«Καρφί» Μητσοτάκη: Στον ΣΥΡΙΖΑ θα καταπολεμούσαν τη διαφθορά με διορισμένο υπουργό
Στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας βρίσκεται ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Διαφθοράς. Στην Εθνική Αρχή διοργανώνεται ημερίδα με θέμα «Τεχνολογία και Διαφάνεια».
Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις θλιβερές επιδόσεις της Ελλάδας στο παγκόσμιο χάρτη σε θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς.
«H Διεθνής Διαφάνεια κατέταξε τη χώρα μας το 2012 στην 94η θέση της λίστας των κρατών με διαφθορά. Έγιναν σημαντικές προσπάθειες και το 2015 πετύχαμε να ανέβουμε στην 58η θέση, για να ξανακυλήσει η Ελλάδα στην 67η θέση το 2018. Εννέα επίπεδα κάτω σε μόλις τρία χρόνια έχοντας βαθμό 45, όταν το 100 αντιπροσωπεύει μια πολύ καθαρή χώρα. Μια επίδοση ντροπιαστική για ένα ευρωπαϊκό κράτος, αλλά και θλιβερή κληρονομιά μιας κυβέρνησης που συνεχώς μιλούσε για ηθικό πλεονέκτημα. Η κατάσταση αυτή ουσιαστικά αποτελεί μια εθνική απειλή. Πλήττει την αξιοπιστία της χώρας και αμαυρώνει το φιλότιμο της συντριπτικής πλειονότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Αποθαρρύνει τις επενδύσεις, οδηγεί σε απώλεια πολύτιμων πόρων και καταρρακώνει την εμπιστοσύνη των πολιτών στην πολιτεία και την πολιτική συνολικά. Διαβρώνει τους θεσμούς, τροφοδοτώντας τον λαϊκισμό. Η ανάταξη της λοιπόν είναι μια προτεραιότητα που δεν σηκώνει δισταγμούς και αναβολές» τόνισε.
«Ξεκινάμε με την αποκατάσταση του κύρους της πολιτικής, αλλά και των λειτουργών της σε κάθε πτυχή της δημόσιας ζωής, εξορθολογίζοντας τους μηχανισμούς πρόληψης και καταστολής της διαφθοράς και εξοπλίζοντάς τους με τις πρέπουσες αρμοδιότητες, τις κατάλληλες μεθόδους και κυρίως τα πιο σύγχρονα τεχνικά μέσα» σημείωσε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε:
«Αναδιατάξαμε το τοπίο ελέγχου της διαφάνειας ιδρύοντας, με το πρώτο νομοσχέδιό μας, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας που, υπό την σκέπη της, ενοποιούνται έξι αυτοτελείς και αποσυνδεδεμένες υπηρεσίες που έχουν συναφές αντικείμενο».
Το «καρφί» Μητσοτάκη για τον Παπαγγελόπουλο
Ο πρωθυπουργός στη συνέχεια είπε ότι για πρώτη φορά η χώρα έχει μια ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Διαφάνειας με καινοτόμες πρωτοβουλίες, υπέρ της διαφάνειας και κατά της διαφθοράς, υπογραμμίζοντας ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αναθέσει τον έλεγχο της διαφθοράς σε μέλος του υπουργικού συμβουλίου, δηλαδή ελεγκτής και ελεγχόμενος το ίδιο πρόσωπο.
Η δημιουργία της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας συνιστά σημαντικότατη καινοτομία. Θωρακίζει θεσμικά την αντιμετώπιση της διαφθοράς και δημιουργεί τις βάσεις για μια τεχνογνωσία, η οποία θα μπορέσει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με αποτελεσματικότητα και μακριά από οποιαδήποτε κομματική παρέμβαση, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Οι συνταγματικές καινοτομίες
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η νέα Αρχή θα πρέπει να εκμεταλλευτεί πλήρως τη σύγχρονη τεχνολογία για να θωρακίσει τη διαφάνεια. Επεσήμανε ωστόσο ότι παράλληλα με την τεχνολογία η διαφάνεια έχει ανάγκη και από το κατάλληλο πολιτικό περιβάλλον, κάνοντας αναφορά στο νέο Σύνταγμα και στο γεγονός ότι πλέον οι πολιτικοί θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση από τη Δικαιοσύνη με τους υπόλοιπους πολίτες.
«Ο πολίτης θα εμπιστευτεί και πάλι το κράτος όταν διαπιστώσει ότι λειτουργεί προς όφελός του» συνέχισε ο πρωθυπουργός.
Το παράδειγμα του αντικαπνιστικού νόμου
Ο κ. Μητσοτάκης έσπευσε να τονίζει ότι η λιγότερη διαφθορά και η περισσότερη διαφάνεια είναι πρωτίστως ζήτημα νοοτροπίας που καλλιεργείται μόνο μέσα από την επανανομιμοποίηση του κράτους και των μηχανισμών του. Και έφερε ως παράδειγμα τον αντικαπνιστικό νόμο.
«Θέλω να συγχαρώ την Εθνική Αρχή Διαφάνειας για την υποστήριξη την οποία παρείχε μέσα από ένα εκτεταμένο πλαίσιο ελέγχων για την εφαρμογή αυτής της σημαντικής νομοθεσίας. Όμως μην έχουμε αυταπάτες. Μια τέτοια νομοθεσία δεν μπορεί να εφαρμοστεί μόνο κατασταλτικά. Αυτό το οποίο με χαροποιεί ιδιαίτερα, είναι όταν αγκαλίαζεται πια από τη μεγάλη πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Αποτελεί κατά συνέπεια, η εφαρμογή του Αντικαπνιστικού Νόμου, όχι απλά ένα πεδίο άσκησης δημόσιας πολιτικής στον τομέα της Δημόσιας Υγείας, αλλά και μία μεγάλη άσκηση δημοκρατίας. Κατά πόσο η ίδια η κοινωνία μπορεί εθελοντικά να συμμορφωθεί με ένα νόμο, τον οποίον αναγνωρίζει σχεδόν καθολικά ως σωστό. Εκεί ακριβώς αναφέρομαι όταν μιλάω για την πρόοδο της κοινωνίας και σε επίπεδο αντιλήψεων γύρω από τα ζητήματα της νομιμότητας, της διαφθοράς ή και της καταγγελίας παράνομων συμπεριφορών. Κάποτε όταν θα μιλούσαμε γι’ αυτή τη δυνατότητα, θα κινδυνεύαμε να κατηγορηθούμε ότι επιστρέφουμε τη χώρα σ’ ένα παρελθόν το οποίο θέλει να αφήσει πίσω της. Σήμερα, το γεγονός ότι ένας πολίτης κινητοποιείται από μόνος του για την εφαρμογή του νόμου, οργανώνεται μέσα από δίκτυα, κοινωνικές πλατφόρμες και αν χρειαστεί έχει τη δυνατότητα να καταγγείλει και μία παράνομη συμπεριφορά στους κρατικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς το θεωρώ δείγμα υγείας και σημαντικής προόδου της κοινωνίας μας.»
Στο σύντομο χαιρετισμό του, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στις θλιβερές επιδόσεις της Ελλάδας στο παγκόσμιο χάρτη σε θέματα καταπολέμησης της διαφθοράς.
«H Διεθνής Διαφάνεια κατέταξε τη χώρα μας το 2012 στην 94η θέση της λίστας των κρατών με διαφθορά. Έγιναν σημαντικές προσπάθειες και το 2015 πετύχαμε να ανέβουμε στην 58η θέση, για να ξανακυλήσει η Ελλάδα στην 67η θέση το 2018. Εννέα επίπεδα κάτω σε μόλις τρία χρόνια έχοντας βαθμό 45, όταν το 100 αντιπροσωπεύει μια πολύ καθαρή χώρα. Μια επίδοση ντροπιαστική για ένα ευρωπαϊκό κράτος, αλλά και θλιβερή κληρονομιά μιας κυβέρνησης που συνεχώς μιλούσε για ηθικό πλεονέκτημα. Η κατάσταση αυτή ουσιαστικά αποτελεί μια εθνική απειλή. Πλήττει την αξιοπιστία της χώρας και αμαυρώνει το φιλότιμο της συντριπτικής πλειονότητας των δημοσίων υπαλλήλων. Αποθαρρύνει τις επενδύσεις, οδηγεί σε απώλεια πολύτιμων πόρων και καταρρακώνει την εμπιστοσύνη των πολιτών στην πολιτεία και την πολιτική συνολικά. Διαβρώνει τους θεσμούς, τροφοδοτώντας τον λαϊκισμό. Η ανάταξη της λοιπόν είναι μια προτεραιότητα που δεν σηκώνει δισταγμούς και αναβολές» τόνισε.
«Ξεκινάμε με την αποκατάσταση του κύρους της πολιτικής, αλλά και των λειτουργών της σε κάθε πτυχή της δημόσιας ζωής, εξορθολογίζοντας τους μηχανισμούς πρόληψης και καταστολής της διαφθοράς και εξοπλίζοντάς τους με τις πρέπουσες αρμοδιότητες, τις κατάλληλες μεθόδους και κυρίως τα πιο σύγχρονα τεχνικά μέσα» σημείωσε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε:
«Αναδιατάξαμε το τοπίο ελέγχου της διαφάνειας ιδρύοντας, με το πρώτο νομοσχέδιό μας, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας που, υπό την σκέπη της, ενοποιούνται έξι αυτοτελείς και αποσυνδεδεμένες υπηρεσίες που έχουν συναφές αντικείμενο».
Το «καρφί» Μητσοτάκη για τον Παπαγγελόπουλο
Ο πρωθυπουργός στη συνέχεια είπε ότι για πρώτη φορά η χώρα έχει μια ανεξάρτητη Εθνική Αρχή Διαφάνειας με καινοτόμες πρωτοβουλίες, υπέρ της διαφάνειας και κατά της διαφθοράς, υπογραμμίζοντας ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αναθέσει τον έλεγχο της διαφθοράς σε μέλος του υπουργικού συμβουλίου, δηλαδή ελεγκτής και ελεγχόμενος το ίδιο πρόσωπο.
Η δημιουργία της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας συνιστά σημαντικότατη καινοτομία. Θωρακίζει θεσμικά την αντιμετώπιση της διαφθοράς και δημιουργεί τις βάσεις για μια τεχνογνωσία, η οποία θα μπορέσει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με αποτελεσματικότητα και μακριά από οποιαδήποτε κομματική παρέμβαση, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Οι συνταγματικές καινοτομίες
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο πρωθυπουργός τόνισε ότι η νέα Αρχή θα πρέπει να εκμεταλλευτεί πλήρως τη σύγχρονη τεχνολογία για να θωρακίσει τη διαφάνεια. Επεσήμανε ωστόσο ότι παράλληλα με την τεχνολογία η διαφάνεια έχει ανάγκη και από το κατάλληλο πολιτικό περιβάλλον, κάνοντας αναφορά στο νέο Σύνταγμα και στο γεγονός ότι πλέον οι πολιτικοί θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση από τη Δικαιοσύνη με τους υπόλοιπους πολίτες.
«Ο πολίτης θα εμπιστευτεί και πάλι το κράτος όταν διαπιστώσει ότι λειτουργεί προς όφελός του» συνέχισε ο πρωθυπουργός.
Το παράδειγμα του αντικαπνιστικού νόμου
Ο κ. Μητσοτάκης έσπευσε να τονίζει ότι η λιγότερη διαφθορά και η περισσότερη διαφάνεια είναι πρωτίστως ζήτημα νοοτροπίας που καλλιεργείται μόνο μέσα από την επανανομιμοποίηση του κράτους και των μηχανισμών του. Και έφερε ως παράδειγμα τον αντικαπνιστικό νόμο.
«Θέλω να συγχαρώ την Εθνική Αρχή Διαφάνειας για την υποστήριξη την οποία παρείχε μέσα από ένα εκτεταμένο πλαίσιο ελέγχων για την εφαρμογή αυτής της σημαντικής νομοθεσίας. Όμως μην έχουμε αυταπάτες. Μια τέτοια νομοθεσία δεν μπορεί να εφαρμοστεί μόνο κατασταλτικά. Αυτό το οποίο με χαροποιεί ιδιαίτερα, είναι όταν αγκαλίαζεται πια από τη μεγάλη πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας. Αποτελεί κατά συνέπεια, η εφαρμογή του Αντικαπνιστικού Νόμου, όχι απλά ένα πεδίο άσκησης δημόσιας πολιτικής στον τομέα της Δημόσιας Υγείας, αλλά και μία μεγάλη άσκηση δημοκρατίας. Κατά πόσο η ίδια η κοινωνία μπορεί εθελοντικά να συμμορφωθεί με ένα νόμο, τον οποίον αναγνωρίζει σχεδόν καθολικά ως σωστό. Εκεί ακριβώς αναφέρομαι όταν μιλάω για την πρόοδο της κοινωνίας και σε επίπεδο αντιλήψεων γύρω από τα ζητήματα της νομιμότητας, της διαφθοράς ή και της καταγγελίας παράνομων συμπεριφορών. Κάποτε όταν θα μιλούσαμε γι’ αυτή τη δυνατότητα, θα κινδυνεύαμε να κατηγορηθούμε ότι επιστρέφουμε τη χώρα σ’ ένα παρελθόν το οποίο θέλει να αφήσει πίσω της. Σήμερα, το γεγονός ότι ένας πολίτης κινητοποιείται από μόνος του για την εφαρμογή του νόμου, οργανώνεται μέσα από δίκτυα, κοινωνικές πλατφόρμες και αν χρειαστεί έχει τη δυνατότητα να καταγγείλει και μία παράνομη συμπεριφορά στους κρατικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς το θεωρώ δείγμα υγείας και σημαντικής προόδου της κοινωνίας μας.»