ΣΥΡΙΖΑ: Επίθεση στην κυβέρνηση για την τραγωδία στα Τέμπη - Τα ερωτήματα και οι επισημάνσεις για τις ευθύνες
Τι συζητούν στις συσκέψεις της Κουμουνδούρου
Την επισήμανση ότι «η κυβέρνηση προσπαθεί να πείσει τους πολίτες ότι φταίνε όλοι για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη (σταθμάρχης, ΡΑΣ, προηγούμενες κυβερνήσεις), εκτός από την ίδια» κάνουν τα στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Οι ίδιοι άνθρωποι επισημαίνουν πως «στην κυβέρνηση έχουν ξεχάσει ότι το τραγικό γεγονός δεν συνέβη τον πρώτο χρόνο ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά έπειτα από τέσσερα ολόκληρα χρόνια».
Αναφέρουν, συγκεκριμένα, ότι το 2020 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε συμφωνήσει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κάνει η ιταλική εταιρία επενδύσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ και από την πλευρά του το Δημόσιο να αναλάβει την ολοκλήρωση των συστημάτων ασφαλείας. Η σύμβαση αυτή δεν ήρθε ποτέ προς ψήφιση και στη συνέχεια άλλαξε το 2022. Στην αλλαγμένη σύμβαση η εταιρεία απαλλάχθηκε από επενδύσεις σχεδόν 600 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα απαλείφθηκε η υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει τα συστήματα ασφαλείας.
Οι ίδιοι άνθρωποι επισημαίνουν πως «στην κυβέρνηση έχουν ξεχάσει ότι το τραγικό γεγονός δεν συνέβη τον πρώτο χρόνο ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά έπειτα από τέσσερα ολόκληρα χρόνια».
Τα ερωτήματα
Τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουν ότι η κυβέρνηση δεν απαντά σε μια σειρά από ερωτήματα, όπως «στο γιατί διέλυσε τις δικλίδες ασφαλείας που υπήρχαν και οι οποίες θα είχαν αποτρέψει την τραγωδία»:- Δεν απαντά στην αποκάλυψη πως μέχρι τον Ιούλιο του 2019 στον σταθμό της Λάρισας λειτουργούσε κέντρο τηλεδιοίκησης, όπως είπαν οι ίδιοι οι εν ενεργεία σταθμάρχες και το οποίο επιβεβαίωσε και ο ΟΣΕ, παραδεχόμενος ότι σταμάτησε να λειτουργεί το καλοκαίρι του 2019, αφού δεν αποκαταστάθηκαν ποτέ οι ζημιές που προκλήθηκαν από πυρκαγιά.
- Δεν απαντά γιατί απαξιώθηκε και σταμάτησε να λειτουργεί το 2020 το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Αθήνα (Καρόλου), που ήλεγχε την πορεία όλων των συρμών πανελλαδικά.
- Δεν απαντά ποιος και γιατί τοποθέτησε με παράνομη μετάταξη τον εν λόγω σταθμάρχη, ενώ πέντε μόλις μέρες μετά την έγκριση της μετάταξης ο κ. Καραμανλής με υπουργική απόφασή του, στις 30 Μαΐου του 2020, «νομιμοποίησε» τη μετάταξη και την παράκαμψη του ηλικιακού ορίου των 48 ετών που είχε θέσει ο ΟΣΕ.
Αναφέρουν, συγκεκριμένα, ότι το 2020 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε συμφωνήσει με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κάνει η ιταλική εταιρία επενδύσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ και από την πλευρά του το Δημόσιο να αναλάβει την ολοκλήρωση των συστημάτων ασφαλείας. Η σύμβαση αυτή δεν ήρθε ποτέ προς ψήφιση και στη συνέχεια άλλαξε το 2022. Στην αλλαγμένη σύμβαση η εταιρεία απαλλάχθηκε από επενδύσεις σχεδόν 600 εκατ. ευρώ και ταυτόχρονα απαλείφθηκε η υποχρέωση του Δημοσίου να ολοκληρώσει τα συστήματα ασφαλείας.
Οι επισημάνσεις
Η Κουμουνδούρου επισημαίνει ακόμα ότι:- Την 1η Μαρτίου, το πρωί μετά το δυστύχημα, ο κ. Μητσοτάκης επρόκειτο να εγκαινιάσει κέντρο τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, το οποίο αποδείχτηκε με τραγικό τρόπο ότι υπήρχε.
- Στις 20 Φεβρουαρίου, μόλις οκτώ ημέρες πριν από το δυστύχημα, ο κ. Καραμανλής στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου για την ασφάλεια στους σιδηροδρόμους, είπε ότι είναι ντροπή να τίθεται θέμα ασφάλειας και ζητούσε να ανακαλέσει.
- Από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως τον Οκτώβριο του 2022 οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους έστειλαν τρία εξώδικα για την ασφάλεια και την απουσία συστημάτων ασφαλείας, αλλά ουδέποτε εισακούστηκαν. Μάλιστα, στο τελευταίο εξώδικο ο ΟΣΕ απάντησε επίσης με εξώδικο, λέγοντας ότι είναι ψευδείς οι ισχυρισμοί τους και ότι εξυπηρετούν σκοπιμότητες. Σημειώνεται ότι από τον Αύγουστο έως τον Οκτώβριο του 2022 είχαν σημειωθεί τρεις εκτροχιασμοί.
- Στις 27 Απριλίου 2022 παραιτήθηκε ο Χρήστος Κατσούλης, πρόεδρος της επιτροπής ETCS, με επιστολή του προς την ΕΡΓΟΣΕ, εκφράζοντας τη διαφωνία του για ενέργειες του Οργανισμού επί θεμάτων ανάταξης των γραμμών και των συστημάτων ασφαλείας.