύτερο πακέτο».
ΔΗΜ: Επειδή αυτά τα μέτρα προέρχονται από κρατικά λεφτά, έχει κατατεθεί το σχέδιο και στους θεσμούς και στην ευρωπαϊκή επιτροπή υπάρχει περίπτωση να μας πουν ότι δεν πρέπει να το εφαρμόσουμε
«Αυτή τη στιγμή πληρούνται και οι δυο προϋποθέσεις. Η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχει δημοσιονομικός χώρος. Έχουμε δημοσιονομικό χώρο. Η συνετή πολιτική της κυβέρνησης και η αποτελεσματική συλλογή των πηγών από τους φόρους και οι φοροελαφρύνσεις λειτουργούν θετικά στην εισπραξιμότητα των φόρων. Έχουμε δημοσιονομικό χώρο. Το πρώτο πακέτο της Κομισιόν για την αντιμετώπιση της κρίσης περιλάμβανε συστάσεις προς τα κράτη-μέλη να προχωρήσουν ούτως ώστε να κάνουν κινήσεις για την μείωση των τιμών στη λιανική αγορά συμπεριλαμβανομένων και των κρατικών ενισχύσεων. Άρα δεν θα αντιμετωπίσουμε πρόβλημα», υπογράμμισε η ίδια.
Αναφορικά με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, είπε: «Προηγηθήκαμε ως ευρωπαϊκό κοινοβούλιο κι έχω ένα μέρος της ευθύνης σε αυτό, συμφωνήσαμε στο στόχο 45% και ήρθε η Κομισιόν και τον επιβεβαίωσε. Άρα πάμε σε μια επιτάχυνση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με στόχο το 45% του ενεργειακού μίγματος της Ευρώπης το 2030 να είναι από ανανεώσιμες πήγες».
ΔΗΜ: Αυτό όμως πως δένει με την χρησιμοποίηση των λιγνιτικών μονάδων για περισσότερα χρόνια
«Η χρήση του λιγνίτη είναι μόνο στο πεδίο της υποστήριξης της ασφάλειας των προμηθειών. Χρειαζόμαστε ένα σταθερό καύσιμο και γι’ αυτό χρησιμοποιούμε αυτό το εγχώριο ορυκτό καύσιμο για το κακό σενάριο, και κάθε φορά δουλεύουμε με το κακό σενάριο, για τη μειωμένη παροχή ή μπορεί και τη μηδενική παροχή ρώσικου φυσικού αερίου. Γι’ αυτό υπάρχει αυτό το κομμάτι. Χθες με την ανακοίνωση της Κομισιόν και νομίζω ανοίγεται μια σπουδαία ευκαιρία στην Ελλάδα το γεγονός ότι διπλασιάζει το στόχο για την ηλιακή ενέργεια σε σχέση με το 2020, δηλαδή το 2025 έχουμε ένα διπλάσιο στόχο περίπου 320 γίγαμεγαβάτ από την ηλιακή ενέργεια στην ΕΕ δίνει μια πολύ μεγάλη ευκαιρία για να δημιουργηθεί εκείνη η καταναλωτική κουλτούρα του παραγωγού-καταναλωτή με τα φωτοβολταϊκά στη στέγη», δήλωσε επιπρόσθετα.
Αναφορικά με το πλαφόν στην χονδρική τιμή του φυσικού αερίου, δήλωσε: «Το σχέδιο έχει ένα τελευταίο καταφύγιο πλαφόν χονδρικής τιμής του φυσικού αερίου στην περίπτωση που έχουμε μηδενικές ροές από την πλευρά της Ρωσίας. Καταλαβαίνετε όμως το ότι η ΕΕ ανοίγει αυτή τη συζήτηση για το πλαφόν ενώ προηγουμένως δεν υπήρχε, είναι μια ελληνική νίκη. Ο πρωθυπουργός έβαλε το ζήτημα του πλαφόν στην τιμή χονδρικής αγοράς του φυσικού αερίου εξαιτίας του γεγονότος ότι έχει διαπιστωθεί και είναι κοινή πεποίθηση εδώ ότι υπάρχουν φαινόμενα κερδοσκοπίας. Υπάρχουν φαινόμενα κερδοσκοπίας γιατί όπως λέει ο λαός μας «ο λύκος στην αναμπουμπούλα χαίρεται» και γιατί κυρίως δεν έχουν διασφαλιστεί οι φυσικές παραδόσεις. Γίνεται δηλαδή διαπραγμάτευση τίτλων. Είναι ευκαιρία μια και το θέμα ανοίγει να ανοίξει στα σοβαρά και να αντιμετωπιστούν αυτά τα κερδοσκοπικά φαινόμενα γιατι η κρίση ήρθε για να μείνει σε αυτό το πεδίο».
Για τις κοινές επενδύσεις της ΕΕ στους εξοπλισμούς, είπε: «Η κατεύθυνση της ΕΕ είναι να ενισχύσουμε πια και τον αμυντικό αποτρεπτικό μας πυλώνα. Ξοδεύουμε τα τετραπλάσια απ’ ότι ξοδεύει η ρωσική ομοσπονδία σε ότι αφορά τους εξοπλισμούς και δεν έχουμε τετραπλάσια αποτρεπτική ικανότητα ως ΕΕ σε σχέση με την Ρωσία. Έχουμε ένα κατακερματισμένο σύστημα παράγωγης οπλικών συστημάτων, πολεμικών αεροσκαφών και βαρέων όπλων κι αυτό είναι ένα στοιχείο το οποίο πρέπει να το δούμε. Θυμάστε ότι στο παρελθόν είχαν γίνει προσπάθειες όπως το project Eurofighter που δεν προχώρησε τώρα όμως οι συνθήκες έχουν ωριμάσει και πλέον η κοινή αμυντική πολιτική εξελίσσεται σε πυλώνα αναγκαιότητας».