Σύγχρονες μεταφορές με ασφάλεια και αξιοπιστία
Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου και της λειτουργίας των δημόσιων αστικών μεταφορών σε Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Είναι για μένα μεγάλη τιμή η εμπιστοσύνη του πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, να μου αναθέσει τον κρίσιμο τομέα των Μεταφορών. Ακόμα μεγαλύτερη είναι η ευθύνη για το έργο που η κυβέρνηση πρέπει να επιτελέσει σε αυτό τον τομέα, στον οποίο, δυστυχώς, δεν δόθηκε η πρέπουσα σημασία τα χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ. Οι μεταφορές είναι τομέας κεφαλαιώδους σημασίας για τη λειτουργία των σύγχρονων οικονομιών. Κανένας δεν μπορεί να φανταστεί μια ισχυρή ανάπτυξη της Ελλάδας χωρίς αποτελεσματικό σύστημα μεταφορών, το οποίο θα αξιοποιεί όλες τις σύγχρονες εξελίξεις του κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό, η πολιτική μας θα εστιάσει στη βελτίωση της ποιότητας των οδικών μεταφορών, την αναζωογόνηση των σιδηροδρόμων και την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, έχοντας πάντα στο βάθος του μυαλού μας την προστασία του περιβάλλοντος.
Η ευθύνη υλοποίησης ενός τέτοιου σχεδίου δεν περιορίζεται μόνο στον δημόσιο τομέα, αλλά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό. Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι αναγκαία σήμερα όσο ποτέ άλλοτε και θα αφορά σε ένα ευρύ πεδίο κοινής προσπάθειας για τον προσδιορισμό και την εφαρμογή των αναγκαίων πρωτοβουλιών που θα αξιοποιούν τις ευκαιρίες, που θα απαντούν στα μεγάλα προβλήματα και τις μεγάλες προκλήσεις. Το επόμενο διάστημα θα ξεδιπλώσουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες. Ενδεικτικά, αλλά όχι περιοριστικά, θα προχωρήσουμε στη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και της λειτουργίας των δημόσιων αστικών μεταφορών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, την προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων για τη βελτίωση της λειτουργίας των ιδιωτικών αστικών και υπεραστικών μεταφορών και τη λειτουργία -επιτέλους- των υδατοδρομίων, αφού προηγουμένως εξορθολογήσουμε όλες τις πολύπλοκες διαδικασίες που έχουν θεσπιστεί και οι οποίες αποτελούν τον κύριο λόγο της καθυστέρησης.
Ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι η απλούστευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, με απώτερο σκοπό την εξυπηρέτηση του πολίτη. Στον τομέα των μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρήκαμε ρυθμίσεις οι οποίες μόνο τον παραπάνω σκοπό δεν εξυπηρετούν. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι όλοι οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων της Ελλάδας, από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη, υποχρεούνται, προκειμένου να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους, να υποβάλλουν σχετικούς φακέλους στην Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου, πράξη που από συστάσεως του ελληνικού κράτους γινόταν εντός μίας ημέρας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Μεταφορών της χώρας. Αυτά και παρόμοια ζητήματα, όπως οι άδειες κυκλοφορίας, άδειες οδήγησης και άδειες καταστημάτων για εξυπηρέτηση οχημάτων θα τροποποιηθούν με σκοπό την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των επαγγελματιών.
Η ευθύνη υλοποίησης ενός τέτοιου σχεδίου δεν περιορίζεται μόνο στον δημόσιο τομέα, αλλά θα επεκταθεί και στον ιδιωτικό. Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι αναγκαία σήμερα όσο ποτέ άλλοτε και θα αφορά σε ένα ευρύ πεδίο κοινής προσπάθειας για τον προσδιορισμό και την εφαρμογή των αναγκαίων πρωτοβουλιών που θα αξιοποιούν τις ευκαιρίες, που θα απαντούν στα μεγάλα προβλήματα και τις μεγάλες προκλήσεις. Το επόμενο διάστημα θα ξεδιπλώσουμε μια σειρά από πρωτοβουλίες. Ενδεικτικά, αλλά όχι περιοριστικά, θα προχωρήσουμε στη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου και της λειτουργίας των δημόσιων αστικών μεταφορών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, την προώθηση νομοθετικών ρυθμίσεων για τη βελτίωση της λειτουργίας των ιδιωτικών αστικών και υπεραστικών μεταφορών και τη λειτουργία -επιτέλους- των υδατοδρομίων, αφού προηγουμένως εξορθολογήσουμε όλες τις πολύπλοκες διαδικασίες που έχουν θεσπιστεί και οι οποίες αποτελούν τον κύριο λόγο της καθυστέρησης.
Ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι η απλούστευση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, με απώτερο σκοπό την εξυπηρέτηση του πολίτη. Στον τομέα των μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρήκαμε ρυθμίσεις οι οποίες μόνο τον παραπάνω σκοπό δεν εξυπηρετούν. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι όλοι οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων της Ελλάδας, από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Κρήτη, υποχρεούνται, προκειμένου να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους, να υποβάλλουν σχετικούς φακέλους στην Κεντρική Υπηρεσία του υπουργείου, πράξη που από συστάσεως του ελληνικού κράτους γινόταν εντός μίας ημέρας στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Μεταφορών της χώρας. Αυτά και παρόμοια ζητήματα, όπως οι άδειες κυκλοφορίας, άδειες οδήγησης και άδειες καταστημάτων για εξυπηρέτηση οχημάτων θα τροποποιηθούν με σκοπό την όσο το δυνατόν καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών και των επαγγελματιών.