Εκτός μάχης ο Καραμανλής για την Προεδρία της Δημοκρατίας
Καθώς η ονοματολογία έχει φουντώσει γύρω από το πρόσωπο που θα προταθεί για την Προεδρία της Δημοκρατίας -χωρίς πάντως το Μαξίμου να τροφοδοτεί τη σχετική σεναριολογία-, ως πλέον βέβαιη προοπτική μοιάζει μία:
Η κατηγορηματική θέση του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή ότι δεν προτίθεται να επιλέξει ως πολιτική αποστρατεία την υποψηφιότητα για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα.
Μπορεί το τελευταίο διάστημα να άφηνε να φανεί -με την έντονη κινητικότητά του- πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο για πρώτη φορά τον απασχολεί, με ανθρώπους που αποτελούν συνομιλητές του να στήριζαν μία τέτοια εξέλιξη, ωστόσο πλέον συνεργάτες του που συνομιλούν μαζί του και που προφανώς έχουν γίνει αποδέκτες των σχετικών απόψεών του επιβεβαιώνουν με κατηγορηματικό τρόπο ότι το συγκεκριμένο σενάριο δεν το παρακολουθεί πλέον.
Άλλωστε εδώ και καιρό, πάλι μέσω συνομιλητών του, έχουν γίνει γνωστές οι πάγιες απόψεις του, κυρίως σε σχέση με τις αρμοδιότητες του Προέδρου από τις οποίες ο ρυθμιστής του πολιτεύματος έχει αποψιλωθεί μετά την αναθεώρηση το 1986 του πρώτου Συντάγματος της Μεταπολίτευσης, που είχε ψηφίσει η Βουλή το 1975.
Σε σχέση δε με τις αρμοδιότητες, η σημασία που αποδίδει ο πρώην πρωθυπουργός είναι στη δυνατότητα ενός ουσιαστικού παρεμβατικού ρόλου του Προέδρου (στην περίπτωση που ο ίδιος θα αποδεχόταν μία υποψηφιότητα) στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής, ειδικότερα σήμερα που οι σχέσεις με την Τουρκία βρίσκονται σε παρατεταμένη ένταση.
Οι ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
Υπενθυμίζεται ότι σε ανύποπτο χρόνο και πάντως πριν από την επιλογή Παυλόπουλου για το αξίωμα του Προέδρου, ο κ. Καραμανλής είχε καταστήσει γνωστές μέσω συνεργατών του ορισμένες προϋποθέσεις που θα του καθιστούσαν ελκυστικό το συγκεκριμένο αξίωμα. Οι προϋποθέσεις αυτές ήταν:
α) Η δυνατότητα του Προέδρου να είναι όντως ρυθμιστής του πολιτεύματος, με καίριες παρεμβάσεις όταν αυτό απαιτείται ή όταν παραβιάζονται οι συνταγματικοί κανόνες.
(β) Η μεταβολή του πολιτεύματος από Προεδρευομένη σε Προεδρική Δημοκρατία, κατά το γαλλικό πρότυπο. Ή, εν πάση περιπτώσει, να προσεγγίζει το γαλλικό πρότυπο, στην περίπτωση που εξακολουθήσει να εκλέγεται ο Πρόεδρος από τη Βουλή και όχι απευθείας από τον λαό, κάτι που επιθυμεί ο κ. Καραμανλής, αφού έχει υπάρξει δική του σχετική πρόταση επισήμως.
Πράγματι, σε ανύποπτο χρόνο είχε υποβάλει επίσημη πρόταση στο πρώτο προσυνέδριο της Ν.Δ., υπό τη δική του αρχηγία στο κόμμα, περί ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας κατευθείαν από τον λαό, ανατρέποντας έτσι την επιχειρηματολογία του θείου του και ιδρυτή του κόμματος για τη σκοπιμότητα εκλογής του Προέδρου από τη Βουλή.
(γ) Να έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αρμοδιότητα άμεσης παρέμβασης τουλάχιστον σε θέματα εξωτερικής πολιτικής, καθώς βρισκόμαστε σε έναν πολύ ευαίσθητο γεωγραφικό χώρο και οι εξελίξεις σε αυτόν, λόγω των ενεργειακών και των αποθεμάτων σε ενεργειακές ύλες, στις οποίες πλέον συμμετέχει και η Ελλάδα, είναι ραγδαίες, ενώ εξαιτίας ακριβώς των εξελίξεων αυτών έχει πολλαπλασιαστεί η προκλητικότητα της Τουρκίας, εμπράκτως.
Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟ
Σύμφωνα με πρόσωπα πάντως που πρόσκεινται στον πρώην πρωθυπουργό -και υπό την έννοια αυτή ευλόγως εικάζεται ότι γνωρίζουν τις απόψεις του-, θα ήταν μία λύση χωρίς προβλήματα η επιλογή της παράτασης της θητείας του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας.
Κι αυτό ανεξαρτήτως του παρελθόντος στις σχέσεις του πρωθυπουργού και του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας, οι οποίες πάντως δείχνουν πλήρως αποκατεστημένες.
Στα επιχειρήματα υπέρ της παράτασης της θητείας από την πλευρά των συνομιλητών του κ. Καραμανλή, προβάλλεται ότι ασχέτως του αν του καταμαρτυρούν ορισμένοι διακριτική στάση έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, κυρίως επειδή δεν απέτρεψε το δημοψήφισμα, εντούτοις στο ενεργητικό του εγγράφεται η παρέμβαση και συμβολή του στο να παραμείνει η Ελλάδα στη ζώνη του ευρώ, καθώς μία πιθανή έξοδος από το ευρωπαϊκό νόμισμα θα είχε ολέθριες συνέπειες για τη χώρα.
Πάντως, ο πρωθυπουργός έχει καταστήσει γνωστή τη χρονική στιγμή της ανακοίνωσης του υποψηφίου, αφήνοντας να φανεί μάλιστα ότι δεν επείγεται. Το εύλογο μάλιστα επιχείρημά του είναι ότι η παραφιλολογία περί του ονόματος σε μακρινή μάλιστα χρονική απόσταση πριν από τις προβλεπόμενες συνταγματικές προθεσμίες θα ήταν έλλειψη σεβασμού προς το πρόσωπο και το κύρος του κ. Παυλόπουλου.
Η κατηγορηματική θέση του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή ότι δεν προτίθεται να επιλέξει ως πολιτική αποστρατεία την υποψηφιότητα για το ανώτατο πολιτειακό αξίωμα.
Μπορεί το τελευταίο διάστημα να άφηνε να φανεί -με την έντονη κινητικότητά του- πως ένα τέτοιο ενδεχόμενο για πρώτη φορά τον απασχολεί, με ανθρώπους που αποτελούν συνομιλητές του να στήριζαν μία τέτοια εξέλιξη, ωστόσο πλέον συνεργάτες του που συνομιλούν μαζί του και που προφανώς έχουν γίνει αποδέκτες των σχετικών απόψεών του επιβεβαιώνουν με κατηγορηματικό τρόπο ότι το συγκεκριμένο σενάριο δεν το παρακολουθεί πλέον.
Άλλωστε εδώ και καιρό, πάλι μέσω συνομιλητών του, έχουν γίνει γνωστές οι πάγιες απόψεις του, κυρίως σε σχέση με τις αρμοδιότητες του Προέδρου από τις οποίες ο ρυθμιστής του πολιτεύματος έχει αποψιλωθεί μετά την αναθεώρηση το 1986 του πρώτου Συντάγματος της Μεταπολίτευσης, που είχε ψηφίσει η Βουλή το 1975.
Σε σχέση δε με τις αρμοδιότητες, η σημασία που αποδίδει ο πρώην πρωθυπουργός είναι στη δυνατότητα ενός ουσιαστικού παρεμβατικού ρόλου του Προέδρου (στην περίπτωση που ο ίδιος θα αποδεχόταν μία υποψηφιότητα) στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής, ειδικότερα σήμερα που οι σχέσεις με την Τουρκία βρίσκονται σε παρατεταμένη ένταση.
Οι ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
Υπενθυμίζεται ότι σε ανύποπτο χρόνο και πάντως πριν από την επιλογή Παυλόπουλου για το αξίωμα του Προέδρου, ο κ. Καραμανλής είχε καταστήσει γνωστές μέσω συνεργατών του ορισμένες προϋποθέσεις που θα του καθιστούσαν ελκυστικό το συγκεκριμένο αξίωμα. Οι προϋποθέσεις αυτές ήταν:
α) Η δυνατότητα του Προέδρου να είναι όντως ρυθμιστής του πολιτεύματος, με καίριες παρεμβάσεις όταν αυτό απαιτείται ή όταν παραβιάζονται οι συνταγματικοί κανόνες.
(β) Η μεταβολή του πολιτεύματος από Προεδρευομένη σε Προεδρική Δημοκρατία, κατά το γαλλικό πρότυπο. Ή, εν πάση περιπτώσει, να προσεγγίζει το γαλλικό πρότυπο, στην περίπτωση που εξακολουθήσει να εκλέγεται ο Πρόεδρος από τη Βουλή και όχι απευθείας από τον λαό, κάτι που επιθυμεί ο κ. Καραμανλής, αφού έχει υπάρξει δική του σχετική πρόταση επισήμως.
Πράγματι, σε ανύποπτο χρόνο είχε υποβάλει επίσημη πρόταση στο πρώτο προσυνέδριο της Ν.Δ., υπό τη δική του αρχηγία στο κόμμα, περί ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας κατευθείαν από τον λαό, ανατρέποντας έτσι την επιχειρηματολογία του θείου του και ιδρυτή του κόμματος για τη σκοπιμότητα εκλογής του Προέδρου από τη Βουλή.
(γ) Να έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αρμοδιότητα άμεσης παρέμβασης τουλάχιστον σε θέματα εξωτερικής πολιτικής, καθώς βρισκόμαστε σε έναν πολύ ευαίσθητο γεωγραφικό χώρο και οι εξελίξεις σε αυτόν, λόγω των ενεργειακών και των αποθεμάτων σε ενεργειακές ύλες, στις οποίες πλέον συμμετέχει και η Ελλάδα, είναι ραγδαίες, ενώ εξαιτίας ακριβώς των εξελίξεων αυτών έχει πολλαπλασιαστεί η προκλητικότητα της Τουρκίας, εμπράκτως.
Η ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟ
Σύμφωνα με πρόσωπα πάντως που πρόσκεινται στον πρώην πρωθυπουργό -και υπό την έννοια αυτή ευλόγως εικάζεται ότι γνωρίζουν τις απόψεις του-, θα ήταν μία λύση χωρίς προβλήματα η επιλογή της παράτασης της θητείας του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει καταστήσει γνωστή τη χρονική στιγμή της ανακοίνωσης του υποψηφίου, αφήνοντας να φανεί μάλιστα ότι δεν επείγεται
Κι αυτό ανεξαρτήτως του παρελθόντος στις σχέσεις του πρωθυπουργού και του σημερινού Προέδρου της Δημοκρατίας, οι οποίες πάντως δείχνουν πλήρως αποκατεστημένες.
Στα επιχειρήματα υπέρ της παράτασης της θητείας από την πλευρά των συνομιλητών του κ. Καραμανλή, προβάλλεται ότι ασχέτως του αν του καταμαρτυρούν ορισμένοι διακριτική στάση έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, κυρίως επειδή δεν απέτρεψε το δημοψήφισμα, εντούτοις στο ενεργητικό του εγγράφεται η παρέμβαση και συμβολή του στο να παραμείνει η Ελλάδα στη ζώνη του ευρώ, καθώς μία πιθανή έξοδος από το ευρωπαϊκό νόμισμα θα είχε ολέθριες συνέπειες για τη χώρα.
Πάντως, ο πρωθυπουργός έχει καταστήσει γνωστή τη χρονική στιγμή της ανακοίνωσης του υποψηφίου, αφήνοντας να φανεί μάλιστα ότι δεν επείγεται. Το εύλογο μάλιστα επιχείρημά του είναι ότι η παραφιλολογία περί του ονόματος σε μακρινή μάλιστα χρονική απόσταση πριν από τις προβλεπόμενες συνταγματικές προθεσμίες θα ήταν έλλειψη σεβασμού προς το πρόσωπο και το κύρος του κ. Παυλόπουλου.