«Παρατηρητήριο γραφειοκρατίας» φέρνει η κυβέρνηση στη Βουλή
Τ ο «παρατηρητήριο γραφειοκρατίας» είναι το νέο όπλο που ρίχνει η κυβέρνηση στη µάχη για την πάταξη της γραφειοκρατίας και τον περιορισµό της ταλαιπωρίας πολιτών και επιχειρήσεων που θέλουν να εξυπηρετηθούν από το ∆ηµόσιο. Το θεσµικό αυτό εργαλείο θα ιδρυθεί µε το αναπτυξιακό νοµοσχέδιο που αναµένεται εντός των ηµερών να ψηφιστεί από την Ολοµέλεια της Βουλής και το κύριο βάρος για τη λειτουργία του πέφτει στον υφυπουργό Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, αρµόδιο για θέµατα απλούστευσης διαδικασιών, Γιώργο Γεωργαντά.
Το εν λόγω παρατηρητήριο θα υπάγεται στη Γενική Γραµµατεία Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και Απλούστευσης ∆ιαδικασιών, µε επικεφαλής τον Λεωνίδα Χριστόπουλο, και θα έχει ως κύρια αποστολή την κυλιόµενη µέτρηση και αποτύπωση των λεγόµενων «διοικητικών βαρών», τα οποία προκύπτουν από τη νοµοθεσία και τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης για πολίτες, επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους δηµοσίους υπαλλήλους.
Ο ρόλος του θα είναι επίσης η σύνταξη ετήσιων αναφορών για τις τάσεις της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα µε ποσοτικούς και ποιοτικούς όρους. Με τον τρόπο αυτόν θα δηµιουργηθεί ουσιαστικά ένας άτυπος ανταγωνισµός µεταξύ των υπουργών, καθώς έτσι θα αποτυπώνεται έµπρακτα πώς οι κινήσεις και οι πρωτοβουλίες τους µείωσαν τη γραφειοκρατία -και πόσο- ή αν, αντίθετα, την άφησαν όπως ήταν ή ακόµα και την αύξησαν.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
Οι ετήσιες αναφορές του παρατηρητηρίου θα δηµοσιεύονται τον Φεβρουάριο του επόµενου έτους από το έτος αναφοράς, µαζί µε τις βασικές δράσεις που υλοποιήθηκαν από τους αρµόδιους φορείς στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράµµατος Απλούστευσης ∆ιαδικασιών και µαζί µε την επίπτωση που είχαν στα µεγέθη των διοικητικών βαρών.
Η πρώτη έκθεση, συνεπώς, αναµένεται να δηµοσιευθεί τον Φεβρουάριο του 2021 και θα δείχνει τι πέτυχαν και τι όχι στο κορυφαίο αυτό ζήτηµα οι υπουργοί κατά τη διάρκεια του 2020. Για να έχει αυξηµένο κύρος και αξιοπιστία η διαδικασία αυτή, σχεδιάζεται να υπογραφεί προγραµµατική συµφωνία µεταξύ του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και της ΕΛ.ΣΤΑΤ., µε σκοπό την ανάπτυξη και κατάρτιση των ειδικών στατιστικών του παρατηρητηρίου µέσα από την τεχνογνωσία και την εµπειρία που διαθέτουν τα στελέχη της Αρχής.
Το παρατηρητήριο υποστηρίζει το Εθνικό Πρόγραµµα Απλούστευσης ∆ιαδικασιών, το οποίο θεσπίζεται µε το ίδιο νοµοσχέδιο ως το «κεντρικό, κυβερνητικό πλαίσιο διϋπουργικού συντονισµού, σχεδιασµού και υλοποίησης δράσεων ανασχεδιασµού και απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών, οι οποίες επιδιώκουν την καταπολέµηση της γραφειοκρατίας και τη µείωση των διοικητικών βαρών των παρεχόµενων προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις υπηρεσιών και των εσωτερικών λειτουργιών της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης». Ο ρόλος του δεν σταµατά εκεί.
Το νέο αυτό παρατηρητήριο θα κάνει και µια δουλειά που στο παρελθόν έχουν κάνει για λογαριασµό διαφόρων κυβερνήσεων οι τεχνοκράτες του ΟΑΣΑ, µε υψηλή αµοιβή φυσικά. Ο λόγος για τη µέτρηση και αποτίµηση των διοικητικών βαρών που προκύπτουν από µεµονωµένες δράσεις ή πρωτοβουλίες που αναλαµβάνουν υπουργεία ή δηµόσιοι φορείς ή ανεξάρτητες Αρχές, εφόσον βέβαια οι επικεφαλής τους ζητήσουν κάτι τέτοιο. Επιπλέον, θα υποστηρίζει τη διαδικασία κατάρτισης των αναλύσεων συνεπειών ρυθµίσεων νοµοσχεδίων, µέσω της παροχής στοιχείων από τις µετρήσεις διοικητικών βαρών που πραγµατοποιεί.
ΠΡΑΞΗ Η ΔΕΣΜΕΥΣΗ
Για τις ανάγκες του παρατηρητηρίου θα δηµιουργηθούν στο υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης οκτώ θέσεις, οι οποίες θα καλυφθούν είτε µε προσλήψεις που θα γίνουν µέσω ΑΣΕΠ είτε µε αποσπάσεις από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Τη δηµιουργία του παρατηρητηρίου είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός πριν από έναν µήνα, από το βήµα της ∆ΕΘ.
«Πρώτη µας ενέργεια είναι να κάνουµε τον πολίτη σύµµαχο στην καταπολέµηση της ταλαιπωρίας του», τόνισε στην οµιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Θεσµοθετούµε το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, µε αποστολή την κυλιόµενη αποτύπωση των διοικητικών βαρών που προκύπτουν από νόµους ή από αποφάσεις της διοίκησης για επιχειρήσεις, πολίτες και υπαλλήλους. Θα δηµοσιεύει τακτικές αναφορές για τις δυσλειτουργίες. Και, µε τρόπο κατανοητό στον πολίτη, θα δίνει παραδείγµατα και θα προτείνει πρακτικές λύσεις».
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά», 19/10/2019
Το εν λόγω παρατηρητήριο θα υπάγεται στη Γενική Γραµµατεία Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και Απλούστευσης ∆ιαδικασιών, µε επικεφαλής τον Λεωνίδα Χριστόπουλο, και θα έχει ως κύρια αποστολή την κυλιόµενη µέτρηση και αποτύπωση των λεγόµενων «διοικητικών βαρών», τα οποία προκύπτουν από τη νοµοθεσία και τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης για πολίτες, επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους δηµοσίους υπαλλήλους.
Ο ρόλος του θα είναι επίσης η σύνταξη ετήσιων αναφορών για τις τάσεις της γραφειοκρατίας στην Ελλάδα µε ποσοτικούς και ποιοτικούς όρους. Με τον τρόπο αυτόν θα δηµιουργηθεί ουσιαστικά ένας άτυπος ανταγωνισµός µεταξύ των υπουργών, καθώς έτσι θα αποτυπώνεται έµπρακτα πώς οι κινήσεις και οι πρωτοβουλίες τους µείωσαν τη γραφειοκρατία -και πόσο- ή αν, αντίθετα, την άφησαν όπως ήταν ή ακόµα και την αύξησαν.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ
Οι ετήσιες αναφορές του παρατηρητηρίου θα δηµοσιεύονται τον Φεβρουάριο του επόµενου έτους από το έτος αναφοράς, µαζί µε τις βασικές δράσεις που υλοποιήθηκαν από τους αρµόδιους φορείς στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράµµατος Απλούστευσης ∆ιαδικασιών και µαζί µε την επίπτωση που είχαν στα µεγέθη των διοικητικών βαρών.
Η πρώτη έκθεση, συνεπώς, αναµένεται να δηµοσιευθεί τον Φεβρουάριο του 2021 και θα δείχνει τι πέτυχαν και τι όχι στο κορυφαίο αυτό ζήτηµα οι υπουργοί κατά τη διάρκεια του 2020. Για να έχει αυξηµένο κύρος και αξιοπιστία η διαδικασία αυτή, σχεδιάζεται να υπογραφεί προγραµµατική συµφωνία µεταξύ του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης και της ΕΛ.ΣΤΑΤ., µε σκοπό την ανάπτυξη και κατάρτιση των ειδικών στατιστικών του παρατηρητηρίου µέσα από την τεχνογνωσία και την εµπειρία που διαθέτουν τα στελέχη της Αρχής.
Το παρατηρητήριο υποστηρίζει το Εθνικό Πρόγραµµα Απλούστευσης ∆ιαδικασιών, το οποίο θεσπίζεται µε το ίδιο νοµοσχέδιο ως το «κεντρικό, κυβερνητικό πλαίσιο διϋπουργικού συντονισµού, σχεδιασµού και υλοποίησης δράσεων ανασχεδιασµού και απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών, οι οποίες επιδιώκουν την καταπολέµηση της γραφειοκρατίας και τη µείωση των διοικητικών βαρών των παρεχόµενων προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις υπηρεσιών και των εσωτερικών λειτουργιών της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης». Ο ρόλος του δεν σταµατά εκεί.
Το νέο αυτό παρατηρητήριο θα κάνει και µια δουλειά που στο παρελθόν έχουν κάνει για λογαριασµό διαφόρων κυβερνήσεων οι τεχνοκράτες του ΟΑΣΑ, µε υψηλή αµοιβή φυσικά. Ο λόγος για τη µέτρηση και αποτίµηση των διοικητικών βαρών που προκύπτουν από µεµονωµένες δράσεις ή πρωτοβουλίες που αναλαµβάνουν υπουργεία ή δηµόσιοι φορείς ή ανεξάρτητες Αρχές, εφόσον βέβαια οι επικεφαλής τους ζητήσουν κάτι τέτοιο. Επιπλέον, θα υποστηρίζει τη διαδικασία κατάρτισης των αναλύσεων συνεπειών ρυθµίσεων νοµοσχεδίων, µέσω της παροχής στοιχείων από τις µετρήσεις διοικητικών βαρών που πραγµατοποιεί.
ΠΡΑΞΗ Η ΔΕΣΜΕΥΣΗ
Για τις ανάγκες του παρατηρητηρίου θα δηµιουργηθούν στο υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης οκτώ θέσεις, οι οποίες θα καλυφθούν είτε µε προσλήψεις που θα γίνουν µέσω ΑΣΕΠ είτε µε αποσπάσεις από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. Τη δηµιουργία του παρατηρητηρίου είχε εξαγγείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός πριν από έναν µήνα, από το βήµα της ∆ΕΘ.
«Πρώτη µας ενέργεια είναι να κάνουµε τον πολίτη σύµµαχο στην καταπολέµηση της ταλαιπωρίας του», τόνισε στην οµιλία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Θεσµοθετούµε το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας, µε αποστολή την κυλιόµενη αποτύπωση των διοικητικών βαρών που προκύπτουν από νόµους ή από αποφάσεις της διοίκησης για επιχειρήσεις, πολίτες και υπαλλήλους. Θα δηµοσιεύει τακτικές αναφορές για τις δυσλειτουργίες. Και, µε τρόπο κατανοητό στον πολίτη, θα δίνει παραδείγµατα και θα προτείνει πρακτικές λύσεις».
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά», 19/10/2019