Οι τρεις προτεραιότητες της Αθήνας για τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης με την Τουρκία – Συνεχίζει τις προκλήσεις η Άγκυρα
Μια ημέρα μετά την συνάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου με τον Υπουργό Άμυνας της Τουρκίας Χουλουσί Ακάρ στις Βρυξέλλες, η Τουρκία εντείνει τις προκλήσεις της και με νέες υπερπτήσεις πάνω από τη Παναγιά και τις Οινούσσες.
Πιο συγκεκριμένα, το πρωί στις 10.09 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ ζεύγος τουρκικών F-πραγματοποίησε υπερπτήση στην Παναγιά και στις Οινούσσες στα 12.000 και 10.000 πόδια αντίστοιχα. Και έτσι οι υπερπτήσεις ανέβηκαν στις 80 από την αρχή του χρόνου. Λίγο αργότερα, σημειώθηκαν ακόμη δύο υπερπτήσεις σε Οινούσσες και Παναγιά από τουρκικά F-16 στις 10.47 στα 27.000 πόδια
Σημειώνεται ότι ο κ. Παναγιωτόπουλος στην συνάντηση που είχε με τον Χουλουσί Ακάρ του έθεσε το ζήτημα της στάσης που τηρεί η Τουρκία στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, ως προς τις παράνομες έρευνες που διεξάγει εντός της κυπριακής ΑΟΖ, τονίζοντας παράλληλα ότι η Αθήνα δεν πρόκειται να ανεχθεί καμία ενέργεια που θα αμφισβητεί τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα επί της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Ωστόσο στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε και το πλαίσιο των Μέτρων Οικοδόμησης εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) με την Τουρκία, που θα πραγματοποιηθούν στις 17 – 21 Φεβρουαρίου όπου η Ελλάδα προσέρχεται στις επικείμενες συζητήσεις με την Άγκυρα με μια σειρά προτάσεων για την αποκλιμάκωση της έντασης στο Αιγαίο.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, η ελληνική αντιπροσωπεία έχει θέσει στην κεφαλή των προτεραιοτήτων της τρία βασικά σημεία:
Πρώτον, θα καταθέσει μια σειρά από προτάσεις σχετικά με τη δέσμευση υποθαλάσσιων περιοχών για τη χρήση υποβρυχίων (με SubNOTAM). Η πρακτική της Άγκυρας να δεσμεύει τεράστιες περιοχές στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο για μεγάλα χρονικά διαστήματα είναι κάτι που έχει συζητηθεί ακόμα και σε επίπεδο ΝΑΤΟ.
Δεύτερον, να ενεργοποιηθεί η χρήση της τηλεφωνικής γραμμής ανάμεσα στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα και στην τουρκική διοίκηση Τακτικής Αεροπορίας στο Εσκί Σεχίρ, με σκοπό την άμεση επικοινωνία σε περίπτωση σοβαρής εμπλοκής στον αέρα.
Τρίτον, να δοθεί δυνατότητα επίλυσης πιθανών επεισοδίων στον Έβρο σε επίπεδο τοπικών διοικήσεων.
Από την ελληνική πλευρά αναμένεται να τεθούν ακόμα ορισμένες πάγιες απόψεις, σύμφωνα με το δημοσίευμα. Όπως ο περιορισμός εκπομπής ακυρωτικών NAVTEX από τον υδρογραφικό σταθμό της Αττάλειας για τις οδηγίες που εκδίδονται από την Ελλάδα για την Ανατολική Μεσόγειο, οι παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου και των χωρικών υδάτων και η πρακτική των πτήσεων άνωθεν ελληνικών νησιών αλλά και πλοίων.
Πιο συγκεκριμένα, το πρωί στις 10.09 σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ ζεύγος τουρκικών F-πραγματοποίησε υπερπτήση στην Παναγιά και στις Οινούσσες στα 12.000 και 10.000 πόδια αντίστοιχα. Και έτσι οι υπερπτήσεις ανέβηκαν στις 80 από την αρχή του χρόνου. Λίγο αργότερα, σημειώθηκαν ακόμη δύο υπερπτήσεις σε Οινούσσες και Παναγιά από τουρκικά F-16 στις 10.47 στα 27.000 πόδια
Σημειώνεται ότι ο κ. Παναγιωτόπουλος στην συνάντηση που είχε με τον Χουλουσί Ακάρ του έθεσε το ζήτημα της στάσης που τηρεί η Τουρκία στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, ως προς τις παράνομες έρευνες που διεξάγει εντός της κυπριακής ΑΟΖ, τονίζοντας παράλληλα ότι η Αθήνα δεν πρόκειται να ανεχθεί καμία ενέργεια που θα αμφισβητεί τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα επί της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Ωστόσο στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε και το πλαίσιο των Μέτρων Οικοδόμησης εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) με την Τουρκία, που θα πραγματοποιηθούν στις 17 – 21 Φεβρουαρίου όπου η Ελλάδα προσέρχεται στις επικείμενες συζητήσεις με την Άγκυρα με μια σειρά προτάσεων για την αποκλιμάκωση της έντασης στο Αιγαίο.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, η ελληνική αντιπροσωπεία έχει θέσει στην κεφαλή των προτεραιοτήτων της τρία βασικά σημεία:
Πρώτον, θα καταθέσει μια σειρά από προτάσεις σχετικά με τη δέσμευση υποθαλάσσιων περιοχών για τη χρήση υποβρυχίων (με SubNOTAM). Η πρακτική της Άγκυρας να δεσμεύει τεράστιες περιοχές στο Αιγαίο αλλά και στην Ανατολική Μεσόγειο για μεγάλα χρονικά διαστήματα είναι κάτι που έχει συζητηθεί ακόμα και σε επίπεδο ΝΑΤΟ.
Δεύτερον, να ενεργοποιηθεί η χρήση της τηλεφωνικής γραμμής ανάμεσα στο Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα και στην τουρκική διοίκηση Τακτικής Αεροπορίας στο Εσκί Σεχίρ, με σκοπό την άμεση επικοινωνία σε περίπτωση σοβαρής εμπλοκής στον αέρα.
Τρίτον, να δοθεί δυνατότητα επίλυσης πιθανών επεισοδίων στον Έβρο σε επίπεδο τοπικών διοικήσεων.
Από την ελληνική πλευρά αναμένεται να τεθούν ακόμα ορισμένες πάγιες απόψεις, σύμφωνα με το δημοσίευμα. Όπως ο περιορισμός εκπομπής ακυρωτικών NAVTEX από τον υδρογραφικό σταθμό της Αττάλειας για τις οδηγίες που εκδίδονται από την Ελλάδα για την Ανατολική Μεσόγειο, οι παραβιάσεις του εθνικού εναερίου χώρου και των χωρικών υδάτων και η πρακτική των πτήσεων άνωθεν ελληνικών νησιών αλλά και πλοίων.