Νέα εποχή για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς με σχέδιο νόμου του Μάκη Βορίδη
Τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2020 κατετέθη στη Βουλή, το νομοσχέδιο των Αγροτικών Συνεταιρισμών που θέτει υγιείς και στέρεες βάσεις για την ανάδειξη των Αγροτικών Συνεταιρισμών σε σύγχρονες, ανταγωνιστικές και επικερδείς επιχειρήσεις.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο δημιουργεί τις προϋποθέσεις εκείνες που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία των Συνεταιρισμών στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στην παγκόσμια αγορά.
Επιπλέον, με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου λαμβάνει σάρκα και οστά το πάγιο αίτημα των συνεταιρισμένων αγροτών για τη σύσταση μίας εθνικής συντονιστικής οργάνωσης των Αγροτικών Συνεταιρισμών, καθώς ορίζονται οι προϋποθέσεις για την συγκρότηση «Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘ.Ε.Α.Σ.)», οι οποίες καθορίζουν και το πλαίσιο λειτουργίας της Ένωσης.
Ο ΥπΑΑΤ, Μάκης Βορίδης σε δήλωση του επισημαίνει: «Το παρόν νομοσχέδιο συνιστά αποτέλεσμα συνεχούς και πολύμηνης διαβούλευσης με τους φορείς του κλάδου και τους εμπλεκόμενους στο Συνεταιριστικό Κίνημα και διορθώνει πλήρως τα κακώς κείμενα του παρελθόντος που οδήγησαν τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς σε τέλμα. Το νομοσχέδιο αυτό διασφαλίζει τα νομικά εργαλεία που θα επιτρέψουν στους υπάρχοντες Συνεταιρισμούς να επεκτείνουν την εμπορική δραστηριότητα τους και ως εκ τούτου και την κερδοφορία τους, ανοίγει δε το δρόμο στην ίδρυση νέων Συνεταιρισμών, ενισχύοντας την πάγια επιδίωξη της Κυβέρνησης για ενίσχυση του «συνεταιρίζεσθαι».
Παρατίθενται τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς:
• Ιδρύονται Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (Α.Σ.) με απόφαση της Εποπτεύουσας Αρχής και όχι με δικαστική όπως μέχρι σήμερα, γεγονός που επιταχύνει τη διαδικασία, περιορίζει τον φόρτο των δικαστηρίων και μειώνει τα έξοδα για τους συνεταιριστές.
• Μειώνεται σε δέκα τουλάχιστον πρόσωπα από είκοσι 20 που ισχύει, η υπογραφή του σχετικού καταστατικού για την σύσταση Α.Σ.. Η σύσταση Α.Σ. είναι δυνατή και με λιγότερα από δέκα πρόσωπα, εφόσον ειδικές συνθήκες το επιβάλουν.
• Ορίζεται σε 10.000 ευρώ κατ’ ελάχιστο ποσό το συνεταιριστικό κεφάλαιο των Α.Σ.
• Καθορίζεται το ελάχιστο ποσοστό παραγωγής που πρέπει να παραδίδει κάθε μέλος στον Α.Σ. στο 75%.
• Προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής στους Α.Σ. μελών – επενδυτών με δικαίωμα ψήφου, χωρίς όμως το σύνολο των ψήφων των μελών – επενδυτών να μπορεί να υπερβεί το 35% του συνόλου των ψήφων όλων των μελών.
• Αίρεται ο περιορισμός του αριθμού των 30 μελών προκειμένου να υφίσταται και εποπτικό συμβούλιο ως διοικητικό όργανο στη λειτουργία Α.Σ.. Εάν ο Α.Σ. έχει λιγότερα από δέκα μέλη, εποπτικό συμβούλιο ορίζεται μόνο εφόσον προβλέπεται από το καταστατικό.
• Προβλέπεται η δυνατότητα παροχής, εκ μέρους των Αγροτικών Συνεταιρισμών (Α.Σ.) ή μέσω τρίτων νομικών προσώπων, μικροχρηματοδοτήσεων με τη μορφή πιστώσεων μέχρι του ποσού των 25.000 ευρώ συνολικά, για κάθε μέλος - συνεταιριστή.
• Αυξάνεται σε 15 έτη από 10 που ισχύει, ο χρόνος παραγραφής αξιώσεων των Α.Σ. εναντίον μελών των διοικητικών συμβουλίων (Δ.Σ.), για πράξεις που τελέσθηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και προξένησαν ζημία από δόλο στον Α.Σ.
• Μειώνεται σε 1.000.000 ευρώ από 2.000.000 που ισχύει, ο ετήσιος κύκλος εργασιών των Α.Σ. για την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3213/2003 (δήλωση περιουσιακής κατάστασης) στους προέδρους των δ.σ. και τους γενικούς διευθυντές των Α.Σ..
• Παρέχεται η δυνατότητα ανάθεσης, συγκεκριμένων έργων εποπτείας και ελέγχου των Α.Σ., σε υπαλλήλους του ΥΠ.Α.Α.Τ., σε ορκωτούς ελεγκτές λογιστές, σε ελεγκτικές εταιρείες ή σε ελεγκτές πτυχιούχους ανώτατων σχολών, που έχουν άδεια άσκησης οικονομολογικού επαγγέλματος καθώς και σε άλλους ειδικούς επιστήμονες ή εμπειρογνώμονες.
• Προβλέπεται η δυνατότητα σχηματισμού ειδικού αποθεματικού από τα πλεονάσματα ή τα κέρδη των Α.Σ..
• Επαναπροσδιορίζεται το φορολογικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία των Α.Σ..
Επίσης, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι:
• Τα πλεονάσματα που δημιουργεί ο Α.Σ. δεν φορολογούνται.
• Τα διανεμόμενα στα μέλη κέρδη φορολογούνται ως μερίσματα σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας.
• Επί τυχόν μεταγραφής στα Κτηματολογικά Γραφεία, υπάρχει φορολογική απαλλαγή.
• Η τυχόν υπεραξία που προκύπτει από την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων κατά τον μετασχηματισμό Α.Σ., απαλλάσσεται από κάθε φόρο και τέλος. (άρθρα 1-37)
2. Προβλέπεται η σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με τίτλο «Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘ.Ε.Α.Σ.)», που αποτελεί την εθνική συντονιστική οργάνωση των ΑΣ και των λοιπών νομικών προσώπων που είναι εγγεγραμμένοι στο σχετικό Μητρώο πλην των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων και καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας του. (άρθρο 38)
Παράλληλα, το νομοσχέδιο δημιουργεί τις προϋποθέσεις εκείνες που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία των Συνεταιρισμών στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στην παγκόσμια αγορά.
Επιπλέον, με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου λαμβάνει σάρκα και οστά το πάγιο αίτημα των συνεταιρισμένων αγροτών για τη σύσταση μίας εθνικής συντονιστικής οργάνωσης των Αγροτικών Συνεταιρισμών, καθώς ορίζονται οι προϋποθέσεις για την συγκρότηση «Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘ.Ε.Α.Σ.)», οι οποίες καθορίζουν και το πλαίσιο λειτουργίας της Ένωσης.
Ο ΥπΑΑΤ, Μάκης Βορίδης σε δήλωση του επισημαίνει: «Το παρόν νομοσχέδιο συνιστά αποτέλεσμα συνεχούς και πολύμηνης διαβούλευσης με τους φορείς του κλάδου και τους εμπλεκόμενους στο Συνεταιριστικό Κίνημα και διορθώνει πλήρως τα κακώς κείμενα του παρελθόντος που οδήγησαν τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς σε τέλμα. Το νομοσχέδιο αυτό διασφαλίζει τα νομικά εργαλεία που θα επιτρέψουν στους υπάρχοντες Συνεταιρισμούς να επεκτείνουν την εμπορική δραστηριότητα τους και ως εκ τούτου και την κερδοφορία τους, ανοίγει δε το δρόμο στην ίδρυση νέων Συνεταιρισμών, ενισχύοντας την πάγια επιδίωξη της Κυβέρνησης για ενίσχυση του «συνεταιρίζεσθαι».
Παρατίθενται τα βασικότερα σημεία του νομοσχεδίου για τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς:
• Ιδρύονται Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (Α.Σ.) με απόφαση της Εποπτεύουσας Αρχής και όχι με δικαστική όπως μέχρι σήμερα, γεγονός που επιταχύνει τη διαδικασία, περιορίζει τον φόρτο των δικαστηρίων και μειώνει τα έξοδα για τους συνεταιριστές.
• Μειώνεται σε δέκα τουλάχιστον πρόσωπα από είκοσι 20 που ισχύει, η υπογραφή του σχετικού καταστατικού για την σύσταση Α.Σ.. Η σύσταση Α.Σ. είναι δυνατή και με λιγότερα από δέκα πρόσωπα, εφόσον ειδικές συνθήκες το επιβάλουν.
• Ορίζεται σε 10.000 ευρώ κατ’ ελάχιστο ποσό το συνεταιριστικό κεφάλαιο των Α.Σ.
• Καθορίζεται το ελάχιστο ποσοστό παραγωγής που πρέπει να παραδίδει κάθε μέλος στον Α.Σ. στο 75%.
• Προβλέπεται η δυνατότητα συμμετοχής στους Α.Σ. μελών – επενδυτών με δικαίωμα ψήφου, χωρίς όμως το σύνολο των ψήφων των μελών – επενδυτών να μπορεί να υπερβεί το 35% του συνόλου των ψήφων όλων των μελών.
• Αίρεται ο περιορισμός του αριθμού των 30 μελών προκειμένου να υφίσταται και εποπτικό συμβούλιο ως διοικητικό όργανο στη λειτουργία Α.Σ.. Εάν ο Α.Σ. έχει λιγότερα από δέκα μέλη, εποπτικό συμβούλιο ορίζεται μόνο εφόσον προβλέπεται από το καταστατικό.
• Προβλέπεται η δυνατότητα παροχής, εκ μέρους των Αγροτικών Συνεταιρισμών (Α.Σ.) ή μέσω τρίτων νομικών προσώπων, μικροχρηματοδοτήσεων με τη μορφή πιστώσεων μέχρι του ποσού των 25.000 ευρώ συνολικά, για κάθε μέλος - συνεταιριστή.
• Αυξάνεται σε 15 έτη από 10 που ισχύει, ο χρόνος παραγραφής αξιώσεων των Α.Σ. εναντίον μελών των διοικητικών συμβουλίων (Δ.Σ.), για πράξεις που τελέσθηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και προξένησαν ζημία από δόλο στον Α.Σ.
• Μειώνεται σε 1.000.000 ευρώ από 2.000.000 που ισχύει, ο ετήσιος κύκλος εργασιών των Α.Σ. για την εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3213/2003 (δήλωση περιουσιακής κατάστασης) στους προέδρους των δ.σ. και τους γενικούς διευθυντές των Α.Σ..
• Παρέχεται η δυνατότητα ανάθεσης, συγκεκριμένων έργων εποπτείας και ελέγχου των Α.Σ., σε υπαλλήλους του ΥΠ.Α.Α.Τ., σε ορκωτούς ελεγκτές λογιστές, σε ελεγκτικές εταιρείες ή σε ελεγκτές πτυχιούχους ανώτατων σχολών, που έχουν άδεια άσκησης οικονομολογικού επαγγέλματος καθώς και σε άλλους ειδικούς επιστήμονες ή εμπειρογνώμονες.
• Προβλέπεται η δυνατότητα σχηματισμού ειδικού αποθεματικού από τα πλεονάσματα ή τα κέρδη των Α.Σ..
• Επαναπροσδιορίζεται το φορολογικό καθεστώς που διέπει τη λειτουργία των Α.Σ..
Επίσης, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι:
• Τα πλεονάσματα που δημιουργεί ο Α.Σ. δεν φορολογούνται.
• Τα διανεμόμενα στα μέλη κέρδη φορολογούνται ως μερίσματα σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας.
• Επί τυχόν μεταγραφής στα Κτηματολογικά Γραφεία, υπάρχει φορολογική απαλλαγή.
• Η τυχόν υπεραξία που προκύπτει από την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων κατά τον μετασχηματισμό Α.Σ., απαλλάσσεται από κάθε φόρο και τέλος. (άρθρα 1-37)
2. Προβλέπεται η σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με τίτλο «Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΘ.Ε.Α.Σ.)», που αποτελεί την εθνική συντονιστική οργάνωση των ΑΣ και των λοιπών νομικών προσώπων που είναι εγγεγραμμένοι στο σχετικό Μητρώο πλην των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων και καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας του. (άρθρο 38)