Επί τρεις ώρες «ανέκριναν» οι ευρωβουλευτές τον Απόστολο Τζιτζικώστα στην αίθουσα 4Q2 του κτιρίου του Ευρωκοινοβουλίου «József Antall» στις Βρυξέλλες, θέτοντας στον υποψήφιο επίτροπο επιτακτικά ερωτήματα για το χαρτοφυλάκιο των βιώσιμων μεταφορών και του τουρισμού, το οποίο πρότεινε στον εκλεκτό του Κ. Μητσοτάκη για το Κολλέγιο των Επιτρόπων η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ψύχραιμος και καλά διαβασμένος, βρέθηκε ενώπιον των ευρωβουλευτών που συγκροτούν την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, καθώς και αυτών της Επιτροπής για το Περιβάλλον, τη Δημόσια Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων, απαντώντας σε άπταιστα αγγλικά -και γαλλικά κατά περιπτώσεις- στα ερωτήματα που υπέβαλαν οι ευρωβουλευτές μέσα σε μια κατάμεστη αίθουσα, όπου, πέραν των ευρωβουλευτών που μετείχαν στις προαναφερθείσες επιτροπές, παρόντες ήταν και άλλοι ευρωβουλευτές, παρατηρητές και δημοσιογράφοι από ολόκληρη την Ε.Ε.


Απόστολος Τζιτζικώστας: Με απόλυτη επιτυχία πέρασε το hearing - Όλο το παρασκήνιο της ακρόασης του νέου Έλληνα Επιτρόπου στις Βρυξέλλες

Ο επίτροπος -πλέον- Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, διακατεχόμενος από την αυτοπεποίθηση που πήγαζε από την πολύμηνη και κοπιαστική προετοιμασία του, απάντησε σε περισσότερες από πενήντα ερωτήσεις, με έμφαση στο μέλλον των μεταφορών στην Ε.Ε. και τη μετακίνηση του στόλου των αυτοκινήτων προς περισσότερο φιλικές στο περιβάλλον τεχνολογίες. Φυσικά, ο κ. Τζιτζικώστας δεν θα μπορούσε να μη δεχθεί σωρεία ερωτήσεων με επίκεντρο τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο και το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

«Στην Ελλάδα έχουμε υποστεί μια ανείπωτη τραγωδία. Το δυστύχημα του 2023 δεν έπρεπε να είχε συμβεί. Ενα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί ποτέ, πουθενά στην Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά, ενώ, απαντώντας στην ευρωβουλευτή της Αριστεράς Μέργια Κιλόνεν, επανέλαβε: «Μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η ασφάλεια θα είναι νούμερο ένα προτεραιότητα για εμένα, ακριβώς επειδή κατάγομαι από την Ελλάδα και είχαμε αυτή την ανείπωτη τραγωδία». Μάλιστα, στην απάντησή του για την τραγωδία τόνισε πως πολλά από τα θύματα επέστρεφαν στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ενώ γνωρίζει προσωπικά οικογένειες που είχαν δικούς τους ανθρώπους μέσα στο μοιραίο τρένο.

Μετά τη μαραθώνια διαδικασία, η πρόεδρος της Επιτροπής TRAN, Ελίζα Βόζεμπεργκ, και οι συντονιστές των πολιτικών ομάδων συνεδρίασαν χωρίς καθυστέρηση για να αξιολογήσουν τις επιδόσεις και τα προσόντα του προτεινόμενου επιτρόπου. Το αποτέλεσμα ήταν η πανηγυρική έγκριση της υποψηφιότητάς του με ευρεία πλειοψηφία, 39 στις 44 ψήφους, όπου καταψηφίστηκε μόνον από τη νέα ακροδεξιά πολιτική ομάδα της Ευρωβουλής, την «Ευρώπη των Κυρίαρχων Εθνών», στην οποία, μεταξύ άλλων, ανήκει το γερμανικό κόμμα AfD, ενώ «αποχή» ψήφισε η ευρωπαϊκή Αριστερά.

Βέβαια, για όσους παρακολουθήσαμε από κοντά την ακρόαση του Ελληνα επιτρόπου, η έκβαση είχε διαφανεί από το κλίμα που επικρατούσε εντός της αίθουσας και στους διαδρόμους, καθώς ευρωβουλευτές όλων των ευρωομάδων, ακόμα και εκείνων που δεν τάχθηκαν υπέρ της υποψηφιότητάς του, σχολίαζαν πόσο καλά ενημερωμένος είναι για το αντικείμενό του ο ορισθείς από την Ελλάδα επίτροπος, αλλά και το γεγονός ότι δεν άφησε αναπάντητο κανένα ερώτημα που δέχθηκε, δίνοντας «εύγλωττες και καλά ενημερωμένες απαντήσεις», όπως σχολίασε το Politico. Ακόμα, βέβαια, και για τους πιο δύσπιστους, που είχαν αμφιβολίες κατά τη διάρκεια της ακρόασης, ήρθε το παρατεταμένο χειροκρότημα μετά το πέρας της διαδικασίας, όπως και οι ενθουσιώδεις αντιδράσεις ευρωβουλευτών, που έσπευσαν να συγχαρούν τον Απόστολο για την παρουσία του στο Ευρωκοινοβουλίο.

Ανακουφισμένος πια ο κ. Τζιτζικώστας, αφού πέρασε τη βάσανο του hearing, δήλωσε σε δημοσιογράφους ότι δεν έχει ξαναμελετήσει τόσο στη ζωή του, αφού και ως φοιτητής στο πανεπιστήμιο έκανε ένα διάλειμμα για διασκέδαση, ενώ στη διαδικασία για τη θέση του επιτρόπου η προσπάθεια ήταν κοπιώδης και συνεχής από τον Σεπτέμβριο, οπότε ανακοινώθηκε το portfolio που θα αναλάμβανε.

Πρόκειται για ένα χαρτοφυλάκιο που ανακλά τον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας, δικαιώνοντας πλήρως το σκεπτικό του Κ. Μητσοτάκη να επιλέξει για το συγκεκριμένο πόστο τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, συνυπολογίζοντας στην απόφασή του την εμπειρία του σε θεσμικούς ρόλους τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, όπου το 2020 εξελέγη πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών, όπως και το γεγονός ότι αποτελεί έναν νέο πολιτικό που έχει εκτεθεί επιτυχώς στην κρίση των Ελλήνων πολιτών, έχοντας εκλεγεί τρεις φορές περιφερειάρχης με ποσοστά άνω του 50%.

Η πρόταση του κ. Τζιτζικώστα, για την οποία εγκρίθηκε από τις συναρμόδιες επιτροπές, εστίαζε στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα των μεταφορών, την εκπλήρωση του σχεδίου για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκoύ δικτύου μεταφορών «Trans-European Transport (TENT)» εντός των συμφωνηθεισών προθεσμιών, την ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών, τη διασφάλιση της εφαρμογής των κανόνων της Ε.Ε. και την προώθηση λύσεων απαλλαγής των μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, ενώ δεσμεύτηκε να παρουσιάσει ένα βιώσιμο επενδυτικό σχέδιο για τις μεταφορές το 2025, όπως σχέδιο δράσης της Ε.Ε. για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Ζητήματα στα οποία, όπως φάνηκε από την παρουσία του στο Ευρωκοινοβούλιο, είχε εντρυφήσει ενδελεχώς, μέσα από καθημερινές -ενίοτε και δύο φορές την ημέρα- συναντήσεις και ενημερώσεις με τους μόνιμους υπαλλήλους της Γενικής Γραμματεία του επιτρόπου (DG) για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, που συμμετείχαν στο training, ενώ στο transition cabinet του ορισθέντος επιτρόπου συμμετέχουν η head cabinet Αννα Παναγοπούλου και ο στενός συνεργάτης του Απόστολου Τζιτζικώστα, Αρης Μάτσικας. Κομβικό ρόλο στην προετοιμασία του Απ. Τζιτζικώστα έπαιξε ο Ιωάννης Βράιλας, ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ο οποίος μετά την ακρόαση έσπευσε να συγχαρεί τον επίτροπο. Φυσικά, σε όλη αυτή την προσπάθεια, όπως και σε κάθε βήμα του στην πολιτική, στο πλευρό του βρίσκεται η σύζυγός του, Ελεάνα Βλάχου, η οποία παρακολούθησε ολόκληρη την ακρόαση και κατευθύνθηκε προς το μέρος του κ. Τζιτζικώστα συγκινημένη και υπερήφανη.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά