Μηταράκης: Οι βασικές επιδιώξεις του νέου ασφαλιστικού πλαισίου
«Στόχος μας είναι το νέο ασφαλιστικό πλαίσιο να κατατεθεί μέσα στο 2019, παράλληλα με την ολοκλήρωση των απαραίτητων αναλογιστικών και άλλων μελετών, που ορίζει το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Εμείς δεν πρόκειται να φτιάξουμε ένα ασφαλιστικό "στο γόνατο", όπως έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να τροποποιηθεί 27 φορές και στο τέλος να κριθεί και αντισυνταγματικό» δήλωσε ο υφυπουργός Εργασίας, αρμόδιος για θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης, Νότης Μηταράκης, μιλώντας στο ραδιόφωνο του «Πρώτου Θέματος 104.6 fm».
Αναφερόμενος στις βασικές επιδιώξεις του νέου ασφαλιστικού πλαισίου, ο κ. Μηταράκης σημείωσε: «Οι βασικοί στόχοι, αυτήν τη στιγμή, μέσα από τη νομοθέτηση του νέου ασφαλιστικού πλαισίου, είναι:
Πρώτον, η βελτίωση των ποσοστών αναπλήρωσης για τις κύριες συντάξεις εκείνων που έχουν περισσότερα από 30 με 40 χρόνια εργασιακού βίου, καθώς το ΣτΕ έκρινε πως το ποσοστό αναπλήρωσης σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ιδιαίτερα χαμηλό.
Δεύτερον, η αποσύνδεση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών από το φορολογικό σύστημα. Αυτήν τη στιγμή, η διασύνδεση εισφορών του ασφαλιστικού με το δηλωθέν εισόδημα οδήγησε σε ραγδαία μείωση των δηλωθέντων εισοδημάτων τα προηγούμενα χρόνια, κάτι το οποίο, εκτός από αποτέλεσμα φοροδιαφυγής, σε πολλές περιπτώσεις, ήταν και αποτέλεσμα αποφυγής περαιτέρω εργασίας από τους ελεύθερους επαγγελματίες, που έβλεπαν το 70% με 80% από το επιπλέον εισόδημα που θα εξασφάλιζαν από την επιπλέον εργασία, να το παίρνει η εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τρίτον, η άρση του πλαφόν των 1.300 ευρώ, το οποίο είχε επιβάλει ο νόμος Κατρούγκαλου για τις επικουρικές, το οποίο είχε οδηγήσει σε σημαντικές μειώσεις κάποιων επικουρικών συντάξεων.
Αυτά τα τρία μέτρα θα πρέπει να γίνουν με ένα βιώσιμο τρόπο για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας και αυτός είναι ο λόγος που θα πρέπει να υλοποιηθούν οι απαραίτητες αναλογιστικές μελέτες» υποστήριξε ο υφυπουργός Εργασίας.
«Αυτήν τη στιγμή, δουλεύουμε συστηματικά σε επίπεδο νομοθετικό, ενώ, παράλληλα, γίνονται και οι απαραίτητες εκσυγχρονιστικές διαδικασίες σε επίπεδο πληροφοριακών συστημάτων που απαιτούνται για την υλοποίηση των όποιων αποφάσεων» διευκρίνισε ο κ. Μηταράκης, τονίζοντας πως είναι πολύ σημαντικό το γεγονός πως τελικά κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος Κατρούγκαλου, βάσει των αποφάσεων του ΣτΕ, «κυρίως όσον αφορά τη μη ανταποδοτικότητα των συντάξεων, ειδικά για τους μακροχρόνια εργαζόμενους, καθώς και για τις πολύ υψηλές εισφορές που "χρεώνονταν" οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που "τολμούσαν" να έχουν εισόδημα πάνω από το βασικό μισθό». «Αυτή ήταν η ιδεοληπτική συμπεριφορά της Αριστεράς απέναντι στην παραγωγική Ελλάδα» υπογράμμισε ο υφυπουργός Εργασίας.
Σχετικά με τις τελικές καθαρογραμμένες αποφάσεις του ΣτΕ, ο κ. Μηταράκης είπε πως αναμένεται το σύνολο των αποφάσεων μέσα στην εβδομάδα, προκειμένου να προχωρήσει το υπουργείο στη λεπτομερή τους μελέτη, ενώ συμπλήρωσε: «Θα φροντίσουμε το νέο ασφαλιστικό να έχει αναδρομική ισχύ από τις 4 Οκτωβρίου 2019, δηλαδή την ημερομηνία κατά την οποία είναι εκτελεστέες οι αποφάσεις του ΣτΕ, ώστε να μην προκύψει ζήτημα νέων αναδρομικών. Οποιεσδήποτε διαφορές δημιουργηθούν ενδεχομένως, άμεσα μέσα στο 2020, θα ρυθμιστούν με κάποιες δόσεις, προκειμένου να υπάρξει μία πλήρης εξισορρόπηση των νέων καταβαλλόμενων ποσών και των νέων καταβαλλόμενων συντάξεων με τις απαιτήσεις του ΣτΕ».
Αναφερόμενος στις βασικές επιδιώξεις του νέου ασφαλιστικού πλαισίου, ο κ. Μηταράκης σημείωσε: «Οι βασικοί στόχοι, αυτήν τη στιγμή, μέσα από τη νομοθέτηση του νέου ασφαλιστικού πλαισίου, είναι:
Πρώτον, η βελτίωση των ποσοστών αναπλήρωσης για τις κύριες συντάξεις εκείνων που έχουν περισσότερα από 30 με 40 χρόνια εργασιακού βίου, καθώς το ΣτΕ έκρινε πως το ποσοστό αναπλήρωσης σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ιδιαίτερα χαμηλό.
Δεύτερον, η αποσύνδεση των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών από το φορολογικό σύστημα. Αυτήν τη στιγμή, η διασύνδεση εισφορών του ασφαλιστικού με το δηλωθέν εισόδημα οδήγησε σε ραγδαία μείωση των δηλωθέντων εισοδημάτων τα προηγούμενα χρόνια, κάτι το οποίο, εκτός από αποτέλεσμα φοροδιαφυγής, σε πολλές περιπτώσεις, ήταν και αποτέλεσμα αποφυγής περαιτέρω εργασίας από τους ελεύθερους επαγγελματίες, που έβλεπαν το 70% με 80% από το επιπλέον εισόδημα που θα εξασφάλιζαν από την επιπλέον εργασία, να το παίρνει η εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τρίτον, η άρση του πλαφόν των 1.300 ευρώ, το οποίο είχε επιβάλει ο νόμος Κατρούγκαλου για τις επικουρικές, το οποίο είχε οδηγήσει σε σημαντικές μειώσεις κάποιων επικουρικών συντάξεων.
Αυτά τα τρία μέτρα θα πρέπει να γίνουν με ένα βιώσιμο τρόπο για το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας και αυτός είναι ο λόγος που θα πρέπει να υλοποιηθούν οι απαραίτητες αναλογιστικές μελέτες» υποστήριξε ο υφυπουργός Εργασίας.
«Αυτήν τη στιγμή, δουλεύουμε συστηματικά σε επίπεδο νομοθετικό, ενώ, παράλληλα, γίνονται και οι απαραίτητες εκσυγχρονιστικές διαδικασίες σε επίπεδο πληροφοριακών συστημάτων που απαιτούνται για την υλοποίηση των όποιων αποφάσεων» διευκρίνισε ο κ. Μηταράκης, τονίζοντας πως είναι πολύ σημαντικό το γεγονός πως τελικά κρίθηκε αντισυνταγματικός ο νόμος Κατρούγκαλου, βάσει των αποφάσεων του ΣτΕ, «κυρίως όσον αφορά τη μη ανταποδοτικότητα των συντάξεων, ειδικά για τους μακροχρόνια εργαζόμενους, καθώς και για τις πολύ υψηλές εισφορές που "χρεώνονταν" οι ελεύθεροι επαγγελματίες, που "τολμούσαν" να έχουν εισόδημα πάνω από το βασικό μισθό». «Αυτή ήταν η ιδεοληπτική συμπεριφορά της Αριστεράς απέναντι στην παραγωγική Ελλάδα» υπογράμμισε ο υφυπουργός Εργασίας.
Σχετικά με τις τελικές καθαρογραμμένες αποφάσεις του ΣτΕ, ο κ. Μηταράκης είπε πως αναμένεται το σύνολο των αποφάσεων μέσα στην εβδομάδα, προκειμένου να προχωρήσει το υπουργείο στη λεπτομερή τους μελέτη, ενώ συμπλήρωσε: «Θα φροντίσουμε το νέο ασφαλιστικό να έχει αναδρομική ισχύ από τις 4 Οκτωβρίου 2019, δηλαδή την ημερομηνία κατά την οποία είναι εκτελεστέες οι αποφάσεις του ΣτΕ, ώστε να μην προκύψει ζήτημα νέων αναδρομικών. Οποιεσδήποτε διαφορές δημιουργηθούν ενδεχομένως, άμεσα μέσα στο 2020, θα ρυθμιστούν με κάποιες δόσεις, προκειμένου να υπάρξει μία πλήρης εξισορρόπηση των νέων καταβαλλόμενων ποσών και των νέων καταβαλλόμενων συντάξεων με τις απαιτήσεις του ΣτΕ».