Όπως έχετε καταλάβει, από αυτήν εδώ τη στήλη θα τα λέμε όλα. Και τα αρνητικά, αλλά και τα θετικά. Να πούμε, λοιπόν ότι η Θεσσαλονίκη ταλαιπωριόταν για πολλά χρόνια με την κατασκευή του μετρό, ένα έργο που είναι αλήθεια ότι καθυστέρησε και προκάλεσε πολλές εσωτερικές πληγές. Το ίδιο είχε γίνει και με διάφορα άλλα μεγάλα έργα της πόλης. Για παράδειγμα, στα μέσα της δεκαετίας του '80 με τον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης, που κάποιοι λίγοι οικολόγοι δεν τον ήθελαν, αλλά τελικά ευτυχώς που έγινε. Στις αρχές του 21ου αιώνα η πόλη διχάστηκε για την υποθαλάσσια, στην κατασκευή της οποίας αντιτάχθηκε ένα πολύ συγκεκριμένο κομμάτι κατοίκων της πόλης, με αποτέλεσμα τελικά το έργο να ματαιωθεί. Μεγάλη δημόσια φασαρία πήγε να γίνει και με τα αρχαία της στάσης του μετρό στη Βενιζέλου, αλλά ευτυχώς η επιμονή και η αξιοπιστία του Κυριάκου Μητσοτάκη γλίτωσαν το μετρό από νέες περιπέτειες. Έτσι από τα τέλη Νοεμβρίου τα βαγόνια έχουν μπει στις ράγες, άρχισαν να κόβονται εισιτήρια και οι πολίτες κυκλοφορούν με το μετρό. Και είναι αλήθεια ότι το έργο έχει αλλάξει ήδη σημαντικά τη ζωή της πόλης.

ypothalasia


Μετρό Θεσσαλονίκης: 6 εκατομμύρια επισκέπτες

Τα πρώτα στοιχεία από τη λειτουργία του είναι εντυπωσιακά: Περίπου 6 εκατομμύρια μετεπιβιβάσεις πραγματοποιήθηκαν με το μετρό σε μόλις 4 μήνες. Αυτό δείχνει πως οι πολίτες, αλλά και αρκετά νέα παιδιά, αγκαλιάζουν το έργο και επιλέγουν ένα πιο σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς. Ταυτόχρονα, η μείωση κατά 12.000-15.000 οχημάτων ημερησίως στο κέντρο της πόλης είναι απόδειξη της θετικής επίδρασης του μετρό στην κυκλοφορία, αλλά και στο περιβάλλον. Αυτό ήταν και το κλίμα στην τελευταία συνεδρίαση του συντονιστικού που έγινε προχθές στο Διοικητήριο, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

metro_thessaloniki_



Το μετρό και οι ατμοσφαιρικοί ρύποι

Ταυτόχρονα το μετρό φαίνεται ότι βελτιώνει και την ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης. Αυτό καταγράφεται ήδη στην αισθητή μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων και προκύπτει από τους εννέα αναβαθμισμένους σταθμούς μέτρησης του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κατά την τριετία Δεκέμβριος 2022-Φεβρουάριος 2025. Μάλιστα, οι μετρήσεις εστιάζουν στα ορόσημα καμπής, δηλαδή την έναρξη της κατασκευής του flyover, την ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης και την είσοδο στον συγκοινωνιακό στόλο των καινούργιων και ηλεκτρικών λεωφορείων και αφορούν δύο από τους κυριότερους αέριους ρύπους της πόλης: το διοξείδιο του αζώτου και τα αιωρούμενα σωματίδια PM10.
Όπως προκύπτει, λοιπόν, από τα συγκριτικά στοιχεία που παρουσίασε αυτές τις ημέρες ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Κώστας Γιουτίκας, η ολοκλήρωση των έργων του μετρό Θεσσαλονίκης και ο εκσυγχρονισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς συμβάλλουν δραστικά στον περιορισμό, αλλά πάντως όχι στην εξάλειψη των υψηλών συγκεντρώσεων των ρύπων στην ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης. «Υπάρχει μάλιστα μια γενικευμένη τάση καθοδικής πορείας των τιμών τον Φεβρουάριο του 2025, συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες τα προηγούμενα τρία χρόνια», σημείωσε ο κ. Γιουτίκας. Το μετρό βελτιώνει την ατμόσφαιρα, θα μπορούσε να είναι ο τίτλος.

gioutikas


Ο Γκιουλέκας ρεπόρτερ

Κλείνουμε τα των έργων με ένα ωραίο ενσταντανέ από την πρόσφατη παρουσία του νέου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστου Δήμα, στη Θεσσαλονίκη, που έγινε στο εργοτάξιο του flyover και θύμισε την παλιά επαγγελματική ιδιότητα του Kώστα Γκιουλέκα, που ως γνωστόν πριν γίνει πολιτικός είχε διατελέσει επί χρόνια τηλεοπτικός δημοσιογράφος. Όταν, λοιπόν, στήθηκαν οι κάμερες για να γίνουν δηλώσεις, ο σημερινός υφυπουργός Μακεδονίας- Θράκης, ενθυμούμενος προφανώς τα παλιά χρόνια, κράτησε με επαγγελματική μαεστρία ένα μικρόφωνο πανελλαδικού σταθμού για να κάνει τις σχετικές δηλώσεις ο συνάδελφός του. Οι παλιές αγάπες δεν ξεχνιούνται…

gkioulekas_mikrofono


Οι βόλτες του Γλαβίνα στην Α’ Θεσσαλονίκης 

Μας μπερδεύει λίγο ο Θανάσης Γλαβίνας. Ο πρώην εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ και μέλος του Πολιτικού Κέντρου του κόμματος, ο οποίος το 2023 ήταν υποψήφιος στη Β’ Θεσσαλονίκης και τώρα ετοιμάζεται να κατέβει ξανά εκεί, έκανε χθες όλη τη μέρα βόλτες στο κέντρο της πόλης, που ως γνωστόν ανήκει στην Α’ Θεσσαλονίκης! Το μεσημέρι ήπιε καφέ με φίλους στο πολύ γνωστό στέκι του κέντρου της πόλης Local, ενώ στη συνέχεια περπάτησε μέχρι το λιμάνι, όπου γύρισε το βίντεο σχολιάζοντας την αγωγή και τη μήνυση που του απέστειλαν τα μέλη της «Ομάδας Αλήθειας» γι’ αυτά που είπε εναντίον τους. Μήπως άλλαξε κάτι για το πού θα κατέβει;


Πέντε Επιτάφιοι και φέτος

Το πετυχημένο περσινό εγχείρημα με τη συνάντηση στην πλατεία Αριστοτέλους πέντε Επιταφίων της πόλης θα επαναληφθεί αύριο, Μεγάλη Παρασκευή και αναμένεται να συγκεντρώσει και πάλι πολύ κόσμο. Από απλούς πολίτες μέχρι επισήμους και πολιτικούς. Η πρωτοβουλία γίνεται με στόχο την ανάδειξη και ενίσχυση του προσκυνηματικού και θρησκευτικού τουρισμού στη Θεσσαλονίκη και θα λάβει χώρα τη Μεγάλη Παρασκευή, στις 9 το βράδυ, με τους Επιταφίους του Καθεδρικού Ιερού Ναού της Του Θεού Σοφίας, του Μητροπολιτικού Ιερού Ναού του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, της Ιεράς Μονής της Αγίας Θεοδώρας, του Ιερού Ναού της Παναγίας Χαλκέων και του Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου του Τρανού να δίνουν συνέχεια σ’ έναν νέο θεσμό που δημιουργήθηκε πέρυσι στην πόλη, με έντονο το πολιτιστικό και το τουριστικό αποτύπωμα. Νωρίς δε το απόγευμα αναμένεται να γίνει η πρώτη περιφορά από τον Ιερό Ναό Αγίου Μηνά, που ονομάζεται και ο Επιτάφιος της Αγοράς.


thessaloniki_5_epitafioi


Από εμάς και από τον Βορρά Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα! Θα ξαναβουτήξουμε παρέα στα νερά του Θερμαϊκού την Τρίτη το πρωί.