Του Μανώλη Γραφάκου (*)
Οι εκλογές τελείωσαν, η Κυβέρνηση ορκίστηκε και έχει ήδη στρωθεί στη δουλειά. Το Υπουργικό Συμβούλιο είχε ουσιαστικό χαρακτήρα και δόθηκε στους υπουργούς φάκελος με τις προτεραιότητες του υπουργείου τους. Οι προτεραιότητες, συμπληρωμένες με τις εισηγήσεις των ιδίων των Υπουργών, θα αποτελέσουν την μαγιά για τις προγραμματικές δηλώσεις που ακολουθούν.
Δεν είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοια ταχύτητα. Τα πρώτα δείγματα γραφής της κυβέρνησης Μητσοτάκη ξενίζουν όσους αναμένουν η θερινή ραστώνη να επηρεάσει την κυβέρνηση. Όμως ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από το βράδυ των εκλογών είχε ήδη δηλώσει ότι δεν αναμένει περίοδο χάριτος, καθώς δεν το επιτρέπουν οι συνθήκες της Ελλάδας. Αντιθέτως, αναμένει από τους Υπουργούς του εργατικότητα και αποτελεσματικότητα, και αυτό έδειξε ήδη από την πρώτη μέρα δουλειάς. Η παρακολούθηση της πορείας του κυβερνητικού έργου και η υποστήριξη για την ταχεία υλοποίηση θα γίνεται σε εβδομαδιαία βάση, από την Γραμματεία της Κυβέρνησης. Η επιτελική αυτή δομή, θα φέρει και στην Ελλάδα καλές διεθνείς πρακτικές, και αναμένεται να συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της νέας κυβέρνησης.
Δεν είναι μόνο αυτή η αλλαγή που παρατηρούμε. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, υλοποιώντας την πρόθεσή του που είχε εκφράσει επανειλημμένως προεκλογικά, επέλεξε για το υπουργικό συμβούλιο ανθρώπους με ευρύτερες πολιτικές αναφορές και έξω από τον στενό πυρήνα της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή είναι μια σημαντική αλλαγή στην διακυβέρνηση. Αντί να επιδιώξει να «σεβαστεί» γεωγραφικούς ή άλλους συσχετισμούς, προτίμησε να διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα των συνεργατών του και στελέχωσε την κυβέρνησή του με ονόματα – εκπλήξεις, που όμως, αν αναζητήσει κανείς την πορεία τους πριν υπουργοποιηθούν, φαίνονται άξιοι να αναλάβουν τα νέα τους καθήκοντα.
Η επόμενη αλλαγή που έχει ήδη γίνει πράξη, είναι η δομή της κυβέρνησης, όπως αποτυπώθηκε στο πρώτο προεδρικό διάταγμα που υπεγράφη. Στο νέο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη μεταφέρονται οι αρμοδιότητες για την μεταναστευτική πολιτική, αλλά και η Γενική Γραμματεία αντεγκληματικής πολιτικής. Η ασφάλεια της χώρας συγκεντρώνεται σε ένα υπουργείο, που αναλαμβάνει επίσης τον πλήρη συντονισμό και την χρηματοδότηση των δράσεων για την διαχείριση των μεταναστών: υποδοχή και ταυτοποίηση, και διαδικασίες νόμιμης παραμονής - σε αξιοπρεπείς συνθήκες και με ουσιαστική προσπάθεια ένταξης στην χώρα μας- ή γρήγορη επιστροφή στην χώρα προέλευσης.
Αυτή ήταν μία αναμενόμενη αλλαγή. Δύο άλλες, όμως, είναι λιγότερο αυτονόητες: πρόκειται για την μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κίνηση που δίνει σαφές στίγμα για την ανάγκη καλύτερης σύνδεσης της έρευνας με την επιχειρηματικότητα. Και από αυτό το Υπουργείο αποσπάται η Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και μεταφέρεται στον φυσικό της χώρο, θα έλεγε κανείς, δηλαδή στο υπουργείο Οικονομικών.
Τέλος, η μεγάλη αλλαγή είναι το υπερ-υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που αναλαμβάνει το βάρος του ψηφιακού μετασχηματισμού του Δημοσίου, της κωδικοποίησης της νομοθεσίας και της απλούστευσης των διαδικασιών, ειδικά στις σχέσεις με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Από εδώ αναμένουμε να δούμε την ποιοτική αναβάθμιση στην καθημερινότητά μας, δηλαδή λιγότερη και αποτελεσματικότερη επαφή με τις υπηρεσίες του Δημοσίου.
Αυτή είναι μόνο η αρχή. Η πολιτική βούληση για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, που ξεκινούν από τον τρόπο διακυβέρνησης, είναι ήδη ορατή. Μόλις ανοίξει η Βουλή, θα δούμε τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες, με προτεραιότητα την μεταστροφή του οικονομικού κλίματος. Η μείωση της φορολογίας, που θα ισχύσει για τα φετινά εισοδήματα, θα δώσει το μήνυμα των αλλαγών για τους πολίτες. Άμεσα επίσης προωθούνται οι απαραίτητες αλλαγές στον ποινικό κώδικα, ούτως ώστε βαρυποινίτες να μην βγαίνουν από την φυλακή με χαριστικές διατάξεις, αλλά και η κατάργηση του ασύλου στα πανεπιστήμια, ώστε αυτά, από άντρα ανομίας, να ξαναγίνουν χώροι παραγωγής γνώσης και ανταλλαγής ιδεών.
Συγχρόνως, ο πρωθυπουργός έχει ήδη ανακοινώσει ότι μέσα στις πρώτες νομοθετικές κινήσεις θα είναι ένα αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο, με στόχο την μείωση του διοικητικού φόρτου για την επιχειρηματικότητα, και τον εξορθολογισμό των πρακτικών της διοίκησης, όπως για παράδειγμα σε θέματα ελέγχων και αδειοδοτήσεων.
Τα τελευταία χρόνια χάσαμε πολύτιμο χρόνο από τον αναγκαίο εκσυγχρονισμό του κράτους μας. Καθώς το βάρος είχε δοθεί στην δημοσιονομική προσαρμογή, δεν έγινε σχεδόν καμία ουσιαστική βελτίωση στον τρόπο λειτουργίας του κράτους, για να αποδεσμευτούν πόροι (χρόνος, χρήμα και ανθρώπινο δυναμικό) που θα μπορούσαν στην συνέχεια να διοχετευτούν σε παραγωγικές λειτουργίες. Οι εταίροι και οι διεθνείς ανταγωνιστές μας όμως, δεν μας περιμένουν. Έχουμε μία ευκαιρία να κερδίσουμε το χαμένο έδαφος, αλλά για να γίνει αυτό χρειάζεται συστράτευση και θέληση.
Τα πρώτα δείγματα της κυβέρνησης Μητσοτάκη είναι καλός οιωνός.

(*) Οικονομολόγος, υποψήφιος διδάκτορας, Αναπληρωτής Εκπρόσωπος τύπου Νέας Δημοκρατίας, πρώην Δήμαρχος Μελισσίων