Ζαχαράκη στα Παραπολιτικά: Προτεραιότητά μας είναι οι μαθητές της Γ’ Λυκείου
Νομοσχέδιο με αλλαγές στη σχολική εκπαίδευση προαναγγέλλει μέσω της συνέντευξής της στα «Π» η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη. Αποκαλύπτει, επίσης, ότι προτεραιότητα στο σταδιακό άνοιγμα των σχολείων και την επιστροφή στα θρανία θα έχουν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου.
Τα σχολεία θα είναι κλειστά μέχρι τις 10 Μαΐου. Πότε πρέπει να ανοίξουν το αργότερο, προκειμένου να γίνουν οι προαγωγικές και πανελλαδικές εξετάσεις εντός του Ιουνίου Ιουλίου και να μη μετατεθούν για τον Σεπτέμβριο;
Στο θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων το υπουργείο Παιδείας έχει τοποθετηθεί με σαφήνεια. Πρόθεσή μας είναι να κινηθούμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στις προγραμματισμένες ημερομηνίες, με γνώμονα πάντα την ομαλή προετοιμασία των μαθητών και τη στήριξή τους στη δύσκολη συγκυρία που ζούμε. Με αυτήν τη βασική αρχή, ανακοινώσαμε ήδη την περικοπή της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για τους μαθητές των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων. Προτεραιότητά μας είναι να δημιουργήσουμε όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκές συνθήκες για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, μέσα σε αυτό το περιβάλλον πρόσθετης αγωνίας και αναστάτωσης που έχει επιφέρει η πανδημία. Οπως είναι εύλογο, τον τελικό λόγο για το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία υπό τις συνθήκες της υγειονομικής κρίσης τον έχουν οι ειδικοί, οι οποίοι συνεχώς μελετούν και εκτιμούν όλα τα νεότερα δεδομένα σχετικά με την πορεία εξάπλωσης και αντιμετώπισης του ιού.
Ποιος είναι ο αρχικός σχεδιασμός σας για την επιστροφή στα θρανία: Πρώτα η Γ’ Λυκείου ή όλες οι τάξεις μαζί; Μπορεί να χωριστούν σε πρωινά και απογευματινά τμήματα, για την αποφυγή συνωστισμού; Ποια άλλα σενάρια επεξεργάζεστε;
Ολα τα σενάρια που επεξεργαζόμαστε λαμβάνουν και θα λάβουν υπ’ όψιν τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και των ειδικών. Λόγω των ιδιαίτερων απαιτήσεων των πανελλαδικών εξετάσεων, καταλαβαίνετε ότι είναι φυσικό στους όποιους σχεδιασμούς μας οι μαθητές της Γ’ Λυκείου να έχουν μια προτεραιότητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα μείνουν πίσω οι άλλες τάξεις. Σε κάθε περίπτωση, η τήρηση κανόνων υγιεινής και μέτρων προφύλαξης θα αποτελούν πρώτιστη μέριμνα για κάθε μαθητή.
Η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ έχουν αναφέρει διάφορα προβλήματα σε σχέση με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Εσείς είστε ικανοποιημένη από τον ρυθμό με τον οποίο προχωρά και από τα αποτελέσματά της;
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήρθε για να καλύψει ένα έκτακτο κενό, που προκλήθηκε από την προσωρινή αδυναμία διδασκαλίας με φυσική παρουσία. Από την πρώτη στιγμή ήταν κοινό αίτημα τόσο των μαθητών και των γονέων τους όσο και των ίδιων μας των εκπαιδευτικών, αλλά και αυτονόητη υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας, με κάθε δυνατό τρόπο, να καλύψουμε αυτό το κενό. Μέσα σε λίγες ημέρες, με τη αμέριστη στήριξη των στελεχών του υπουργείου Παιδείας και των ομάδων υποστήριξης σε κεντρικό, περιφερειακό και σχολικό επίπεδο από τους διευθυντές των σχολείων και τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, καταφέραμε να παράσχουμε στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μας μια πληθώρα από ψηφιακές δυνατότητες ασύγχρονης αλλά και σύγχρονης εκπαίδευσης, συνδυασμένες με ιστοσελίδες με χιλιάδες παιδαγωγικά αντικείμενα και ψηφιακά βιβλία. Πάνω από 1.000.000 μαθητές και 170.000 εκπαιδευτικοί έχουν εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και έχουν οργανωθεί εκατοντάδες χιλιάδες ψηφιακές τάξεις ασύγχρονης και σύγχρονης εκπαίδευσης. Σχεδόν 100.000 παιδιά παρακολουθούν την εκπαιδευτική τηλεόραση κάθε ημέρα. Οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων θα έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν ψηφιακά με μέντορες από τους επαγγελματικούς κλάδους που επιθυμούν να ακολουθήσουν. Ολα αυτά δεν ήταν αυτονόητα λίγες εβδομάδες πριν. Δεν ήταν μια διαδικασία χωρίς προβλήματα. Είναι, όμως, ένα εγχείρημα που αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα και η πολύτιμη εμπειρία που αποκτήθηκε από την εφαρμογή του αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον.
Υπήρξε μια σύγχυση σχετικά με τη χορήγηση laptops και tablets στα σχολεία. Τελικά, πότε και σε ποιους θα δοθούν και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Είναι μια συλλογική προσπάθεια που κάνουμε στο υπουργείο Παιδείας, να καλύψουμε τις όποιες αδυναμίες και ελλείψεις ετών, μέσα σε περιορισμένο χρονικό διάστημα, εν μέσω μάλιστα και της συγκυρίας της πανδημίας του κοροναϊού, που επέτεινε τις ανάγκες αυτές. Το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε καταγραφή των αναγκών και ως προς τον συγκεκριμένο σχεδιασμό θα δοθούν tablets για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων, μέσω δωρεών και ΕΣΠΑ. Αναλυτικότερα, μέσω των δωρεών, εντός του επόμενου διαστήματος αναμένεται να δοθούν στα σχολεία με τις μεγαλύτερες ανάγκες tablets, τα οποία θα ανήκουν πια στο σχολείο, και οι διευθυντές, για όσο διαρκεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, θα μπορούν να τα δανείζουν για σύντομο διάστημα σε εκπαιδευτικούς ή μαθητές. Μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ, το υπουργείο θα προχωρήσει σε δράσεις εκσυγχρονισμού του τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολείων, προκειμένου να ενισχυθεί η συνολική προσπάθεια εμβάθυνσης των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών. Ο συγκεκριμένος εξοπλισμός θα ανήκει και αυτός στη σχολική μονάδα.
Πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του κοροναϊού, το υπουργείο Παιδείας επεξεργαζόταν ένα νομοσχέδιο για τη σχολική εκπαίδευση. Πότε θα το καταθέσετε τελικά στη Βουλή και ποιες θα είναι οι βασικές αλλαγές που θα επιφέρει;
Τις ερχόμενες ημέρες προγραμματίζουμε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νέο σχέδιο νόμου για την Εκπαίδευση. Οσον αφορά στα θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το νομοσχέδιο αυτό θα περιλαμβάνει αλλαγές σε αρκετά ζητήματα, στην εισαγωγή νέων θεματικών κύκλων από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Γυμνάσιο, με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων, τα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού. Επίσης, διατάξεις για την καλύτερη οργάνωση των προσλήψεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να αντιμετωπίζεται πιο δραστικά το ζήτημα των ελλείψεων στα σχολεία μας. Παράλληλα, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού και εκπαιδευτικών ζητημάτων κάθε σχολικής μονάδας, προβαίνουμε στην εισαγωγή του θεσμού του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης, που έρχεται να προστεθεί σε παράλληλες ενέργειες για την αντιμετώπιση του θλιβερού αυτού φαινομένου. Πρόκειται για ένα σύνολο ρυθμίσεων και αλλαγών που θέτουν τις βάσεις για τη δημιουργία του σχολείου του μέλλοντος, που ως Ελληνες αξίζουμε.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά τη Μ. Παρασκευή 17 Απριλίου
Τα σχολεία θα είναι κλειστά μέχρι τις 10 Μαΐου. Πότε πρέπει να ανοίξουν το αργότερο, προκειμένου να γίνουν οι προαγωγικές και πανελλαδικές εξετάσεις εντός του Ιουνίου Ιουλίου και να μη μετατεθούν για τον Σεπτέμβριο;
Στο θέμα των πανελλαδικών εξετάσεων το υπουργείο Παιδείας έχει τοποθετηθεί με σαφήνεια. Πρόθεσή μας είναι να κινηθούμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στις προγραμματισμένες ημερομηνίες, με γνώμονα πάντα την ομαλή προετοιμασία των μαθητών και τη στήριξή τους στη δύσκολη συγκυρία που ζούμε. Με αυτήν τη βασική αρχή, ανακοινώσαμε ήδη την περικοπή της ύλης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων για τους μαθητές των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων. Προτεραιότητά μας είναι να δημιουργήσουμε όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκές συνθήκες για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου, μέσα σε αυτό το περιβάλλον πρόσθετης αγωνίας και αναστάτωσης που έχει επιφέρει η πανδημία. Οπως είναι εύλογο, τον τελικό λόγο για το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία υπό τις συνθήκες της υγειονομικής κρίσης τον έχουν οι ειδικοί, οι οποίοι συνεχώς μελετούν και εκτιμούν όλα τα νεότερα δεδομένα σχετικά με την πορεία εξάπλωσης και αντιμετώπισης του ιού.
Ποιος είναι ο αρχικός σχεδιασμός σας για την επιστροφή στα θρανία: Πρώτα η Γ’ Λυκείου ή όλες οι τάξεις μαζί; Μπορεί να χωριστούν σε πρωινά και απογευματινά τμήματα, για την αποφυγή συνωστισμού; Ποια άλλα σενάρια επεξεργάζεστε;
Ολα τα σενάρια που επεξεργαζόμαστε λαμβάνουν και θα λάβουν υπ’ όψιν τις συστάσεις του ΕΟΔΥ και των ειδικών. Λόγω των ιδιαίτερων απαιτήσεων των πανελλαδικών εξετάσεων, καταλαβαίνετε ότι είναι φυσικό στους όποιους σχεδιασμούς μας οι μαθητές της Γ’ Λυκείου να έχουν μια προτεραιότητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα μείνουν πίσω οι άλλες τάξεις. Σε κάθε περίπτωση, η τήρηση κανόνων υγιεινής και μέτρων προφύλαξης θα αποτελούν πρώτιστη μέριμνα για κάθε μαθητή.
Η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ έχουν αναφέρει διάφορα προβλήματα σε σχέση με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Εσείς είστε ικανοποιημένη από τον ρυθμό με τον οποίο προχωρά και από τα αποτελέσματά της;
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση ήρθε για να καλύψει ένα έκτακτο κενό, που προκλήθηκε από την προσωρινή αδυναμία διδασκαλίας με φυσική παρουσία. Από την πρώτη στιγμή ήταν κοινό αίτημα τόσο των μαθητών και των γονέων τους όσο και των ίδιων μας των εκπαιδευτικών, αλλά και αυτονόητη υποχρέωση του υπουργείου Παιδείας, με κάθε δυνατό τρόπο, να καλύψουμε αυτό το κενό. Μέσα σε λίγες ημέρες, με τη αμέριστη στήριξη των στελεχών του υπουργείου Παιδείας και των ομάδων υποστήριξης σε κεντρικό, περιφερειακό και σχολικό επίπεδο από τους διευθυντές των σχολείων και τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, καταφέραμε να παράσχουμε στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς μας μια πληθώρα από ψηφιακές δυνατότητες ασύγχρονης αλλά και σύγχρονης εκπαίδευσης, συνδυασμένες με ιστοσελίδες με χιλιάδες παιδαγωγικά αντικείμενα και ψηφιακά βιβλία. Πάνω από 1.000.000 μαθητές και 170.000 εκπαιδευτικοί έχουν εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και έχουν οργανωθεί εκατοντάδες χιλιάδες ψηφιακές τάξεις ασύγχρονης και σύγχρονης εκπαίδευσης. Σχεδόν 100.000 παιδιά παρακολουθούν την εκπαιδευτική τηλεόραση κάθε ημέρα. Οι μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων θα έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούν ψηφιακά με μέντορες από τους επαγγελματικούς κλάδους που επιθυμούν να ακολουθήσουν. Ολα αυτά δεν ήταν αυτονόητα λίγες εβδομάδες πριν. Δεν ήταν μια διαδικασία χωρίς προβλήματα. Είναι, όμως, ένα εγχείρημα που αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα και η πολύτιμη εμπειρία που αποκτήθηκε από την εφαρμογή του αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον.
Υπήρξε μια σύγχυση σχετικά με τη χορήγηση laptops και tablets στα σχολεία. Τελικά, πότε και σε ποιους θα δοθούν και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Είναι μια συλλογική προσπάθεια που κάνουμε στο υπουργείο Παιδείας, να καλύψουμε τις όποιες αδυναμίες και ελλείψεις ετών, μέσα σε περιορισμένο χρονικό διάστημα, εν μέσω μάλιστα και της συγκυρίας της πανδημίας του κοροναϊού, που επέτεινε τις ανάγκες αυτές. Το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε καταγραφή των αναγκών και ως προς τον συγκεκριμένο σχεδιασμό θα δοθούν tablets για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων, μέσω δωρεών και ΕΣΠΑ. Αναλυτικότερα, μέσω των δωρεών, εντός του επόμενου διαστήματος αναμένεται να δοθούν στα σχολεία με τις μεγαλύτερες ανάγκες tablets, τα οποία θα ανήκουν πια στο σχολείο, και οι διευθυντές, για όσο διαρκεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, θα μπορούν να τα δανείζουν για σύντομο διάστημα σε εκπαιδευτικούς ή μαθητές. Μέσω του προγράμματος ΕΣΠΑ, το υπουργείο θα προχωρήσει σε δράσεις εκσυγχρονισμού του τεχνολογικού εξοπλισμού των σχολείων, προκειμένου να ενισχυθεί η συνολική προσπάθεια εμβάθυνσης των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών. Ο συγκεκριμένος εξοπλισμός θα ανήκει και αυτός στη σχολική μονάδα.
Πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του κοροναϊού, το υπουργείο Παιδείας επεξεργαζόταν ένα νομοσχέδιο για τη σχολική εκπαίδευση. Πότε θα το καταθέσετε τελικά στη Βουλή και ποιες θα είναι οι βασικές αλλαγές που θα επιφέρει;
Τις ερχόμενες ημέρες προγραμματίζουμε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση το νέο σχέδιο νόμου για την Εκπαίδευση. Οσον αφορά στα θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το νομοσχέδιο αυτό θα περιλαμβάνει αλλαγές σε αρκετά ζητήματα, στην εισαγωγή νέων θεματικών κύκλων από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Γυμνάσιο, με στόχο την καλλιέργεια δεξιοτήτων, τα ωρολόγια προγράμματα των σχολείων, τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού. Επίσης, διατάξεις για την καλύτερη οργάνωση των προσλήψεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να αντιμετωπίζεται πιο δραστικά το ζήτημα των ελλείψεων στα σχολεία μας. Παράλληλα, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού και εκπαιδευτικών ζητημάτων κάθε σχολικής μονάδας, προβαίνουμε στην εισαγωγή του θεσμού του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης, που έρχεται να προστεθεί σε παράλληλες ενέργειες για την αντιμετώπιση του θλιβερού αυτού φαινομένου. Πρόκειται για ένα σύνολο ρυθμίσεων και αλλαγών που θέτουν τις βάσεις για τη δημιουργία του σχολείου του μέλλοντος, που ως Ελληνες αξίζουμε.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά τη Μ. Παρασκευή 17 Απριλίου