Κακλαμάνης: Ισότιμη πρόσβαση ΑμεΑ στις διαδικτυακές πύλες και στις ηλεκτρονικές εφαρμογές του δημοσίου
Το πλέον ευαίσθητο ζήτημα της ισότιμης πρόσβασης χιλιάδων συμπολιτών μας με αναπηρία στις διαδικτυακές πύλες καθώς και στις ηλεκτρονικές εφαρμογές των οργανισμών του δημοσίου τομέα, θέτει επί τάπητος, με ερώτησή του προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Βουλευτής Α’ Αθηνών της ΝΔ, Νικήτας Κακλαμάνης.
Ο Ν. Κακλαμάνης ρωτά συγκεκριμένα, αν ένα χρόνο μετά από την υιοθέτηση της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας από τη χώρα μας, υπάρχει πλήρης εφαρμογή.
Το κυριότερο δε; Αν έχει προβλεφθεί σχεδιασμός και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, προκειμένου όλοι οι ιστότοποι και οι εφαρμογές ιστού του Δημοσίου να είναι φιλικοί και προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία.
«Όλοι είμαστε ίσοι. Όχι, μόνο δεν πρέπει, να υπάρχει η ελάχιστη διάκριση για κανέναν αλλά οφείλουμε να στεκόμαστε στο πλευρό όσων χρειάζονται τη βοήθειά μας. Είναι καθήκον μας, επιβάλλεται από την ανθρώπινη ύπαρξη μας…» τονίζει, χαρακτηριστικά, σε δήλωσή του ο Βουλευτής Α’ Αθηνών της ΝΔ.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
Ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί χιλιάδες συμπολίτες μας με αναπηρία, είναι αυτό της ισότιμης πρόσβασής τους στις διαδικτυακές πύλες καθώς και στις ηλεκτρονικές εφαρμογές των οργανισμών του δημοσίου τομέα.
Αναφορικά με το ζήτημα, τα τελευταία χρόνια η τεχνολογία έχει να επιδείξει ουσιαστικά επιτεύγματα τα οποία καθιστούν εφικτή την προσβασιμότητα των ΑμεΑ σε διαδικτυακές πύλες και εφαρμογές ιστού.
Πιο συγκεκριμένα, οι φιλικοί προς τους ΑμεΑ ιστότοποι περιέχουν μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά όπως: φωνητικές οδηγίες, φωνητική ανάγνωση κειμένων, αντίθεση χρωμάτων, αυξομείωση μεγέθους γραμματοσειράς κλπ. Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι χώρες που έχουν υιοθετήσει αυτές τις πρακτικές σε κρατικούς ιστότοπους και έχουν κάνει πράξη την πλήρη και ισότιμη πρόσβαση για όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες στις διαδικτυακές υπηρεσίες.
Η χώρα μας, τον περασμένο χρόνο ενσωμάτωσε με το νόμο 4591/2019 (ΦΕΚ Α 19/12-2-2019) την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2016/2102, για την προσβασιμότητα των ιστοτόπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των Οργανισμών του δημοσίου τομέα, αλλά ωστόσο τα αποτελέσματα της ενσωμάτωσης δεν είναι ακόμη απτά στην καθημερινότητα των ΑμεΑ συμπολιτών μας.
Σύμφωνα με την ισχύουσα πλέον νομοθεσία, οι οργανισμοί του δημοσίου τομέα είναι υποχρεωμένοι να σχεδιάζουν, αναπτύσσουν, λειτουργούν και συντηρούν ιστοτόπους και εφαρμογές για φορητές συσκευές, τηρώντας τις αρχές της προσβασιμότητας, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι επιμέρους αρχές της αντιληπτικότητας, της χρηστικότητας, της κατανοησιμότητας και της στιβαρότητας, ώστε όλοι οι συμπολίτες μας να έχουν πρόσβαση στις ιστοσελίδες τους.
Σήμερα, ένα έτος από την υιοθέτηση της Οδηγίας στην Ελληνική έννομη τάξη, ορισμένες από τις ιστοσελίδες του Δημοσίου τομέα έχουν εναρμονιστεί με κάποιες από τις προδιαγραφές, που εξασφαλίζουν την πρόσβαση σε ΑμεΑ, εντούτοις η συντριπτική πλειονότητα των δημοσίων ιστότοπων (websites) και εφαρμογών ιστού (webapps) στερούνται των απαραίτητων προδιαγραφών πρόσβασης.
Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι με αναπηρία αισθάνονται αποκλεισμένοι από τις πληροφορίες αλλά και τις υπηρεσίες που παρέχει η πολιτεία μέσω διαδικτύου και αντιμετωπίζουν μία σειρά από καθημερινά προβλήματα, που η πληροφορική θα μπορούσε εύκολα να τους επιλύσει.
Συνεπώς, δεδομένου του ότι πλέον τόσο η τεχνολογία, όσο και η κείμενη νομοθεσία επιτρέπει την κατασκευή ιστοσελίδων που να είναι απόλυτα προσβάσιμες από τους ΑμεΑ, η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα πρόσβασης σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες σε όσο το δυνατόν περισσότερους ιστοτόπους του Ελληνικού Δημοσίου τομέα.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
-Υπάρχει σχεδιασμός προκειμένου όλοι οι ιστότοποι και οι εφαρμογές ιστού του Δημοσίου να είναι φιλικοί και προσβάσιμοι από τους συμπολίτες μας με αναπηρία;
-Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του έργου;
-Τηρείται το Μητρώο Δημόσιων Ιστοτόπων και Εφαρμογών (ΜΗ.Δ.ΙΣ.ΕΦ), στο οποίο εντάσσονται οι ιστότοποι και οι εφαρμογές για φορητές συσκευές Οργανισμών του Δημοσίου τομέα που συμμορφώνονται στις απαιτήσεις προσβασιμότητας του νόμου 4591/2019; Πόσοι και ποιοι ιστότοποι και εφαρμογές έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα σε αυτό;
Ο Ν. Κακλαμάνης ρωτά συγκεκριμένα, αν ένα χρόνο μετά από την υιοθέτηση της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας από τη χώρα μας, υπάρχει πλήρης εφαρμογή.
Το κυριότερο δε; Αν έχει προβλεφθεί σχεδιασμός και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, προκειμένου όλοι οι ιστότοποι και οι εφαρμογές ιστού του Δημοσίου να είναι φιλικοί και προσβάσιμοι σε άτομα με αναπηρία.
«Όλοι είμαστε ίσοι. Όχι, μόνο δεν πρέπει, να υπάρχει η ελάχιστη διάκριση για κανέναν αλλά οφείλουμε να στεκόμαστε στο πλευρό όσων χρειάζονται τη βοήθειά μας. Είναι καθήκον μας, επιβάλλεται από την ανθρώπινη ύπαρξη μας…» τονίζει, χαρακτηριστικά, σε δήλωσή του ο Βουλευτής Α’ Αθηνών της ΝΔ.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
Ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί χιλιάδες συμπολίτες μας με αναπηρία, είναι αυτό της ισότιμης πρόσβασής τους στις διαδικτυακές πύλες καθώς και στις ηλεκτρονικές εφαρμογές των οργανισμών του δημοσίου τομέα.
Αναφορικά με το ζήτημα, τα τελευταία χρόνια η τεχνολογία έχει να επιδείξει ουσιαστικά επιτεύγματα τα οποία καθιστούν εφικτή την προσβασιμότητα των ΑμεΑ σε διαδικτυακές πύλες και εφαρμογές ιστού.
Πιο συγκεκριμένα, οι φιλικοί προς τους ΑμεΑ ιστότοποι περιέχουν μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά όπως: φωνητικές οδηγίες, φωνητική ανάγνωση κειμένων, αντίθεση χρωμάτων, αυξομείωση μεγέθους γραμματοσειράς κλπ. Άλλωστε, δεν είναι λίγες οι χώρες που έχουν υιοθετήσει αυτές τις πρακτικές σε κρατικούς ιστότοπους και έχουν κάνει πράξη την πλήρη και ισότιμη πρόσβαση για όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες στις διαδικτυακές υπηρεσίες.
Η χώρα μας, τον περασμένο χρόνο ενσωμάτωσε με το νόμο 4591/2019 (ΦΕΚ Α 19/12-2-2019) την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2016/2102, για την προσβασιμότητα των ιστοτόπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των Οργανισμών του δημοσίου τομέα, αλλά ωστόσο τα αποτελέσματα της ενσωμάτωσης δεν είναι ακόμη απτά στην καθημερινότητα των ΑμεΑ συμπολιτών μας.
Σύμφωνα με την ισχύουσα πλέον νομοθεσία, οι οργανισμοί του δημοσίου τομέα είναι υποχρεωμένοι να σχεδιάζουν, αναπτύσσουν, λειτουργούν και συντηρούν ιστοτόπους και εφαρμογές για φορητές συσκευές, τηρώντας τις αρχές της προσβασιμότητας, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι επιμέρους αρχές της αντιληπτικότητας, της χρηστικότητας, της κατανοησιμότητας και της στιβαρότητας, ώστε όλοι οι συμπολίτες μας να έχουν πρόσβαση στις ιστοσελίδες τους.
Σήμερα, ένα έτος από την υιοθέτηση της Οδηγίας στην Ελληνική έννομη τάξη, ορισμένες από τις ιστοσελίδες του Δημοσίου τομέα έχουν εναρμονιστεί με κάποιες από τις προδιαγραφές, που εξασφαλίζουν την πρόσβαση σε ΑμεΑ, εντούτοις η συντριπτική πλειονότητα των δημοσίων ιστότοπων (websites) και εφαρμογών ιστού (webapps) στερούνται των απαραίτητων προδιαγραφών πρόσβασης.
Ως εκ τούτου, οι άνθρωποι με αναπηρία αισθάνονται αποκλεισμένοι από τις πληροφορίες αλλά και τις υπηρεσίες που παρέχει η πολιτεία μέσω διαδικτύου και αντιμετωπίζουν μία σειρά από καθημερινά προβλήματα, που η πληροφορική θα μπορούσε εύκολα να τους επιλύσει.
Συνεπώς, δεδομένου του ότι πλέον τόσο η τεχνολογία, όσο και η κείμενη νομοθεσία επιτρέπει την κατασκευή ιστοσελίδων που να είναι απόλυτα προσβάσιμες από τους ΑμεΑ, η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα πρόσβασης σε όλους ανεξαιρέτως τους πολίτες σε όσο το δυνατόν περισσότερους ιστοτόπους του Ελληνικού Δημοσίου τομέα.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
-Υπάρχει σχεδιασμός προκειμένου όλοι οι ιστότοποι και οι εφαρμογές ιστού του Δημοσίου να είναι φιλικοί και προσβάσιμοι από τους συμπολίτες μας με αναπηρία;
-Υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του έργου;
-Τηρείται το Μητρώο Δημόσιων Ιστοτόπων και Εφαρμογών (ΜΗ.Δ.ΙΣ.ΕΦ), στο οποίο εντάσσονται οι ιστότοποι και οι εφαρμογές για φορητές συσκευές Οργανισμών του Δημοσίου τομέα που συμμορφώνονται στις απαιτήσεις προσβασιμότητας του νόμου 4591/2019; Πόσοι και ποιοι ιστότοποι και εφαρμογές έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα σε αυτό;