Η αναβάθμιση των 85 αεροσκαφών τύπου F-16 που παρήγγειλε ο ΥΠΕΘΑ Πάνος Καμμένος με συνολικό κόστος ύψους 1.100.000.000 θα γίνει με απευθείας ανάθεση στην Lockheed Martin, βάση της διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση Τραμπ. Υπήρξε, όμως, και δεύτερη προσφορά που δεν είδε ποτέ το φως της δημοσιότητας.

O υπουργός Πάνος Καμμένος το είχε δηλώσει, όπως σχολιάζουν «Τα Νέα», σχεδόν… προφητικά από την πρώτη στιγμή: «Θα σας πω δε ότι ούτε και η εταιρεία που θα κάνει την αναβάθμιση των F-16 είναι δεδομένη. Εμείς κάνουμε διακρατική συμφωνία με την Αμερική. Αύριο μπορεί η Αμερική να πει ότι κρίνει ότι την αναβάθμιση των F-16, αφού είναι διακρατική συμφωνία, να την κάνει άλλη εταιρεία ή και άλλες εταιρείες. Η Lockheed είναι αυτή την οποία ζητήσαμε. Σας λέω, λοιπόν, ότι υπήρξε προσφορά και από την Boeing να κάνει την αναβάθμιση. Αυτό δεν θα το επιλέξουμε εμείς. Αυτό θα το επιλέξουν οι Αμερικάνοι και θα μας στείλουν τις προσφορές, γι’ αυτό γίνεται η διαδικασία μέσω των Κυβερνήσεων».

Τα δύο σημεία…

Από την παραπάνω δήλωση του Πάνου του Καμμένου κρατάμε δύο βασικά σημεία:

Πρώτον, η (εθνοσωτήριος) ελληνική κυβέρνηση δεν μετείχε στην απευθείας ανάθεση αλλά, ως προϊόν διακρατικής συμφωνίας, αυτή έγινε από την κυβέρνηση Τραμπ. Δεν μπήκε, όμως, και στη διαδικασία να ζητήσει από τον φίλο Ντόναλντ να προκηρυχθεί διεθνής μειοδοτικός διαγωνισμός προκειμένου να κατατεθούν προσφορές και να επιλεγεί η πιο συμφέρουσα για την ελληνική πλευρά. Δε λέω, καλές και γρήγορες οι απευθείας αναθέσεις αλλά όταν συζητάμε για τόσο υψηλά ποσά και σε τόσο ιδιαίτερες περιόδους, ίσως να μπορούσαμε να σώσουμε και μερικά κουκιά παραπάνω.

Δεύτερον, τι συνέβη τελικά με την πρόταση της Boeing για την αναβάθμιση των F-16; Η εταιρεία κατέθεσε πρόταση και, αν ναι, ποιο ήταν το οικονομικό αντίτιμο που ζητούσε για την ολοκλήρωση της δουλειάς; Ήταν χειρότερη ή καλύτερη από την αντίστοιχη της Lockheed Martin;

…και οι δύο υποχρεώσεις

Σε αυτό το σημείο υπάρχουν δύο ενδεχόμενα: η πρόταση της Lockheed Martin να ήταν καλύτερη από την αντίστοιχη της Boeing ή να ήταν χειρότερη από αυτήν.

Στο πρώτο σενάριο η κυβέρνηση υποχρεούται απλά να δημοσιεύσει και τη δεύτερη πρόταση προκειμένου να καταγραφεί και στον δημόσιο διάλογο η ύπαρξη δεύτερης πρότασης για την αναβάθμιση της ελληνικής αεροπορίας.

Στο δεύτερο σενάριο η κυβέρνηση υποχρεούται να λογοδοτήσει στη Δικαιοσύνη. Πρόκειται για αναβάθμιση συνολικού κόστους 1.100.000.000 (1,1 δις…).