Μητσοτάκης στη Βουλή: Τα Πανεπιστήμια θα χρηματοδοτούνται βάσει των επιδόσεών τους
Παρέμβαση στην Ολομέλεια της Βουλής πραγματοποιεί, αυτήν την ώρα, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με αφορμή το νέο εκπαιδευτικό νομοσχέδιο.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε την ομιλία του με αναφορά στον Πλάτωνα, λέγοντας ότι «σύμφωνα με τον Πλάτωνα, η παιδεία είναι ο δεύτερος ήλιος του ανθρώπου». «Είναι μία δέσμη μεταρρυθμίσεων που απελευθερώνει την ανώτατη εκπαίδευση από τον έλεγχο του υπουργείου, καθιερώνει την αξιολόγηση στα πανεπιστήμια, τη χρηματοδότηση και την παραγωγή επιστημονικού έργου καθώς και την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας αίροντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που καθηλώνουν την έρευνα», συμπλήρωσε.
Ακόμη, τόνισε πως η κυβερνητική πολιτική στρέφεται γύρω από το τρίπτυχο «σχεδιασμός – αξιολόγηση – αξιοκρατία» για να σχολιάσει πως «η παιδεία αποτελεί πεδίο εθνικό και στη χώρα μας η δημόσια εκπαίδευση υπήρξε ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας και μοχλός ανόδου». Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως η Ελλάδα προσέρχεται απογυμνωμένη στις νέες αλλαγές που έρχονται στην παγκόσμια εκπαίδευση και ακαδημαϊκά ιδρύματα που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις και σχολίασε πως η ανεξάρτητη αρχή αρμόδια για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου μπήκε σταδιακά στο περιθώριο.
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ακόμη ότι, παρά τις αντιξοότητες, το ελληνικό πανεπιστήμιο προοδεύει εξαιτίας της αδιάκοπης προσπάθειας του προσωπικού του. «Έχω βαθειά πίστη στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο, όμως, θα ανοίξει τα φτερά του μόνο αν του δοθούν οι ευκαιρίες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στην έρευνα. Είναι μία πρόταση ελευθερίας και χειραφέτησης για τα δημόσια πανεπιστήμια».
Ο Έλληνας πρωθυπουργός σημείωσε πως το νέο νομοσχέδιο έχει 3 βασικά χαρακτηριστικά:
1. Η χώρα αποκτά αρχή ανώτατης εκπαίδευσης που θα αντικαταστήσει της ΑΔΙΠ με ενισχυμένες αρμοδιότητες και να αποτελέσει αντίβαρο στις εντάσεις οποιουδήποτε εκάστοτε υπουργού. Μίλησε δε, για συνεχής αξιολόγηση των ιδρυμάτων που θα προτάσσουν τον κοινωνικό ρόλο των πανεπιστημίων ώστε κάθε σχολή να ακολουθεί τη δική της πολιτική
2. Σύνδεση της αξιολόγησης των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότησή τους ώστε τα κονδύλια του προϋπολογισμού να μη διατίθενται από τις παρεμβάσεις βουλευτών ή ομάδων πίεσης αλλά με βάση τη βαθμολογία τους. Θα βαθμολογούνται μέσω μίας βεντάλιας κριτηρίων, όπως ο σεβασμός στην ισότητα φύλων, η πρόσβαση στα ΑμΕΑ και οι ακαδημαϊκές επιδόσεις των φοιτητών του. Κατά 80% η χρηματοδότηση θα είναι με βάση αντικειμενικά δεδομένα και κατά 20% από δείκτες που θα επιλέγουν τα ίδια: ποιότητα διδασκαλίας, πρωτοτυπία έρευνας, εξωστρέφεια και δυναμική. Όλα αυτά θα αποτελούν κίνητρο για χρηματοδότηση.
3. Απελευθέρωση έρευνας και καινοτομίας. Δύο δείκτες που αποτελούν κεντρική προτεραιότητα για τα κράτη αλλά στην Ελλάδα κοντεύουν να μετατραπούν σε εφιάλτη που κρύβεται πίσω από τα ΕΛΚΕ.
«Στα πλαίσια της επίσκεψης στις ΗΠΑ είδαμε το ενδιαφέρον σημαντικών αμερικανικών πανεπιστημίων με ελληνικά πανεπιστήμια. Σε μια ανοιχτή πρόσκληση που κάναμε για επίσκεψη 12 αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, υπήρξε ενδιαφέρον από 190 πανεπιστήμια των ΗΠΑ», σημείωσε για την επίσκεψή του στις Ηνωμένες Πολιτείες ο κ. Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι, σύμφωνα με δημοσκόπηση, το 78% των Ελλήνων συμφωνεί με τη χρηματοδότηση και τη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας ενώ, αναφερθείς στις αντιδράσεις, σημείωσε πως πρόκειται για σπασμωδικές αντιδράσεις που προέρχονται από συντεχνείες και την αντιπολίτευση και ξεκαθάρισε πως η ακαδημαϊκή κοινότητα συμφώνησε με τα περισσότερα σημεία του νέου νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση. «Να μην βάζουμε το μέλλον των νέων μας στην αρένα του κομματικού ανταγωνισμού», κατέληξε.
Σημειώνεται ότι η συζήτηση στη Βουλή στρέφεται γύρω από την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις».
Δείτε την παρέμβαση του πρωθυπουργού:
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης ξεκίνησε την ομιλία του με αναφορά στον Πλάτωνα, λέγοντας ότι «σύμφωνα με τον Πλάτωνα, η παιδεία είναι ο δεύτερος ήλιος του ανθρώπου». «Είναι μία δέσμη μεταρρυθμίσεων που απελευθερώνει την ανώτατη εκπαίδευση από τον έλεγχο του υπουργείου, καθιερώνει την αξιολόγηση στα πανεπιστήμια, τη χρηματοδότηση και την παραγωγή επιστημονικού έργου καθώς και την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας αίροντας τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που καθηλώνουν την έρευνα», συμπλήρωσε.
Ακόμη, τόνισε πως η κυβερνητική πολιτική στρέφεται γύρω από το τρίπτυχο «σχεδιασμός – αξιολόγηση – αξιοκρατία» για να σχολιάσει πως «η παιδεία αποτελεί πεδίο εθνικό και στη χώρα μας η δημόσια εκπαίδευση υπήρξε ιμάντας κοινωνικής κινητικότητας και μοχλός ανόδου». Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε πως η Ελλάδα προσέρχεται απογυμνωμένη στις νέες αλλαγές που έρχονται στην παγκόσμια εκπαίδευση και ακαδημαϊκά ιδρύματα που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις και σχολίασε πως η ανεξάρτητη αρχή αρμόδια για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου μπήκε σταδιακά στο περιθώριο.
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ακόμη ότι, παρά τις αντιξοότητες, το ελληνικό πανεπιστήμιο προοδεύει εξαιτίας της αδιάκοπης προσπάθειας του προσωπικού του. «Έχω βαθειά πίστη στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο, όμως, θα ανοίξει τα φτερά του μόνο αν του δοθούν οι ευκαιρίες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στην έρευνα. Είναι μία πρόταση ελευθερίας και χειραφέτησης για τα δημόσια πανεπιστήμια».
Ο Έλληνας πρωθυπουργός σημείωσε πως το νέο νομοσχέδιο έχει 3 βασικά χαρακτηριστικά:
1. Η χώρα αποκτά αρχή ανώτατης εκπαίδευσης που θα αντικαταστήσει της ΑΔΙΠ με ενισχυμένες αρμοδιότητες και να αποτελέσει αντίβαρο στις εντάσεις οποιουδήποτε εκάστοτε υπουργού. Μίλησε δε, για συνεχής αξιολόγηση των ιδρυμάτων που θα προτάσσουν τον κοινωνικό ρόλο των πανεπιστημίων ώστε κάθε σχολή να ακολουθεί τη δική της πολιτική
2. Σύνδεση της αξιολόγησης των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότησή τους ώστε τα κονδύλια του προϋπολογισμού να μη διατίθενται από τις παρεμβάσεις βουλευτών ή ομάδων πίεσης αλλά με βάση τη βαθμολογία τους. Θα βαθμολογούνται μέσω μίας βεντάλιας κριτηρίων, όπως ο σεβασμός στην ισότητα φύλων, η πρόσβαση στα ΑμΕΑ και οι ακαδημαϊκές επιδόσεις των φοιτητών του. Κατά 80% η χρηματοδότηση θα είναι με βάση αντικειμενικά δεδομένα και κατά 20% από δείκτες που θα επιλέγουν τα ίδια: ποιότητα διδασκαλίας, πρωτοτυπία έρευνας, εξωστρέφεια και δυναμική. Όλα αυτά θα αποτελούν κίνητρο για χρηματοδότηση.
3. Απελευθέρωση έρευνας και καινοτομίας. Δύο δείκτες που αποτελούν κεντρική προτεραιότητα για τα κράτη αλλά στην Ελλάδα κοντεύουν να μετατραπούν σε εφιάλτη που κρύβεται πίσω από τα ΕΛΚΕ.
«Στα πλαίσια της επίσκεψης στις ΗΠΑ είδαμε το ενδιαφέρον σημαντικών αμερικανικών πανεπιστημίων με ελληνικά πανεπιστήμια. Σε μια ανοιχτή πρόσκληση που κάναμε για επίσκεψη 12 αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, υπήρξε ενδιαφέρον από 190 πανεπιστήμια των ΗΠΑ», σημείωσε για την επίσκεψή του στις Ηνωμένες Πολιτείες ο κ. Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι, σύμφωνα με δημοσκόπηση, το 78% των Ελλήνων συμφωνεί με τη χρηματοδότηση και τη σύνδεση των πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας ενώ, αναφερθείς στις αντιδράσεις, σημείωσε πως πρόκειται για σπασμωδικές αντιδράσεις που προέρχονται από συντεχνείες και την αντιπολίτευση και ξεκαθάρισε πως η ακαδημαϊκή κοινότητα συμφώνησε με τα περισσότερα σημεία του νέου νομοσχεδίου που προωθεί η κυβέρνηση. «Να μην βάζουμε το μέλλον των νέων μας στην αρένα του κομματικού ανταγωνισμού», κατέληξε.
Σημειώνεται ότι η συζήτηση στη Βουλή στρέφεται γύρω από την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις».
Δείτε την παρέμβαση του πρωθυπουργού: